Jump to content
Sign in to follow this  
Excelsior

Coolaste hemliga organisationen.

Vilken av dessa s k underrättelsetjänster är coolast?  

83 members have voted

1. 1.

• Federation Security (Federationen)
      9
    • Section 31 (Federationen)
      22
    • The Obsidian Order (Cardassian)
      18
    • Tal Shiar (Romulan)
      22
    • Ingendera
      9

Recommended Posts

Ingendera. Min röst hade fallit på Starfleet Intelligence om de hade funnits med bland alternativen.

Sektion 31 är bra men inte tillräkligt. De är för brutala och håller sig inte lika mycket i bakgrunden som jag skulle vilja. Desutom har de alldeles förskräkligt fula uniformer.

Som tvåa är Tal Shiar, dom är mysktiska, coola, respektingivande och professionella.

Obsidian Order har det bästa namnet, men det är allt.

Vad är Federation Security? Vad jag vet var det bara nåt namn som syntes på nån skärm ett ögonblick i "The Wrath of Khan". Starfleet Intelligence nämns ju hela tiden.

Jag röstade på Tal Shiar. gillar deras teknologi, som kan invadera folks sinne etc. Samt att de använder avancerad förklädnad etc. Detta kan kanske gälla för många av dessa organisationer men jag gillar förhållandena mellan romulansk militär och deras underrättelsetjänst. Minst sagt kyliga relationer

Hmm, det var evigheter sen jag skrev men jag får väll försöka komma ihåg vad jag tänkte på. Men till stor del håller jag med dig orville. Dom är dessutom så svåra att se att det inte är klokt, det skulle knappt förvåna mig om min granne var en romulansk agent för dom är så oerhört duktiga på att hålla saker hemliga. Titta bara på deras cloak

Ingendera. Min röst hade fallit på Starfleet Intelligence om de hade funnits med bland alternativen.

Sektion 31 är bra men inte tillräkligt. De är för brutala och håller sig inte lika mycket i bakgrunden som jag skulle vilja. Desutom har de alldeles förskräkligt fula uniformer.

Som tvåa är Tal Shiar, dom är mysktiska, coola, respektingivande och professionella.

Obsidian Order har det bästa namnet, men det är allt.

Vad är Federation Security? Vad jag vet var det bara nåt namn som syntes på nån skärm ett ögonblick i "The Wrath of Khan". Starfleet Intelligence nämns ju hela tiden.

<{POST_SNAPBACK}>

Sorry, jag var ung och dum på den tiden då jag gjorde omröstningen. När jag tänkte på Federationens officiella underrättelsetjänst kom jag bara och tänka på den där agenten från just Federation Security som försökte gripa Bones i The Search for Spock, och glömde då helt bort den mera välkända Starfleet Intelligence. ;)

En liten fundering, har Klingon någon sorts spion-organisation? Rimligtvis måste de ha det, men har den nämnts någon gång?

Tycker mig komma ihåg något om "The Black Fleet", (Namnet taget efter den klingonska flottan i efterlivet, typ som valhalla), och att de skulle ha något sorts intern säkerhetsuppdrag. Men hur är det med spioner utomlands? Klingons är ju inte precis kända för att vara diskreta...

En liten fundering, har Klingon någon sorts spion-organisation? Rimligtvis måste de ha det, men har den nämnts någon gång?

Tycker mig komma ihåg något om "The Black Fleet", (Namnet taget efter den klingonska flottan i efterlivet, typ som valhalla), och att de skulle ha något sorts intern säkerhetsuppdrag. Men hur är det med spioner utomlands? Klingons är ju inte precis kända för att vara diskreta...

Nån form av underättelsetjänst måste de ha men knappast nån direkt motsvarighet till Sektion 31, Tal Shiar eller Obsidanordern. Om det finns någon klingonsk heder att tala om efter att DS9 och ENT sagt sitt kan vi räkna med att spionage inte anses vara bland de mest ärofulla sysselsättningarna bland klingonerna.

Det har hänt att folk avslöjats vara klingonska agenter som opererats för att likna mäniskor men det är ovanligt.

Vulcans har en säkerhetsstyrka med namnet V'Shar. Den motsvarar starfleet intelligence men vad det gäller section 31 finns inget som motsvarar den om man inte börjar ta med vulcan isolationist movement..

Jag har aldrig uppfattat Section 31 som en människo org - jaja i ENT finns tydligen gruppens grund, men i DS9 så tycker jag inte att den bara ska inkludera msk. Detta betyder att jag kan tänka mig att det finns medlemar från hela federationens raser...eller? Dvs Vulcans har också Section 31.

Hmm, du skulle mycket väl kunna ha rätt kai (som vanligt). S 31 arbetar väl för hela federationen mot andra arter. Känns väldigt konstigt om vulcaner skulle vara medlemmar dock. S 31 funkar bättre ur ett människoperspektiv.

