Jump to content

Vilket skepp har skönast inredning?

Nina Janeway

Recommended Posts

Själv vacklar jag mellan Enterprise-D och Enterprise NX-01, speciellt NX-01 för de har en så skön metallisk stil på det hela. Bryggan på NX-01 verkar också så kompakt med alla stationer och detaljer, till skillnad från den på Enterprise-D där det är mer utrymme. NX-01 verkar så trångt, men väldigt moderna jämfört med original-Enterprise i TOS. Jag gillar verkligen trä-bågen på Enterprise-D bryggan!

Men jag älskar också Voyagers inredning, för hela skeppet har en action-känsla över sig iom de mörkgråa väggarna och de tuffa blinkande red alert-ljusen. Hytterna är så snygga också!

Vad tycker ni?

• Replies 87
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hmmm....

Det var en intressant fråga. Jag har inte tänkt så mycket på inredningen. Jag är så inne i personerna. Men när du säger det så är frågan intressant.

Vad jag har teänk på är att jag gillar egnenering på Enterprise NX 01. I tidigare serier ser det ut som om warp-core är innesluten i något slags glas och dessutom är det öppet upptill. I avsnittet investigations trillar Michel Jonas (förrädaren) ned och förångas i warp core. Det känns mer realistiskt att ha warpcore innesluten på något sätt- Som i Enterprise NX 01.

Enterprise-A har nog den snyggaste inredningen, tycker jag. Allt ombord på det skeppet är ju så oerhört vackert. Bryggan, korridorerna, matsalen m m. :) Fast skall man vara ärlig så är kanske Exelciors brygga ännu snyggare, men Enterprise-A ger ändå det bästa helhetsintrycket. :rolleyes:

Jag tycker att NX-01 har en väldigt bra inredning för sin tid. Det ser liksom ut som om man precis tagit steget från skepp i vatten till skepp i rymden. Jag tycker man får lite ubåtskänsla över det hela. Därmed har jag inte sagt att jag tycker att det är särskilt snyggt, bara att det passar in.

I de senare serierna är ju Enterprise-D klart snyggast. Voyager, Defiant, och DS9 har alltid varit lite för mörka för min smak. De härliga beige-gula färgerna på Enterprise-D däremot är snygga och framförallt behagliga att titta på. Det är bl a en av anledningarna till att jag tycker att TNG är den mest "lättsmälta" serien, till skillnad från VGR och DS9, som jag tycker är lite ansträngande att titta på för länge, pga att det är så mörkt. :ph34r:

Bellana: Jag håller med dig! Maskinrummet på NX-01 är verkligen unikt, med en horisontell warphärd istället för en vertikal. Sen så är det ingen blå massa som roterar runt, men det är det ju inte på Enterprise-D heller för där blinkar det bara upp och ner. Sedan så tycker jag maskinrummet där är mörkt jämfört med den övriga beige inredningen, och det är också trångt som i DS9 eller ENT. Visst Essray VOY ??r mörk men det gör inte serien "sämre" än de andra serierna för det är trots allt inte inredningen som gör en serie bra eller dålig, den är alltid snygg mer eller mindre. *L*

Fast Enterprise-A, det är inte NCC-1701 utan ... just det, det skeppet de använder i Wrath of Khan eller hur var det?

Fast Enterprise-A, det är inte NCC-1701 utan ... just det, det skeppet de använder i Wrath of Khan eller hur var det?

Rätta mig nån om jag har fel men Ent-A (NCC-1701A) är det skeppet de får efter att Kirk spränger orginalet i The Search For Spock.

Att skeppen ser olika ut innuti beror bl.a på vad de används till. Enterprise D är ju ett forskningsskepp med en stor besättning och många familjer och detta kan jag tänka mig är anledning till att bryggan, korridorerna och de flesta rum och utrymmen är stora och ljusa. Voyager däremot är ju inte byggt för familjer och är betydligt mindre än Ent-D. Därför har man tagit funktionalitet över bekvämlighet. Defiant är ett krigs skepp så även här har man sparat på detaljerna. Själva DS9 är byggt av Cardassians så det säger väl allt. Och TOS Enterprise och ENT Enterprise :) är som sagt äldre skepp.

Det är intressant att jämför personalens hytter som de ser ut i TOS och ENT med hur de ser ut i senare serier. Som t.ex Kirk's hytt i The Undiscovered Country. Ett litet utrymme med plats för bara en säng i stort sett. Jämför man detta med hytterna i TNG så är skillnaderna enorma.

En sak som jag finner smått irriterande i ENT är trappan dom har vid warp coren som de hela tiden måste ränna upp och ner för.

Visst Essray VOY är mörk men det gör inte serien "sämre" än de andra serierna för det är trots allt inte inredningen som gör en serie bra eller dålig, den är alltid snygg mer eller mindre. *L*

Jag har aldrig sagt att VGR ??r en sämre serie pga ljussättningen (Det finns dock en massa andra andra anledningar till att VGR är dåligt, men det här är inte rätt ställe att gå in på det...). Vad jag menade var att pga att VGR är så mörkt, orkar iaf inte jag se så många VGR-avsnitt i sträck, som jag orkar se TNG-avsnitt.

Och angående Enterprise: I TOS användes Enterprise NCC 1701, till TMP byggde man om samma skepp. Detta användes även i TWOK och i TSFS, där, som Expandable Ensign mkt riktigt påpekade, Kirk förstör skeppet, för att rädda sig undan ett gäng klingons. I slutet på TVH får TOS-besättningen dock ett nytt skepp, Enterprise NCC 1701-A, som är en (nästintill) exakt kopia av det Enterprise som förstördes i TSFS.

