Warbird Posted December 12, 2002 Report Share Posted December 12, 2002 Jag tycker också att "Dear Doctor" var mycket bra. Själv kan jag aldrig riktigt bestämma mig för var jag står i det moraliska problemet som dök upp i "Dear Doctor", men i vilket fall som helst så visar avsnittet att Phlox faktiskt håller fast vid sin uppfattning om moral. Han, liksom de andra, doktorna har ju dessutom alla svurit den hippokratiska eden, vilket visar att de faktiskt har en hög moralisk kod som de lever efter. Min slutsats: Phlox (och de andra doktorerna) är INTE töntar. SPOILERVARNING! Vad den hippokratiska eden är för något vet jag inte, men den vanliga läkareden säger ju att en läkare måste ge läkarvård till behövande om han/hon kan. Och den eden bröt ju Phlox mot i "Dear doctor", när han inte ville lämna ut medicinen. Så hans moral är ganska plastig. :lol: Du beskrev just den Hippokratiska eden i stort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted December 12, 2002 Report Share Posted December 12, 2002 Jag har alltid undrat varför de gör amrekanska filmer/serier så att hjälten/arna är nästan överperfekta men omger sig av några halvinkompetenta såkalade roliga underhuggare. Ta tex sagan om ringen (vet att mycke har ändrats men endå) Boken: ungefär Aragon håll elden vid liv den skyddar oss mot ringvålnaderna. Filmen: ungefär Hoberna vi är hungriga låt oss tända en eld Aragon släck elden den lockar till sig ringvålnaderna. Filmen inehåller massa extra strider och boken är mycket sparsam med detaljer men när Marry och Pippin håller på att bli fångade beskrivs de hur de hugger av orkhänder medan i filmen står de där som förstelnade idioter. Här har vi ett typiskt exempel på hur filmskaparan vill att en viss person (grupp) ska vara töntar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Excelsior Posted December 13, 2002 Report Share Posted December 13, 2002 SPOILERVARNING! Vad den hippokratiska eden är för något vet jag inte, men den vanliga läkareden säger ju att en läkare måste ge läkarvård till behövande om han/hon kan. Och den eden bröt ju Phlox mot i "Dear doctor", när han inte ville lämna ut medicinen. Så hans moral är ganska plastig. :lol: Nja, det var väl snarare så att han tänkte på lång sikt; om han hade lämnat ut medicinen, så hade ju den svagare "rasen" överlevt, vilket kanske hade lett till att de andra dött ut, vilket kunde ha resulterat i att även de svagare dog ut, vilket då hade lett till att alla humanoider på planeten hade dött. Och det hade ju varit ännu värre. (The needs of the many...... :vulcan: ) Det finns inget som säger att den "svagare rasen" skulle gå under om den sjuka och starkare blev botad. De hade kanske kunnat leva sida vid sida trots medicineringen. Det där med att Phlox inte ville leka gud gjorde han ju i vilket fall som helst, vare sig han botade dem eller inte. Han såg helt enkelt allt i svart och vitt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essray Posted December 13, 2002 Report Share Posted December 13, 2002 Det finns inget som säger att den "svagare rasen" skulle gå under om den sjuka och starkare blev botad. De hade kanske kunnat leva sida vid sida trots medicineringen. Det där med att Phlox inte ville leka gud gjorde han ju i vilket fall som helst, vare sig han botade dem eller inte. Han såg helt enkelt allt i svart och vitt. Nu menade ju jag iofs att den "svagare rasen" var de som var sjuka (eftersom de var just sjuka). Och det stämmer ju iofs att de kanske kunnat leva sida vid sida, men den "starkare rasen" var väl förslavad av den "svagare", om jag inte minns helt fel. Och den typen av exploatering brukar väl leda till utrotning?' Och det är ju väl snarare så att Phlox hade lekt gud, om han hade gett ut medicinen, eftersom det skulle ha påverkat det naturliga urvalet. Skulle bara som en parantes vilja påpeka att jag inte alltd håller med om etiken i ST, även om jag gjorde det i just det här fallet. (Det här börjar så sakteliga dra síg mot OT, vi kanske borde starta ett nytt ämne om etik/moral inom ST) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted December 13, 2002 Report Share Posted December 13, 2002 Värst vad alla hatar Nelix, den stakarn. Jag tycker att han är underhållande. Och till stor nytta för serien. Mycket humor kommer in p.g.a. honom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nettan Posted December 14, 2002 Report Share Posted December 14, 2002 Vad tycker jag om "töntar" i Star Trek? Det är tur att det finns "udda" karaktär som Neelix, Doktor och Reg Barclay mfl eftersom det gav mycket humor ibland i Star Trek. Men jag vill inte gärna kallas dem som nörd. Vill ni se en riktig pajas i Star Trek (värre än Neelix)? Då måste ni se Harry Mudd (Roger C. Carmel), som kanske är , (vad ska jag säga) lite oborstad, från TOS-avsnitt "I, Mudd. När jag såg denna avsnitt varje gång, skrattade jag högt hela tiden.:lol: (men han har varit också med i avsnitt Mudds woman) Essray Postad: 3 Dec 2002, 11:47 En annan grej som jag gillar väldigt mycket i Star Trek är att det är sådana som idag anses som töntar, alltså typ "plugghästar", som är coolast . Det är ju de som blir kaptener (undantaget Kirk). Essray, Jag är hemsk ledsen för att måste säga att du har fel om Kirk. Kirk har varit tönt också precis som andra kaptener. Jag antar att många inte har sett TOS-serie men enligt TOS-avsnitt "Where no man has gone before (med William Shatner som Kapten Kirk) att Gary Mitchell har sagt till Kirk : Jag minns hur du var på akademin, ett biblitek på två ben. Det första jag hörde var :"Passa dig för löjtnant Kirk. På hans lektioner ligger man i eller låter bli." " Alltså har han varit en plugghäst ! :nörd: // Nettan, som ber ursäkt för dålig svenska i förväg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essray Posted December 14, 2002 Report Share Posted December 14, 2002 Essray, Jag är hemsk ledsen för att måste säga att du har fel om Kirk. Kirk har varit tönt också precis som andra kaptener. Jag antar att många inte har sett TOS-serie men enligt TOS-avsnitt "Where no man has gone before (med William Shatner som Kapten Kirk) att Gary Mitchell har sagt till Kirk : Jag minns hur du var på akademin, ett biblitek på två ben. Det första jag hörde var :"Passa dig för löjtnant Kirk. På hans lektioner ligger man i eller låter bli." " Alltså har han varit en plugghäst ! :nörd: Det är möjligt, Har inte sett så mkt TOS. Men han "utvecklades" ju till ngt annat sedan, medan t ex (de flesta) karaktärerna (kanske inte Riker) i TNG fortsätter att vara det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Excelsior Posted December 17, 2002 Report Share Posted December 17, 2002 (edited) Det är tur att det finns "udda" karaktär som Neelix, Doktor och Reg Barclay mfl eftersom det gav mycket humor ibland i Star Trek. Men jag vill inte gärna kallas dem som nörd. Reg Barclay är varken tönt eller nörd. Han är bara lite udda på ett positivt sätt, d.v.s att han skiljer sig från mängden och inte är äckligt klämmtjäck. B) Edited December 17, 2002 by Excelsior Link to comment Share on other sites More sharing options...
Warbird Posted December 17, 2002 Report Share Posted December 17, 2002 Det är tur att det finns "udda" karaktär som Neelix, Doktor och Reg Barclay mfl eftersom det gav mycket humor ibland i Star Trek. Men jag vill inte gärna kallas dem som nörd. Reg Barclay är varken tönt eller nörd. Han är bara lite udda på ett positivt sätt, d.v.s att han skiljer sig från mängden och inte är äckligt klämmtjäck. B) Jo, precis. Har inte sett så mycket av Crusher faktiskt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
B'Elanna Posted January 3, 2003 Report Share Posted January 3, 2003 Varför så mycket kritik mot Nelix? Jag gillar Nelix särskilt när han spelar mot Tom och mot Tuvok. Nelix och Tom är väldigt bra i avsnittet Partution. Jagtycker att Star Trek behöver "töntar". Alla karaktärer kan ju inte vara så coola hela tiden. Det är bra att det finns lite mänskiliga karaktärer. Vad gäller Nelix matlagning som inte alltid är den bästa så kan jag nog säga att det är bättre att äta "Leolarot" än att svälta :lol: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Crayle Posted January 5, 2003 Report Share Posted January 5, 2003 Jag tycker Neelix är riktigt skön (fast Ethan Philips svarade inte på mitt fanmejl, den skurken, fast han lovade) men Icheb gillar jag inte, utom när han fumlar runt med Belana, då är han skön, men annars är han tråkig. Ujjj. Wissli är FÖR smart o intelligent och allsmäktig, det blir bara supertöntigt och nördigt. DS9 har väl inte nån Nörd på det sättet som TNG o VOY har (men så är ju DS9 BÄST så) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Proton Posted January 6, 2003 Report Share Posted January 6, 2003 DS9 har väl inte nån Nörd på det sättet som TNG o VOY har (men så är ju DS9 BÄST så) Det som är bra med VOY är att om man inte gillar Icheb så gör det inte så mycket eftersom han är med så lite. Men i TNG är ju Wesley med jättemycket, ohh han är såååå jobbig. Jag börjar märka det nu när jag har börjat se mer TNG. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essray Posted January 6, 2003 Report Share Posted January 6, 2003 DS9 har väl inte nån Nörd på det sättet som TNG o VOY har (men så är ju DS9 BÄST så) Jag är verkligen ingen DS9-expert, men av det lilla jag sett så tycker jag att Bashir verkar ha lite nördtendenser, i början iaf, fast jag vet ju förstås säkerligen intye vad jag pratar om. Eller hur? (*Väntar på att MOrn skall komma och skälla ut mig... ;) *) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted January 6, 2003 Report Share Posted January 6, 2003 DS9 har väl inte nån Nörd på det sättet som TNG o VOY har (men så är ju DS9 BÄST så) Jag är verkligen ingen DS9-expert, men av det lilla jag sett så tycker jag att Bashir verkar ha lite nördtendenser, i början iaf, fast jag vet ju förstås säkerligen intye vad jag pratar om. Eller hur? (*Väntar på att MOrn skall komma och skälla ut mig... ;) *) skälla jag nä det ska jag inte göra. (men kanske gnälla lite) Men jag säger som Crayle säger. DS9 saknar någon som man kan kalla tönt på samma sätt som man haar i TNG och VOY. Sen så är Bashir en rockie i säsong 1 och det gör att han kan verka lite osäker (typ) men tönt skulle jag inte kalla honom. Men man märker efter bara en säsong hur Bashir växer och blir mer säker av sig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nx01 Posted January 6, 2003 Report Share Posted January 6, 2003 Jag kan iofs tycka att Jake, iaf i de tidiga säsongerna, kan känns som lite väl mycket Wesley. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted January 7, 2003 Report Share Posted January 7, 2003 Jag kan iofs tycka att Jake, iaf i de tidiga säsongerna, kan känns som lite väl mycket Wesley. Det gör han inte Jake är ingen Wesly. :arg: Då jake inte kan något samt att han har vänner i sin egen ålder (Nog) Wesly går ju bara och stör dom vuxna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Crayle Posted January 7, 2003 Report Share Posted January 7, 2003 Jag håller med Morn, Jake går inte runt o e supersmart o räddar DS9 i vart o varannat avsnitt.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted January 7, 2003 Report Share Posted January 7, 2003 Jag håller med Morn, Jake går inte runt o e supersmart o räddar DS9 i vart o varannat avsnitt.... Vad jag kommer ihåg så finns det bara 2 avsnitt då Jake visar vad han kan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nina Janeway Posted February 19, 2003 Author Report Share Posted February 19, 2003 Den här diskussionen dog ju ut! Så jag tänkte återuppliva den med en hypospray igen. :lol: Jag står fortfarande fast vid min åsikt att Neelix är rolig och omtänksam, och en tillgång för Voyager. Nu när jag kommer att tänka på det, så ser jag honom faktist lite som Voyagers svar på psykolog Deanna Troi! Jag tänker på Drive-avsnittet där han och B'Elanna har ett samtal om Tom, att Tom valde skyttelracet framför deras holodäck-semester. Jag håller skarpt med Unkas, kul att du håller med mig Men Essray, näää Neelix är inte irriterande! Du har nog förklarat dig flera gånger men jag förstår fortfarande inte vad som är så irriterande med honom. Nja okej han är väl lite överentusiastisk ibland. Precis som Data, men Data är verkligen ingen tönt i ordets rätta bemärkelse. Data är skön, den överlägset bästa karaktären i TNG. Om man ska rangordna dom så är väl Neelix töntigare än vad Wesley är, för Wesley är inget mer än en beslutsam och smart tonåring. Det är väl inget fel med att placera honom på Enterprises brygga heller! Nåja, som sagt, ni som inte gillar Neelix kommer att gilla nästa avsnitt, Homestead. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Excelsior Posted February 19, 2003 Report Share Posted February 19, 2003 (edited) DS9 har väl inte nån Nörd på det sättet som TNG o VOY har (men så är ju DS9 BÄST så) Jag är verkligen ingen DS9-expert, men av det lilla jag sett så tycker jag att Bashir verkar ha lite nördtendenser, i början iaf, fast jag vet ju förstås säkerligen intye vad jag pratar om. Eller hur? (*Väntar på att MOrn skall komma och skälla ut mig... ;) *) Nä, Bashir är ingen tönt. Han är varken tonåring eller kock. Så han passar inte in. Dessutom passar han bra i rollen som James Bond. Skulle inte gärna se Wesley i den rollen, om ni fattar vad jag menar. :lol: Edited February 21, 2003 by Excelsior Link to comment Share on other sites More sharing options...
B'Elanna Posted February 20, 2003 Report Share Posted February 20, 2003 Töntar eller inte - Jag tycker det är bra att karaktärerna är lite mänskliga. Det gör ju det hela lite mer trovärdigt. All kan ju inte bara vara hjältar och vara så tuffa hela tiden! Jag tycker om Nelix. Han är omtänksam och håller moralen uppe. Data är helt klart jätte bra! Jag gillar hans utforskning av mänskligheten. Fram för mer "töntar" i Star Trek! :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Original_Alec Posted February 21, 2003 Report Share Posted February 21, 2003 Jag håller med. Neelix är den lilla droppen "söt-och oskyldig" klicken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted February 25, 2003 Report Share Posted February 25, 2003 Verkar onekligen som Wesley och Neelix är de stora hatobjekten vilket jag inte riktigt kan förstå. Wesley är ung men intelligent och Neelix är glad och positiv. Är detta attribut som gör folk till töntar? Jag ser inget fel på deras personligheter heller. Då finns de andra som jag stör mig på betydligt mer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nina Janeway Posted February 25, 2003 Author Report Share Posted February 25, 2003 Ja, Expendable Ensign, det verkar vara så. Du vet väl att folk (läs: Starfleet-folk) som inte är korrekta och som sticker ut från mängden på olika sätt, brukar få en tönt- eller irritationsobjektstämpel. Jag vet att Neelix inte har så stor roll i Voyager-serien men han har onekligen gjort intressanta insatser! Mortal Coil och Homestead är de bästa Neelix-avsnitten, tycker jag. Wesley kanske jag tycker är pinsam ibland men han gör ju bara så gott han kan, tonåring som han är. Vem farao kan begära att man ska vara så ***** strikt och vuxenaktig i den åldern, hm? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Original_Alec Posted February 25, 2003 Report Share Posted February 25, 2003 Hade det inte varit dem vissa stört sig på så hade det varit någon annan. Jag säger tummen upp för ST-nördarna :ninja: :nörd: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts