Picard Posted July 18, 2007 Report Share Posted July 18, 2007 Är det nån som vet nån bra vampyr serier/filmer utom "Buffy, The Vampire Slayer" "Angel" "Blade"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ghost Posted July 18, 2007 Report Share Posted July 18, 2007 Är det nån som vet nån bra vampyr serier/filmer utom "Buffy, The Vampire Slayer" "Angel" "Blade"? 1996 kom en TV-serie som hette Kindred: The Embraced som föll mig i smaken. Tyvärr så las serien ner redan under säsong 1 (8 avsnitt allt som allt) som så många andra serier. :arg: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted July 18, 2007 Report Share Posted July 18, 2007 (edited) Beror lite på vilken typ av film du är ute efter. John Carpenters Vampires, From Dusk Till Dawn, Interview with the Vampire och Bram Stroker's Dracula är några exempel på sevärda filmer med lite olika inriktningar. Dracula 2000 hade en rätt intressant bakgrundshistoria och dessutom är Jeri Ryan (7 of 9) med som TV-reporter/vampyr. Det finns också en mängd vampyrfilmer med Christopher Lee. Sedan har vi ju givitvis Nosferatu från 1920-talet, alla vampyrfilmers anfader. Edited July 18, 2007 by Expendable Ensign Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted July 18, 2007 Report Share Posted July 18, 2007 Jag har några tipps på filmer! John Carpenters "Vampires" är ett måste. Mycket bra, och lite udda. James Woods är våldsamt bra. Sedan bör du se "Dracula" även kallad "Brahm Stockers Drakula" En mycket bra film. Många kända skådespelare med i den också. De kändaste är: Gary Oldman, Keanu Reeves, Anthony Hopkins och Winona Ryder. "En vampyrs bekännelse" ("Interview with the Vampire: The Vampire Chronicles") är ju också en klassiker. Med Brad Pitt, Tom Cruise, Christian Slater, Antonio Banderas och Kirsten Dunst "Lost Boys" har jag inte sett själv, men jag hör att den ska vara sevärd. "Dracula 2000" med Jeri Ryan måste alla Star Trek-fan se. Ska även finnas en "Dracula 3000", men utan Ryan. "Queen of the Damned" med den nu avlidna Aaliyah och svenskan Lena Olin bör också ses. Fins ett antal fler, men jag kommer inte på dem just nu. Något jag inte heller sett, men som ska vara populärt är en asiatisk serie om vampyrjägare (tror jag det var, eller så var den om vampyrer). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted July 18, 2007 Report Share Posted July 18, 2007 (edited) Ok medan jag satt och skrev mitt inlägg, samtidigt som jag arbetar och ständigt blir avbruten, så kom Expendable Ensign och tippsade om de filmer jag tippsade om. Nedrans så snopet. Glömde också att tippsa om Jan Hammer(regisör). Han gjorde massor med vampyr/Drakula filmer på 70-talet. Det var i hans filmer som Christopher Lee ofta figurerade som blodtörstiga Greve Drakula. Edited July 18, 2007 by Unkas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted July 18, 2007 Report Share Posted July 18, 2007 Ok medan jag satt och skrev mitt inlägg, samtidigt som jag arbetar och ständigt blir avbruten, så kom Expendable Ensign och tippsade om de filmer jag tippsade om. Nedrans så snopet. Glömde också att tippsa om Jan Hammer(regisör). Han gjorde massor med vampyr/Drakula filmer på 70-talet. Det var i hans filmer som Christopher Lee ofta figurerade som blodtörstiga Greve Drakula. Det är inte bra att arbeta. Du får sluta med sådana dumheter. Lee figurerade, som sagt, i många vampyrfilmer men jag tror du fått det här med regissören lite om bakfoten. Det var Hammer Fim Productions som låg bakom många av dessa filmer. Lost Boys hade jag helt glömt av men den är sevärd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted July 18, 2007 Report Share Posted July 18, 2007 Ok medan jag satt och skrev mitt inlägg, samtidigt som jag arbetar och ständigt blir avbruten, så kom Expendable Ensign och tippsade om de filmer jag tippsade om. Nedrans så snopet. Glömde också att tippsa om Jan Hammer(regisör). Han gjorde massor med vampyr/Drakula filmer på 70-talet. Det var i hans filmer som Christopher Lee ofta figurerade som blodtörstiga Greve Drakula. Det är inte bra att arbeta. Du får sluta med sådana dumheter. Lee figurerade, som sagt, i många vampyrfilmer men jag tror du fått det här med regissören lite om bakfoten. Det var Hammer Fim Productions som låg bakom många av dessa filmer. Lost Boys hade jag helt glömt av men den är sevärd. Ja det stämmer. Ursäkta mig. Men som sagt så jobbar jag ju samtidigt som jag skriver minna innlägg. Och jag vet att det inte är bra, men jag behöver pengar för att köpa Sci-Fi.... det är bara medel för att nå ett mål Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikael Posted July 18, 2007 Report Share Posted July 18, 2007 Heh, en väldigt bra tråd då jag själv älskar vampyrfilmer (dock endast om de följer min feti... syn på vampyrer). Aja, jag tar upp ett gäng. Bloodsuckers: är en härlig Sci-Fi rulle med vampyrer. Väldigt bra B-film i mitt tyckte (jag gillar även den alternativa titeln "Vampire