Gå till innehåll

Om klingonska språket i Expressen


Nyhet

Rekommenderade inlägg

Ur tidningen Expressen saxas från denna dag följande:

Alltfler inser hur svårt det är att klara sig i vardagslivet utan kunskaper i klingonska, säger Yens Wahlgren i Lund, som själv talar rymdkrigarnas språk nästan flytande. [...] [Klingonska] talas av den grymma krigarrasen klingonerna från planeten Qo'noS. De liknade under kalla krigets dagar elaka rymdryssar, men ser nu alltmer ut som mordiska rymdvikingar eller rymdsamurajer.

Den korta artikeln är alltså en intervju med Yens Wahlgren som skrev en avhandling om klingonska på Linköpings universitet 2004. Läs mer om avhandlingen här där det också finns en länk till en nedladdningsbar upplaga. Uppsatsens titel var Klingon as Linguistic Capital - A Sociologic Study of Nineteen Advanced Klingonists med undertiteln Hol Sup 'oH tlhIngan Hol'e' wa'maH Hut tlhIngan Hol po'wI' nughQeD.

(Tack till Börje)

Källa

[ Till originalnyheten ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För den som får en bathlet i huvudet framstår de säkert som både mordiska och grymma... Men jag tror att Voyager har gjort mycket för att förändra vår bild av dem. Innan var de mer mysko (ok ds9 och tng har hjälpt till med). J.

han kanske bör fråga sig varför han får en bathlet i huvudet .

jag har fått en bättre bild av Klingons genom TNG(sins of the father , Redemption 1 & 2 , Firstborn , Rightful Heir m.fl.)

i VOY tycker jag bara att man har Barge of the dead som källa

Redigerad av K´hogh son of Klintoch
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klingons är en variant av samurajerna i mina ögon. Styrd av heder och en codex. Håller starkt på familjebanden och slåss med svärd. Dock är de mer krigiska men om man ser det så här. Har man en klingon som bästa vän och denna känner likadant är det den sista personen som skulle överge en, de skulle se det som en ära att slåss till döden med sin kamrat. En lojalitet som är mycket värdefull och uppskattad. Thats why you need a klingon as your chief of security.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så sant, klingorna förkroppsligar Bushido samt feodalkultur.

Men jag tror, har inte sett mycket av TOS att de var mer "ryska" i TOS och har blivit mer bushido/asiatiska framförallt genom TNG:s porträttering av Worf (tecereonier, ritualer och heder som centralbegrepp). Worf som ju växt upp på jorden är ju nästan mer klingon är klingonerna själv, och kompenserar rätt rejält, på gott och ont.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

enkelt , tänk att du sitter på bussen och har tröttnat på de där utlänningarna som tjattrar på skånska bakom dig eftersom ingen(inte ens andra skåningar) begriper vad de säger . då säger du åt dem på TlhIngan Hol att vara tysta . en perfekt hämnd på alla skåningar som envisas med att använda utländska dialekter ingen förstår .

nej allvarligt talat finns det många anledningar till att lära sig nya språk oavsett hur många som talar dem

Redigerad av K´hogh son of Klintoch
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi vara snälla mot skåningarna, min käre K´hogh. ;)

Utpräglad stockholmska, dalmål eller vilken extrem dialekt som helst egentligen, kan vara påfrestande för öronen.

(Säger Marvin, som mitt i skåneland talar klingande Gävlemål. :D )

Och apropå klingonska; jag hade gärna lärt mig en del nyttiga fraser. Om inte annat kan man ju identifiera en fellow-trekker. Det sitter ju folk som talar flytande latin, och om man inte pysslar med medicin eller fjärilssamling vet jag inte vilken nytta man har av det.

Redigerad av Marvin
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ur tidningen Expressen saxas från denna dag följande:

Alltfler inser hur svårt det är att klara sig i vardagslivet utan kunskaper i klingonska, säger Yens Wahlgren i Lund, som själv talar rymdkrigarnas språk nästan flytande. [...] [Klingonska] talas av den grymma krigarrasen klingonerna från planeten Qo'noS. De liknade under kalla krigets dagar elaka rymdryssar, men ser nu alltmer ut som mordiska rymdvikingar eller rymdsamurajer.

Både klingonernas skapare Gene Coon och Gene Roddenberry stred i Stilla havet mot japanerna under andra världskriget. Därför har TOS-klingoner drag av den japanska kulturen. Inte nödvändighetsvis renodlade samurajer, utan som japanerna var från sent 1800-tal fram till och med kriget: moderna, sofistikerade och drivna av heder. Att det heter det "klingonska imperiet" tycker jag stöder detta. Dock så finns det inget absolut svar, eftersom Coon dog 1973.

Egentligen är det bara Star Trek 6 där det finns en klar parallell till kalla kriget mellan USA och Sovjet. Samtidigt uppfattade nog många dem som ryssar, men det finns ganska lite i avsnitten eller övriga filmer där det är tydligt.

Klingonerna i TNG och DS9 är största delen något Ron Moore har skapat. Han såg dem som vikingar. Även om vissa asiatiska drag finns kvar, tycker jag beteendemässigt att klingonerna har blivit mindre intellektuella, mer våldsamma och mer stökiga. Inte alls sofistikerade som samurajer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

enkelt , tänk att du sitter på bussen och har tröttnat på de där utlänningarna som tjattrar på skånska bakom dig eftersom ingen(inte ens andra skåningar) begriper vad de säger . då säger du åt dem på TlhIngan Hol att vara tysta . en perfekt hämnd på alla skåningar som envisas med att använda utländska dialekter ingen f??rstår .

nej allvarligt talat finns det många anledningar till att lära sig nya språk oavsett hur många som talar dem

Mycket underhållande men kanske inte så snällt mot skåningarna. De är ju fortfarande som danskar och har inte riktigt haft tid att "lära sig språket än" som de säger på julafton... J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är alla emot skåne och skånska hela tiden? :lol: Jag tycker skånska är fint, det har en speciell twist, om det inte är för extremt. <_< Men i t.ex. Blekinge låter skånska helt fantastiskt. Och i Emmaboda.

Säg för tusan inte till en blekingebo att han/hon pratar skånska! ;) :lol:

För övrigt är det stooor skillnad på lundensiska, malmöitiska, trelleborgska etc. Själv tycker jag att malmöitiska är läskigast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...