Gå till innehåll

Sonic Showers


CBL1979

Rekommenderade inlägg

Hur fungerar dom egentligen? Det kan inte va särskilt njutbart att "duscha med ljud"?! Detta är en av dom FÅ grejerna i Star Trek universumet som man inte hoppas blir verklighet. Holodeck däremot... :D

Ja alltså det är ju inte ljud i det hörbara spektrat, så det låter inte. Ljudvågor vibrerar och får saker det träffar att vibrera och möjligtvis flytta på sig. På så sätt kan man få saker som sitter på kroppen men inte fast i kroppen att skakas av.

Antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huvva, var hamnar allt som blir över? Annars tycker jag att det låter rätt trevligt, ordentligt rent och så. Så slipper man ha blött hår också. Å andra sidan är det ju skönt med en varm dusch, å andra sidan igen kanske jag inte skulle frysa så mycket om jag bodde i något annat än en dragig lägenhet och slutade snusa. :) Jag skulle inte ha något emot att prova en sonic shower i alla fall! Undrar om man skulle känna sig ren, eller om man måste vänja sig vid det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Enligt Memory Alpha ska tydligen soniska duschar vara väldigt avslappnande och samtidigt som den gör ren kroppen genom att "vibrera" loss smuts, ge en kylande effekt, och känslan ska vara ungefär som när man duschar i vatten.

Ok, då förstår jag bättre varför dom har soniska duschar om det ger en kylande effekt. Det måste kännas fräschare att duscha då när man är svettig istället för att bara "vibrera" bort svetten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Typiskt amerikanskt att en dusch ska ha kylande effekt. Här i Sverige är det kallt 11 månader om året så många av oss vill absolut inte att duschen ska ha en kylande effekt. Själv föredrar jag så varm att jag nästan får blåsor. Det ska vara så hett att skinnet i princip ramlar av. LOL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 månader senare...

Typiskt amerikanskt att en dusch ska ha kylande effekt. Här i Sverige är det kallt 11 månader om året så många av oss vill absolut inte att duschen ska ha en kylande effekt. Själv föredrar jag så varm att jag nästan får blåsor. Det ska vara så hett att skinnet i princip ramlar av. LOL!

Fast det beror ju kanske lite på hur varmt det är i övrigt. På ett sådant där rymdskepp är det nog varmt oavsett vad temperaturen är ute i naturen med tanke på alla maskiner ombord som lär alstra en hel del värme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Är det en av de saker som kommer att bli verklighet någon gång..? En hel del teknik har ju faktiskt inspirerat till verkliga uppfinningar.

Fast frågan är väl om någon ser nog mycket nytta i att utveckla en "torrdusch"? Kanske som en vattenbesparingsåtgärd.

Vad tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en av de saker som kommer att bli verklighet någon gång..? En hel del teknik har ju faktiskt inspirerat till verkliga uppfinningar.

Fast frågan är väl om någon ser nog mycket nytta i att utveckla en "torrdusch"? Kanske som en vattenbesparingsåtgärd.

Vad tror ni?

Det finns faktiskt redan idag s.k. hydrosoniska duschar som - precis som du säger - av bl.a. vattenbesparingsskäl både erbjuds konsumenter och används av t.ex. ISS och NASA. Ultraljudet kombineras med en liten mängd vatten och får vattnet att vibrera och "gå under" huden, vilket ger en effektivare rening än om man bara använt vatten (utöver att det sparar åtskilligt med vatten).

Om det går att undvara vattnet helt vet jag inte.

Redigerad av Fleetadmiral
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill minnas att man använde sig av ultraljudstvätt vid dekontaminering av otillgängliga system på ånggeneratorer och reaktorsystem på kärnkraftverken.

Har även provat massage med ultraljud något man använder på travhästar bland annat. Gav en känslan av att vara direktuppkopplad med 220 i vägguttaget. Men hästarna gillar det. Finns även något som de kallar för biolight som använder infrarött ljus. Men om det verkligen fungerar ställer jag mig mer frågande till...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill minnas att ljudvågor rör sig olika fort beroende på medium. Jag gjorde ultraljudsmätningar på plaströr och det visade sig att det inte funkade om röret var kallt på utsidan och varmt på insidan. Den temperaturskillnaden gjorde att plasten var lite mer smält på den varma sidan liksom och det gjorde att ultraljudshastigheten förändrades. I programvaran var den betraktad som konstant för att kunna mäta rörväggen.

Kul exempel det där med NASA duscharna som någon sade ovan.

Man använder ultraljud för tvättning inom olika industrier, inte minst hårdmetalltillverkning det finns även medicinska användningsområden så det verkar vara mycket man kan göra med det.

Så, det kanske kan bli verklighet det med en dag precis som surfplattor, laptops och hanburna skanners (var på ett seminarium där de hade en prototyp FTIR utrustning som var bärbar :w00t: Tricorder?!!!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag såg på "Flashback" ST.VOY så visade de en bild från "skansen" på USS Exelsior. Tuvok låg i en av våningssängarna och i våningssängen bredvid låg hans kollega. Bägge sov med kläderna på. Och något som skulle förhindra att de kastades ur sina smala våningssängar när rymdskeppet kastades runt av vilken orsak det nu kunde vara syntes inte. Men man kanske både sover och duschar med kläderna på ombord på Exelsior...

/Hugh

Redigerad av Hugh
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak som slog mig med sonic showers...

Hur fungerar det med lukt? Tar de bort lukt lika väl som smuts? I duschen har man ju vanligtvis tvål eller schampo för att tvätta bort lukt av svett, rök (hår drar gärna åt sig röklukt, väldigt mycket) och annat.

Men det kanske är samma princip. Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...