Jump to content

Star Trek och Halloween

Vorik

Recommended Posts

Som titeln på tråden antyder till så är jag ute efter bra och framförallt spännande avsnitt av Star Trek (alla serier) som man kan se i anslutning till Halloween. Tänkte ha ett litet marathon.

Halloween brukar ju gå i skräcken/rysligheternas tecken och ett avsnitt som t.ex. skulle passa är The Haunting of Deck Twelve från säsong 6 av Voyager.

Men jag behöver flera liknande avsnitt.

Har ni några bra tips som kan passa in i denna kategori?

Edited by Tuvok

är inte så inne i halloween men de enda jag kom och tänka på är Rogue Planet som handlar om att det finns en mystisk vålnad på en planet och Oasis som hándlar om ett hemsökt kraschat skepp. båda är i säsong 1 av Ent. det är bara dem jag kom att tänka på, men jag brukar inte se så mycket på ett avsnitts tema så det blir ju lite svårt att komma ihåg.

Inför förra Halloweenfesten i TSS så valde vi några avsnitt ur följande samling:

Impulse, ENT

Doctor's Orders, ENT

Night Terrors, TNG

Phantasms, TNG

Genesis, TNG

Equilibrium, DS9

Empok Nor, DS9

The Haunting of Deck Twelve, VOY

Alice, VOY

The Thaw, VOY

Revulsion, VOY

Juggernaut, VOY

Inför förra Halloweenfesten i TSS så valde vi några avsnitt ur följande samling:

Impulse, ENT

Doctor's Orders, ENT

Night Terrors, TNG

Phantasms, TNG

Genesis, TNG

Equilibrium, DS9

Empok Nor, DS9

Alice, VOY

The Thaw, VOY

Revulsion, VOY

Juggernaut, VOY

Den hade vi inte noterad i vår aktivitetsdatabas - minns du tid eller datum det var, eller plats?

Impulse, ENT

Doctor's Orders, ENT

Night Terrors, TNG

Phantasms, TNG

Genesis, TNG

Equilibrium, DS9

Empok Nor, DS9

Alice, VOY

The Thaw, VOY

Revulsion, VOY

Juggernaut, VOY

Den hade vi inte noterad i vår aktivitetsdatabas - minns du tid eller datum det var, eller plats?

Den finns med på den lista du fick av mig. Vi hade festen 28/10-06. Jag är osäker på exakt vilka avsnitt av dem ovan vi visade, men det var väl ca hälften av dem.

• 2 weeks later...
  • 2 years later...

Nu är det ju snart dags igen, så jag tänkte se om någon har lite bra och intressanta tips och förslag på vilka olika typer av avsnitt som man kan sätta ihop och som utgör en riktigt bra och intressant lista över avsnitt från dom olika tv-serierna som man kan se när det är Halloween? :)

I helgen har jag valt några avsnitt som passade till Halloween.

Wolf In The fold, TOS

Night Terrors, TNG

Phantasms, TNG

Genesis, TNG

Empok Nor, DS9

Twisted, VOY

The Thaw, VOY

Revulsion, VOY

Waking Moments, VOY

One, VOY

Juggermant, VOY

The Hanuting Of Deck Twelve, VOY

Fight or Flight, ENT

Rogue Planet, ENT

The Crossning, ENT

Impulse, ENT

Doctor's Orders, ENT

Jag vet att alla har olika uppfattning om hurdant en skräcktema ska vara.

Jag ville dela av mig med er om bedömning och satt betyg på dessa avsnitten.

Wolf In The Fold, TOS

Jag gillar dimman i avsnitten med lite otäcka blodiga saker men tyckte att det är en ganska svag avsnitt. Ett okej trea.

Night Terrors, TNG

Älskar detta avsnittet med en lagom dos av läbbiga scener. Det gav fortfarande mig rysning när jag såg den scenen, där liken plötsligt satt upp. Ett stark femma.

Phantasms, TNG

En uppfriskande surrealistiskt avsnitt med lite galna och lömska upptåg. Skådespelare som spelade Data har gjort en fantatsisk jobb. Ett stark femma.

Genesis, TNG

Jag tycker att en av de allra bästa halloween-avsnitt. Ett riktig spännande avsnitt, där Picard och Data med sina ficklampor som vandrade runt i de mörka ruggiga korridorerna. Det skrämde mig ordentlig när Picard backade häftigt då han fick syn på den förvandlande Barcaly framför sig. (Blääh, jag hatar spindlar). Ett otroligt starkt femma (++ 5).

Empok Nor, DS9

Jag gillar inte detta här avsnittet eftersom jag aldrig är förtjust i serie Deep Space Nine. Det är trist att se soldater som sprang runt i en öde station. Det skrämde mig inte ett dugg för att jag nästan kunde förutsäga vad som kommer att hända. En svag tvåan.

Twisted, VOY

Det finns ett problem med detta avsnittet, eftersom det inte är en riktig äkta skräcktema. Men jag kunde inte låta bli att titta på Twisted. Jag måste bekänna att detta här avsnittet är mitt älsklingsavsnitt. En av mina största mardrömmar är att irra runt i korridiorerna och kunde inte hitta "hem"/utpost. Men jag måste säga att det är ett mycket trevligt (och barnvänligt) avsnitt med en skvätt dos av rädsla och förrvirrad. jag är hemsk ledsen för att jag alldeles för mycket generös med betygsättning. En femma.

Ikväll ska jag fortsätta med att se resten av avsnitten i listan. Om det inte räcker tiden får jag spara resten till allahelgonsdag-helgen.

Edited by Nettan

Empok Nor tycker jag är ett av de mest skrämmande tv-program som jag har sett. Tom jämfört med filmer står det väldigt starkt. Kanske man dock måste ha följt stora delar av serien för att helt uppskatta det, eftersom mycket bygger på att man är i en miljö som är väldigt känd, fast ändå okänd.

Jag tycker faktiskt det avsnittet är bland de tio bästa Star Trek-avsnitten som har gjorts och definitivt ett av de bästa i Ds9.

Edited by Aike

Empok Nor tycker jag är ett av de mest skrämmande tv-program som jag har sett. Tom jämfört med filmer står det väldigt starkt. Kanske man dock måste ha följt stora delar av serien för att helt uppskatta det, eftersom mycket bygger på att man är i en miljö som är väldigt känd, fast ändå okänd.

Jag tycker faktiskt det avsnittet är bland de tio bästa Star Trek-avsnitten som har gjorts och definitivt ett av de bästa i Ds9.

+1

Det är ett helt fantastiskt Garak-avsnitt, men man behöver nog som sagt känna karaktärerna.

Empok Nor finns i säsong 3, avsnitt 22.

Jag vet att alla har olika uppfattning om hurdant en skräcktema ska vara.

Ja, du har rätt om det kan vara en skrämmande avsnitt om det kan inblanda ljudeffekt i detta avsnittet. Tyvärr, jag kan inte besvara om ljudeffekt kan avgöra om det är en riktigt bra skräcktema. För mig är det visuell effekt viktigaste . ja, jag förstår att det kan vara olika för olika personer. Alla får göra egen tolkning av hurdant skräck ska vara.

Det kan hända att jag nästan kan "förutsäga" händelsen i denna avsnitt Empok Nor eftersom jag alldeles för mycket har sett deckare bland annat "Morden i midsomer". Där kunde jag ofta gissa vem mördare var efter typ fem minuter. Tyvärr, i det här fallet funkade Empok Nor inte för min del och jag är hemsk ledsen för det.

Edited by Nettan