Jump to content
Sign in to follow this  
ensign jones

Vilken art är bäst om man inte räknar med människa?

136 members have voted

1. 1.

• Bolian
      2
    • Borger
      21
    • Klingoner
      26
    • Cardassian
      11
    • Romulans
      14
    • Vulcans
      36
    • Dominion
      1
    • Ferengi
      4
    • Bajoran
      6
    • Annan (skriv i diskussionen vilken det är)
      14

Recommended Posts

Ja ja,

vad har fått Dig att tro att jag INTE gillar de övriga serierna?

Jag har varit ST-fan sedan 70-talet.

Jag kan aldrig få nog av att se ett STavsnitt.

Gillar alla serierna givetvis mer eller mindre beroende på kvaliten i avsnitten.

Herregud, skall försvara mig för att jag tycker att Enterprise just nu (kan ju ändra sig) är snäppet bättre än de övriga?

Varför, jo:

1. Skådespelarinsatserna (Dominic Keating, Scott Bakula, Jolene Blalock och Linda Park, tack för att Ni finns :-)

2. Avsnitten håller en bra kvalitet rakt igenom och har dessutom en god portion humor samt utspelar sig många gånger utanför skeppet (det ser jag som positivt, med lite variation)

3. Temat är bra och texten säger mycket (se mina kommentarer om bästa musiken i annat debattinlägg)

se avsnitten Civilization, Shockwave I&II, Marauders samt Communicator och njut  :)

Mina frågor grundar sig i att jag inte har känt något specielt för Enterprise än, så när du kommer och säger att det är den bästa Star Trek serien du har sett så blir jag lite konfundersam. Möjligen kan jag komma att gilla serien bättre när jag har sett avsnitten du tippsat om. Hoppas så i alla fall.

Vad jag inte förstår riktigt är varför Klingons i Enterprise ser likadana ut som de gör nu för tiden medans de ser annorlunda ut i TOS trots att Enterprise kommer före TOS. :blink:

Fast det är ju i och för sig något som Klingons inte talar med 'utomstående' om.

poth_99, du som sett star trek så länge kanske har ett bra svar?

Vad jag inte förstår riktigt är varför Klingons i Enterprise ser likadana ut som de gör nu för tiden medans de ser annorlunda ut i TOS trots att Enterprise kommer före TOS. :blink:

Fast det är ju i och för sig något som Klingons inte talar med 'utomstående' om.

poth_99, du som sett star trek så länge kanske har ett bra svar?

Jag har sett massvis med teorier om detta från olika Trek-fans som faktiskt är riktigt vettiga.

Tyvärr så kommer jag inte ihåg en endast just nu :)

Kanske ett misslyckat genetisk experiment någon gång under 2200-talets början ligger bakom, ett experiment vars effekter lyckats vridas tillbaka till slutet av 2200-talet (till ST:TMP).

Vad det än är som ligger bakom så är det förmodligen något som Klingonerna ser som förödmjukande, med tanke på Worfs replik om det i "Trouble and Tribble-ations".

Worf: "We don't discuss it with outsiders ..."

heh, men det tar bara en Warbird för att slå ut 1 galaxy, 1 keldon, 1 Negh´Var och ett dominionskepp. Hur? Jo, romulanen cloakar, vänder skeppen mot varandra och gör sedan slut på de som överlever då de är för svaga för att riktigt försvara sig. ;)

Då dominionskepp finns i olika storlekar får du nog vara lite med precis om vilket du tänker på.

Sen så är en Negh´Var större än en Warbird samt att även den har kloaking. Så jag tro nog att den tar en warbird själv.

Dominion skeppet är en battle cruiser. Och Neg´Varen är nästan helt förstörd efter mötet mellan de andra 3 skeppen. Och cloak eller ej, en klingon kan inte motstå en strid.

Det beror på när man är är det innan säsong 4 ds9 så är det fred mellan Klingoneran, fed samt Cardassians (som även dom har cloak på sitt shepp) så det blir inte strid där och dom kan lätt ta en dom cruiser. för att sen stycka en warbird.

Är det i säsong 5 så blir det ändå kött av DOm och bird. är det säsong 6 då är det cardassiens och dom såm slaktar resten

hm, du, jag hoppas du vet storleksskillnaden mellan en Keldon och en Warbird. Och även om storleken inte har nån betydelse, så skulle en warbird slå ut en keldon direkt. För jag skrev som en-mot-en. Men jag antar att det är en majoritet här som inte gillar romuylaner så jag är tyst... <_<

jo romulaner är balla

Men då en galaxy och en warbird är väldigt likvärdiga i strid så är det svårt att to att den kan ta ut mer än ett skepp inna det dör. sen om man tittar på slutet av dominion kriget så är det romulanerans flank som faller först.

Vem som vinner beror ju också till stor del på kaptenen och besättningen.

Sant men om man ska jämfraö skepp så kan man inte tänka så utan måste titta på skeppet och vad det kan göra.

Nu är detta ot och jag tycker att vi fortsätter i bästa skepp eller liknande.

Jag röstade för annan, jag tycker betaziod är bäst.....

Tanken att de är telepatiska och empatiska tycker jag är helt otroligt.

Dessutom är jag en stor Troi fan....

Betazoid är ganska lik människor om man bortser från deras telepatiska förmåga.

Inte så svårt att gissa, eller hur!!! :P

Edited by Captain Mariah

:klingon: :klingon: Som jag nämde förut (fast på klingonska...)KLINGONS!!!!!!!!!!!!! :klingon: :klingon:

1.Worf!!!!

2.cloking device

3.Coola veck i pannan!!! :klingon:

4.Ingen "slår" dom :rolleyes:

5.Språket!!!

6.Snygg logga!!

7.Inga grönblodiga romulaner!!!!

Varför? DÄRFÖR :P !!!!

:borg1:

Edited by Klingon

Wrogie, Kirk^4 och Klingon:

Varför tycker ni som ni säger att ni gör? Ni får förklara er bättre, för era inlägg för inte någon diskussion framåt.

Jag gillar Trills. (vet inte om de e rättstavat)

Tycker de e häftigt med ett folkslag som som friviligt låter en slags parasit slå sig till ro i kroppen och får därigenom minnen och erfarenheter från tidigare värdar till "parasiten".

Sen e ju Ezri Dax en Trill också. :P

Edited by UNDO_2000

Vulcans så klart. dom är den bästa arten. dom är smarta, inte våldsamma, deras skepp är ganska snygga och deras öron är väldigt intessanta :vulcan:

Edited by speck

Jag tycker Ferengi är den "bästa" rasen om man nu ska kalla någon ras för bäst. Jag tycker det för att det är den enda rasen som enligt mig för någon egentlig humor till Star Trek och speciellt DS9. Min favorit är Nagusen själv, han är lite som mig. Snål som en, en... ja något :)

Om jag skulle röstat för ett år sedan skulle jag valt Borgerna för då hade jag inte sett Voyager. Tycker att den serien gör så att Borgerna framstås som mesiga och dumma.

Klingons är jag bara så trött på eftersom de har ältats fram och tillbaka genom hela TNG och DS9 mer än någon annan ras. Dessutom är de med i Star Trek 2-7 rätt mycket. De må vara den mest omtalade rasen inom Star Trek men de är bara så uttjatade.

Romulanerna är ju självklart bra de också. De blir nog min Nummer 2, de är lite "sneaky", hämndlystna och listiga. Ett koncept som verkligen går hem hos mig.

Det var lite om vad jag tycker... :ferengi:

Är det ingen som gillar Andorianerna???

Dom är i allafall mina favoriter.

Pga:

1. Klart den coolaste krigararten! Klingonerna är för brutala, Romulanerna är fega, Dominionerna fuskar och Borgerna har förlorat sin charm. Men Andorianerna är lagom brutala, kvicka, skutglada men har ändå moral.

2. Veteraner från TOS. Vilka andra har klarat sig som Andorianerna? Dom syntes för första gången på hederliga gamla Enterprise och sen har det inte gått en serie utan att dom har blivit nämda.

3. Mycket intressanta tolkningar av begreppen "lojalitet", "skuld", "kamratskap" och "ära"

4. Jeffrey Combs!

5. Inga "lågbudgetaliens-med-en-liten-krumelur-i-pannan", här är det MAKEUP!!!

6. Det var dom som avskaffade Vulcanernas monopol på världsrymden i Enterprise

Long live the Andorian Empire!!!