Jump to content

Upphittad: R2-D2 i Star Trek

Nyhet

Recommended Posts

Luke Skywalkers robot R2-D2 är med i Star Trek. Det avslöjas i dag på filmens Facebooksida.

R2-D2 flyger omkring i bland rymdskrotet kring Vulcan efter Naradas attack. Den som tittar noga kan se honom precis när Enterprise anländer till planeten genom viewscreenen.

Det är inte första gången George Lucas effektföretag ILM lägger in en Star Wars-referens i en Star Trek-film. I First Contact finns Årtusende falken med i striden mot borgskeppet. Enterprise har även gästspelat i Star Wars. I The Phantom Menace syns skeppet på Coursants himmel.

[ Till originalnyheten ]

Edited by Nyhet

Det här visste jag faktiskt redan, men har helt missat att skriva en nyhet om det. Det var på MTV Movies de hade en tävling för ett tag sedan där folk skulle hitta R2-D2 någonstans i filmen. Jag kunde verkligen inte hitta den, men nu har ju samtidigt bara sett filmen 1 gång efter att jag såg den nyheten.

När jag tittar på DVD:n i höst skall jag definitivt luska reda på denna scen.

När ILM är med i bilden verkar det inte gå att hindra dem från att göra Star Wars referenser. Sedan kanske det är ett allmänt internt dekret utfördat av Lukas att SW måste finnas med i allt de är innblandade i.

I Indiana Jones fins det med bilder på C3PO och R2D2, och det är inte enns Sci-Fi.

Jag läste den här nyheten igår precis innan jag gick och la mig, och sen drömde jag om att R2-D2 var huvudkaraktären i filmen.. Star Trek alltså. Jag blev ganska upprörd och förbannad, förstod inte alls hur det här gick till. Det var tacksamt att vakna upp sen..

Om de tycker att det är roligt att lägga in sådant så får de väl göra det. Bara det inte blir för övertydligt.

Jag la inte märke till det i alla fall.... tycker inte sånt är nåt problem så länge det inte är övertydligt.

Peter DeLuise, som är producent för Stargate SG1, och Peter Jackson som gjorde sagan om ringen-filmerna hade också för vana att slänga in sig själv som någon menlös statist lite här och där. Det är kul att spana efter om man är insatt, och inget som stör om man inte är det.

Jag tror jag har hittat honom. I rymdskrotet, en liten figur i nedre vänstra hörnet som ser ut som R2. Inte helt säker på att det är han, men ganska.

En vän till mig gjorde ett ganska bra försök att få in det här canon:

Star Trek utspelar sig i framtiden, right? Alltså existerar Star Wars-filmerna i Star Trek-universumet.

Eller har existerat iaf. Så, R2 bland rymdskrotet kan helt enkelt vara gammal rekvisita från SW-filmerna

när de spelades in!

Jag tycker den förklaringen funkar, om man är desperat efter att få in det i canon :)

Alltid kul med interna referenser tycker jag :D speciellt när det är folket bakom kulisserna som lägger in det. Som här när det är effektfolket. Eller som ljudtekniker som har med samma skrik i alla "sina" filmer.

Det finns ju redan folk som bygger datorstyrda fullskaleversioner av R2. När tekniken går framåt kommer det säkert att finnas mer avancerade versioner. På 2200-talet borde intresset för vår tids filmer vara ungefär som intresset för gångna tiders litteratur och teater. Så nog borde det finnas någon som svävar omkring i rymden :)

Ett problem med den logiken är förstås att Star Trek också borde finnas...

• 4 months later...

Jag tycker att det är fullständigt meningslöst att man gör detta. Jag gillar finesser och nörderi men vem ska detta göra lycklig? Dessutom (när jag ändå gnäller) tycker jag att star trek och star wars är två olika saker (päron och äpplen) och klarar sej bäst på egen hand. Men egentligen så bryr jag mej inte. Man ser ju inte dessa saker om man inte kör med freeze frame.

• Create New...