Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postad
Dark angel är väl någon variant på Buffy eller? Eller är jag helt fel ute. Tycker mig ha sett nån vampyr från Buffy med i DA

Nej, DA är ingen variant på Buffy. Visst kan man dra lite paralleller, men det är inte en spin-off serie på Buffy eller nåt sånt.

• Svar 246
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Postad
Dark angel är väl någon variant på Buffy eller? Eller är jag helt fel ute. Tycker mig ha sett nån vampyr från Buffy med i DA

Jo det är samma typ av serie.

En brud som kan slåss och en dialog som dödar möss på nätterna (dåligt)

Postad

Den spinoff-serie från Buffy som ni pratar om är inte Dark Angel utan Angel, där vampyren Angel från Buffy har huvudrollen.

Därmed är det slutdiskuterat om vampyrer i Dark Angel. ;)

Postad
Ah, ännu en utseende fixerad serie med snygga silikon pumpade tjejer......

Konstigt det där egentligen.

ja... det slår väl inte annars. men e det intressant borde ju folk titta även om det inte e "snygga silikon pumpade brudar".

Postad

Iofs sant det, jag har ju inte sett serien så jag kan ju inte uttala mig. Jag tycker Buffy är en rätt ok serie sådär trots henne.

Men det drar ju mer tittare antagligen med snygga brudar.

Och "snyggt" är väl också iofs olika från person till person med...

Postad
Ah, ännu en utseende fixerad serie med snygga silikon pumpade tjejer......

Konstigt det där egentligen.

Det är väl inget större fel på männen i serierna heller... :)

Postad
Dark Angel får tummen ner av mig, det är nog den sämsta serien jag sett.

Den sämsta serien du sett? Har du sett många serier?

Jag har sett massa serier, både sci-fi och annat. Har varit med sedan 1978 (och ser massa på TV) så jag har nog sett ett och annat. Iofs har jag svårt för alla fjantiga TV-serier med tjejer som försöker vara snygga typ Buffy och Dark Angel som bara är skräp. Vampyrerna i Buffy ser ju ut som miffon och storyn i bägge serierna är ju inte mkt att ha. T.o.m. Lexx är bättre, det är iaf galen humor i det programmet. Vad som finns i Buffy och DA mer än lättklädda brudar med silikon härodär vet jag inte.

Postad

Jag går av ämnet något här, men nu har det hackats för mycket på Buffy för att jag ska kunna sitta tyst. :)

För det första: Det går inte att jämföra Buffy och Dark Angel. Den förra har allt - fantastisk dialog, humor, drama, action, det övernaturliga och, till skillnad från t.ex. ST: Voyager, respekt för sin egen kontinuietet -, den senare har bara silikon.

För det andra så finns det, vad jag vet, inget silikon i Buffy över huvud taget.

För det tredje: Ja, vampyrerna ser ut som miffon. Men det är också det enda felet med Buffy.

För det fjärde: Voyager har också sin alldeles egna kurviga-och-vackra-flicka-som-vi-stoppar-in-i-serien-bara-för-att-vi-inte-kan-hålla-liv-i-serien-annars-Karaktär. Hennes namn är Seven of Nine. ;)

Jag skulle kunna försvara BtVS i evighet, men ska lägga av nu. Det är trots allt inte Buffy den här tråden handlar om.

Postad

Håller med > VOY o ENT slänger in silikonfyllda tjejer i silikonfyllda dräkter, det är bara patetiskt. Tacka vet jag DS9 där kvinnorna får vara normala dvs ha "riktiga" uniformer o inte se ut som barbiedockor...

Postad
Dark Angel får tummen ner av mig, det är nog den sämsta serien jag sett.

Den sämsta serien du sett? Har du sett många serier?

Jag har sett massa serier, både sci-fi och annat. Har varit med sedan 1978 (och ser massa på TV) så jag har nog sett ett och annat. Iofs har jag svårt för alla fjantiga TV-serier med tjejer som försöker vara snygga typ Buffy och Dark Angel som bara är skräp. Vampyrerna i Buffy ser ju ut som miffon och storyn i bägge serierna är ju inte mkt att ha. T.o.m. Lexx är bättre, det är iaf galen humor i det programmet. Vad som finns i Buffy och DA mer än lättklädda brudar med silikon härodär vet jag inte.

Det här borde egentligen inte skrivas eftersom det redan är OT så det skriker om det, men jag kan inte låta bli.

Jag anser att serier som Buffy, Dark Angel, Roswell etc. främst vänder sig till yngre tittare, och kanske mest till tjejer. Visst har jag förståelse för att de som inte tillhör den gruppen inte uppskattar serierna, men då kan man bara låta bli att titta.

Jag kan inte heller för mitt liv se varför det ska vara så fel att den målgruppen får en kvinnlig hjälte att identifiera sig med?

Är det något fel på att det är en tjej som sparkar ner vampyrer, eller räddar världen?

Det finns många serier (kanske med dålig dialog, värdelöst skådespeleri och liknande), med en kille i huvudrollen. Han lyckas hela tiden med allt han tar sig för, (och har många ggr också ett antal "lättklädda brudar" att strula runt med), men varför hör man aldrig klagomål på såna serier?

Det är så typiskt att det alltid ska klankas ner på sådant där kvinnor har en framträdande huvudroll (Voyager tex.), men den mesta av kritiken tycks komma från män...

Postad

Tycker att tjejer, framför allt om de är yngre, borde ha andra förebilder än "snygga" tjejer med lite kläder och mycket läppglans. Kan ju nämna skådisar som Julia Stiles, en bra skådis som inte springer runt i kortkortkort som andra idoler som augh Britney...

Postad

Kom på lite serier med (framträdande) kvinnor i:

V - Besökarna. Både de goda och de onda leds av kvinnor. Även om Diana (ondingen) är lite bitchig så har hon fortfarande en militär uniform på sig.

Space Above and Beyond - Shane Vansen, militär som har högsta militära graden bland truppen (det är en tjej till sen 3 killar)

Arkiv X - Dana Scully, smart o snygg utan att se ut som en Bimbo.

Vänner (kanske inte sci-fi men ändå) - Kvinnorna i serien har lika viktiga roller som männen utan att bete sig eller klä sig "sexigt" (dvs lite)

Postad
Det här borde egentligen inte skrivas eftersom det redan är OT så det skriker om det, men jag kan inte låta bli.

Jag anser att serier som Buffy, Dark Angel, Roswell etc. främst vänder sig till yngre tittare, och kanske mest till tjejer. Visst har jag förståelse för att de som inte tillhör den gruppen inte uppskattar serierna, men då kan man bara låta bli att titta.

Jag kan inte heller för mitt liv se varför det ska vara så fel att den målgruppen får en kvinnlig hjälte att identifiera sig med?

Är det något fel på att det är en tjej som sparkar ner vampyrer, eller räddar världen?

Det finns många serier (kanske med dålig dialog, värdelöst skådespeleri och liknande), med en kille i huvudrollen. Han lyckas hela tiden med allt han tar sig för, (och har många ggr också ett antal "lättklädda brudar" att strula runt med), men varför hör man aldrig klagomål på såna serier?

Det är så typiskt att det alltid ska klankas ner på sådant där kvinnor har en framträdande huvudroll (Voyager tex.), men den mesta av kritiken tycks komma från män...

Heja Ella! Jag håller helt med, men har några små klagomål. :)

1. Roswell vet jag inget om, men jag tvivlar på att Buffy och Dark Angel har yngre tonårstjejer som målgrupp.

Dark Angel har James Cameron som upphovsman och sänds dessutom på en tid som inte riktigt passar en serie som är riktad till den målgruppen.

Buffy missuppfattas av många. Särskilt om man bara har sett det lilla som visats i Sverige. Tro mig, den är inte riktad mot småtjejer.

2. Att sådan här kritik bara skulle komma från män är väl inte riktigt sant. Är det inte snarare så att den här formen av sin kritik har sin grund i (alldeles för fanatiska) feminister.

Undrar hur lång tid det tar innan den här tråden stängs? :)

Postad
Heja Ella! Jag håller helt med, men har några små klagomål. :)

1. Roswell vet jag inget om, men jag tvivlar på att Buffy och Dark Angel har yngre tonårstjejer som målgrupp.

Dark Angel har James Cameron som upphovsman och sänds dessutom på en tid som inte riktigt passar en serie som är riktad till den målgruppen.

Buffy missuppfattas av många. Särskilt om man bara har sett det lilla som visats i Sverige. Tro mig, den är inte riktad mot småtjejer.

2. Att sådan här kritik bara skulle komma från män är väl inte riktigt sant. Är det inte snarare så att den här formen av sin kritik har sin grund i (alldeles för fanatiska) feminister.

Undrar hur lång tid det tar innan den här tråden stängs?  :)

Kritik är alltid bra :)

1. Jag menade inte yngre som i 9-10 år gamla, utan kanske mer tonåringar (13 och uppåt). I varje fall inte till medelålders kvinnor :)

I och med att karaktärerna är mellan 17-22 (lite löst räknat sådär) så är det nog författarnas tanke också, i varje fall när det gäller Buffy och Roswell.

Dark Angel kan jag hålla med om är lite "värre", men vänder sig fortfarande till antingen sci-fi fans eller folk under 30.

Sen är jag jag också av den åsikten att våld på tv inte är så farligt, bara man är medveten om att det är just det det är; på tv. Det är något som det allra flesta inte håller med om, men så är min åsikt iallafall.

2. Det kanske har sin grund i fanatisk feminism, men då blir det oftast ett ramaskri om det, sedan går de vidare till något annat och tittar inte längre på serien (eller vad det nu rör sig om). De som kollar och klagar kontinuerligt är i min uppfattning oftast män.

Postad
Undrar hur lång tid det tar innan den här tråden stängs?  :)

Vi kommer inte att stänga den, men jag vill påminna om att ämet är Dark Angel och ingeting annat. Vill ni gå längre ifrån ämnet än ni gjort nu så föreslår jag att ni startar ett nytt ämne. Förslagsvis benämnt 'könsroller i sci-fi-serier' el dyl.

Postad
1. Jag menade inte yngre som i 9-10 år gamla, utan kanske mer tonåringar (13 och uppåt). I varje fall inte till medelålders kvinnor :)

I och med att karaktärerna är mellan 17-22 (lite löst räknat sådär) så är det nog författarnas tanke också, i varje fall när det gäller Buffy och Roswell.

Dark Angel kan jag hålla med om är lite "värre", men vänder sig fortfarande till antingen sci-fi fans eller folk under 30.

Sen är jag jag också av den åsikten att våld på tv inte är så farligt, bara man är medveten om att det är just det det är; på tv. Det är något som det allra flesta inte håller med om, men så är min åsikt iallafall.

2. Det kanske har sin grund i fanatisk feminism, men d?? blir det oftast ett ramaskri om det, sedan går de vidare till något annat och tittar inte längre på serien (eller vad det nu rör sig om). De som kollar och klagar kontinuerligt är i min uppfattning oftast män.

Jag menade också gruppen 13 och uppåt.

Jag håller med om våldet. Jag köper inte argumentet att våld på TV leder till mer våld i verkliga världen. Om man påverkars av våldet på TV och sedan går ut och slår någon i verkliga världen pga det, så är det redan något som är fel på en.

Jo, det är möjligt att det är flest män som klagar av dem som tittar på serien. Men kanske är det så att dessa män (vet inte om du räknar med mig i den här gruppen av män) är påverkade / fick sina tankar ifrån de här feministerna jag pratar om. Det var bara så jag menade.

För övrigt vidhåller jag att Buffy inte har gruppen yngre tonårstjejer som målgrupp. Kanske gör jag det bara för att rättfärdiga att jag själv (21 år, man) ser på serien. :)

Men de senare säsongerna av Buffy innehåller faktiskt element som tyder på att de yngre tittarna inte är målgruppen.

Postad
Jag menade också gruppen 13 och uppåt.

Jag håller med om våldet. Jag köper inte argumentet att våld på TV leder till mer våld i verkliga världen. Om man påverkars av våldet på TV och sedan går ut och slår någon i verkliga världen pga det, så är det redan något som är fel på en.

Jo, det är möjligt att det är flest män som klagar av dem som tittar på serien. Men kanske är det så att dessa män (vet inte om du räknar med mig i den här gruppen av män) är påverkade / fick sina tankar  ifrån de här feministerna jag pratar om. Det var bara så jag menade.

För övrigt vidhåller jag att Buffy inte har gruppen yngre tonårstjejer som målgrupp. Kanske gör jag det bara för att rättfärdiga att jag själv (21 år, man) ser på serien. :)

Men de senare säsongerna av Buffy innehåller faktiskt element som tyder på att de yngre tittarna inte är målgruppen.

Nej, jag räknade faktiskt inte med dig, du försvarade ju Buffy :)

Du har alldeles rätt om de sista säsongerna, men början av Buffy var mer åt "high school"-films hållet...

Men självklart är det ju bara roligt om en serie uppskattas av både unga och gamla, män och kvinnor - det gör ju att man kan ha såna här intressanta diskussioner!

Men, det har ju som sagt ingeting alls med Dark Angel att göra, därför blir det här mitt sista inlägg om detta. Känns som om vi har sagt det mesta just nu, men ett 'könsroller i sci-fi' blir kanske aktuellt nån annan gång...

Postad

Det här ämnet är om Dark Angel, inget annat. Här diskuteras inte vare sig Könsroller i Sci-Fi eller Buffy. Ta er tillbaka till ämnet genast. Ni har redan blivit uppmärksammade på detta av Quiet, så det bör inte komma som en total överraskning. ;)

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...