Bromma_Herman Posted December 18, 2003 Report Share Posted December 18, 2003 Här kan man diskutera tidernas bästa Sci Fi (förutom Star Trek o Star Wars) men den filmen som fick mig att öppna ögonen för Sci Fi... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StarTrekin Posted December 18, 2003 Report Share Posted December 18, 2003 Jag tycker filmen är ganska bra, snygga effekter och allt, men den är lite väl amerikansk. Med det menar jag att filmen höjer upp USA som räddare av världen. <_< Varför kan det aldrig vara ett litet land man knappt hört talas om som räddar världen för en gångs skull? *suck* Det lär aldrig hända. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuvix Posted December 18, 2003 Report Share Posted December 18, 2003 Så är det alltid.... Det land som spelar in filmer brukar för det mesta vara patriotiska mot sitt eget land.... Skulle inte tro att Hollywood höjer ett annat land till skyarna... Nog om det... Jag tycker som du Bromma Herman.. Filmen är nog bland de bättre på länge.... (om man räknar bort Startrek) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr3kk Posted December 18, 2003 Report Share Posted December 18, 2003 Här kan man diskutera tidernas bästa Sci Fi (förutom Star Trek o Star Wars) men den filmen som fick mig att öppna ögonen för Sci Fi... Tidernas bästa Sci-Fi? Smaken är som baken, men i min mening är ID4 är inte mer Science fiction än det senaste irakkriget, om man bytte ut alla som motsätter sig den amerikanska livsstilen mot aliens... typ! Jag tycker verkligen illa om den filmen... Främst den ohämmade amerikanska patriotismen, alla klyschor och den inte mer än lovligt fånigt krystade upplösningen! Tur att du fick upp ögonen för annan Sci-Fi sen, Herman... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SniperCat Posted December 18, 2003 Report Share Posted December 18, 2003 Här kan man diskutera tidernas bästa Sci Fi (förutom Star Trek o Star Wars) men den filmen som fick mig att öppna ögonen för Sci Fi... Tidernas bästa Sci-Fi? Smaken är som baken, men i min mening är ID4 är inte mer Science fiction än det senaste irakkriget, om man bytte ut alla som motsätter sig den amerikanska livsstilen mot aliens... typ! Jag tycker verkligen illa om den filmen... Främst den ohämmade amerikanska patriotismen, alla klyschor och den inte mer än lovligt fånigt krystade upplösningen! Tur att du fick upp ögonen för annan Sci-Fi sen, Herman... Bromma_Herman kanske tar det där som ett personligt påhopp. Jag skiter förresten i om den är amerikansk. Den är otroligt bra och är enligt min åsikt bättre än dom flesta Star Trek avsnitten (och lika svår att hyra). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuvix Posted December 19, 2003 Report Share Posted December 19, 2003 Tr3kk.... Nu blandar du väl ändå in lite väl mycket politik i filmen som är än så länge bara är fantasi. Sci-fi film ska man ta för vad den är, vilket gör att det finns så bra filmer ut. Om man ska fördjupa sig i den politiska delen i sci-fi filmer så kommer ju Startrek inte långt där heller..... P.S. Sorry för den politiska diskutionen Bromma_Herman, men bättre att klargöra det från början. Jag brukar se ID minst 1 gång om året och tröttnar aldrig på den. Hemma är det bara jag som gillar Sci-fi, me när jag tittar på ID så sätter sig resten av familjen och tittar med mig..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr3kk Posted December 19, 2003 Report Share Posted December 19, 2003 (edited) Personligt påhopp? Knappast! Jag redogjorde bara för min personliga åsikt om "filmen"... Jag tycker man ska kunna analysera handlingen i en film utan att behöva få en besk eftersmak... Jag är inte av den typen som kopplar bort mina analytiska hjärnfunktioner när jag tittar på Sci-Fi-film, då de ofta speglar samtiden då de är inspelade. De flesta Sci-Fi-filmer och serier går faktiskt att jämföra med sånt som är väldigt jordnära. Så ta och testa att se er favoritfilm/serie med lite mer kritiska ögon nästa gång... Edited December 19, 2003 by Tr3kk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Talar Posted December 21, 2003 Report Share Posted December 21, 2003 Varför kan det aldrig vara ett litet land man knappt hört talas om som räddar världen för en gångs skull? *suck* Det lär aldrig hända. Nej, det lär aldrig hända eftersom marknaden för filmen inte är särskilt stor i såna små länder. Patriotism säljer. Tänk dig bara om nån hollywood-producent skulle göra en film där utomjordingarna anföll Sverige och man fick se en massa tuffa action-scener med Gripen-plan. Hur många svenskar skulle inte köa till biograferna då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted December 22, 2003 Report Share Posted December 22, 2003 (edited) Nej, det lär aldrig hända eftersom marknaden för filmen inte är särskilt stor i såna små länder. Patriotism säljer. Tänk dig bara om nån hollywood-producent skulle göra en film där utomjordingarna anföll Sverige och man fick se en massa tuffa action-scener med Gripen-plan. Hur många svenskar skulle inte köa till biograferna då? Skulle säkert sälja, men man kan rädda värden på olika sätt. Ta bara en "standard" anime, rymdmonsterna anfaller alltid Japan (av förståliga själ) och sedan besegras monsterna MEN det är alltid tack vare ett gemensamt samarbete med andra länder som tex USA/Ryssland/Tyskland och/eller under FN flagg eller liknande. Sedan är det extremt ovanligt att man ser en Japansk flagga, men ganska vanligt med "FN-flagan" (inte den riktiga FN-flagan utan den gemensama symbolen som tex UN-spacy) Edited December 22, 2003 by rehnvall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ricochet Posted December 23, 2003 Report Share Posted December 23, 2003 Det vidriga flaggviftandet i amerikanska filmer slipper man, tack och lov, i Star Trek. Men Roland Emmerich går till överdrift i ID4 och förstör ett i övrigt gott intryck genom överdriven och falsk patriotism av den tyske regissören. Vad är filmens budskap, kan man fråga sig? Specialeffekterna är suveräna, varelserna är välgjorda, skådespeleriet är ok... Det finns positiva saker att säga om ID4. Men... som sagt... förutom alla pyrotekniska effekter är det en film som mest blir ihågkommen för att den är så äckligt amerikansk. Det är väl bara en sak den säger... "USA är bäst! Vi har alla hjältar och genier hos oss!" Fast vi vet ju redan, att det inte är sant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Posted December 23, 2003 Report Share Posted December 23, 2003 Det vidriga flaggviftandet i amerikanska filmer slipper man, tack och lov, i Star Trek. Men Roland Emmerich går till överdrift i ID4 och förstör ett i övrigt gott intryck genom överdriven och falsk patriotism av den tyske regissören. Vad är filmens budskap, kan man fråga sig? Specialeffekterna är suveräna, varelserna är välgjorda, skådespeleriet är ok... Det finns positiva saker att säga om ID4. Men... som sagt... förutom alla pyrotekniska effekter är det en film som mest blir ihågkommen för att den är så äckligt amerikansk. Det är väl bara en sak den säger... "USA är bäst! Vi har alla hjältar och genier hos oss!" Fast vi vet ju redan, att det inte är sant. Tycker du att man slipper det i Star Trek? Är det inte "vidrig amerikansk patriotism" i serierna å filmerna här med? Var det inte en amerikan som lyckades få den första Warp motorn att fungera...eller var det inte USA som började att ena jordens alla länder? OT. Vad är det för fel att visa patriotism i landet? Om man är ett patriotiskt land så håller folk ihop under svåra stunder. Jag kan säga att jag kanske inte gillar det USA gör i alla situationer, men det är ett starkt land. Jag har hört f??r många personer som tror att dom är pålästa om USA men som i själva verket bara säger det som dom hört någon annan säga. Ni som har skrivit här kanske kan en del men det kan inte jag vet. Sen så är det fel forum att prata om patriotism och politik i. En ursäkt till forum ledarna men jag kännde att jag behövde skriva detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ricochet Posted December 23, 2003 Report Share Posted December 23, 2003 Steget från patriotism/nationalism till fascism är kort. Detta är den färgton som ID4 tyvärr har. Den jublande skaran till trots. I Star Trek hyllas och beskrives en relativt sund patriotism genom Bajors frihetskamp. Bara för att Cochrane råkar vara Amerikan, så kastar det inte omkull hela Roddenberrys skapelse och ideal. Tolerans genomsyrar allt i Star Trek från orginalserien till Voyager (jag avstår från att kommentera Enterprise). En skotte, en asiat, en ryss, en afrikansk kvinna, två amerikaner och en utomjording... vad blir det? Svar: ST-TOS Ämnet patriotism är varken OT för ID4 eller ST. Medan ST lyfter fram ideal som bryter ned fördomar, är ID4 snarare motsatsen. Det var inte tyskarnas roll att bli världens herrafolk och det är inte heller USAs roll. Dags för Hollywood att inse det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted December 26, 2003 Report Share Posted December 26, 2003 Roddenberry hadde en vision, men i Enterpris verkar allt ha blivit hel-amrekanskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stelfan Posted December 30, 2003 Report Share Posted December 30, 2003 (edited) Det vidriga flaggviftandet i amerikanska filmer slipper man, tack och lov, i Star Trek. Men Roland Emmerich går till överdrift i ID4 och förstör ett i övrigt gott intryck genom överdriven och falsk patriotism av den tyske regissören. Vad är filmens budskap, kan man fråga sig? Specialeffekterna är suveräna, varelserna är välgjorda, skådespeleriet är ok... Det finns positiva saker att säga om ID4. Men... som sagt... förutom alla pyrotekniska effekter är det en film som mest blir ihågkommen för att den är så äckligt amerikansk. Det är väl bara en sak den säger... "USA är bäst! Vi har alla hjältar och genier hos oss!" Fast vi vet ju redan, att det inte är sant. Tycker du att man slipper det i Star Trek? Är det inte "vidrig amerikansk patriotism" i serierna å filmerna här med? Var det inte en amerikan som lyckades få den första Warp motorn att fungera...eller var det inte USA som började att ena jordens alla länder? OT. Vad är det för fel att visa patriotism i landet? Om man är ett patriotiskt land så håller folk ihop under svåra stunder. Jag kan säga att jag kanske inte gillar det USA gör i alla situationer, men det är ett starkt land. Jag har hört för många personer som tror att dom är pålästa om USA men som i själva verket bara säger det som dom hört någon annan säga. Ni som har skrivit här kanske kan en del men det kan inte jag vet. Sen så är det fel forum att prata om patriotism och politik i. En ursäkt till forum ledarna men jag kännde att jag behövde skriva detta. Det stämmer bra att en man från USA var den första att flyga i warp. Men det var inte direkt en amerikansk hjälte som gjorde det för att rädda världen. Han var en alkoholist som gjorde det för brudar och pengar.. Och jag tycker inte att det var USA som "började" att ena jordens alla länder, det var Vulcans som gjorde det. Vetskapen att vi inte var ensamma i universum gjorde att vi kunde åsidosätta alla meningsskiljaktigheter och koncentrera oss på någonting som verkligen betydde nånting. Jag tycker inte att det är något fel att tycka om sitt land, bara det inte går överstyr och man ska börja tycka illa om andra länder. Visst vi är olika, men i grund och botten är vi alla personer och ingen är sämre än någon annan. Jag har själv varit i New York och märkt att en del är väldigt patriotiska på ett "dåligt" sätt, dvs. att de tycker illa om, nästan hatar, utlänningar. Nu åter till filmen Independence Day, som actionrulle är den hyffsad, med lite explosioner och annat smått och gott, men jag tycker också den ??r allt för amerikansk och puttinuttig för att vara en riktigt bra film. Tänkte också ge en kort åsikt till Tuvix inlägg här tidigare om att Star Trek inte kommer långt om man pratar politik. Anledningen till att jag gillar Star Trek är därför att det är en serie baserad i framtiden som ändå handlar om politiska och samhällsproblem som man lätt kan känna igen från dagens samhälle. Och egentligen så är Star Trek väldigt politiskt korrekt, och det var med mening som Gene Roddenberry t.ex. hade en svart kvinna som var kommunikationsofficer i TOS, och tänk på att detta var drygt 30 år sedan och då fanns det mer rasism än idag. Gene lyckades få igenom dessa idéer genom att säga att det trots allt var i framtiden, genialiskt! Oj, det blev långt, hoppas ni orkar läsa Edited December 31, 2003 by Stelfan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
One Posted January 3, 2004 Report Share Posted January 3, 2004 Nej, det lär aldrig hända eftersom marknaden för filmen inte är särskilt stor i såna små länder. Patriotism säljer. Tänk dig bara om nån hollywood-producent skulle göra en film där utomjordingarna anföll Sverige och man fick se en massa tuffa action-scener med Gripen-plan. Hur många svenskar skulle inte köa till biograferna då? Svenska draken (eller var det viggen?) har jag sett i flera flygfilmer. Dock som motståndare till "hjältarna" som säker var några ("&¤%# amerikaner. Så vad har detta med ID att göra? Ja, det har jag inte tid att förklara just nu! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted January 4, 2004 Report Share Posted January 4, 2004 Det var Draken. En amrekansk flygskola för testpiloter köpte in draken för att träna testpistoler. Draken har lite intresant flyg egenskaper som super stall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
One Posted January 4, 2004 Report Share Posted January 4, 2004 Super stall? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Posted January 4, 2004 Report Share Posted January 4, 2004 Super stall? "stal" är då ett flygplan lyfet för mycket så att inte motorerna orkar driva det framåt. Om man inte tar sig ur en "stal" så kraschar man. Vad en "super stall" är vet jag inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted January 4, 2004 Report Share Posted January 4, 2004 (edited) Stall stavas med två l SUPERSTALL The double-delta design is highly efficient (and sexy) but the big wing areal will not tolerate an angle of attack above 18-25 degrees depending on airspeed. Beyond that, you will experience something called superstall, which is about as fun as it sounds. It basically means that the airflow over the wing suddenly (as in without warning) falls below what is necessary to produce lift, while the nose pitches up violently. This is NOT like when you stall the old Cessna. You lose ALL control over the plane, it flies like a brick. Expect a sink rate of ca 5000 meters/min (15000 fpm) while flipping like a coin. Great fun. Edited January 5, 2004 by rehnvall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted February 21, 2005 Report Share Posted February 21, 2005 Tillbringade gårdagkvällen med att titta på den här på 4:an och jag måste säga att jag är väldans svag för den här filmen. Jag vet inte vad det är, men den är spännande, rolig och actionfylld. Jag småfnissar åt Will Smiths lustiga kommentarer och jag känner mig nästan amerikansk i hjärtat när presidenten håller sitt pepptal innan de ska ge sig iväg på den sista attacken. Visst den är väldigt amerikansk...patriotisk. Men å andra sidan, vem säger att de inte får göra patriotiska filmer? De gör väl först och främst filmer för sitt eget folk, och inte för andra nationer?! Jag har svårt att tänka mig att en filmhöjdare sitter på sitt kontor och säger: Nja grabbar, vi får skära ner på vajande amerikanska flaggor i slow-motion annars tycker svenskarna att vi är för patriotiska Sen kan man ju göra det patriotiska på bra och på dåliga sätt och jag tycker att det är bra gjort i ID4. Bill Pullman är bra som presidenten och som sagt är hans pepptal fantastiskt - jag får nästan lust att ställa mig upp och stämma upp i amerikanska nationalsången när jag hör det (nåja, jag medger att det är en lätt överdrift ) Om jag ska ha något att gnälla på så är det att Jeff Goldblum är en riktigt dålig skådis. Hans prestation i den här filmen är skrattretande dålig. Jämför bara med Will Smith som inte heller är något oscarsmaterial men som framstår som rena experten bredvid träbocken Goldblum... Och utomjordingen är DUM. Han dödar ju Data ju.... Jag kan definitivt tänka mig sämre sätt att tillbringa söndagkvällen på.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jadax Posted February 21, 2005 Report Share Posted February 21, 2005 Tillbringade gårdagkvällen med att titta på den här på 4:an och jag måste säga att jag är väldans svag för den här filmen. Jag vet inte vad det är, men den är spännande, rolig och actionfylld. Jag småfnissar åt Will Smiths lustiga kommentarer och jag känner mig nästan amerikansk i hjärtat när presidenten håller sitt pepptal innan de ska ge sig iväg på den sista attacken. Visst den är väldigt amerikansk...patriotisk. Men å andra sidan, vem säger att de inte får göra patriotiska filmer? De gör väl först och främst filmer för sitt eget folk, och inte för andra nationer?! Jag har svårt att tänka mig att en filmhöjdare sitter på sitt kontor och säger: Nja grabbar, vi får skära ner på vajande amerikanska flaggor i slow-motion annars tycker svenskarna att vi är för patriotiska Sen kan man ju göra det patriotiska på bra och på dåliga sätt och jag tycker att det är bra gjort i ID4. Bill Pullman är bra som presidenten och som sagt är hans pepptal fantastiskt - jag får nästan lust att ställa mig upp och stämma upp i amerikanska nationalsången när jag hör det (nåja, jag medger att det är en lätt överdrift ) Om jag ska ha något att gnälla på så är det att Jeff Goldblum är en riktigt dålig skådis. Hans prestation i den här filmen är skrattretande dålig. Jämför bara med Will Smith som inte heller är något oscarsmaterial men som framstår som rena experten bredvid träbocken Goldblum... Och utomjordingen är DUM. Han dödar ju Data ju.... Jag kan definitivt tänka mig sämre sätt att tillbringa söndagkvällen på.... <{POST_SNAPBACK}> Jag kollade ju också på filmen igår. Och jag tycker synd om de där små barnen. Dem var ju så små och fick uppleva allt det. Stackars dem :gråter: Jag skulle inte vilja vara i deras kläder. Även fast det ju inte hänt i verkligheten men ifall man kan tänka sig som om det skulle vara i verkligheten. Och då är det verkligen synd om dem. Så små men får ändå uppleva det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
captain archer Posted February 21, 2005 Report Share Posted February 21, 2005 jag tyckte att den var super bra den inehöll massivs med actions och härliga komentarer och den var spännande Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted February 21, 2005 Report Share Posted February 21, 2005 Jag satt också och kollade på denna film för femhundradetelfte gången, och det är många saker i denna film som får mig att klia mig i huvudet. Hur vet Will Smith var han skall landa med helikoptern för att rädda sin tjej? :blink: Sen detta med att USA fixar skivan orkar jag inte reagera mot längre, utan nu är det effekterna jag kollar på. Jag hade så gärna velat se aliens invasionstyrkor gå till attack, då hade det blivit en rulle att minnas! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted February 21, 2005 Report Share Posted February 21, 2005 Hur vet Will Smith var han skall landa med helikoptern för att rädda sin tjej? :blink: <{POST_SNAPBACK}> Han sa ju åt henne att komma till honom på El Toros flygbas. Och hon åkte dit, märkte att den hade blivit bombad och då slog de läger där. Sen for han dit för att kolla om hon var där. Så då får man väl anta att han flög runt och så hittade ett läger....och som tur var så var det där hon var ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted February 21, 2005 Report Share Posted February 21, 2005 Jag såg den också i går och konstaterade att den är mycket bra fram till att Will Smith slår uyomjordingen på käften. Hela filmen dör med det skrattet. Den täta uppbyggnade blir till intet. Det som var så spännande och tryckande blir slapstick och meningslös action. Samma problem som Stargate som också var briljant första timmen men som sedan spårade ut att bli Mad Max 44. Sf ska vara inteligent för att kunna överleva filmflödet idagens läge. Detta betyder inte att man måste ta bort action. Men genom att Sf-lätt blir tomteverkstad så måste den vara smartare än sina konkurenter för att kunna överleva. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts