speck Posted October 2, 2003 Report Share Posted October 2, 2003 (edited) The Cage så klart, det var ju först :vulcan: obs: tos har ca 79 avsnitt kunde inte skriva upp alla! :vulcan: Edited October 7, 2003 by speck Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Excelsior Posted October 2, 2003 Report Share Posted October 2, 2003 Helt klart "Balance of Terror". Första avsnittet någonsin med romulaner. Och att Mark Lenard hade en av gästrollerna gjorde ju knappast saken värre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Proton Posted October 2, 2003 Report Share Posted October 2, 2003 (edited) Helt klart "Balance of Terror". Första avsnittet någonsin med romulaner. Och att Mark Lenard hade en av gästrollerna gjorde ju knappast saken värre. Jo Balance of Terror var ju bra. Första encounter med romulans som man fått se. Men jag måste rösta på amok time för jag är lite förälskad i det avsnittet men det finns ju avsnitt som är bättre. T'Bring: Bring forth the lirpa! : if borth survive the lirpa combat will continue with the Aun wong. Edited October 2, 2003 by Captain Proton Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thalaxian Posted October 5, 2003 Report Share Posted October 5, 2003 (edited) Synd att inte City on the edge of forever fanns med på listan, för det avsnittet är enligt mitt tycke ett av de allra bästa, i alla fall i TOS. Så här fick jag välja annat avsnitt. Edited October 5, 2003 by Thalaxian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morn Posted October 5, 2003 Report Share Posted October 5, 2003 va finns inte arena med? det är ju lätt det bästa avsnittet Då visar kirk vad han går för (plus Gorn som även dom är coola) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bromma_Herman Posted October 6, 2003 Report Share Posted October 6, 2003 The Catwalk... Om det är TOS, så är det avsnittet där tankar blir verklighet. Arena? Vad det avsnittet då Kirk och en Gorn hamnade på en planet och om Kirk förlorade skulle Enterprise förstöras eller hur va det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sotunk Posted October 6, 2003 Report Share Posted October 6, 2003 Vilka avsnitt som är mina favoriter, har en tendens att variera, men just idag säger jag: * The Doomsday Machine: det här avsnitter har mycket som talar för sig, däribland den spännande scenen när Kirk flyger the Constitution in i domedagsmonstrousitetens gap. Den chockade Kapten Deckers något irrationella beteende, gör ju inte det hela mindre intressant. * Journey to Babel: Ger oss en intressant inblick i hur Vulcans fungerar, och introducerar Sarek. Detta kombinerat med fler aliens av olika typer på en och samma gång, än någon annan gång i TOS (tror jag i alla fall), gör avsnittet till en riktig godbit. Den humoristiska slutscenen är också den ett stort plus. * Balance of Terror: Mark Lenard som rommulansk befälhavare! Lite kritik angående röstningen, speck: När det finns 76 alternativ att välja mellan, så är det kanske bäst att undvika röstningsfunktionen, tycker du inte? Det enda din röstning avslöjar, är vilket av dina favoritavsnitt som är mest populärt (om alternativen i röstningen är dina absoluta favoriter det vill säga), och detta är kanske inte så värst intressant för oss andra. Jag föreslår att du undviker sådant här i framtiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Posted October 6, 2003 Report Share Posted October 6, 2003 Måste hålla med Thalaxian att City on the edge of forever är ett av de bästa avsnitten. Skall försöka att se på mer TOS för det verkar finns många fler bra avsnitt. Bra att man startade denna tråden så att jag vet vilka godbitar som jag skall börja med Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speck Posted October 24, 2003 Author Report Share Posted October 24, 2003 Jag skulle vara tacksam om alla skrev varför ni tycker bäst om det avsnittet ni valt!!! :vulcan: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonathan Posted October 26, 2003 Report Share Posted October 26, 2003 VA? är jag den enda här som diggar mirror mirror??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lady Mercury Posted October 28, 2003 Report Share Posted October 28, 2003 Amok Time, har alltid gillat avsnittet och slutet när Spock ser att Kirk lever och utbrister "Jim" med verklig känsla är en av mina favorit scener någonsin från TOS! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speck Posted November 5, 2003 Author Report Share Posted November 5, 2003 The Cage så klart, det var ju först :vulcan: obs: tos har ca 79 avsnitt kunde inte skriva upp alla! :vulcan: Jag tar tillbaka det det bästa avsnittet är amok time. :vulcan: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kirk^4 Posted December 2, 2003 Report Share Posted December 2, 2003 Har tyvärr inte sätt så många TOS-avsnitt, men det bästa jag sätt är Assigmet Earth. Kollade på Space Seed häromdan, avsnittet som Star Trek 2 bygger på ni vet, men det motsvarade inte förväntningarna som jag hade efter att ha sett Star Trek 2. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Boiwe Posted May 21, 2004 Report Share Posted May 21, 2004 Obsession Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ramz Posted June 28, 2004 Report Share Posted June 28, 2004 Av de jag har sett är Balance of Terror best, men jag har inte sett mycket TOS alls sâ jag lägger ingen röst Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Worf Posted December 18, 2004 Report Share Posted December 18, 2004 Amok Time, har alltid gillat avsnittet och slutet när Spock ser att Kirk lever och utbrister "Jim" med verklig känsla är en av mina favorit scener någonsin från TOS! <{POST_SNAPBACK}> Håller med... mycket bra avsnitt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Job Posted February 15, 2005 Report Share Posted February 15, 2005 Av de TOS-avsnitten jag har sett var "Balance of Terror" klart bäst, fantastiskt avsnitt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted February 23, 2005 Report Share Posted February 23, 2005 (edited) The appel är riktigt underhållande tycker jag. Stackars spock blir skuten med giftpilar, träffad av blixten och råkar gå in i ett kraftfällt. Han tycker givetvis att det hela är facinerande. Chekov stöter på en tjej och Kirk förstör en datorgud (Tror inte att Kirk gillar gudar, Han brukar alltid förgöra alla eller allt som kallar sig eller agerar gud). Ensign:Do you think enterprise will be ok? Pavel Chekov: You shod be more worid about me, I have wantid to get you in a place like this for a long time. Vilken charmör..... Edited June 17, 2007 by Unkas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orville Posted April 23, 2005 Report Share Posted April 23, 2005 City on the edge of forever är mitt favouritavsnitt i TOS. Bra manus, bra repliker åt alla och så vidare... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted June 17, 2007 Report Share Posted June 17, 2007 "The troubble with the tribbles" är mitt favortiavsnitt, det är mkt humor och ironi i, det gillar jag. Speciellt när bartendern lägger upp alla små tribbles på disken, eller när Kirk blir helt begravd bland dem :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted June 17, 2007 Report Share Posted June 17, 2007 "The troubble with the tribbles" är mitt favortiavsnitt, det är mkt humor och ironi i, det gillar jag. Speciellt när bartendern lägger upp alla små tribbles på disken, eller när Kirk blir helt begravd bland dem :lol: Ja det är verkligen en klassiker. Troligen det mest komiska av alla TOS-avsnitt. DS9 avsnittet "Trials and Tribelations" är ju baserat på detta avsnitt. Jag brukar ta och se de båda samtidigt för att jämföra och få samma händelse från två olika vinklar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted June 19, 2007 Report Share Posted June 19, 2007 "I Mudd" är inte dålig heller, slutet är bäst "Oh no, not 500!" :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unkas Posted June 20, 2007 Report Share Posted June 20, 2007 "I Mudd" är inte dålig heller, slutet är bäst "Oh no, not 500!" :lol: Det är ett komiskt avsnitt, Men 500 fruar, det är väl sadistiskt. Specielt en sådan fru. Jag tycker väll inte det är det bästa avsnittet, men helt ok. Dock har jag hört många som inte gillar "I Mudd". Jag vet inte varför, men kanske är det lite väl magstarkt att få se Scotty, Bones och de andra spela allan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gronkal Posted July 4, 2009 Report Share Posted July 4, 2009 amok time är skön men jag har svårt att välja bara ett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mrcolumbo Posted August 3, 2009 Report Share Posted August 3, 2009 Jag tycker av de jag har set är the trouble with tribbles, the man trap och the galeleo seven är de bästa avsnitten. Jag hade höga förväntningar på the naked time efter TNG remaken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts