Jump to content

Stardust

rehnvall

Recommended Posts

Var och såg Stardust, och blev mycket imponerad av filmen. Kankse inte den mest inovativa historien unge pojke/man försöker hitta objekt för att vinna käresta hjärta, men en av de mest genomarbetade. Bara en sådan sak som att folk av kungligt blod blöder blåt (kul grej) det bästa av allt de finns få/inga? logiska lucker i filmen och alla karaktärer handlar logiskt utifrån sitt perspektiv.

Älskar spökena och när häxorna försöker spå :blink:

Var och såg en smygpremiär veckan innan den officiellt gick upp på bio. Jag älskar boken och har varit i trans sedan jag först hörde att boken skulle filmatiseras. Några av mina farhågor med filmen var att dom skulle ändra för mycket och antingen ta bort för mycket av boken eller lägga till för mycket nytt material.

Till min stora glädje tycker jag dock att filmen är riktigt bra och utan tvekan en värdig filmatisering av Neil Gaiman's underbara bok. Att han har varit med som producent till filmen och haft avgörande roll i vem som valdes som regissör, valet av skådespelare samt utformandet av manus bidrar nog till att filmen blev så bra.

Skådespelarna är riktigt bra i sina roller och då speciellt den för mig tidigare okända Charlie Cox i rollen som Tristan, men även övriga skådespelare verkar trivas i sina roller och den glädje dom hade under inspelningen lyser verkligen igenom när jag ser filmen.

Lägg sedan till fin musik och överlag bra effekter och du får en värdig och bra filmatisering av en fantastisk bok.

Har bara sett trailern, och vill mycket gärna se den. Dock så sänkt mitt intresse lite av att De Niro är med. Svårt att tänka mig en sådan skådespelare i en Fantacy. Dessutom tänker jag allt för mycket på andra av hans filmer när jag ser honom. Han är ju väldigt lika i alla sinna filmer.

Har bara sett trailern, och vill mycket gärna se den. Dock så sänkt mitt intresse lite av att De Niro är med. Svårt att tänka mig en sådan skådespelare i en Fantacy.

Gör en utmärkt insats i filmen. efter som de redan är spoilat, ja han gör en kan-kan dans i kläning. Men de passar utmärkt in i handlingen. Ingen är hårdare än kapten Shakespeare :lol:

• 2 months later...
  • 1 year later...

Såg den förra veckan. Den verkar verkligen vara omtyckt har t ex 8,0 på IMDB. Riktigt så bra var den inte, men den var ändå sevärd. Mest för att det inte var en massa talande djur, orcher eller drakar i den, utan bara människor.

• 1 month later...
  • 3 years later...

Men vänta lite nu...

Robert DeNiro är en Man och spelar Transvestit tror jag den allmänna uppfattningen är i HBQ världen. Det är inte samma som homosexuell.

Ok, han skämtar med Victoria och dennes nya make. Men det är mest för att han står i position att kunna göra detta... *s*

Annars tycker jag att Stardust är en mycket underhållande film. En hummer som droska och luftskeppet är verkligen fantastiskt.

Det märks att skådespelarna hade roligt när de gjorde den. Jag gillar klippen med "bloopers" och sammandraget om hur de gjorde filmen (i dvd:n).

Mvh. Hugh

Edited by Hugh

How easy was it to get Robert De Niro involved? And did he choose his own dresses?

Matthew Vaughn: [Laughs] It was surprisingly easy. He read the script and liked it. I was nervous when we had the meeting because it was the last thing he asked me… he actually talked about Layer Cake a lot, more than he did Stardust, which was flattering for me but also made me suspicious that he hadn’t read the script. But then as I was leaving he said: “There’s just one last question… Am I gay or a transvestite?” I certainly didn’t know the answer to that question, so just said: “Whatever you want to be Bob…” And he took it his way. He’s a pretty buff guy, so we had to make the dress for him. But we had a great costume designer.

Mmm, det är ett "or" och inte ett "and" så det ena bör ju utesluta det andra... *s*

/Hugh

• 6 months later...

Såg Stardust hemma hos en kompis för ett par veckor sen, då kompisen insisterade. Hade aldrig hört talas om den förr, men jag blev ganska positivt överraskad.

Jag förstår de i tråden som inte tyckte att den var något speciellt, för det var den ju inte på sätt och vis. Handlingen var t.ex. väldigt förutsägbar, tyckte jag. Den bryter verkligen inte mycket ny mark.

Men jag tycker ändå att IMDB betyget som nämndes tidigare inte var helt tokigt (jag tar dock alltid de betygen med en nypa salt dock, mer som en indikation av vad den breda massan tycker) för filmen var ganska bra i mitt tycke.

Jag tycker den var ganska välgjord, det märktes att de hade lagt ner en del tid på detaljer som gjorde att man uppskattade den ännu mer, en hel del kända skådespelare som skötte det väldigt bra (De Niros dansscen och get-killen var personliga favoriter på den komiska fronten) och jag märkte iaf inte av några logiska hål i handlingen. Det kan visserligen ha berott på att den var för underhållande och kul för att jag skulle sitta och peta i alla detaljer, men det är ju något positivt det också. :D