Gå till innehåll
B'Elanna

Boktips

Rekommenderade inlägg

Jag gillar att läsa..... Har precis läst alla fem böckerna om Harry Potter. Behöver något nytt att läsa och vill därför ha tips om bra böcker att läsa.

Om ni har läst någon bra fantasybok på sistone så tipsa gärna om denna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Silverdolken-serien av Katherine Kerr är nog min favorit. Har börjat tröttna lite på temat bondpojke/magiskakrafter/rädda världen från den stora ondskan som egentligen är pojkens far. Katherine Kerr har en intressant värld baserad på keltisk/brittisk mytologi och en riktigt bra handling som breder ut sig över ungefär 500 år genom bokserien.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan rekommendera "Avalons dimmor" av Marion Zimmer Bradley om du inte har läst den redan. Den handlar om händelser omkring Kung Arthurs liv och leverne, såklart ur en fantasy-synvinkel. Den är jättebra :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har sett filmen "The mists of Avalon" som är baserad på ovannämda bok. Väldigt bra film. Visste inte att det fanns en bok men den ska jag se till att kasta mig över.

Gillar man Star Wars ska man ju läsa fortsättningen tycker jag, väldigt bra böcker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Silverdolken-serien av Katherine Kerr är nog min favorit. Har börjat tröttna lite på temat bondpojke/magiskakrafter/rädda världen från den stora ondskan som egentligen är pojkens far. Katherine Kerr har en intressant värld baserad på keltisk/brittisk mytologi och en riktigt bra handling som breder ut sig över ungefär 500 år genom bokserien.

Jag har läst några böcker ur Silver dolken serien. De första var bra fast efter ett tag tröttnade jag på att det var hopp fram och tillbaka i tiden och allt om druiderna. Om jag minns rätt var det därför jag tröttnade. Tackar dock för tipset!

Kan rekommendera "Avalons dimmor" av Marion Zimmer Bradley om du inte har läst den redan. Den handlar om händelser omkring Kung Arthurs liv och leverne, såklart ur en fantasy-synvinkel. Den är jättebra :)

Avalons dimmor har jag faktiskt redan läst och den är jätte bra - tack ändå för ett bra tips.

Själv har jag just börjat på Dean Koontz. Himlen är nära. Mycket lovande start!

Sagan om Paksenarion av Elisabeth Moon...

3 böcker... bra...

Berätta gärna lite mer vad böckerna handlar om. Om jag ska köpa någon av böckerna måste de ju vara bra. Fast jag kanske ska leta på biblioteket. Tack för tipset! :w00t:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Amuletten från Sanmarkand av Jonathan Stroud är väldigt bra. Handlar om en djinn som blir framanad av en tolvårig pojke för att stjäla en sak från en som förnedrat pojken. Är skriven ur djinnens synvinkel (jag-form) och vanlig betraktar-form. Det är visserligen ungdomsfantasy, men den är väldigt bra.

Serien Den Mörka Materia (tre böcker: Guldkompassen, Den Skarpa Eggen och Bärnstenskikaren) av Phillip Pullman är väldigt bra och ganska annorlunda. Den utspelar sig i olika världar/dimensioner, fast den första utspelar sig bara i en värld som liknar vår på slutet av 1800-talet, fast inte riktigt.

Amerikanska Gudar av Neil Gaiman är riktigt bra nutidsfantasy. Kan man lite om mytologi så känner man igen väldigt många karaktärer som dyker upp (en liten del utspelar sig i Uppsala!)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Minne, Sorg och Törne av Tad Williams.

Tror det är uppemot 12 böcker totalt.

Drakväktare av Andreas Roman.

Trilogi.

orkar inte beskriva dom just nu.. men båda två är riktigt bra..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte dela med mig litet av mina strövtåg i litteraturen. Om du gillar lite snällare men spännande fantasy rekommenderar jag den välkända Sagan om Belgarion av David Eddings(de första fem delarna, sedan blir det litet väl mycket upprepning), upplägget är traditionellt med en ugly duckling (obetydlig person som är predestinerad att uvecklas och bli något stort) och en tydlig quest. Om du är sugen på litet mörkare, mer "realistisk" fantasy borde du prova Stephen Donaldsons Krönikor om Thomas Covenant (den första heter Furst Nids förbannelse). Här kan man aldrig vara säker på att det slutar lyckligt, och om det blir lyckligt så finns det alltid en oväntad knorr...Till de lite mörkare kan man även räkna Robin Hobbs böcker om mördarens lärling (den första heter just så - Mördarens lärling), mycket gripande böcker med uppväxt- och mognadstema, föräldrarlöshet dessutom!

Jag tror att det räcker så för idag, det kommer komma fler tips framöver! :w00t:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Om någon fortfarande är intresserad av det här ämnet, kanske jag som är ny här, kan få komma med några förslag också. Det här är några av mina favoriter: Ursula LeGuin - Övärlden, en serie på sex böcker ska det vara nu. Hon är otroligt bra. En annan som skriver vad som nästan är klassiker är Diana Wynne Jones. Hennes böcker är väl mest för ungdomar, men ändå fantastiskt bra. Och så några nyare författare, som jag inte vet om de finns översatta än - Rebecka Lickiss (framför allt Eccentric Circles) och Anne Bishop (The Invisible Ring). Garth Nix som skrivit serien om Sabriel och hennes familj är också jättebra. Det här är bara några av mina favoriter som sagt var. Hoppas det är till någon hjälp.

Tonica

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ursula LeGuin - Övärlden, en serie på sex böcker ska det vara nu. Hon är otroligt bra.

Vad är det dessa handlar om, känner igen titeln men kommer inte ihåg om jag har läst dem eller inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De handlar om Ged/Sparvhök. Han börjar på en magikerskola, där han släpper lös en skugga från dödsriket. Det är första boken. Låter det bekant?

Tonica

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har faktiskt läst böckerna om övärlden. Fast det är bara de två första som är riktigt bra och som känns spännande att läsa. Den tredje boken känns seg och den fjärde känns sådär. Kanske är det för att huvudkarakärerna har blivit för gamla och att man inte längre känner igen dem...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
De handlar om Ged/Sparvhök. Han börjar på en magikerskola, där han släpper lös en skugga från dödsriket. Det är första boken. Låter det bekant?

Tonica

Jo det låter bekant. Nu är det dock ett antal år sedan jag läste dem, men vad jag kommer ihåg så läste jag hela serien. Kommer dock inte ihåg så mycket i och med att det var ett tag sedan jag läste dem. Kanske dags att läsa dem igen. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag har sett filmen "The mists of Avalon" som är baserad på ovannämda bok. Väldigt bra film. Visste inte att det fanns en bok men den ska jag se till att kasta mig över.

<{POST_SNAPBACK}>

Urk! Kan inte uttala mig om boken, men filmen var den klart sämsta hittills av de som handlar om Excalibur-legenden. (Favorit är fortfarande Merlin med Sam Neill.)

Men vad det gäller fantasy i övrigt måste jag bara framhålla Terry Goodkind och hans "Sword of truth"-serie. Det här är "min Tolkien". Tycker faktiskt att Tolkien är överskattad på många punkter men här är en författare som gjort ungefär samma saker och dessutom skriver fängslande. Jag har stora problem att lägga ifrån mig boken på kvällarna och det är sällan som en bok (och ännu mindre en bok-serie) fått mig att förlora nattsömn.

Dock ska varning utfärdas för den svenska utgåvan.

För det första har de delat upp böckerna i fler delar och för det andra är det den mest katastrofala översättningen jag sett på år och dag. Att översätta namn är något som jag tycker att man ska akta sig för.

I SoR har de väl lyckats acceptabelt men här blir det pinsamma översättningar som helt förstör stämningen.

Darken Rahl översätts till exempel med Mörken Rahl. Huvudpersonen Richard Cypher översätts med Rikard Skiffer!!! Och fler exempel finns. Men på engelska är de en fröjd att läsa. För varje bok avslöjas mer och mer av en värld som jag inte ens kunnat drömma fram. Ett klart måste att läsa. Den här killen är ljusår före sådana som Eddings m fl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Shannara-böckerna av Terry Brooks, Sanningens svärd-serien av Terry Goodkind och Sagan om klanen Otori av Lian Hearn är ju måsten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har du läst David Eddings böcker? Hittills har jag själv bara läst Tjuven Althalus (underbar!) så pröva med de böckerna, enligt en enormt säker källa (min vän brukar aldrig ta fel :) ) så är de andra böckerna, Sagan om Belgarion m.m mycket bra! Har bara några här hemma men det finns över 20 skulle jag tro.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
har du läst David Eddings böcker? Hittills har jag själv bara läst Tjuven Althalus (underbar!) så pröva med de böckerna, enligt en enormt säker källa (min vän brukar aldrig ta fel  :)  ) så är de andra böckerna, Sagan om Belgarion m.m mycket bra! Har bara några här hemma men det finns över 20 skulle jag tro.

<{POST_SNAPBACK}>

Själv har jag inte läst nåt, och jag tveksam till att ge mig in i så enorma serier.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
har du läst David Eddings böcker? Hittills har jag själv bara läst Tjuven Althalus (underbar!) så pröva med de böckerna, enligt en enormt säker källa (min vän brukar aldrig ta fel  :)  ) så är de andra böckerna, Sagan om Belgarion m.m mycket bra! Har bara några här hemma men det finns över 20 skulle jag tro.

<{POST_SNAPBACK}>

Själv har jag inte läst nåt, och jag tveksam till att ge mig in i så enorma serier.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är nog den perfekta saken för en riktig bokmal :) så inom kort sätter jag igång med dem, fast först kanske man ska let upp alla böckerna så det blir lättare, sen tar det nog bara högst kanske två månader så är alla böckerna utlästa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Det är nog den perfekta saken för en riktig bokmal :) så inom kort sätter jag igång med dem, fast först kanske man ska let upp alla böckerna så det blir lättare, sen tar det nog bara högst kanske två månader så är alla böckerna utlästa.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, det tror jag säkert :) men tyvärr har jag heller inte tiden till det :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

De är inte särskilt enorma (speciellt inte om man jämför med tex Kerr och Jordan):

Sagan om Belgarion: 5 b??cker

Sagan om Mallorea: 5 böcker

Belgarath Besvärjaren: 2 böcker (på svenska, engelska 1)

Polgara besvärjerskan: 2 böcker (på svenska, engelska 1)

Rivas Skrifter: "faktabok" om världen som de böcker här över utspelar sig i

Sagan om Elenien: 3 böcker

Sagan om Tamuli: 3 böcker

Tjuven Althalus: 2 böcker (på svenska, engelska 1)

Äldre gudar: ?

Allla böcker är väldigt lättlästa och är mer skrivna som en film än som en vanlig bok och det är inga jobbiga parallell-handlingar. Det är väldigt lättsamma och roliga böcker att läsa även om de inte kommer med något nytt (Eddings har även en förmåga att upprepa sig själv så har man läst en serie så känner man igen en massa saker i de andra) Fast när man läst dem över 5 gånger så börjar man tröttna på dem...;) Men jag rekommenderar dem, speciellt om man inte vill ge sig på något tungläst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

De är inte särskilt enorma (speciellt inte om man jämför med tex Kerr och Jordan):

Sagan om Belgarion: 5 böcker

Sagan om Mallorea: 5 böcker

Belgarath Besvärjaren: 2 böcker (på svenska, engelska 1)

Polgara besvärjerskan: 2 böcker (på svenska, engelska 1)

Rivas Skrifter: "faktabok" om världen som de böcker här över utspelar sig i

Sagan om Elenien: 3 böcker

Sagan om Tamuli: 3 böcker

Tjuven Althalus: 2 böcker (på svenska, engelska 1)

Äldre gudar: ?

Allla böcker är väldigt lättlästa och är mer skrivna som en film än som en vanlig bok och det är inga jobbiga parallell-handlingar. Det är väldigt lättsamma och roliga böcker att läsa även om de inte kommer med något nytt (Eddings har även en förmåga att upprepa sig själv så har man läst en serie så känner man igen en massa saker i de andra) Fast när man läst dem över 5 gånger så börjar man tröttna på dem...;) Men jag rekommenderar dem, speciellt om man inte vill ge sig på något tungläst.

<{POST_SNAPBACK}>

Okej, jag hade mer eller mindre sett dom olika serierna som helt sammanflätade, att om man läst en så har man inte fått något riktigt slut, och att därför skulle det bli lite väl mycket, men så kanske det inte är då?

Jo, jag har hört en hel del om Eddings böcker, mixade omdömen, så jag har ju haft funderingar på att läsa något iaf för att skapa en egen uppfattning. Men egentligen så är min smak lite mer åt det tunga och djupa hållet, men jag avfärdar inte Eddings då han ju är så berömd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om ni vill läsa lite annorlunda fantasy så kan jag rekommendera China Miéville. Hittills har jag läst Perdido Street Station och The Scar. Böckerna utspelar sig i samma värld, är fristående – men man får ut mer av läsningen om man läser Perdido Street först. Miéville har nyligen kommit ut med en bok till i samma värld, Iron Council, men den har jag inte läst ännu.

Miévilles skriver fantasy, men inte fantasy så som vi känner den. Perdido Street Station utspelas i en sekundär värld, men det är ingen obestämd, medeltidsvärld med ett lantbrukarsamhälle som ideal. Perdido Street Station utspelar sig i storstaden New Crobuzon. New Crobuzon styrs av det fruktade parlamentet och dess hemliga polis. Människor samsas med insektsfolk, kaktusfolk, "remakes" (brottslingar straffas genom att läkare helt enkelt "gör om" dem) och andra mer eller mindre bisarra varelser. Den teknologiska nivån ligger inte på den gamla vanliga "på sin höjd armborst"-nivån, utan New Crobuzon är en högteknologisk värld. Naturligtvis har författaren valt att plocka bort sådant som kan förstöra spänningen (telefoner...) och visar hur magi blir mycket effektivare om man använder elektricitet.

Miéville lyckas, likt andra mästare i genren, skapa en trovärdig sekundärvärld, där läsaren känner sig säker på att författaren faktiskt vet vad han talar om, och där allt passar in i ett större samanhang. Jag tycker det är väldigt uppfriskande att det skiljer sig från annan fantasy: jag vill inte läsa ännu en Tolkienkopia, jag vill läsa nyskapande och utmanande fantasy! Det kan föresten vara värt att nämna att Miéville själv inte brukar kalla sin litteratur för fantasy, utan för "Weird fiction".

Perdido Street Station och The Scar är en omtumlande och fantastisk läsning. Ibland obehaglig, rentav äcklig, men hela tiden fascinerande, tankeväckande och riktigt, riktigt bra.

Och avslutningsvis, låt mig citera Bonniers Litterära Magasin:

"Perdido Street Station och The Scar är tvärtemot allt vad fantasygenrens stora ikon Tolkien står för - där Tolkien är lantlig och idyllisk är Miéville urban och ångestladdad, i stället för lättfeodalism får vi rovdriftskaptialism och istället för ödet och det förutbestämda i form av dunkla profetioer styr slumpen, och individen påverkas av sociala och samhälliga oberäkneliga faktorer (shit happens, typ). Tillvaron är stadd i ständig förändring."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu