Jump to content
Sign in to follow this  
Nyhet

Ny design av Star Trek Databas

Recommended Posts

Som ni märker så ser Star Trek Databas helt ny och fräsch ut. Vi hoppas ni gillar den. Jocke har arbetat hårt med detta sedan en längre tid och efter en hel del pysslande har vi känt att det är hög tid att visa upp den för alla användare.

Vi hoppas att designen skall göra det lättare att nå de många avdelningar som finns och att ni kanske kan upptäcka någon ny. Välkomna i diskussionen nedan med era synpunkter och välkomna även med alla möjliga bidrag för att göra databasen ännu mer tillgänglig för alla!

Star Trek Databas är den största svenskspråkiga kunskapsdatabasen med Star Trek som fokus, och vi avser att hålla fast vid Gene Roddenberrys visioner även långt framöver. Det är ju bara 56 år kvar till First Contact!

(Om sidan inte visas riktigt så kan du först testa med att trycka CTRL+F5. Om det inte hjälper så får du tömma webbläsarens cache.)

[ Till originalnyheten ]

Det ser riktigt fint ut. Betydligt mer attraktivare och inbjudande design samt att den känns riktigt fräsch.

Gillar att man kan tipsa om en nyhet som man sett, vet inte om denna funktion funnit tidigare eller om den är ny? Bra är den i alla fall.

Kanske att man borde komplettera med en till bild på första sidan som ligger mellan Star trek Databas loggan till vänster och DS9-bilden till höger. Det känns lite tomt däremellan.

Edited by Tuvok

riktigt bra, även fast jag tyckte den gamla var bättre. den här nya känns för grå, den gamla var bättre när den var så pass svart och med blått som bröt av. fast framkomligheten har ökat nu, med alla flikar som ramlar ner. personligen tycker jag att den ultimata menyn sitter på sidan, precis som det gjorde förut. man skulle ju kunna ha flikar på en meny också, fast då måste dom ramla åt sidan, man måste ju komma ??t resrten av menyn också. men som sagt det är bara designen jag klagar på, men jag har aldrig sagt att den nya är något annat än riktigt bra ändå.

fick en riktig chock när jag kom in på sidan igår. vad är det här, har jag gått in på fel sida? tänkte jag, men sen såg jag att allt var som det skulle, bara lite om-möblerat och med nya tapeter :P

Edited by NX-01

Tycker att den nya sidan känns bättre på alla punkter utom en: Forum borde ha en stor knapp placerad extra lättåtkommligt då många(registrerade medlemmar) klickar sej dit direkt när dom kommer in på star trek db. Men jag tycker att det är jättebra jobbat allting annat! Fräscht!

Jättebra och ärliga kommentarer från er alla! SLäng gärna in mer funderingar. Vi tar till oss av allt. Någon sak av det ni tagit upp har vi redan funderat på i redaktionen (jag tänker på tomheten mellan bilderna längst upp), men det har tyvärr inte varit möjligt av tekniska skäl. Sidan skall ju försöka optimeras för alla möjliga webbläsare, skärmstorlekar, etc, och detta gör att Jocke har fått jobba hårt för att allt skall klaffa.

Säg också gärna till om det är något som inte fungerar med en viss webbläsare eller skärmstorlek!

Vi (läs: Jocke) kommer att titta över alla synpunkter, så kör på! :)

upptäckte att om man trycker på favorit-knappen i webbläsarn och lämnar den rutan öppen, ser databasen rätt bra ut. hålet mellan bilderna längst upp försvinner, så när som på nån centimeter.

När det gäller tomrummet så är det som Pjotr'k förklarar. Jag hade en diskussion om detta med redaktionen och som jag förklarade för dom så är det enda sättet att bli av med det att lägga in någon slags bakgrund, men då är problemet vad man ska ha för någon bakgrund som passar in. Jag har verkligen lagt ner tid på att försöka lösa det på ett bra sätt, men har tyvärr inte hittat någon bra lösning, så vi får st?? ut med det tomrummet :)

Tycker att den nya sidan känns bättre på alla punkter utom en: Forum borde ha en stor knapp placerad extra lättåtkommligt då många(registrerade medlemmar) klickar sej dit direkt när dom kommer in på star trek db. Men jag tycker att det är jättebra jobbat allting annat! Fräscht!

Om det är så att man endast går till sidan för att sedan direkt gå till forumet, så föreslår jag att man lägger in ett bokmärke till forumet ;)

Å andra sidan, om man redan är på sidan så kan man passa på att lära sig lite mer om Star Trek :)

Jag är väldigt glad över att ni tycker om den nya sidan. Fortsätt med kommentarerna, både ris och ros är välkomna :D

När det gäller tomrummet så är det som Pjotr'k förklarar. Jag hade en diskussion om detta med redaktionen och som jag förklarade för dom så är det enda sättet att bli av med det att lägga in någon slags bakgrund, men då är problemet vad man ska ha för någon bakgrund som passar in. Jag har verkligen lagt ner tid på att försöka lösa det på ett bra sätt, men har tyvärr inte hittat någon bra lösning, så vi får stå ut med det tomrummet :)

Om det är så att man endast går till sidan för att sedan direkt gå till forumet, så föreslår jag att man lägger in ett bokmärke till forumet ;)

Å andra sidan, om man redan är på sidan så kan man passa på att lära sig lite mer om Star Trek :)

Jag är väldigt glad över att ni tycker om den nya sidan. Fortsätt med kommentarerna, både ris och ros är välkomna :D

Jo det är klart och jag har redan det som bokmärke. Bara tänkte att det är ju en väldigt mycket besökt avdelning på denna sida. :) Och visst är man inne på andra saker än forumet!

Personligen så gillade jag den gamla layouten med all "lull-lull", även om den nya är mer strikt och har minimerat de grafiska element som avskiljer och ramar in informationen. Det gav gamla siten ett mer unikt utseende. Jag har visserligen inte använt sidan så mycket för att hinna tröttna på den gamla layouten, så det kan vara därför. För er andra gamla rävar så var det kanske en mer välbehövlig ansiktslyftning.

Vad jag hänger upp på är överskådligheten i menyn. Ett tiotal alternativ i menyn ger mer överskådlighet än 15-20. Visserligen finns nu det mesta exponerat på högsta nivån så man slipper klicka runt i undermenyer, men det tar oas längre tid att leta igenom alla 17 alternativen för att hitta rätt.

Vad det gäller tomrummet så borde väl det gå att lösa genom att lägga någon mittenbild (inte nödvändigtvis en bakgrundsbild) e.dyl. som hamnar bakom de andra bilderna om man minskar bredden (såg att de hoppar ner en rad om man minskar för mycket nu - en annan bakgrundsfär visar sig då). Jag kör med en upplösning på 1600x1200 så jag får ju med en del på skärmen även om bilderna på toppen tar plats, men hålet blir mao också mycket mer framträdande. Förvisso hade gamla utssendet också ett stort hål i mitten, men där var hörngrafiken mer diskret och flöt ihop med den svarta bakgrunden mer naturligt. De nya bilderna är så distinkta (och snygga) och avgränsade från övriga toppfältet, så det är nog därför man hajar till.

De sidor som inte finns på nya siten, är de lagda i malpåse eller kommer de att läggas in framöver?

/Insnöad interaktionsdesigner ;)

De sidor som inte finns på nya siten, är de lagda i malpåse eller kommer de att läggas in framöver?

Vilka sidor menar du då? Jag vet att Jocke skulle ta bort "Leksaker", men är det något mer som saknas?

Vad jag hänger upp på är överskådligheten i menyn. Ett tiotal alternativ i menyn ger mer överskådlighet än 15-20. Visserligen finns nu det mesta exponerat på högsta nivån så man slipper klicka runt i undermenyer, men det tar oas längre tid att leta igenom alla 17 alternativen för att hitta rätt.

Gällandes de extra huvuduppslagen (Avsnitt, filmer, karaktärer, etc) så har vi tänkt oss dessa som fyra olika huvudområden:

1. Direkt relaterade till avsnitten: Avsnitt, filmer, karaktärer, skepp, stationer, utomjordingar
  2. Ämnen som besvarar vissa teknikaliteter: Astrometri, teknik, utrustning, vapen
  3. Relaterade till trekkers: Aktiviteter, litteratur, multimedia, teman
  4. Databasen: Om sidan, förstasidan, forum
Vi har upplevt områdena vara naturliga, men man kan självklart alltid diskutera om det kan göras på annat sätt. Synpunkter mottages tacksamt! Mellan avsnitt 2 och 3 har Jocke lagt in en avskiljare, detta kanske skulle göras även mellan 1 och 2 samt mellan 3 och 4.

Forum borde ha en stor knapp placerad extra lättåtkommligt då många(registrerade medlemmar) klickar sej dit direkt när dom kommer in på star trek db.

En idé skulle kunna vara att de sista tre rutorna istället är "Om sidan, Förstasidan, Forum". Skulle detta underlätta, genom att "forumrutan" kommer längst till höger?

Trevlig design. Nytt och frächt och änndå känner man igen sig i upplägget. Jag blev överaskad, men glatt. Allt verkar funka perfekt också, vilket (i min erfarenhet) är ovanligt när sidor gör såpass stora förändringar.

Forum borde ha en stor knapp placerad extra lättåtkommligt då många(registrerade medlemmar) klickar sej dit direkt när dom kommer in på star trek db.

En idé skulle kunna vara att de sista tre rutorna istället är "Om sidan, Förstasidan, Forum". Skulle detta underlätta, genom att "forumrutan" kommer längst till höger?

Ja det skulle det göra. En god tanke!

Personligen så gillade jag den gamla layouten med all "lull-lull", även om den nya är mer strikt och har minimerat de grafiska element som avskiljer och ramar in informationen. Det gav gamla siten ett mer unikt utseende. Jag har visserligen inte använt sidan så mycket för att hinna tröttna på den gamla layouten, så det kan vara därför. För er andra gamla rävar så var det kanske en mer välbehövlig ansiktslyftning.

Ja denna design är "renare" än den gamla, men jag tycker den är "ren" på ett bra sätt. Detta är inte något som vi direkt var ute efter från början, men i takt med att jag, tillsammans med redaktionen, utvecklade den och lade till fler grafiska element, så tyckte vi att det blev bra som det är nu. Jag tycker nog att denna är rätt så unik också.

Anledning till denna nya design var inte enbart för att det behövdes, utan det var även lika mycket för att den begränsade sidan för mycket med den fasta bredden. Som det är nu så tycker jag att vi kan visa informationen på ett bättre sätt.

Vad det gäller tomrummet så borde väl det gå att lösa genom att lägga någon mittenbild (inte nödvändigtvis en bakgrundsbild) e.dyl. som hamnar bakom de andra bilderna om man minskar bredden (såg att de hoppar ner en rad om man minskar för mycket nu - en annan bakgrundsfär visar sig då). Jag kör med en upplösning på 1600x1200 så jag får ju med en del på skärmen även om bilderna på toppen tar plats, men hålet blir mao också mycket mer framträdande. Förvisso hade gamla utssendet också ett stort hål i mitten, men där var hörngrafiken mer diskret och flöt ihop med den svarta bakgrunden mer naturligt. De nya bilderna är så distinkta (och snygga) och avgränsade från övriga toppfältet, så det är nog därför man hajar till.

Ok, jag ska se om jag kan lösa detta på ett bra sätt. Jag kan inte lova att jag lyckas lösa det då det inte är så enkelt som att lägga in en bild i mitten. Bilden eller bilderna måste passa med resten av sidan och det måste passa till olika upplösningar ner till 800x600.

Som Pjotr'k skriver så är det enbart "Leksaker" som är borttagen och den togs bort för att den inte uppdateras längre och ingen av oss i redaktionen är intresserade av det längre. Annars ska alla sidor vara där.

...

Som Pjotr'k skriver så är det enbart "Leksaker" som är borttagen och den togs bort för att den inte uppdateras längre och ingen av oss i redaktionen är intresserade av det längre. Annars ska alla sidor vara där.

Det var kanske bara det som saknades. Fick för mig att det var något mer, men jag kommer säkert bara ihåg fel.

Jag hade istället hoppats på lite utbyggnad av den avdelningen, kanske framför allt om lite äldre saker (mest för att jag har det intresset själv :rolleyes:). Jag har planer (då jag får tid framöver) att göra något eget. Om intresse finns från STDB sida, så kanske man kan även göra en svensk variant och återinföra avdelningen. Hjälper självklart till i så fall.

Jag håller också på att sammanställa info om diverse icke-canon filmmaterial (fan fiction, parodier, etc.) som också kanske kan vara intressant (som om databasen inte hade nog med info redan om allt möjligt :)).

Vi är verkligen intresserade av att ta upp Leksaksavdelningen igen, om den skulle kunna byggas ut. Den hade inte uppdaterats på mycket länge och var inte särskilt stor - därför togs den bort. Jag är säker på att Jocke har kvar materialet, dock, så att det lätt (tillsammans med ditt material) skulle kunna byggas ut igen.

Vi har planer på att lägga in material om fanfilmer/Trekkiesfilmerna/Fanserier, etc. Dessa kommer i så fall att läggas in under filmhörnan. Det vore därför oerhört intressant att få ta del av ditt material. Kanske kan du övertygas att bli redaktör. Vi behöver alltid fler krafter och du kan välja att satsa på i första hand dessa två avdelningar som du nämner. Alla andra bidrag till databasen är självklart också välkomna, men dessa avdelningar verkar ligga dig varmast om hjärtat och jag förstår därför att du helst vill sats på det.

Självklart kan du också skicka materialet till mig, men jag har själv inte möjlighet att göra allt fullt ut. Du kan väl höra av dig till mig på e-post peter@startrekdb.se ? Vi ses eventuellt också till nästa helg när jag planerar ett besök till Cinema Underground!

Som ni ser är forumrutan nu placerad längst till höger!

Som ni ser är forumrutan nu placerad längst till höger!

Perfekt! Snabb och smidig åtkomst nu och ej på bekostnad av övrig design/form på sidan!

Fler synpunkter på den nya designen, nu när den har fått sjunka in lite extra?

Ska man vara lite kritisk så matchar den inte riktigt forumet nu.... ;)

Men i övrigt: Kanonfin. :)

Jag håller med om tanken att den inte passar ihop med forumet, färgmässigt. Kanske kan vi övertyga Jocke om att ändra standardskinnet till forat? ;)

Sign in to follow this  

• Create New...