Wars: Battle for the Universe"). Innocent Blood: är en annan bra rulle. Med Anne Parillaud (Nikita i filmen med samma namn). BloodRayne: baserat på spelen med samma namn, dock är filmen utan koppling till dem. BloodRayne 2: uppföljaren, dock med sköna Natassia Malthe (som också spelar fin vampyr i Bloodsuckers) som Rayne istället för Kristanna Loken. Utspelar sig i Vilda Västern :blink: Vampire High: High School serie, fast med vampyrer (alltså, vampyrer går i skolan)! Har inte orkat/ haft tid kolla på den speciellt mycket. Redan nämnda som jag rekomenderar: The Lost boys: Umm, inte så speciell kanske, men med Kiefer Sutherland (Jack Bauer i 24). Kindred: The Embraced: Vampyrsåpa, baserad på rollspelet Vampire: The Masquerade. Älskar denna serie, men det finns som sagt bara 8 delar Den fann visste inte sin mainstream publik... Interview with the Vampire: The Vampire Chronicles: Baserad på första boken i Anne Rices serie, följer boken väldigt bra förutom på ett par punkter som man kan ha överseende med. Queen of the damned: Uppföljaren, baseras på bok 2 och 3. (handligen är bok 3 och "flashbackerna" är bok 2) Böckerna är mycket bättre. Bram Stoker's Dracula : I min mening den bästa Dracula filmen, med Gary Oldman som elaking. Kanske inte fullt ut lika bra... Gothic Vampires From Hell : Något om en musikgrupp (Gothic Vampires From Hell) som var för bra, eller något, väldigt bra men det var många goth-tjejer som höll mitt intresse uppe. Aja, "tze bad guys" var vampyrer iallafall. From Dusk Till Dawn: Halvdan som action, värdelös som vampyrrulle, vill du se vampyrfilm så undvik. Sen finns det ju en massa andra, som Jesus Christ Vampire Hunter ^_^ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted July 18, 2007 Report Share Posted July 18, 2007 (edited) "Dracula 3000" utspelas på ett rymdskepp och har Erica Eleniak i en av rollerna . :klingon: -------------------- ''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!'' K´hogh son of Klintoch av huset Koragh Edited July 18, 2007 by K´hogh son of Klintoch Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted July 18, 2007 Report Share Posted July 18, 2007 "Dracula 3000" utspelas på ett rymdskepp och har Erica Eleniak i en av rollerna . :klingon: -------------------- ''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!'' K´hogh son of Klintoch av huset Koragh Är det en sevärd film? Jag har hört väldigt lite om den. Har fått känslan av att det är en flopp, en riktig kalkonrulle alltså. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted July 19, 2007 Report Share Posted July 19, 2007 (edited) "Dracula 3000" utspelas på ett rymdskepp och har Erica Eleniak i en av rollerna . :klingon: -------------------- ''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!'' K´hogh son of Klintoch av huset Koragh Är det en sevärd film? Jag har hört väldigt lite om den. Har fått känslan av att det är en flopp, en riktig kalkonrulle alltså. det ÄR en riktig kalkonrulle och jag ångrar VERKLIGEN att jag sett den(samma sak med From Dusk Till Dawn) , men eftersom nån nämnde den tyckte jag att jag skulle berätta lite mer om den. :klingon: -------------------- ''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!'' K´hogh son of Klintoch av huset Koragh Edited July 19, 2007 by K´hogh son of Klintoch Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted July 19, 2007 Report Share Posted July 19, 2007 "Dracula 3000" utspelas på ett rymdskepp och har Erica Eleniak i en av rollerna . :klingon: -------------------- ''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!'' K´hogh son of Klintoch av huset Koragh Är det en sevärd film? Jag har hört väldigt lite om den. Har fått känslan av att det är en flopp, en riktig kalkonrulle alltså. det ÄR en riktig kalkonrulle och jag ångrar VERKLIGEN att jag sett den(samma sak med From Dusk Till Dawn) , men eftersom nån nämnde den tyckte jag att jag skulle berätta lite mer om den. :klingon: -------------------- ''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!'' K´hogh son of Klintoch av huset Koragh Det svaret gav inte mig mycket vägledning eftersom jag gillade "From Dusk Till Dawn". Kanske är då också "Dracula 3000" något för mig? Någon annan som har sett "Dracula 3000"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Picard Posted July 19, 2007 Author Report Share Posted July 19, 2007 inga fler TV-serie? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ghost Posted July 19, 2007 Report Share Posted July 19, 2007 inga fler TV-serie? Här finns en bra lista på diverse vampyr-TV-serier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted August 10, 2007 Report Share Posted August 10, 2007 Van Helsing är en riktigt bra vampyrfilm. den handlar om Hugh Jackman som Van Helsing som är en helig actionhjälte och bekämpar olika demoner. han får i uppdrag att döda greve Dracula. det viktiga är att han måste göra det innan dracula dödar de sista en en släkt som har avsagt sig tillträde till himmelriket före dracula är död. det massa olika monster med i filmen som vampyrer (lite självklart...), varulvar och till ochmed Frankensteins monster (fast kalla inte han monster, då blir han sur). den här filmen är riktigt bra tycker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K´hogh son of Klintoch Posted August 11, 2007 Report Share Posted August 11, 2007 (edited) Van Helsing är en riktigt bra vampyrfilm. ... den glömde jag ! håller med om att den är bra (MYCKET bättre än den första filmen jag såg Hugh Jackman i (X-men) :klingon: -------------------- ''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!'' K´hogh son of Klintoch av huset Koragh Edited August 11, 2007 by K´hogh son of Klintoch Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted August 17, 2007 Report Share Posted August 17, 2007 "Dracula 3000" utspelas på ett rymdskepp och har Erica Eleniak i en av rollerna . :klingon: -------------------- ''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!'' K´hogh son of Klintoch av huset Koragh Är det en sevärd film? Jag har hört väldigt lite om den. Har fått känslan av att det är en flopp, en riktig kalkonrulle alltså. det ÄR en riktig kalkonrulle och jag ångrar VERKLIGEN att jag sett den(samma sak med From Dusk Till Dawn) , men eftersom nån nämnde den tyckte jag att jag skulle berätta lite mer om den. :klingon: -------------------- ''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!'' K´hogh son of Klintoch av huset Koragh Det svaret gav inte mig mycket vägledning eftersom jag gillade "From Dusk Till Dawn". Kanske är då också "Dracula 3000" något för mig? Någon annan som har sett "Dracula 3000"? Dracula 3000 är en riktig B-film, men gillar man sånt så kommer man gilla den. Själv tycker jag den var rätt skoj, men den har ju inte så mycket gemensamt med mer traditionella vampyrfilmer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted August 18, 2007 Report Share Posted August 18, 2007 Vidare har vi ju Underworld filmerna med Kate Beckinsale, sofistikerade vampyrer mot burdusa varulvar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orville Posted August 18, 2007 Report Share Posted August 18, 2007 Jag kommer ighåg serien Barnabas. Den var ganska spännande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ghost Posted October 5, 2007 Report Share Posted October 5, 2007 inga fler TV-serie? Här finns en bra lista på diverse vampyr-TV-serier. En ny vampyrserie, Moonlight, har precis börjat sändas i USA. Det lilla jag läst om den så verkar den vara lite i samma stil som Forever Knight. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted October 5, 2007 Report Share Posted October 5, 2007 (edited) Visst finns det säkert bra vampyrserier..men det är konstigt, jag tycker att temat blir uttjatat ganska snart. Tycker väl att det inte blir så mångfacetterat när det är inriktat på att dom är vampyrer och gör vampyrgrejer och det är i princip handlingen. Edited October 5, 2007 by michael ricochet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted October 5, 2007 Report Share Posted October 5, 2007 på tal om vampyrer, ser inte Troi ut som en riktig vampyr i den här bilden?? det enda som inte stämmer riktigt är tänderna annars är hon en vampyr! bilden är tagen ifrån extra materialet till Generations. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johannalaforge Posted October 6, 2007 Report Share Posted October 6, 2007 på tal om vampyrer, ser inte Troi ut som en riktig vampyr i den här bilden?? det enda som inte stämmer riktigt är tänderna annars är hon en vampyr! bilden är tagen ifrån extra materialet till Generations. Huh, Nosferatu all over again. *ryser* Hon ser ju helt sjuk ut. :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted October 16, 2007 Report Share Posted October 16, 2007 Visst finns det säkert bra vampyrserier..men det är konstigt, jag tycker att temat blir uttjatat ganska snart. Tycker väl att det inte blir så mångfacetterat när det är inriktat på att dom är vampyrer och gör vampyrgrejer och det är i princip handlingen. Dock har "Vampyren" utveckalts och förändrats enormt mycket från åren då Bram Stockers bok kom ut. Vår tids vampyr är ofta en vacker person som är högteknologisk. Grupper av vampyrer som äger och styr mycket i av vanliga dödligas liv. Men ändå håller de sig hemliga. Någon gammal borg och kista är det inte tal om när man talar om vampyrer i dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted January 20, 2008 Report Share Posted January 20, 2008 Jag har nyss läst igenom Bram Stokers Drakula igen. Det var ett kärt återseende. Den som gillar vampyrer bör verkligen läsa den boken. Mycket bra, och intresant skriven. Läsaren får verkligen känslan av att vara med i handlingen, och känner spänningen. Boken käns inte heller gammal eller passe i sin stil, fast den nu har många år på nacken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts