Excelsior Postad 26 Mars, 2003 Rapport Postad 26 Mars, 2003 skumt då jag hittar många lätt Oops, sorry, my bad! :rodna: Jag uttryckte mig väl inte rätt, jag menade inte detaljskisser över hela skeppen, utan mer över delar av dem. T ex bryggan på Ent-E eller sickbay på Defiant. Men jag hittade faktiskt några sådana skisser på den här sidan som du tipsade mig om.
Morn Postad 26 Mars, 2003 Rapport Postad 26 Mars, 2003 skumt då jag hittar många lätt Oops, sorry, my bad! :rodna: Jag uttryckte mig väl inte rätt, jag menade inte detaljskisser över hela skeppen, utan mer över delar av dem. T ex bryggan på Ent-E eller sickbay på Defiant. Men jag hittade faktiskt några sådana skisser på den här sidan som du tipsade mig om. men även brygg bilder finns
Jocke Postad 26 Mars, 2003 Rapport Postad 26 Mars, 2003 Jocke: På stvoyager.nu så finns det s k LCARS-skisser på hur Voyagers arkitektur ser ut i t ex maskinrummet och bryggan. Var hittade du dessa skisser? Finns det liknande skisser på andra skepp? Just dom bilderna kan nog vara lite svåra att hitta på nätet. Jag har själv "städat upp" dom lite, då dom från början var rätt så bra komprimerade. Vet att det finns liknande bilder på andra skepp, men kan inte komma på var jag har sett dom just nu.
StarTrekin Postad 2 April, 2003 Rapport Postad 2 April, 2003 Jag tycker att Enterpise-D's brygga verkar skönast av bryggorna. Det verkar väldigt smidigt med de svängbara konsollerna och så är den ju både luftig och ljus. Trevlig, helt enkelt. :P
Expendable Ensign Postad 2 April, 2003 Rapport Postad 2 April, 2003 Bara jag som tycker det är lite konstigt att de inte renoverar skeppen. De är ju faktiskt rätt dyra. Se på enterprise D den är ju mer än 7 år gammal. Är det inte dax att byta tapeter? Skeppen renoveras hela tiden fast det kanske inte alltid är synligt. Men ibland gör de ju rejäla uppgraderingar som t.ex med skeppen i constitution klassen (The Motion Picture).
Jon Postad 3 April, 2003 Rapport Postad 3 April, 2003 (redigerade) Ett Jeemhedar (vete fan hur det stavas) skepp måste vara det mest praktiska och snyggaste...om inte enklaste! INGA STOLAR Redigerad 3 April, 2003 av Jon
Quiet Postad 3 April, 2003 Rapport Postad 3 April, 2003 I vissa fall finns det inredningar som är jättesnygga, men som inte funkar riktigt i verkligheten, dvs de är inte funktionella. De såg antagligen jättesnygga ut på ritbordet, men orsakar antagligen problem när skeppet utsätts för turbulens etc. etc. Ett sånt exempel där jag kan tänka mig att besättningen ramlar och slår sig är på USS Prometheus NX-59650, som visserligen bara är en prototyp, men de där trappstegen får de ta o byta ut innan nån halkar där när de har bråttom fram till Ops-stationen! Det som jag tycker verkar smartast designat är bryggan på USS Enterprise NCC-1701-E, mitt favoritskepp såklart. Nä, inte bara därför faktiskt, men de har lyckats knô in ganska många stationer på en relativt liten och lättöverskådlig yta. Det enda jag kan tänka mig orsaka problem är nog de små 'panelerna' framför där Troi och Riker brukar sitta, dvs på var sin sida om kaptens-stolen. Typiskt något som jag skulle snubbla på eller ramla över när skeppet skakade lite. Och även där är det trappsteg som man säkert skulle felbedöma avståndet mellan och snubbla på. Frågan är då hur man skulle formge ett command-center som var så funktionellt som möjligt. Jag skulle vilja ta bort alla trappsteg och nivåskillnader (se bryggan på Enterprise-C om ni vill se nivåskillnader utan trappsteg), men samtidigt ska ju kaptenen i kaptensstolen kunna se skärmen som är framför ops och helm. Hur ser konfigurationen ut på ett modernt rymdskepp? *hehe* nej just det, vi bor på 2000-talet, just det. *knackar lite på huvudet* I dagens 'rymdskepp' sitter ju folk på rad, som i Alien-filmerna och jag tror de sitter på samma sätt i Armagedon. Men den placeringen förutsätter ju att de som sitter längs fram klarar av att styra och se vart de ska helt själva, iom att de som sitter bakom inte ser speciellt mycket. Undrar vilket håll det kommer att gå, vad tror ni?
Expendable Ensign Postad 3 April, 2003 Rapport Postad 3 April, 2003 Egentligen är utformningen av bryggorna i Star Trek oftast totalt värdelös rent funktionsmässigt sett. Detta märks inte minst när ett skepp blir beskjutet och besättningen kastas omkring. Jag har inte förstått det här med de platser/konsoler som de måste stå framför. Eftersom färderna kan ta flera timmar måste det bli jobbigt att stå upp hela tiden. Och det här med bälten ska man väl inte ens nämna. En av de mer verklighetstrogna bryggorna måste vara Defiant. Påminner liten om ett riktigt skepp eller kanske en ubåt. Men hur som helst, det är ju en TV serie så det viktiga är väl att det ser bra/futuristiskt ut.
thestargaze Postad 3 April, 2003 Rapport Postad 3 April, 2003 Meningen med inredningen är ju just det att det ska vara från framtiden som du nämnde. Och Annorlunda än dagens teknik. Och då hjälper det förstås att det är snyggt, ljust och stilrent. Speciellt denna design i Starfleet som är en av de "goda"!!!! Medan inredningen hos tex klingon är mer mörkare och fullare. De har gjort så med vilje. De är inte som starfleet. När man tänker mer på det så är det "smart" gjort. Skulle du vilja se på Star TRek om de hade "ful" inredning. Fast åt andra sidan så kan man disskutera vad som menas med "ful".
Commander Cain Postad 3 April, 2003 Rapport Postad 3 April, 2003 Ärligt talat är de flesta Star Trek bryggor ansedda av de flesta som funktionella. U.S. Navy har ju t.ex. tagit Enterprise brygga (från de första 3 TOS-filmerna) och sagt att det är den optimala layouten av brygga. De har haft ett projekt som hette Warbreaker tror jag som gick ut på att designa en brygga som liknar Enterprise brygga. Herman Zimmerman (känd Star Trek inredningssnubbe) hjälpte dem med det projektet.
Expendable Ensign Postad 3 April, 2003 Rapport Postad 3 April, 2003 (redigerade) När man tänker mer på det så är det "smart" gjort. Skulle du vilja se på Star TRek om de hade "ful" inredning. Fast åt andra sidan så kan man disskutera vad som menas med "ful". Nej, det hade inte varit så roligt precis. Jag har inget emot skeppens inredningen i Star Trek trots att den inte alltid är "användbar". Den ser annorlunda men ändå bekant ut. Du nämnde Klingons, och deras design är något jag gillar skarp. Kanske inte direkt estetiskt vackert men robust, effektivt och hållbart. Påminner en del om rysk design. Ett klingon skepp kan ta mycket stryk och ändå fortsätta fungera. En sak jag undrar över är varför de nu för tiden, på många skepp, verkar ha två (och ibland ännu fler) platser intill kaptenens stol på bryggan. Tidigare var det ju bara en stol. Redigerad 3 April, 2003 av Expendable Ensign
Captain Proton Postad 6 April, 2003 Rapport Postad 6 April, 2003 En sak jag undrar över är varför de nu för tiden, på många skepp, verkar ha två (och ibland ännu fler) platser intill kaptenens stol på bryggan. Tidigare var det ju bara en stol. Varför vet jag inte man kanske är det lite TNG inspererat. Och eftersom TNG var så populärt kanske de vill göra andra skepp så? Men sen tycker jag det är bättre med flera platser intill kaptenens stol. DEt kanske inte blir lika symmetriskt vackert men på ett känns det bättre. Om kaptenen sitter ensam på en singelstol känns det som att det är en enda person som styr skeppet och att kaptenen är mer av en envälig diktator på skeppet som säger vad alla ska göra. När det är flera stolar (mer som en bänk) tycker jag att det känns lite mer "demokratiskt" eller i alla fall att kaptenen inte är ensam och att hela besättningen är på hennes/hans sida.
Walliant Postad 4 Maj, 2003 Rapport Postad 4 Maj, 2003 U.S.S. Exelcior e ju grym,men enterprise E e snyggast inne,medan voyager ser coolast ut utifrån... :borg2:
Original_Alec Postad 24 Maj, 2003 Rapport Postad 24 Maj, 2003 Varför vet jag inte man kanske är det lite TNG inspererat. Och eftersom TNG var så populärt kanske de vill göra andra skepp så? Men sen tycker jag det är bättre med flera platser intill kaptenens stol. DEt kanske inte blir lika symmetriskt vackert men på ett känns det bättre. Om kaptenen sitter ensam på en singelstol känns det som att det är en enda person som styr skeppet och att kaptenen är mer av en envälig diktator på skeppet som säger vad alla ska göra. När det är flera stolar (mer som en bänk) tycker jag att det känns lite mer "demokratiskt" eller i alla fall att kaptenen inte är ensam och att hela besättningen är på hennes/hans sida. Du har rätt. På något sätt så känns det annorlundare med flera stolar brevid kaptenens stol. Bättre också. Det föregår med gott exempel också för besättningen och andra arter som dom träffar på. Eller nåt sånt....Men "Bottom of the line" fler stolar brevid kaptenen är demokrati
*voyboy* Postad 26 Maj, 2003 Rapport Postad 26 Maj, 2003 Hur hittar de i Voyager det finns inga anvisningar på väggarna utan allt ser likadant ut?
Original_Alec Postad 26 Maj, 2003 Rapport Postad 26 Maj, 2003 Dom kanske har bättre lokalsinne än vi... :lol: Nä, men det var en bra fråga. Dom kanske har en karta i sina "tekniska prylar dom jämt bär på" Glömt bort namnet, förlåt. :rodna:
UNDO_2000 Postad 27 Maj, 2003 Rapport Postad 27 Maj, 2003 Hur hittar de i Voyager det finns inga anvisningar på väggarna utan allt ser likadant ut? Nja, vet inte om det är så konstigt. Om man bor på ett ställe en tid så lär man sig ju hitta där. Det är som större bostadsområden. När man först flyttar till ett är man helt vilse, men efter att man bott där ett tag så är det inte lika svårt att hitta längre. Det är nog samma sak på ett rymdskepp. Bor man där så lär man sig att hitta efter ett tag.
Essray Postad 27 Maj, 2003 Rapport Postad 27 Maj, 2003 Nja, vet inte om det är så konstigt. Om man bor på ett ställe en tid så lär man sig ju hitta där. Det är som större bostadsområden. När man först flyttar till ett är man helt vilse, men efter att man bott där ett tag så är det inte lika svårt att hitta längre. Det är nog samma sak på ett rymdskepp. Bor man där så lär man sig att hitta efter ett tag. Sen är det väl också så att det finns konsoller på väggarna lite varstans, och där borde man ju kunna trycka fram ngt slags karta. Och dessutom står det ju på dörrarna vilket rum man står utanför (T ex Engineering, eller Ensign Kims hytt).
Excelsior Postad 27 Maj, 2003 Rapport Postad 27 Maj, 2003 (redigerade) U.S.S. Exelcior e ju grym,men enterprise E e snyggast inne,medan voyager ser coolast ut utifrån... :borg2: Kul att nån håller med mig om att USS Excelsior är grym. Jag gillar klart inredningen på Excelsior, samt även på liknande skepp som Ent-A och Ent-B eftersom den har sådan läcker, ljus blå färg. Synd att man inte får se mer av dem. Inredningen på Ent-E är också helt OK, även om den IMM är lite snobbig. Det verkar nästan vara lite Scandic hotell över hela skeppet med tanke på alla röda mattor. :lol: Redigerad 27 Maj, 2003 av Excelsior
Nina Janeway Postad 4 Juni, 2003 Författare Rapport Postad 4 Juni, 2003 Det finns en man i England, som förresten liknar och också efterliknar Picard, som har spenderat £4000 (kommer inte ihåg exakt) på att inreda sitt hem som på Enterprise-D, och han ska nu sälja sitt hem för 30 miljoner kronor eller vad det nu var :P Jag vill tipsa er alla om denna sajten: Star Trek Inredning-bilder på webshots.com Där är han som jag snackade om! Gud vad snyggt han har gjort i sitt hem.
*voyboy* Postad 4 Juni, 2003 Rapport Postad 4 Juni, 2003 Va häftigt hade ja pengar skulle ja köpa det
Captain Proton Postad 4 Juni, 2003 Rapport Postad 4 Juni, 2003 (redigerade) Va häftigt hade ja pengar skulle ja köpa det Om jag hade så mycket pengar så skulle jag låta bygga upp mitt hus fast i Voyagerstil. Bridge skulle passa bra som várdagsrum med en storbilds-Tv där framme istället för screenen. Redigerad 4 Juni, 2003 av Captain Proton
UNDO_2000 Postad 4 Juni, 2003 Rapport Postad 4 Juni, 2003 Det finns en man i England, som förresten liknar och också efterliknar Picard, som har spenderat £4000 (kommer inte ihåg exakt) på att inreda sitt hem som på Enterprise-D, och han ska nu sälja sitt hem för 30 miljoner kronor eller vad det nu var :P Jag vill tipsa er alla om denna sajten: Star Trek Inredning-bilder på webshots.com Där är han som jag snackade om! Gud vad snyggt han har gjort i sitt hem. Ärligt talat så tycker jag det ser väldigt trångt ut där. Vist ser det ju snyggt ut, men jag jag skulle inte kunna tänka mig att bo där bara för att den har Star Trek inredning...
Nina Janeway Postad 5 Juni, 2003 Författare Rapport Postad 5 Juni, 2003 Undo_2000 - Jag tycker inte det ser särskilt trångt ut. Fast jag skulle inte precis spara ihop 30 miljoner kronor på att köpa stället *L* Proton - Jag skulle också vilja ha Voyager-stil i mitt hem! Haha, det där kallar jag verkligen en storbildsskärm! Vågar inte tänka på vad den skulle kosta, ett par hundra tusen kanske? :P Faktum är att jag har snedtak i mitt rum, på två sidor eftersom jag bor på en gavel så att säga, det största rummet i mitt hus Så det skulle ju kunna vara möjligt att göra såna där rymdfönster med rundade linjer, som vi ser så ofta i Trek. Jag undrar vad det är för starkt glas man ska ha isåfall, fast det lär ju inte behöva vara lika tjockt och hållbart för jag bor ju inte i rymden :P Sedan så skulle jag klä väggarna så de blir gråa, med inbyggda röda lysrör precis som i Voyager-korridorerna. Detta får mig att tänka på spelet Elite Force, alltså det spelet var ju så grymt snyggt och Voyager-likt. Det är nästan så man vill emaila Paramount och beställa ritningar över alla Voyager-inspelningsplatserna. ;)
Rekommenderade inlägg
Vänligen logga in för att kunna kommentera
Du kommer kunna lämna en kommentar efter att du har loggat in
Logga in nu