Gå till innehåll

Star Trek's "töntar"


Rekommenderade inlägg

Låt mig precisera mig. Neelix, Wesley Crusher och några till är exempel på "töntar" i Star Trek, som de flesta folk tycks ogilla. Jag kan förstå att de kan verka lite töntiga men jag tycker de är underskattade! Faktum är att Neelix är nästan av mina favoriter, för han är snäll, omtänksam och har humor. Hans och Tuvoks relation till varandra är något av det roligaste som har varit att följa i Voyager :D och sen så var Wesley faktist bara en ung kille! Jag blir så irriterad när jag ser de TNG-avsnitt där de vuxna nästan "förnedrar" honom för att han är ung. Unga är inte dumma! *g* Men Wesley får ju Picards respekt sen, i det sista avsnittet där han servar på Enterprise, vad hette det? Final Duty eller nåt sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 86
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Anledningen till att Neelix och Wesley är töntförklarade är just för att de är "snälla". Snälla personer har inget i Star Trek att göra, det är de som gör att inget händer. De är de onda snubbarna som gör programmen intressanta........ och Picard!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt mig precisera mig. Neelix, Wesley Crusher och några till är exempel på "töntar" i Star Trek, som de flesta folk tycks ogilla. Jag kan förstå att de kan verka lite töntiga men jag tycker de är underskattade! Faktum är att Neelix är nästan av mina favoriter, för han är snäll, omtänksam och har humor. Hans och Tuvoks relation till varandra är något av det roligaste som har varit att följa i Voyager :D och sen så var Wesley faktist bara en ung kille! Jag blir så irriterad när jag ser de TNG-avsnitt där de vuxna nästan "förnedrar" honom för att han är ung. Unga är inte dumma! *g* Men Wesley får ju Picards respekt sen, i det sista avsnittet där han servar på Enterprise, vad hette det? Final Duty eller n??t sånt.

Du glömde Icheb ;)

Jag tillhör skaran av människor som avskyr Neelix. Du säger att han har humor( :o ) - jag håller inte med. Du säger att han är snäll och omtänksam - jag håller med, men tycker att han tar sin snällhet/omtänksamhet/klämkäckhet till äckligt höga nivåer (och ja, jag vet att det är en del av hans jobb, men ändå). Jag tål bara inte det. Vad jag tål ännu mindre är de få gånger Neelix försöker vara allvarlig/seriös. Ethan Phillips kan helt enkelt inte spela seriös, han kommer inte ens nära med att lyckas. Det är närmast skrattretande när han försöker (åtminstone när han gör det som Neelix - jag har inte sett honom i så många andra roller.). De enda undantagen till detta, är avsnitten "Moral Coil" och "Homestead", två avsnitt där jag faktiskt tycker om Neelix.

Jag kan dessutom inte fatta hur @!¤&% Janeway kan låta en oerfaren kock/Moralofficer följa med på viktiga uppdrag och inneha ställningen som Voyagers ambassadör. I början, när de fortfarande var i Neelix hemtrakter så var det inte så konstigt, men hans hemtrakter lämnade dem någon gång i andra säsongen.

När det gäller Wesley, så tycker jag inte så illa om honom som person (det är inget fel med unga genier). Vad jag tycker är helt bisarrt är att en Kapten (särskilt en som är som Picard) kan sätta en oerfaren tonåring till att styra ett skepp med en besättning på ca 1400 personer. Hög intelligens och erfarenhet är två helt skiljda saker. Dessutom så är det orättvist mot alla dem stackare som måste gå igenom Starfleet academy innan dem ens kommer i närheten av att tjänstgöra på ett skepp.

("Final Duty" är för övrigt inte det första avsnittet Wesley är med i, utan ett av de sista).

Jag skulle vilja gnälla en stund på Icheb också, men jag har inte tid just nu. Jag lämnar över det hela till någon annan Icheb-basher. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror personligen att "töntarna", som ni kallar dem, är viktigt som en motpol till de andra i besättningen. De behövs för att man ska få lite andra personer med i serierna, än bara äkta star flett befäl på bryggan. Visserligen är inte Nelix med på bryggan så ofta men han sitter ofta med på officerarnas möten. Bidrar med sin naivitet och sitt leénde

Jag tror att man skulle sakna wesley om han inte fans. Han är ju alltid där på bryggan och Picard ser ofta lite störd ut av Westly. Gillar att se picard (som inte vill ha några barn, eller obehöriga på bryggan) smått iriterad av Westly. När sedan Westly från gång till gång kommer på något smart eller till och med räddar Enterprise så är Picard extra besvärad när man måste, motvilligt ge Westley berömm. Jag skrattar alltid gott åt detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du glömde Icheb ;)

Jag tillhör skaran av människor som avskyr Neelix. Du säger att han har humor( :o ) - jag håller inte med. Du säger att han är snäll och omtänksam - jag håller med, men tycker att han tar sin snällhet/omtänksamhet/klämkäckhet till äckligt höga nivåer (och ja, jag vet att det är en del av hans jobb, men ändå). Jag tål bara inte det. Vad jag tål ännu mindre är de få gånger Neelix försöker vara allvarlig/seriös. Ethan Phillips kan helt enkelt inte spela seriös, han kommer inte ens nära med att lyckas. Det är närmast skrattretande när han försöker (åtminstone när han gör det som Neelix - jag har inte sett honom i så många andra roller.). De enda undantagen till detta, är avsnitten "Moral Coil" och "Homestead", två avsnitt där jag faktiskt tycker om Neelix.

Jag kan dessutom inte fatta hur @!¤&% Janeway kan låta en oerfaren kock/Moralofficer följa med på viktiga uppdrag och inneha ställningen som Voyagers ambassadör. I början, när de fortfarande var i Neelix hemtrakter så var det inte så konstigt, men hans hemtrakter lämnade dem n??gon gång i andra säsongen. 

När det gäller Wesley, så tycker jag inte så illa om honom som person (det är inget fel med unga genier). Vad jag tycker är helt bisarrt är att en Kapten (särskilt en som är som Picard) kan sätta en oerfaren tonåring till att styra ett skepp med en besättning på ca 1400 personer. Hög intelligens och erfarenhet är två helt skiljda saker. Dessutom så är det orättvist mot alla dem stackare som måste gå igenom Starfleet academy innan dem ens kommer i närheten av att tjänstgöra på ett skepp.

("Final Duty" är för övrigt inte det första avsnittet Wesley är med i, utan ett av de sista).

Jag skulle vilja gnälla en stund på Icheb också, men jag har inte tid just nu. Jag lämnar över det hela till någon annan Icheb-basher. ;)

:angry: Usch, att sätta Iceb i samma kategori som Neelix, Usch :angry:

Jag håller med om att Neelix är fruktansvärt irriterande. Det enda som är ngt sånär positivt med honom är de roliga reaktioner som han lyckas provocera Tuvok till (Det är alltså Tuvok som är rolig egentligen). Tycker att Ethan Phillips passade mycket bättre som ferengi i "Acquisition".

Wesley förstår jag egentligen inte varföe alla hatar så mycket, det är klart att han är lite jobbig, och att det är overkligt att han skulle få styra Enterprise, men han kommer ju ändå inte i närheten av den irritationsfaktor som Neelix utstrålar.

Hur är det med "töntar" i DS9, förresten? Jag tycker mig ha hört en del burop för Jake Sisko, stämmer det?

En annan grej som jag gillar väldigt mycket i Star Trek är att det är sådana som idag anses som töntar, alltså typ "plugghästar", som är coolast . Det är ju de som blir kaptener (undantaget Kirk).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte så mycket emot Nelix som alla andra, och om jag skulle välja vem jag gillar bäst av Nelix och Icheb så är det klart Nelix. Han har ju i alla fall en karaktär. Icheb är ju bara tråkig. Nelix är ju till stor hjälp för Voyager. Icheb är ännu (och förblir) bara en blek liten borg sopa. Smart, javisst, men tråkig.

PS. När Nelix vill ha en partner så tar han en Klingon kvinna DS.

Redigerad av Unkas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Neelix är ingen tönt. Jag är en del av den lilla skaran som gillar honom. han är rolig, omtänksam och snäll. klart att man måste ha med sådana typer i Star Trek också. inte bara en massa "onda folk", hur hade det blivit då. så ni gillar inte folk som är snälla i Star Trek då? inte många som ni gillar då. <_<

Icheb är cool! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med "töntar" i DS9, förresten? Jag tycker mig  ha hört en del burop för Jake Sisko, stämmer det?

Jake är ju grymm kolla bara på avsnitten the visitor (finns troligen att hyra i en bra videobutik).

kanske lite töntigt var att han i 3 säsonger hade en ful sparkdräkt på sig men annars är han cool.

en tönt i DS9 skulle väll vara Rom, fsat då han lyckas få Leeta så kanske han inte är en så tönt ändå (he gets the babes).

Men annars så saknar DS9 direkta töntar utan har mer rundade karaktärer då alla kan ha sina tönt stunder utan att behöva hara det konsant som ex Neelix och Itchi. (ja ja även neelix har sina otönt stunder med de är få)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig gillat Neelix och kommer aldrig gilla honom. Hans utseende gör mig illamående och egtentligen gör han inget på Voyager. Kock, ´jag tror inte det behövs nån de kan ju bara replikera mat och ambassadör, hallÅ!! vadå ambassadör.

Icheb är däremot bra. Fattar inte att det finns dom som inte gillar honom.

:( It wasnt me it was the one-armed man.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du glömde Icheb ;)

Jag tillhör skaran av människor som avskyr Neelix. Du säger att han har humor( :o ) - jag håller inte med. Du säger att han är snäll och omtänksam - jag håller med, men tycker att han tar sin snällhet/omtänksamhet/klämkäckhet till äckligt höga nivåer (och ja, jag vet att det är en del av hans jobb, men ändå). Jag tål bara inte det. Vad jag tål ännu mindre är de få gånger Neelix försöker vara allvarlig/seriös. Ethan Phillips kan helt enkelt inte spela seriös, han kommer inte ens nära med att lyckas. Det är närmast skrattretande när han försöker (åtminstone när han gör det som Neelix - jag har inte sett honom i så många andra roller.). De enda undantagen till detta, är avsnitten "Moral Coil" och "Homestead", två avsnitt där jag faktiskt tycker om Neelix.

Jag kan dessutom inte fatta hur @!¤&% Janeway kan låta en oerfaren kock/Moralofficer följa med på viktiga uppdrag och inneha ställningen som Voyagers ambassadör. I början, när de fortfarande var i Neelix hemtrakter så var det inte så konstigt, men hans hemtrakter lämnade dem någon gång i andra säsongen. 

När det gäller Wesley, så tycker jag inte så illa om honom som person (det är inget fel med unga genier). Vad jag tycker är helt bisarrt är att en Kapten (särskilt en som är som Picard) kan sätta en oerfaren tonåring till att styra ett skepp med en besättning på ca 1400 personer. Hög intelligens och erfarenhet är två helt skiljda saker. Dessutom så är det orättvist mot alla dem stackare som måste gå igenom Starfleet academy innan dem ens kommer i närheten av att tjänstgöra på ett skepp.

("Final Duty" är för övrigt inte det första avsnittet Wesley är med i, utan ett av de sista).

Jag skulle vilja gnälla en stund på Icheb också, men jag har inte tid just nu. Jag lämnar över det hela till någon annan Icheb-basher. ;)

*lol* nää, Icheb är ingen tönt! Han är allvarlig och korrekt, men jag gillar honom för han är som Seven. Jag gillar Imperfection, som är ett mycket bra avsnitt där Ichebs vänskap med Seven fördjupas mycket.

Jo, Neelix är rolig, inte bara när han säger något utan han är rolig hela han! Och än en gång så är det så skoj med han och Tuvok. Mortal Coil och Homestead tycker jag är de bästa Neelix-avsnitten, faktist, men Rise och Tuvix var också bra! I Rise förändras Neelixs och Tuvoks relation till det bättre, för första gången visar faktist Tuvok respekt för Neelix. Och Homestead var så bra, när Tuvok håller värsta hyllningen till Neelix ("he does have some annyoing qualities, but he is the most resourceful man I've met.") Och som Essray sa, så är Ethan asgrym som ferengi i Acquisition!!

Hmm, det verkar som att du inte gillar Janeway heller :P Men du vet väl att det var Neelix och Kes som insisterade på att följa med Voyager, och de blev ju typ räddade för de ville gå vidare och följa med på Voyagers äventyr, då Janeway ju trots allt lade sig i Ocampernas angelägenheter (eftersom det var Caretakern som slungade Voyager 70.000 ljusår och som "tog hand om" Ocamperna. Och sedan så ville ju inte Janeway vara elak och släppa av Neelix bara sådär, bara för att de hade lämnat hans hemtrakter bakom sig.

Jo, Wesley har försprång och sådär, men så är han ju också Beverlys son, och då Jack Crusher servade (och dog) under Picard, så känner väl Picard en skyldighet att "ta hand om" Wesley, hur lite han än tycker om barn. Sen så gillar han väl Beverly lite också.. eller? ;)

Asså, det var ju det jag sa, att Final Duty är det sista avsnittet som Wesley är med i. Han och Picard utgör ett away-team som beamar ner till en ökenplanet, och så råkar de i trubbel. Ett ***** bra avsnitt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jake är ju grymm kolla bara på avsnitten the visitor (finns troligen att hyra i en bra videobutik).

Men i merparten av "The visitor" så spelas ju Jake av ngn annan, så det förändrar ju det hela en aning, det blir ju inte riktigt samma gestaltning av karaktären då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rättelse ang. det sista avsnittet som Wesley är med i: det ska vara det sista avsnittet där han servar på Enterprise.

Till Proton: Det är väl inte så dumt med en ambassadör, någon som kan fjäska lite för sura aliens och så. :P Och förresten så måste det ju finnas irriterande karaktärer i alla serier, karaktärer som det är menat att irritera sig på. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå ambassadör. Neelix vet ingenting om politik och sådant. Paramount visste inte vad dom skulle göra med Neelix så "de" utnämde honom till nåt konstigt.

Dessutom är karaktären Neelix ganska innehållslöst. Man kan inte riktigt göra nåt med honom, utveckla hans karaktär... ungefär som Tuvok. Men jag gillar Tuvok.

Redigerad av Captain Proton
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*lol* nää, Icheb är ingen tönt! Han är allvarlig och korrekt, men jag gillar honom för han är som Seven. Jag gillar Imperfection, som är ett mycket bra avsnitt där Ichebs vänskap med Seven fördjupas mycket.
Icheb ÄR en tönt! Punkt slut. ;)

Jo, Neelix är rolig, inte bara när han säger något utan han är rolig hela han! Och än en gång så är det så skoj med han och Tuvok. Mortal Coil och Homestead tycker jag är de bästa Neelix-avsnitten, faktist, men Rise och Tuvix var också bra! I Rise förändras Neelixs och Tuvoks relation till det bättre, för första gången visar faktist Tuvok respekt för Neelix. Och Homestead var så bra, när Tuvok håller värsta hyllningen till Neelix ("he does have some annyoing qualities, but he is the most resourceful man I've met.") Och som Essray sa, så är Ethan asgrym som ferengi i Acquisition!!

Hmm, det verkar som att du inte gillar Janeway heller :P Men du vet väl att det var Neelix och Kes som insisterade på att följa med Voyager, och de blev ju typ räddade för de ville gå vidare och följa med på Voyagers äventyr, då Janeway ju trots allt lade sig i Ocampernas angelägenheter (eftersom det var Caretakern som slungade Voyager 70.000 ljusår och som "tog hand om" Ocamperna. Och sedan så ville ju inte Janeway vara elak och släppa av Neelix bara sådär, bara för att de hade lämnat hans hemtrakter bakom sig.

Jag tycker också "Tuvix" är bra, men jag skulle inte klassa avsnittets som ett Neelix-avsnitt då Tuvix inte är särskilt lik Neelix som person. Jag tycker dessutom att de skulle behållt Tuvix - han var bättre än Neelix och Tuvok någonsin har varit var och för sig.

Jag menade inte att Janeway skulle släppa av Neelix när de lämnat hans hemtrakter, utan bara att hon skulle sluta använda honom som ambassadör och medlem av diverse away-teams. Han får gärna stanna ombord som kock och moralofficer, bara jag slipper se och höra honom så är jag nöjd. ;)

Jo, Wesley har försprång och sådär, men så är han ju också Beverlys son, och då Jack Crusher servade (och dog) under Picard, så känner väl Picard en skyldighet att "ta hand om" Wesley, hur lite han än tycker om barn. Sen så gillar han väl Beverly lite också.. eller? ;)

Asså, det var ju det jag sa, att Final Duty är det sista avsnittet som Wesley är med i. Han och Picard utgör ett away-team som beamar ner till en ökenplanet, och så råkar de i trubbel. Ett ***** bra avsnitt!

Oooops. Ursäkta, jag läste tydligen fel om vad du skrev om "Final Duty". *Slår mig själv hårt i huvudet och ber om ursäkt* :)

Att Picard känner ansvar för Wesley innebär inte att han måste sätta på honom en uniform och sätta honom bakom styret på Enterprise. Att göra detta var både oansvarigt och korkat av Picard, och totalt emot hans personlighet.

Redigerad av Sotunk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå ambassadör. Neelix vet ingenting om politik och sådant. Paramount visste inte vad dom skulle göra med Neelix så "de" utnämde honom till nåt konstigt.

Dessutom är karaktären Neelix ganska innehållslöst. Man kan inte riktigt göra nåt med honom, utveckla hans karaktär... ungefär som Tuvok. Men jag gillar Tuvok.

Men Janeway kanske utnämnde honom (jag tar det som att du har sett Homestead?) för att han har varit hennes vägvisare genom Deltakvadranten hela tiden, eftersom han ju känner till många aliens och ställen och sådant. Jag menar, han är ju den ende från Deltakvadranten på Voyager, så när Janeway och hennes gröngölingar kommer dit så är det väl tämligen lämpligt att utse Neelix till ambassadör! Han vet ju liksom "ja, den där rasen är såna" och "det där stället är farligt, det ska ni akta er för", typ.

Tuvok är inte innehållslös, om du nu tycker det. Okej, han är inte en av mina favoriter men han är egen! Voyager skulle inte klara sig utan honom, då han är en så bra tactical officer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade inte att Janeway skulle släppa av Neelix när de lämnat hans hemtrakter, utan bara att hon skulle sluta använda honom som ambassadör och medlem av diverse away-teams. Han får gärna stanna ombord som kock och moralofficer, bara jag slipper se och höra honom så är jag nöjd. ;)

Oooops. Ursäkta, jag läste tydligen fel om vad du skrev om "Final Duty". *Slår mig själv hårt i huvudet och ber om ursäkt* :)

Att Picard känner ansvar för Wesley innebär inte att han måste sätta på honom en uniform och sätta honom bakom styret på Enterprise. Att göra detta var både oansvarigt och korkat av Picard, och totalt emot hans personlighet.

Det är okej :) sluta upp med att slå dig själv, you might get hurt :P då tvingas jag skicka dej till sjukhytten! *fniss*

Det var inte alls korkat och oansvarigt! Wesley är ju ett geni, så jag tycker bara att det var rätt av Picard att låta Wesley få pröva på att styra Enterprise, även fast Wesley inte har gått Starfleet Academy. Nån gång måste ju vara den första, eller hur. Och jag tror att Picard mycket väl visste vad han gjorde när han lät Wesley styra Enterprise. De har ju ändå en massa säkerhetssystem, om något skulle gå snett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är okej :) sluta upp med att slå dig själv, you might get hurt :P då tvingas jag skicka dej till sjukhytten! *fniss*

Det var inte alls korkat och oansvarigt! Wesley är ju ett geni, så jag tycker bara att det var rätt av Picard att låta Wesley få pröva på att styra Enterprise, även fast Wesley inte har gått Starfleet Academy. Nån gång måste ju vara den första, eller hur. Och jag tror att Picard mycket väl visste vad han gjorde när han lät Wesley styra Enterprise. De har ju ändå en massa säkerhetssystem, om något skulle gå snett.

Herregud!! Det är ju som att sätta en unge till att styra ett hangarfartyg för tusan! Ungar och civila har inget på ett militärskepps brygga att göra!

Icheb är så löjlig så jag nästan spyr! Speciellt när han tror B´Elanna är kär i honom.

Neelix kan ju lära sig att raka sig till att börja med. ok, jag har visserligen också pollisar, men inte så att de står ut en dec från ansiktet.

Weasly: Jag tycker inte det är något större fel på honom. Faktiskt. Men jag håller med om att det är dumt och oansvarigt att sätta honom bakom ratten på federationens flaggskepp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Icheb är inte löjlig, han har varit borg i nästan hela sitt liv så han har kanske det inte lätt med den socila delen. Men ICheb är ju mycket lik Seven när hon kom ombord. Hon ville ju ha sex med Harry i The mess-hall. Doctorn fick ju lära henne mycket om socila grjer å sånt.

Okej jag är kanske lite för hård mot Neelix om att han inte vet nåt men det är bara det att jag verkligen absolut inte gillar honom, jag mår verkligen illa när jag ser honom. Jag reagerar ungefär som Q gjorde i "Q and the grey" . Q drog honom i hans polisonger hahahah!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet ju vem Neelix och Icheb är men Weasly har jag ingen anning vem det är.

Men man måste ju tänka att hur skulle det vara i serierna om det inte alltid fanns en som sticker ut ur mängden. :blink:

Om alla var välutbildade, hade perfekta personligheter. Jag tror man skulle tycka serien vara alldelens för rak typ.

För jag för min del tycker ingen är en tönt direkt. man lär sig eftersom att se dom allas olika personligheter och kanske en del har inte sett Neelix eller Ichebs bra sidor bara sett deras dåliga sidor och varit negativa mot dom så då gillar man ju aldrig dom. Men eftersom jag inte vet vem Weasly är så kan jag ju inte säga vad jag tycker om honom men det ända jag vet är att jag tycker serien blir bara bättre när man har folk som skiljer sig från mängden med i den. Och det där men att Icheb trode BÈlanna var kär i honom var ju för ja Icheb har vuxit upp med Borg han karnse inte vet så mycket om hur det är när nån bara vill vara enns vän och inget mer.. :huh:

För jag tycker inte att man ska döma en som tönt om man inte har sett deras posetiva sidor ochså... :)

Redigerad av Lieutenet Lind
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Neelix är den mest onödiga personen nånsin i ST. T o m alla yeomans i TOS var till större nytta än Neelix.

Men Icheb är helt OK. jag tyckte faktiskt att det var rejält kul när han blev kär i B'Elanna, och sedan intalade sig att det var hon som var kär i han. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...