Jump to content

Dödsstraff

Recommended Posts

Läste en lag om att en kapten landade på Talos4 skulle han/hon starffas med döden.

Finns det dödsstraff i star trek? :huh:

Har inte sätt så jättemycket TOS, men det verkar som om dödsstraff är accepterat i det 23:e århundradet. :pirat: Dock INTE i det 24:e århundradet.

Läste en lag om att en kapten landade på Talos4 skulle han/hon starffas med döden.

Finns det dödsstraff i star trek? :huh:

Japp, det stämmer. Det är från TOS-avsnittet "The Menagarie"och det är en plot-twist som jag alltid har tyckt känts synnerligen korkad. Den är med i avsnittet bara för att bygga in en känsla av fara i det. Spock tar över Enterprises datorer och styr skeppet mot Talos 4, vilket försätter honom i en domstolssituation där han måste försvara sina handlingar för att inte riskera dödsstraff. Personligen tycker jag det hade räckt att hota med att ställa honom inför krigsrätt.

Alla kaptener som tar sitt skepp till Talos 4, riskerar alltså dödsstraff. Anledningen till detta har jag aldrig riktigt förstått. Planetern är farlig på så sätt att innevånarna på den har starka telepatiska krafter som de kan använda för att skapa illusioner i människors hjärnor och manipulera dem. Detta är knappast skäl nog att utdela dödsstraff för den som besöker planeten. Varelserna hade inte ens någon agenda som hotade Federationen, utan deras telepatiska krafter hotade bara besökarna själva.

Det ska också tilläggas att Talos 4-dödsstraffet var det ENDA som Federationen hade kvar (eller minns jag fel nu?).

Edited by Sotunk

SPOILERVARNING!

Ett annat exempel är även "Turnabout Intruder", där bla Spock och McCoy riskerade avrätting för myteri, utan att resten av besättningen lyfte på ögonbrynen.

Vilket betyder att min "teori" om att Talos 4-dödsstraffet var det enda som Federationen hade kvar alltså är fel. :)

Jag som hade för mig att commodoren i "The Menagarie" sa till Kirk att det var så. Men kanske är det ett kontinuitetsbrott?

I ett avsnitt som sändes ganska nyligen på SVT transporterade Voyager fångar som var dömda till dödsstraff.

Vidare tillämpas en metod att göra fångarna livsfraligt aggresiva. Man låter med andra ord fångarna döda varandra (Voyager Teh Chute). Kanske ännu värre än dödsstraff.

Spoliervarning!!! I The communicator riskerar Archer och Reed att hängas.

Federationen torde däremot inte tillämpa dösstraff. De händer däremot att de råkar ut för andra kulturer som gör. Om jag minns rätt finns det tom en kultur i deltakvaderanten som tillämpar dödsstraff för att manb tänker våldsamma tankar .... brrr

Om jag minns rätt finns det tom en kultur i deltakvaderanten som tillämpar dödsstraff för att manb tänker våldsamma tankar .... brrr

I TNG åker ju Picard och dom ju till en planet där det är dödsstraff för vilket brott som helst. Deras enda straff var döden. Kom inte ihå vad avsnittet hette men folket är halvnakna och springer hela tiden. Wesley höll ju på att bli dödad för att han råkade ramla i ett växthus.

I TNG åker ju Picard och dom ju till en planet där det är dödsstraff för vilket brott som helst. Deras enda straff var döden. Kom inte ihå vad avsnittet hette men folket är halvnakna och springer hela tiden. Wesley höll ju på att bli dödad för att han råkade ramla i ett växthus.

Avsnittet heter Justice (säsong ett) och är så dåligt att jag mår illa bara av att nämna dess namn. :)

Federationen torde däremot inte tillämpa dösstraff. De händer däremot att de råkar ut för andra kulturer som gör. Om jag minns rätt finns det tom en kultur i deltakvaderanten som tillämpar dödsstraff för att manb tänker våldsamma tankar .... brrr

Nä, det är väl inte dödsstraff för det? "Bara" hjärntvättning, eller? ;)

Avsnittet heter Justice (säsong ett) och är så dåligt att jag mår illa bara av att nämna dess namn. :)

Avsnittet som även är kännt som "Wesley i rabatten" ...

Enligt den högst humana livssynen genom hela star trek så är ju alla sorters dödsstraff ansedda som rent barabariska. Jobbigt att vi inte kommit ikapp den livssynen än.

Enligt den högst humana livssynen genom hela star trek så är ju alla sorters dödsstraff ansedda som rent barabariska. Jobbigt att vi inte kommit ikapp den livssynen än.

Ja! Jag kunde inte säga det bättre själv. Det är klart att rent känslomässigt skulle man vilja ha dödsstraff för vissa fruktansvärda brott. Men det fungerar inte i en demokrati och rättsstat.

Det är en sak som jag tycker om med Star Trek - den humana livssynen och den positiva synen på framtiden. :) Dock delar ju inte alla raser och kulturer i Star Trek den synen. Detta skapar ju en del spänning! :borg2:

Edited by Bellana

Inte genom hela Star Trek. Jag tycker att dödstraff tillämpas ganska ofta i TOS.

Men det är klart, serien gjordes ju på 60-talet. Och jänkarna var ju som de var.

Vill bara notera att dödsstraff finns även på fed skepp.

Jag tänker då på voyager och avsnittet "Tuvix" då janeway dödar Tuvix för att Tuvok och Neelix ska leva.

Nej. så tycker inte jag. Janeway dödar inte Tuvix utan, hon tar ju inte bort de egenskaperna som Tuvix hade. Både Tuvok och Neelix har ju dom egenskaperna som Tuvix hade. Det är som att ta ett äpple och dela det, äpplet försvinner inte med det kommer aldrig att bli helt igen.

Jag tycker att Janeway räddar två liv genom det hon gjorde att Tuvix försvann vara bara bra, kunde inte stå ut med honom, hans utseende skrämde mig.

Vill bara notera att dödsstraff finns även på fed skepp.

Jag tänker då på voyager och avsnittet "Tuvix" då janeway dödar Tuvix för att Tuvok och Neelix ska leva.

Nej. så tycker inte jag. Janeway dödar inte Tuvix utan, hon tar ju inte bort de egenskaperna som Tuvix hade. Både Tuvok och Neelix har ju dom egenskaperna som Tuvix hade. Det är som att ta ett äpple och dela det, äpplet försvinner inte med det kommer aldrig att bli helt igen.

Jag tycker att Janeway räddar två liv genom det hon gjorde att Tuvix försvann vara bara bra, kunde inte stå ut med honom, hans utseende skrämde mig.

Tuvix är ett ex att det hela är bättre än summan av delaran.

han var en helt egen person. Han ville leva. Den rätten borde han fått ha.

Tuvix är ett ex att det hela är bättre än summan av delaran.

han var en helt egen person. Han ville leva. Den rätten borde han fått ha.

Men vad om Neelix och Tuvok? Hade de inte en rätt att leva. Och tänk på Kes och alla andra vänner som ville ha Neelix och Tuvok tillbaka.

Jo självklart har Tuvok/Neelix rätt att leva men vad säger att deras rätt är större än Tuvix rätt.

Är Tuvix mindre värd än Tuvok/Neelix? Nej det tycker jag inte.

Och att janeway utan att blinka säger att Tuvix ska dö.

Det hade varit en sak om Tuvix ofrade sig för T/N men han blir tvingad.

Är Tuvix mindre värd än Tuvok/Neelix? Nej det tycker jag inte.

Och att janeway utan att blinka säger att Tuvix ska dö.

Det hade varit en sak om Tuvix ofrade sig för T/N men han blir tvingad.

Hörrudu Morn, jag vet vad du tycker om Janeway och Voyager-serien men hon är inte känslokall, så som du verkar antyda ("och att Janeway utan att blinka säger att Tuvix ska dö"). Janeway är befälhavaren, med ansvar för allt, precis allt, som händer ombord. Även fast Tuvix var resultatet av en olycka så tycker jag självklart att han borde ha fått leva, men det är ju ett stort moraliskt dilemma eftersom två värdefulla officers inte bara kan offras sådär. Tuvix började ju bli en bra besättningsmedlem med många vänner och så, så jag tycker istället att de kunde ha funnit på en annan metod som innebär att de kunde ha "extraherat" Tuvok och Neelix ur Tuvix' kropp, och samtidigt låta Tuvix leva! Men då skulle det väl inte ha blivit ett avsnitt av det. Det skulle inte heller ha blivit rätt för serien om man hade tagit bort Tuvok och Neelix med en gång i säsong 2, det hade ju varit konstigt.

OK Janeway är inte "perfekt", det enda avsnitt där jag tycker mindre om henne är Equinox där hon går över gränsen när hon nästan är på väg att döda den där Equinox-officeren bara för att hon är så ilsken.

Och Bellana, det avsnitt du tänker på med planeten där de straffar folk för att de tänker våldsamma tankar, måste väl vara VOY Random Thoughts? Det avsnittet gillade jag inte så mycket faktist, kolla gärna på min sajt för att läsa recensioner.

Det avsnitt med dödsstraff jag mest kommer ihåg kommer jag inte ihåg. Tror jag.

Random Thoughts var inte så bra men att riskera dödsstraff för att ramla i växthus, Det är ju bizzart!

Dessutom ville ju Klingonerna döma Kirk till döden (Tusan att de inte lyckades).

Detta säger jag nu till alla för sista gången

KIRK ÄR EN TÖNT!

KIRK ÄR EN TÖNT!

Från Forumreglerna:

Flaming - Direkta förolämpningar av medlemmar, forumledare eller administratörer kommer inte att tolereras. Även flaming av Star Trek Serierna (TOS, TAS, TNG, DS9, Voyager, Enterprise) eller filmerna, detta gäller så klart även andra sci-fi serier/filmer, kommer inte att tolereras. Det är en sak att ge kritik om man kan bevisa det, men att endast skriva t.ex. "detta suger" anses vara flaming, men att argumentera en sådan kommentar är accepterat.

Vad kommer att hända om detta inte följs?

Se "Åtgärder vid regelbrott".

...

Edited by nx01

Detta säger jag nu till alla för sista gången

KIRK ÄR EN TÖNT!

Som nx-01 redan påpekat, Bromma_Herman, så är utrop liknande ditt ovan betraktat som flaming, och accepteras inte på det här forumet. Vill du säga varför du tycker Kirk är en tönt så var så god, men annars råder jag dig att sluta skriva liknande tillrop.

Hmm varför svarade inte Morn på mitt inlägg...? Bah, det kanske är så att jag är ute för sent, som vanligt.

Hursomhelst, så skapar Huvuddirektivet lite problem då det ibland förhindrar Picard, Janeway eller vem det nu kan vara, att hjälpa någon i nöd... kan man tycka, men sedan så tycker jag definitivt att det inte gäller när någon i besättningen har råkat illa ut. Just som Wesley gör i TNG-avsnittet Justice! *skratt@Wesley i rabatten* eller en rad andra exempel som jag inte kan komma på just nu.

StarTrekin: Vad menar du? Jag kommer inte ihåg The Q and the Grey, kan du (eller nån annan) förklara lite närmare?

Hmm varför svarade inte Morn på mitt inlägg...? Bah, det kanske är så att jag är ute för sent, som vanligt.

Jag tycke inte att jag behövde svara på det du sa.

Då inget av det du sa (förutom att Janeway är bäst) som jag är direkt imot.

Men att döda någon som inte gjort något ondt för att rädda 2 andra är fel.

Det är som att infektera en person (mot sin vilja) med ett dödligt virus för att sen när han är död exprimetera på honom för att i sin tur rädda flera andra.

• Create New...