Hmm, du skulle mycket väl kunna ha rätt kai (som vanligt). S 31 arbetar väl för hela federationen mot andra arter. Känns väldigt konstigt om vulcaner skulle vara medlemmar dock. S 31 funkar bättre ur ett människoperspektiv.

Varför inte? Det finns flera exempel på vulkans som "flippat". I DS9 har du en som var en mördare, en annan begick hjögföräderi mot Fedrationen. S31 måste ju bestå av andra varelser än människan, då människan inte kan ta sig in över allt för att få uppgifter.

Det jag gillar var när en vulkan var superreligiös ( Galactic Army of Light).

Varför inte? Det finns flera exempel på vulkans som "flippat". I DS9 har du en som var en mördare, en annan begick hjögföräderi mot Fedrationen. S31 måste ju bestå av andra varelser än människan, då människan inte kan ta sig in över allt för att få uppgifter.

Tja, visserligen finns det exempel på allt och du har så rätt. Det finns en hel del vulcanska skurkar. Man såg ju till och med till vulcans i maquisernas led. Men jag tycker på något mysko sätt att... låt mig börja om: Section 31 är en organisation man inte vet mycket om. Man vet att de menar att de vill federationens väl men många armeer har gått till krig och hävdat att en gud vart på deras sida så att säga. Eftersom man inte riktigt klart vet vad section 31 egentligen vill göra är det vist att hålla vulcans ur det hela och istället låta organisationen verka utgöras av människor. Det gav en känsla av historisk feedback.

Grundanken i vulcansk filosofi är logik men en nästan lika viktig del är freden. Att det sedan funnits vulcaner som flippat är en sak men sect. 31 är ju en kompetent org. som inte utgörs utav knäppisar utan de som vet vad de vill. Därför tycker jag att vulcans inte passar där

Tja, visserligen finns det exempel på allt och du har så r??tt. Det finns en hel del vulcanska skurkar. Man såg ju till och med till vulcans i maquisernas led. Men jag tycker på något mysko sätt att... låt mig börja om: Section 31 är en organisation man inte vet mycket om. Man vet att de menar att de vill federationens väl men många armeer har gått till krig och hävdat att en gud vart på deras sida så att säga. Eftersom man inte riktigt klart vet vad section 31 egentligen vill göra är det vist att hålla vulcans ur det hela och istället låta organisationen verka utgöras av människor. Det gav en känsla av historisk feedback.

Grundanken i vulcansk filosofi är logik men en nästan lika viktig del är freden. Att det sedan funnits vulcaner som flippat är en sak men sect. 31 är ju en kompetent org. som inte utgörs utav knäppisar utan de som vet vad de vill. Därför tycker jag att vulcans inte passar där

Jag förstår hur du menar. Det måste ju även vara konstig för vanliga vulcans att några av deras artfränder vill jobba inom Starfleet. S31 kanske också befinner sig på en nivå där "vi" inte fattar vad de sysslar med. Vad jag förstår har vi ju S31 att tacka för segern över Dominion.

Jag tror inte att Section 31 skulle tillåta några systerorganisationer. Strävan efter kontroll, diskretion och misstro mot alla utom det egna organet är dominanta när det gäller underättelsetjänster, det eviga bråket mellan MI5 och MI6 är ett exempel. S31 skulle se en Vulcansk motsvarighet som ett hot och något som skulle riskera federationens säkerhet, och därmed något som skulle bekämpas.

S31 är ett mänskligt påfund men det är i viss mån stjärnflottan också.

Vulcanerna ser jag som den perfekta S31 arten. Det framgår ju tydligt i ENT att de föredrar att sköta saker själva utan att blanda in eller informera sina allierade och då gärna i det tysta. Som konstaterats ovan dominerar Vulcanerna (med människorna som det självklara undantaget) i företag dom tar lagen i egna händer. Kontakten med Romulanerna i ENT, den militanta separationsrörelsen i TNG, Maquisen i DS9 för att inte tala om Valeris i TUC.

Logik är att kunna sluta sig till en lösning med hjälp av fakta men många Vulcaner visar på förmågan att manipulera fakta så att de presenterar ett tillfredställande resultat.

Måste också rösta noll. Har tyvärr missat mycket av just DS9 och TNG.... Återkommer när jag vet mer om detta. :)

Men hade inte Vulcanerna någon hemligt kloster som egentligen var nästan taget ur en James Bond Film, som spionerade på Andorianerna?

Archer gjorde ju denna makabra upptäckt i Enterprise, vilket the Vulcans Högsta Kommando inte gillade...

Edited by dragontrumpetare

Efter en del eftertanke blev det "Obsidian order". Min röst föll på dem på grund av att jag gillar Garak i DS9. Det är väl oklart om han är med eller inte. Obsidian order verkar ha väldigt stor makt och är väldigt mystiska. De verkar vara väldigt effektiva! :ninja: