Gå till innehåll
Borg1

Cloaked ships

Rekommenderade inlägg

Har just tittat på TNG "The Pegasus".

Där framgick att det finns ett avtal som förbjuder Federationen att utveckla tekniken "cloaked ships".

Som bekant använder Klingons och Romulans ovanstående teknik.

Någon som vet bakgrunden till att Federationen ensidigt har gått med på att inte använda tekniken "Cloaked ships"?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker också detta är märkligt. Ett avtal ja.

Kanske är det för att federationen ska representera fred, och att ha cloakat skepp kan ses som fientligt antar jag. Sedan är det väl rättvisa med, alla som är med i de förenade planeterna besitter ju inte samma teknik....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja Defient har Cloaking men de får bara använda den i gama kvadranten. Något avtal med romulens. Fast det skiter ju Sisko i när det passar honom. Precis som varje god StarFlett Kapten ska alltid gör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, inte vore han en bra kapten om han inte 'bände' på reglerna en smula.

Den cloak som Defient använder. Är det något som federationen har utvecklat? Undrar samma när det gäller Klingons respektive Romulans. Vem var egentligen först med att använda cloaking på sina skepp?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klingons har från början "tagit" sin cloaking från Romulan så vitt jag förstår det. Men givetvis så har de vidareutvecklat det på egen hand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så som jag har fattat det så har federationen fått cloaking-tekniken till Defiant, av romulanerna, enligt algeronfördraget. (fråga Morn, han vet nog)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Klingons har från början "tagit" sin cloaking från Romulan så vitt jag förstår det.  Men givetvis så har de vidareutvecklat det på egen hand

Klingonerna bytte till sig cloak. dom gav romulaneran warptek och klingoneran fick då cloaken.

Sen så har fed för att hålla fred slagit ett avtal med romulaneran som säger att dom (fed) inte får använda sig av cloak (även kallat algeronfördraget)

Men med hotet av the Dominion så gick Romulaneran med på att låna den cloak till fed som bara fick användas i GamaQ. Som betalning så fick Romulaneran all info som FEd hittat om The Dominion.

Här är en lite trivia fråga. Hur många fed skepp ha haft cloak??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är det ju ett felaktigt avtal egentligen. När federations skepp har cloak och klingon skeppen har cloak teknik som är med i federationen och använder det. mycket i TNG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tre Pegasus Defiant 1 o Defiant 2

fel fel fel.

Det är 5st eller 6st

ENT i TOS,

ENT-D,

ENT-d i Qs-Framtid,

Pegasus,

Defiant.

Sen om man räknar med böckeran så har Defiant 2 också cloak

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Då är det ju ett felaktigt avtal egentligen. När federations skepp har cloak och klingon skeppen har cloak teknik som är med i federationen och använder det. mycket i TNG

Då klingoneran inte är med i fed utan bara har ett starkt fredsavtal med FED så får Klingoneran använda dom så mycket dom vill då dom inte har något avtal med Romulanerana.

ps detta är mitt inlägg nr 900

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tre Pegasus Defiant 1 o Defiant 2

fel fel fel.

Det är 5st eller 6st

ENT i TOS,

ENT-D,

ENT-d i Qs-Framtid,

Pegasus,

Defiant.

Sen om man räknar med böckeran så har Defiant 2 också cloak

Sedan finns det ju ett till, HMS Bounty. ;)

Det finns ngt som man kan scanna efter om man letar efter cloakade skepp, kommer ej ihåg vad, ngn som vet?

Och, finns det ngt som hindrar två cloakade skepp från att krocka med varandra? Kan de se varandra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I endgame säger 7of9 att Janeway d.ä. skyttels vapen och bepansring är kompatibla med Voyager, men inte smygtekniken.

Dock är det ju förmodligen bara den skytteln som har det. Den är ju inte direkt av standardutförande. Men ni kan ju lägga till ett skepp i listan över skepp med cloak. :rolleyes:

Det finns ngt som man kan scanna efter om man letar efter cloakade skepp, kommer ej ihåg vad, ngn som vet?

Och, finns det ngt som hindrar två cloakade skepp från att krocka med varandra? Kan de se varandra?

På A svarar jag tachyonstrålning och antiprotonrester (Nemesis) och på B svarar jag sannolikheten. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

+++SPOILER!+++

Vill minnas att ett antal skepp ur en Federation-flotta lade upp någon ******-grid (kommer inte ihåg namnet osm ni ser) för att upptäcka cloakde romulanskepp.

Var i avnisttet i TNG där det utbryter ett inbördeskrig hos klingons.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På A svarar jag tachyonstrålning och antiprotonrester (Nemesis) och på B svarar jag sannolikheten.  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Sannolikheten... tja... att två skepp från samma sida skulle kollidera är kanske osannolikt (de kan ju ha radiokommunikation å så), men att t ex ett klingonskepp och ett romulanskepp skulle krocka om de snokar runt på samma ställe, är väl inte helt otänkbart ändå?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På A svarar jag tachyonstrålning och antiprotonrester (Nemesis) och på B svarar jag sannolikheten.  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Sannolikheten... tja... att två skepp från samma sida skulle kollidera är kanske osannolikt (de kan ju ha radiokommunikation å så), men att t ex ett klingonskepp och ett romulanskepp skulle krocka om de snokar runt på samma ställe, är väl inte helt otänkbart ändå?

<{POST_SNAPBACK}>

Osannolikt upphöjt till 132 om man frågar mig. Risken för att två, skepp båda osynliga, skulle kollidera i detta offantliga universum är så gott som obefintlig. Även om de båda befiner sig i omloppsbana runt samma planet.

Riker sa väll i Nemesis att Scimitar kunde passera så nära som 10 meter från ett skepp utan att bli upptäckt, och tillochmed Klingonerna borde ha någon försvarsmekanism som väjer undan skeppet om nåt skulle dyka upp inom 10 meter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Osannolikt upphöjt till 132 om man frågar mig. Risken för att två, skepp båda osynliga, skulle kollidera i detta offantliga universum är så gott som obefintlig. Även om de båda befiner sig i omloppsbana runt samma planet.

Som om två möss skulle springa ihop på en äng. Och hur många är det som sett två möss springa ihop på en äng? :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som om två möss skulle springa ihop på en äng. Och hur många är det som sett två möss springa ihop på en äng? :P

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har :P Nä men varför skulle det vara så osannolikt för två osynliga skulle kunna kollidera. Okej ute i öppna rymden är väl det inte helt sannolikt men om två skepp är i uppdrag att undersöka en specifik sak eller om man färdas i ett område med mycket trakik finns väl en risk att de kan kollidera.

Redigerad av Captain Proton

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Nä men varför skulle det vara så osannolikt för två osynliga skulle kunna kollidera. Okej ute i öppna rymden är väl det inte helt sannolikt men om två skepp är i uppdrag att undersöka en specifik sak eller om man färdas i ett område med mycket trakik finns väl en risk att de kan kollidera.

<{POST_SNAPBACK}>

Inte ens då riskerar de att krocka. Tusen osynliga Birds-of-Prey skulle kunna flyga runt Jorden och sannolikheten för krock skulle fortfarande vara en på hundratusen.

Och hur många områden trafikeras dagligen av osynliga skepp?

Som om två möss skulle springa ihop på en äng. Och hur många är det som sett två möss springa ihop på en äng?  :P

<{POST_SNAPBACK}>

Osynliga möss, glöm inte det ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg