Jump to content

Vilken är den bästa ST-skurken i serierna?  

73 members have voted

1. 1.

• Q
      18
    • Lore
      7
    • Gul Dukat
      25
    • Weyon
      8
    • Female shapeshifter
      2
    • Seska
      6
    • Maje Culluh
      0
    • Silik
      6

Recommended Posts

Posted

Jag gillar Q skarpt alltså! Han kanske inte är den som är mest ond, men han är nog definitivt mest elak och retlig. Dyker upp ur tomma intet och förstör lite för att roa sig själv. Hehe, sådant gillar vi!

• 3 months later...
Posted (edited)

Khan är min favoritbov, ond, poetisk och raffinerad.

De skurkar man följer i serierna tenderar att utvecklas eller bli goda, av den anledningen valde jag inte Dukat.

Khan däremot är med två gånger, första gången var han inte så mycket bättre än vanliga TOS-skurkar men i "Wrath of Khan" uppfyllde han alla superskurkkriterierna.

Jag har svårt att sätta fingret på vad som skilljer Khan från vilken sadistisk slaktare som helst men det finns definitivt nåt, eller så är det bara det att jag älskar allt med TOS-anknytning ;) .

KHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAANNNNNNNNNNNNNNNNNNN!!!!!!!!!

P.S. Jag saknade Borgdrottningen. Inte för att hon är nån vidare bra skurk men hon har varit med i en film och flera avsnitt så jag tycker hon förtjänar en plats pland alternativen.

Edited by Great Bird of the Galaxy
  • 4 months later...
Posted

Många röstar på Q - men jag har svårt att se Q som en skurk. De övriga drivs ju av själviska motiv och har ont i sinnet - det har inte Q. Medges att han i första säsongen av TNG hade skurkaktiga, själviska drag, men det försvann ju sedan. Sen blev han mest nöjsamt irriterande :)

Men jämfört med Seska som förrådde Voyager, Dukat som gjorde hemskheter mot bajoraner och var rent generellt ond eller Lore, tre av röstningsalternativen som har elakheter på sin agenda så är han ju ingenting. Han är ju inte ond, han är bara en Q, de är allsmäktiga och kan göra vad som helst, det är nog lätt att bli arrogant då.

Irriterande - javisst. Rolig - oh, ja! Men ond? Nej det kan jag inte se.... :)

Posted

ok, Q kanske är mer irriteranbde än ond men det är egentligen något som han utvecklades till. I början var han otäck och mördade besättningsmän till höger och vänster. Kom ihåg att han blev ju jagad av kraftfulla raser som ville hämnas på honom när han hade förlorat sina krafter.

Jag håller med om att det finns andra i star trek universumet som är coolare. I så fall läggs min röst på KHAN ;) eller Lursa & Béthor. Där är det karisma stil och inte minst ondskefulla genier

Posted

Jag har inte röstat här ännu. Jag tycker jag har sett för lite DS9. Jag har sett Gul Dukat lite grand och han verkar vara än läskig typ. Hoppa att få se honom mer framöver. Men jag kan säga så mycket att cardassierna är den ras som jag bäst tycker uppfyller mina krav på otäcka skurkar. Just nu är min favoritskurk Gul Madred, mycket bra spelad av David Warner. Det är han som torterar Picard i Chain of command.

Posted
Irriterande - javisst. Rolig - oh, ja! Men ond? Nej det kan jag inte se.... :)

<{POST_SNAPBACK}>

Inte är han god...han har kostat Starfleet många liv med sina sjuka infall.

Posted (edited)

Men hej, Q är ju inte en skurk han är ju en hjälte. Ständigt tvingar han människan och utveckla sig. Q är en lärare med en provokativ pedagogik som räddar mänskligheten, för om inte Picard hade fattat den slutliga paradoxen så skulle det vara slut med oss. Otroligt skönt med självdistans till en stund pretantiös hållning till livet. Livet är någonting mer än bara det vi tror oss veta och Q lär oss att se och förstå detta. Q behöver onekligen en advokat här för att åter få den värdiga hållning den förtjänar - återkommer med detta någon annastans :P

Edited by Kai Dukat
  • 1 month later...
Posted
Jag har läst alla inlägg och jag håller med allt som sagts om marc Alaimo och hans Gul Dukat. En "onding" blir inte otäck förrän man förstår hans/hennes motiv och ser andra sidor hos honom eller henne, och detta sker med stor tydlighet hos Gul Dukat! En rent ond karaktär blir så lätt att avfärda, medan en i gråzonen blir otäckare då det uppstår ett dilemma hos karaktärerna i serien och hos oss tittare - det blir omöjligt att hata helt och hållet eftersom det är en levande person med brister och fel som gör det som i våra ögon betraktas som ont.

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med dig fullständigt. Det blir mer realistiskt (och lättare att ta till sig) en karaktär som inte är genomond utan som har karaktärsdrag som kan uppfattas som mer eller mindre åt det goda hållet. Karaktären blir dessutom mer "hel".

• 3 years later...
Posted

Gul Dukat kanon skurk. Han ligger väldigt ofta bakom sådana saker som händer dock avslöjas det inte direkt utan man kan bara misstänka. För att få komma till makt tar han till det mesta som går att göra hjälp (utnyttjande) gör att han kan spela sina kort korrekt för att utnyttja sina kontakter och medspelare.

• Create New...