Jump to content
Sign in to follow this  
Excelsior

Bästa skurken

Vilken är den bästa ST-skurken i serierna?  

73 members have voted

1. 1.

• Q
      18
    • Lore
      7
    • Gul Dukat
      25
    • Weyon
      8
    • Female shapeshifter
      2
    • Seska
      6
    • Maje Culluh
      0
    • Silik
      6

Recommended Posts

Ok, vi har haft röstningar om elakaste rasen och om bästa skurken i filmerna. Men aldrig har "serie-skurkarna" fått någon riktig uppmärksamhet. (Ok, Q kan disskuteras men innan VOY:s dagar kunde han allt klassats som "bad guy".)

Min favorit är dock Gul Dukat, eftersom IMM ligger Marc Alaimo i eliten bland ST-skådisar.

Jag röstade på Lore. Ja, Q kan mycket väl vara en bra kandidat, men han har 'för mycket' av det goda i sig för att kvalificera som en riktig skurk... som jag anser att Lore är. Han är den onda kopian av den snälle Data, och TNG: Descent är så typiska exempel på avsnitt med familjära uppgörelser.. jo, Datalore också förstås. Lore är så beräknande och listig, precis som en skurk ska vara.

Jag röstade på Lore. Ja, Q kan mycket väl vara en bra kandidat, men han har 'för mycket' av det goda i sig för att kvalificera som en riktig skurk... som jag anser att Lore är. Han är den onda kopian av den snälle Data, och TNG: Descent är så typiska exempel på avsnitt med familjära uppgörelser.. jo, Datalore också förstås. Lore är så beräknande och listig, precis som en skurk ska vara.

Silik är som ingen riktig skurk i nästan alla avsnitt han har varit med i så har han försökt rädda enterprise från katasrof som i Cold front där hindrar han Enterprise från att sprängas den riktiga skurken är Danniels om ni frågar mig <_<

Gul Dukat, utan tvekan.  :cardassian:

Vill du utveckla varför du tycker som du tycker?

Bra fråga. :huh:

Lore var bara en motpol till Data, och aldrig någon egentlig skurk. Visst, han var med borgerna ett tag och hade roligt. Men då var motståndarna borgerna och egentligen inte Lore.

Jag roades aldrig av de avsnitten med Seska. Hon var inte med så länge innan hon dog, och hennes relation med Maje Culluh var förutsägbar i alla situationer.

Q är mer en komisk karaktär än en bov.

De andra kan jag inte placera riktigt. :blink:

Gul Dukat är, som Garak, en karaktär som slingrar sig och som man aldrig vet riktigt var man har honom. Det gör honom mystisk, och intressant.

Älskar Gul Dukat och Garak för de är de få perosner som tillåtes att vara "riktigt" onda i star trek.

De jag menar med "riktigt" är att de har motiv, inte bara hahah nu ska jag vara ond och elak. Utan mer målet helgar medlen onska.

Edited by rehnvall

Lore manipulerar andra för att få det han vill på ett mycket bra sätt. Men det gör Gul Duakat också. Det blir inte riktigt samma känsla på något sätt dock. Dukat respekterar fortfarande sin dotter och älskar henne över allt annat, även om det i vissa avsnitt inte verkade så.

Lore har verkligen ingen respekt för någon annan än sig själv och skulle göra vad som helst för att få det det han vill. Han är rakt igenom ond.

Röstade på Lore för att TNG är min farvoritserie :D

Men håller med om att Gul Dukat är en mcyket bra skurk han med.

Jag hadde först svårt att välja mellen Lore och Gul Dukat, men efter ett övervägande kom jag fram till följande.

Lore är ond rakt igenom och kan anses som den värste, men man vet ju att han är elak, man förväntar sig redan på förhand att han ska bråka med allt och alla.

Det brukar sägas att en riktigt bra skurk ska vara mystisk, hemlig och ha en bred karaktär. På detta passar Gul Dukat in. Man vet aldrig var man har har honom. Endera hjälper han Sisko, endera bråkar med densamme. När Dukat är med i ett avsnitt vet man inte vad som ska hända, eller om något ska hända. Dock så får man aldrig "blinka" i hans närhet för då är troligen katastrofen ett faktum.

Jag utser Gul Dukat till den farligaste skurken.

Vad gör en skurk intresant, jo han är inte bara ond, ta bara tex Bester i B5 totalt hänsynslös när han vill driva sin vilja igenom men han offrar allt för sin älskarina.

Samma sak med Gul Dukat hänsysnslös när det gäller sina mål, men kan annars vara en "trevlig" ;) person, som älskar sin dotter.

Jo det är knivigt. Men jag har inte sett ett enda avsnitt med Gul Dukat så jag kan inte uttala mig om hans karaktär. Även om jag kan tänka mig att han är som han är, efter att ha sett TNG: Chain of Command där cardassierna är riktigt onda när de torterar Picard.

Gul Dukat.

Vad vet inte riktigt var man har honom. Eller vilka motiv han har för att göra nått. Sen spelar ju Marc Alaimo honom så bra. Han känns som en levande karaktär. trots att han är elak så älskar han verkligen sin dotter.

Efter viss beslutsvånda blir det nog Gul Dukat. Som tidigare nämnts spelas han oerhört bra av Marc Alaimo, och Dukat är ju bara så underbart... cardassisk. :)

Bara tanken på Alaimos röst får mig att tänka på en cardassian som överglänser en ferengi i ordförvrängeriets ädla konst. Ständigt slingrande, ständigt något nytt. Förbaskat underhållade karl, helt enkelt.

Samma sak gäller Weyoun, som även han är något ofantligt lismande och smekande med orden. Även här handlar det mycket om skådespelaren, som ger liv åt Weyoun på ett mycket trovärdigt sätt. Även i andra roller i Star Trek lyser Jeffrey Combs upp med sitt sliskiga leende.

Samma sak gäller Weyoun, som även han är något ofantligt lismande och smekande med orden. Även här handlar det mycket om skådespelaren, som ger liv åt Weyoun på ett mycket trovärdigt sätt. Även i andra roller i Star Trek lyser Jeffrey Combs upp med sitt sliskiga leende.

Absolut! Jeffrey Combs är som klippt och skuren för rollen. Lite synd att Weyoun inte har fått en enda röst.

När det gäller Gul Dukat så är han definitivt den mest mångsidiga skurken. Han sitter inte bara på sin brygga och skjuter på dem som sticker upp. Utan han kan ena dagen vara en anti-klingonsk rebell för att sedan leda en bajoransk självmordssekt. Hans elakheter kan ofta också förklaras med att han gör det han tror är bäst för Cardassia eller att han helt enkelt är galen. :knäpp:

Q är ju ingen skurk. Visst han gör livet surt för Picvard men han hjälper också till i bland. Han är ju inte elak. Bara gillar att retas.

När man snackar om skusrkar skulle du ju haft med The Borg queen. Snacka om elak.

Jag röstade på Seska eftersom hon är förrädare. Dessa tillhör ju den värsta sorten.

Varför är inte Khan med, han var ju med i TOS också? eller?

Han är hur som helst den bästa skurken i ST nånsin, efter honom blir det nog Lore, älskar alla scener med honom och Data.

Han är hur som helst den bästa skurken i ST nånsin, efter honom blir det nog Lore, älskar alla scener med honom och Data.

Var han med i TOS, jag trodde det bara var i filmerna han förekom? Nu har jag inte sett så mycket av TOS, så jag kan ju självklart ha missat honom.

Var han med i TOS, jag trodde det bara var i filmerna han förekom? Nu har jag inte sett så mycket av TOS, så jag kan ju självklart ha missat honom.

Man märker i filmen också att de har träffat honom tidigare, jag är ganska säker på att han var med i minst ett TOS avsnitt. Kirk förpassade ju honom till planeten där han blev hittad.. eller? Jag kan minnas fel..

Edited by Stelfan

Jodå, Khan är med i TOS-avsnittet "Space Seed". Men det är ju bara ett avsnitt, så Khan är ju ingen skurk som återkommer i serierna. Shinzon hör heller inte med här, eftersom han är bad guy i en film, och inte i nån av serierna.

[jag gillar att skaka liv i avsomnade trådar, märks det? :) ]

Jag röstade på Seska, för hon var lömsk och underbar och jag älskade "Basics" när hon och kazons lyckades överta Voyager. Rent generellt så är Cardassians de bästa skurkarna, för de är så komplexa. Borg är så f??rutsägbara, tex, men Cardassians är verkligen en genomtänkt och väl genomarbetad ras i Star Treks universum.

Sen vet jag att han inte hör hemma här eftersom han bara varit med i en film, men alla tiders Trekskurk borde väl ändå vara Dr Tolian Soran eftesom han är ansvarig för att Kirk dör! Dumma!!

:D

Ja, Dr Soran är en riktig superskurk... att han dödar Kirk är helt oförlåtligt. Annars så tycker jag Gul Dukat är den bästa Star Trek skurken, en mycket väl genomtänkt karaktär och Marc Alaimo är en mycket bra skådespelare.

Finns ingen annan och kan inte vara nâgon annan än Gul Dukat, av alla filmer jag har sett, ST och icke ST sâ har Dukat varit den den karaktär som överlägset kännts mest verklig. Mer multifaceterad karaktär fâr man leta länge efter, Marc Alaimo e enligt min uppfattning en av de absolut bästa skâdespelarna genom tiderna, han spelar en sâ svâr roll och gör det sâ väl!!!

Jag ryser ibland när jag hör honom... han e sâ oförutsägbar.

Jag har läst alla inlägg och jag håller med allt som sagts om marc Alaimo och hans Gul Dukat. En "onding" blir inte otäck förrän man förstår hans/hennes motiv och ser andra sidor hos honom eller henne, och detta sker med stor tydlighet hos Gul Dukat! En rent ond karaktär blir så lätt att avfärda, medan en i gråzonen blir otäckare då det uppstår ett dilemma hos karaktärerna i serien och hos oss tittare - det blir omöjligt att hata helt och hållet eftersom det är en levande person med brister och fel som gör det som i våra ögon betraktas som ont.