Borg qube... :D

Nä men det som jag tycker värkar trevligast är

U.S.S. Relativity

Ja jag får hålla med. Relativity är ju snyggast.

Jag håller oxå med er andra om att Voyager är lite mörk men det beror även på ljuset. Ibland när de har mer ljus så ser "bridge" ganska annourlunda ut, inte alls så mörka färger som man tror.

TNG: Där har ju dom väldigt ljusa färger, rosa. Det är är lite mer TOS känsla i det hela tycker jag. I de senare serierna som VOY, DS9 och enterprise har man gått över till mer metalliskt, lite mörkare och mycket mer detaljer, konsoler, apparatur. Detta ser man ju mest i Enterprise.

Och sen tycker jag oxå att man har mer en slags u-båts känsla i Enterprise NX-01 skeppet. Eller fartygskänsla.

I slutet på TVH får TOS-besättningen dock ett nytt skepp, Enterprise NCC 1701-A, som är en (nästintill) exakt kopia av det Enterprise som förstördes i TSFS.

Enligt Daystrom Institute Technical Library så är det USS Yorktown (som är med i början av TVH) som döps om till Ent-A.

Borg qube...

Borgerna verkar inte ha assimilerat någon kunskap om inredning precis.

Jag gillar när Voyager hamnar i strid och de släcker ner hela bryggan. På tal om bryggor så finns det väl inte många skepp som har en lika stor brygga som Enterprise D.

Enligt Daystrom Institute Technical Library så är det USS Yorktown (som är med i början av TVH) som döps om till Ent-A.

Ja, det har ju angetts som förklaring till att de kunde bunta ihop det så snabbt, men så vitt jag vet så har det aldrig sagts ngn gång i canon-sammanhang. Men, rätta mig om jag har fel nu, var inte U.S.S. Yorktown ett Miranda-klassksepp?

Jag gillar när Voyager hamnar i strid och de släcker ner hela bryggan

Det där något som irriterat mig kopiöst mycket. VARFÖR skall man göra det mörkt, ich ha de där rödvita listerna på LCARS blinkande? Det måste ju vara oerhört distraherande i en farlig situation. Men den diskussionen skall vi nog inte ta här, då det redan finns ett ämne om det, nämligen Red/Yellow/Green alert.

Förresten, för att tillföra ngt konstruktivt till diskussionen: Vilket skepp har fulast inredning? Själv tycker jatt det mesta på TOS-Enterprise är ruskigt fult, t ex Sick Bay, bryggan och det där rummet med den skumma trekantsdatorn. Det enda som de verkligen lyckats med är korridorerna. De är mkt snygga på sitt stilrena spartanska sätt.

Edited by Essray

Jag har inget bättre för mig, så jag kategoriserar lite:

Snyggast Brygga: Enterprise D. Varför? Träbågen och all onödig luft.

Fulast Brygga: Voyager. Varför? Jag är fruktansvärt trött på att se den.

Snyggast Maskinrum: Enterprise D. Varför? Ger mig av någon anledning en känsla av äkta maskinrum.

Fulast Maskinrum: TOS-Enterprise. Varför? Ger mig av någon anledning en känsla av äkta kulisser.

Snyggast Sickbay: Enterprise NX-01. Varför? Tja, den är väldigt vit.

Fulast Sickbay: Enterprise D. Varför? Jag har inget emot den egentligen, men den är fulare än de andra. Kanske är den inte tillräckligt vit?

Snyggast korridorer: Habitat ring, DS9. Varför? Mörk med snygg dämpad belysning.

Fulast korridorer: TOS-Enterprise. Varför? Kan man inte se varför TOS-Enterprises korridorer är fulast, så behöver man troligen en ögonundersökning.

Snyggast Kaptens kontor: Enterprise D / DS9. Varför? I fall nummer ett: fisken. I fall nummer två: maffigt cardassianskt skrivbord.

Fulast Kaptens kontor: Enterprise NX-01. Varför? Med sin städskrubbstorlek så kan det inte riktigt mäta sig med de andra.

Snyggast miljö som helhet: DS9.

Fulast miljö som helhet: Voyager.

Jag gillar Voyagers inredning jag för min del gillar deras brygga snygg dessign och allt men Nx-01 är inte pjåkig men verkar så trång på något sett men Enterprise D gillar jag var snygg inredning men voyager är favoriten gillar deras korridorer är för många alltså paneler på vägarna i Enterprise D... :rolleyes:

Varför har vissa skepp warp-core med denna pulserande blå massa som ser ut att vara innesluten i någons slags glasmaterial (vilket inte böra vara glas!!)? Om jag har förstått det hela rätt så sker det någon slags rekation (ungefär som kärnkraft?) i warpcore. Denna borde vara väl innesluten för att skydda besättningen och inte orsaka en warpcore breasch.

Enlighten me!!! <_<

Jag gillar inte utseendet på Ent-D och E:s warpcore. De ser ut att vara gjorda på billiga lysrör doppade i karamellfärg.

Om man snackarwarpcore då är Defiant det ända rätta.

Hela Defiant är ju bara så snyggt (både på insidan och utsidan)

Varför har vissa skepp warp-core med denna pulserande blå massa som ser ut att vara innesluten i någons slags glasmaterial (vilket inte böra vara glas!!)? Om jag har förstått det hela rätt så sker det någon slags rekation (ungefär som kärnkraft?) i warpcore. Denna borde vara väl innesluten för att skydda besättningen och inte orsaka en warpcore breasch.

Enlighten me!!! <_<

som jag har förståt det och som det borde vara, är det ett magnetiskt inneslutningsfält runt warp core. I tng:enterprise ser man mer det där magnetiska grejen runt warp core.