*voyboy* Posted February 1, 2003 Report Share Posted February 1, 2003 Jag fattar inte att folk tror att utomjordingar flyger omkring här i atmosfären, det är säkert usa ryssland mexiko som testar flygplan. Orsaken till att vi inte har blivit kontaktade av andra raser är: Att det tar så lång tid i en ras utveckling, att innan interställera resor är möjliga har civilisationen i fråga gått under. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ickamicka Posted February 1, 2003 Report Share Posted February 1, 2003 Har ni sett på tv idag? Då kanske ni har hört talas om olyckan med rymdfärjan "Columbia". Jag fattar fortfarande inte att detta verkilgen har hänt. :o vad var det för rymdfärja? l??ste att den troligen 'sprängts i bitar' eller hur det nu var. att den var borta i af... Link to comment Share on other sites More sharing options...
everybodyknows Posted February 1, 2003 Report Share Posted February 1, 2003 columbia var en mycket avancerad rymdfärja byggd redan 1981. vet inte riktigt vad de skulle upp där och göra, men vet så mycket som att det var ett 16-dagars uppdrag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
James Godthardt Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 columbia var en mycket avancerad rymdfärja byggd redan 1981. vet inte riktigt vad de skulle upp där och göra, men vet så mycket som att det var ett 16-dagars uppdrag. Skulle de upp till ISS eller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
everybodyknows Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 läste lite artiklar och fick reda på att det var ett rutinuppdrag. de skulle göra några mätningar och genomföra några experiment. det var allt. tycker synd om fugelsang. han får aldrig åka, stackarn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Det var ett mycket sorgligt kapitel med färjan Columbia. Dock är inte detta ett forum där vi bör diskutera detta. Jag vill gärna tipsa om att läsa lite artiklar om Columbia-olyckan: --> Columbia Accident. Nu avslutas denna del av diskussionen. Ämnet är "Allt om UFO". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quiet Posted February 2, 2003 Report Share Posted February 2, 2003 Fler tips på info om Columbia (may she rest in peace) finns på http://www.nasa.gov och http://www.space.com Men diskussionen slutar som sagt här. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Posted February 3, 2003 Report Share Posted February 3, 2003 Jag läste i tidningen för några dagar sedan att man har kollat in alla synliga klass M (Klass M planeter är planeter som har en kväve och syre baserad atmosfär som på jorden) men man har inte funnit att de kan ha något vatten eller något liv på dem. Så det ser ut som att vi är ensamma i vår galax. Sorgligt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
everybodyknows Posted February 3, 2003 Report Share Posted February 3, 2003 men man kan väl inte se alla klass m-planeter i detalj heller? det låter lite väl avancerat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Proton Posted February 3, 2003 Report Share Posted February 3, 2003 (edited) Jag läste i tidningen för några dagar sedan att man har kollat in alla synliga klass M (Klass M planeter är planeter som har en kväve och syre baserad atmosfär som på jorden) men man har inte funnit att de kan ha något vatten eller något liv på dem. Så det ser ut som att vi är ensamma i vår galax. Sorgligt. : Det där kan inte vara sant. Det skulle vara roligt att läsa den artikeln men det är helt omöjligt att säga att det inte finns något liv i vår hela galax!! Galaxen är 100 000 ljusår i diameter om jag minns rätt och ljuset som kommer från vissa delar av vår galax kan vi ju inte ens se. De teleskop och satelliter vi har kan faktist inte se någon planet i riktig bemärkelse, eftersom planeter inte avger ljus. Det enda sätt att "se"och upptäcka en planet är ett riktigt petigt arbete. För det första måste man hitta en stärna som gungar fram å tillbaka...varför?? jo för att det finns en stor planet nära stärnan som får den att gunga fram och tillbaka p.g.a planetens gravitation. Då kan man oxå få reda på planetens sammansättning...men med den teknik man har idag har bara stora planeter (gasplaneter) upptäcks som Jupiter och Saturnus. So man kan förstå kan inte liv finnas på dessa planeter, i alla fall liv som vi känner till här på jorden. Mindre planeter som jorden, mars eller Venus är små och påverkar inte solens rörelse så värst mycket och därför har man inte sett någon planet i jordens storlek. Med den teknik som finns nu har man upptäckt upp till 100 planeter (utanför vårt solsystem). Vi inte har kunnat höra någon radiotrafik från rymden de ca 40 år som man hört på radiotrafik. Därför har vi alltså ett 40 ljusårs bubbla runt jorden där man vet att inga utomjordingar finns, i alla fall utomjordingar som använder radiotrafik (i en viss frekvens). Edited February 4, 2003 by Captain Proton Link to comment Share on other sites More sharing options...
ickamicka Posted February 4, 2003 Report Share Posted February 4, 2003 (edited) Jag läste i tidningen för några dagar sedan att man har kollat in alla synliga klass M (Klass M planeter är planeter som har en kväve och syre baserad atmosfär som på jorden) men man har inte funnit att de kan ha något vatten eller något liv på dem. Det måste ju inte vara så att alla utomjordingar andas som vi gör. Så det är ju inte säkert att de bor på en klass M planet. Det vet man ju inte. De kan ju finnas på andra planeter... Så det ser ut som att vi är ensamma i vår galax. Sorgligt. Hela galaxen vet vi ju inte, eftersom den är så stor. I vårt solsystem finns det nog inte liv på någon planet, men i vår galax (Vintergatan va?) finns ju fler solsytem. Så säg inte Nej förrän de letat i hela galaxen. Jag hoppas innerligt att det finns liv på andra planeter i galaxen. Var positiv!!! Edited February 4, 2003 by seven of nine Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Proton Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 Jag fick den nya Illustrerad Vetenskap för nån dag sedan och där står det att i nästa nummer som kommer ut den 4 mars ska dom prata om Stjärnresor. Sen har de en snygg bild av Enterprise skeppet NX_01. Så här står det : Rymdforskare flirtar med fantasin, Stjärnresor är omöjliga idag. Trots det har NASA börjat arbeta seriöst med visionära tekniker, som kanske om några årtionden kan skicka oss till främmande solsystem. ...mer i nästa nummer (4 mars). Link to comment Share on other sites More sharing options...
StarTrekin Posted February 17, 2003 Report Share Posted February 17, 2003 Såg ett ufo igår (i förkortningens riktiga bemärkelse) Det så ut som en stjärna, men det rörde på si och sedan bleknade det bort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Proton Posted February 28, 2003 Report Share Posted February 28, 2003 (edited) Idag kom Illustrerad Vetenskap och jag tänkte bara skriva om vad det står ungefär i en artikel. Mucho intressanta köp nya (nr. 4) illustrerad vetenskap om ni vill läsa hela artikeln. Fantasin sätter fart på fysiken: Om vi en dag skall resa snabbare än ljuset måste vi komma på metoder för att sätta tyngdkraften ur spel och böja själva rymdtiden. Skall man tro TV-serien "Star Trek", som leker med den moderna fysiken, har människan fått tekniken lagom till det 23:e århundratet. 1.Warp drive Fantasi Enterprise (bild på nx-01) är utrustad med så kallad Warp drive, som gör det möjligt att överskrida ljusets hsatighet. Systemet bygger upp en ring av negativ energi omkring Enterprise. Det får rymden bakom farkosten att utvidga sig kraftigt, medan rymden framför drar sig samman. Farkosten kastas framåt tillsammans med den omgivande rymden som en surfbräda på en våg. Verklighet Enligt relativitetsteorin kan inget överskrida ljusets hastighet. Teorin sätter dock ingen gräns för hur snabbt själva rymdtiden kan förflytta sig. Enligt den walesiska fysikern Miguel Alcubierre öppnar teorin faktist möjligheten för att "böja" rymdtiden som i star trek. Ingen vet dock, om den negativa energi som krävs kan existera. I samma nummer kan man oxå läsa att Boeing lyft "slöjan" över en helt ny flygplanstyp som fått namnet : Bird of Prey. - planets form gör det nästan omöjligt att se på radar. Edited February 28, 2003 by Captain Proton Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted February 28, 2003 Report Share Posted February 28, 2003 Lägg det inlägget i Star Trek-teknologi nämnt i tidningar, etc i stället. Link to comment Share on other sites More sharing options...
USS VOYAGER Posted March 26, 2003 Report Share Posted March 26, 2003 <_< Jag tror att yterst få eller inga alls av alla UFO opservationer är äkta. Eftersom det är väldigt stora avstånd mellan stjärnorna i universum tror jag att om dom kan resa hit, så är dom nog så smarta att dom när dom går ner med sina skepp så gör dom det på ett sätt så vi inte ser dom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quiet Posted March 26, 2003 Report Share Posted March 26, 2003 Såg ett ufo igår (i förkortningens riktiga bemärkelse) Det så ut som en stjärna, men det rörde på si och sedan bleknade det bort. Låter som om du såg en satellit. De allra flesta UFO-observationerna som rapporteras visar sig vara en satellit eller ett vanligt flygplan. Ofta sitter observatören i en bil, och eftersom bilens rutor oftast är välvda så reflekterar de ljussken lite förvrängt, på samma sätt som effektmakarna på tv brukar illustrera UFO-ljus, så tror folk att dom ser UFO'n. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thestargaze Posted March 26, 2003 Author Report Share Posted March 26, 2003 Såg ett ufo igår (i förkortningens riktiga bemärkelse) Det så ut som en stjärna, men det rörde på si och sedan bleknade det bort. Låter som om du såg en satellit. De allra flesta UFO-observationerna som rapporteras visar sig vara en satellit eller ett vanligt flygplan. Ofta sitter observatören i en bil, och eftersom bilens rutor oftast är välvda så reflekterar de ljussken lite förvrängt, på samma sätt som effektmakarna på tv brukar illustrera UFO-ljus, så tror folk att dom ser UFO'n. En fråga! Hur kan man skilja en satellit från en stjärna? Finns det något sätt att hålla koll efter en satellit då man år ute och stjärnskådar?Jag har alltid velat se en satellit med en teleskop. Man borde kuna se den rätt så tydligt, då den är mycket närmare än en stjärna eller månen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quiet Posted March 26, 2003 Report Share Posted March 26, 2003 Det är väldigt enkelt. Eftersom den ligger så nära Jorden i jämförelse med stjärnorna så rör de sig ganska fort, det är lätt att se dem röra sig med blotta ögat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thestargaze Posted March 26, 2003 Author Report Share Posted March 26, 2003 Det är väldigt enkelt. Eftersom den ligger så nära Jorden i jämförelse med stjärnorna så rör de sig ganska fort, det är lätt att se dem röra sig med blotta ögat. Jag såg en gång ett starkt lysande objekt, men det var ingen flygplan. Den var för långt borta. Det som var så intressant med detta objekt var att det rörde sig alldeles för snabbt för en stjärna. Tror du att det var en satellit som jag såg? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quiet Posted March 26, 2003 Report Share Posted March 26, 2003 Nu är jag ingen expert, men jag går med näsan i vädret och spanar efter stjärnor ibland. Jo, det var nog en satellit. Som sagt, inget expertutlåtande, och det är svårt att avgöra iom att jag inte sett samma sak som du. Ibland kan man bli förvillad i nattmörkret och ha svårt att avgöra vad som är nära och vad som är långt bort, eftersom man inte ha något att jämföra med. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suskiv Posted March 26, 2003 Report Share Posted March 26, 2003 En fråga! Hur kan man skilja en satellit från en stjärna? Finns det något sätt att hålla koll efter en satellit då man år ute och stjärnskådar?Jag har alltid velat se en satellit med en teleskop. Man borde kuna se den rätt så tydligt, då den är mycket närmare än en stjärna eller månen. De rör sig snabbt över himlavalvet och kan uppfattas med blotta ögat. Det är svårare att fånga in dem med stjärnkikare eftersom de rör sig så snabbt. De försvinner snabbt ut bild. Fast det är häftigt att titta på dem. Fast Mir var ballare att titta på synd att den krashades. Undra om man skulle gå ut på ISS-jakt borde inte vara så svårt eftersom det går att se på ISS - Where is it now? när dem kommer att vara synlig från hemorten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
ickamicka Posted March 26, 2003 Report Share Posted March 26, 2003 Det som var så intressant med detta objekt var att det rörde sig alldeles för snabbt för en stjärna. Stjärnor rör inte på sig. De stannar på samma ställe hela tiden(?) Det är satteliter som förflyttar sig, snabbt, på stjärnhimlen. De är ungefär lika stora som stjärnor men skillnaden är då att de rör sig. Förresten (vet inte om detta hör hit men...) är det någon mer här som sett Norrsken? Jag såg det här hemma för ett par år sedan på våren, tror jag att det var. Så det är inte bara i Norrland man ser dem Riktigt coolt faktiskt!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suskiv Posted March 27, 2003 Report Share Posted March 27, 2003 Stjärnor rör inte på sig. De stannar på samma ställe hela tiden(?) Det är satteliter som förflyttar sig, snabbt, på stjärnhimlen. De är ungefär lika stora som stjärnor men skillnaden är då att de rör sig. Jo stjärnor rör på sig, eller egentligen är det vi som rör på oss så att det ser ut som stjärnorna flyttar på sig. Syns lätt om man kollar med stjärnkikare. Förresten (vet inte om detta hör hit men...) är det någon mer här som sett Norrsken? Jag såg det här hemma för ett par år sedan på våren, tror jag att det var. Så det är inte bara i Norrland man ser dem Riktigt coolt faktiskt!! Jag har sett Norrsken. En häftig upplevelse som alla borde se. (Såg det för ett par år sen när jag bodde i Luleå och innan dess när jag var och hälsa på farmor och farfar i Kalix när jag var liten) Link to comment Share on other sites More sharing options...
thestargaze Posted March 27, 2003 Author Report Share Posted March 27, 2003 Förresten (vet inte om detta hör hit men...) är det någon mer här som sett Norrsken? Jag såg det här hemma för ett par år sedan på våren, tror jag att det var. Så det är inte bara i Norrland man ser dem Riktigt coolt faktiskt!! Jo, jag har ochså sett norrsken. Jag befinner mig i norrland just nu så det är svårt att undvika. Dock så har jag inte sett ett "snyggt" norrsken. De jag har sett hat varit¨ganska svaga. Jag antar att jag inte befinner mig tillräckligt långt upp. Jag är ju bara i Luleå. Förresten har ni hört "knarret" från ett Norrsken. Jag har hört att ett Norrsken ska ge ett speciellt ljud. Jag själv har inte hört något sådant från ett norrsken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts