Jump to content

Alien VS Predator

Mr Borg

Recommended Posts

• 4 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Min känsla var att detta inte var en äkta ALIEN-film, utan mera ett sidoprojekt. Därför har jag så svårt att placera den ibland de tidigare filmerna.

Filmen är som alla fristånde ALIEN-serier, som får stå för sin handling mm.

Vad jag tror att jag försöker säga är att det säkert numera är slut på ALIEN-sagan.

:(

Den här filmen är ju dock ingen Alien film på det sättet. Så den kan ju inte räknas in i quadralogin. Tror inte det kommer någon mer fristående Alien eller Predator film.

Tråkigt att de la så mycket pengar på specialeffekter att de inte hade råd med bra skådespelare.

Jag har också sett filmen för ett tag sedan. Och jag kan inte säga att jag tycker att man skall slösa pengar på att se den på bio, vänta i stället tills den kommer på hyrfilm. Själva början var ganska seg och då det väl hände saker i slutet så var det slut på bara ett par minuter känndes det som. Skådisarna var verkligen inte värda att få spela med i en film som jag tycker man kunde ha räddat genom att ha skådisar som kunde agera och inte sprang runt som en drös Borg-drönare.

För att citera Orvar från filmkrönikan "Jag gråter då jag tänker på hur många bra filmer som kunde ha gjorts för denna filmens budget..."

• 2 weeks later...
Tyckte den va bra..men visst huvudskådisen va lite jobbig..annars va aliensarna jättecoola! Håller helt klart på dom!

<{POST_SNAPBACK}>

Hoppsan! Jag har inte sett den, men Filmkrönikna (eller vad det nu heter), sågade filmen helt. Fick 1/5....

Detta trots att rescensenten var gammal anhängare av både Alien och Predator....

Vad kan man säga filmen får godkänt, men inte mycket mer, de averkar folk alldeles för fort.

Lite synd att AVP verkar skita i allt vad man lärt sig i Perdiateror filmerna, att de behöver värme, och dödar bara "krigare" etc

Vi ska på en arkiologisk expiditon, vist kan tänka mig att en tar med sig en Pistol och någon har ett jaktgevär, men att alla har var sin K-pist! Planerade de att döda alla mänskliga konkurenter?

Valhamnen såg väldigt modern ut för att vara 1904 :P och med tanke på hur djupt vattnet var, varför inte köra fartyget hela vägen in.....

Filmen kändes väldigt inspererad av AvP serien i Magnum. Fast man verkade inte kunna tänka sig att den utspelade sig på en öken/savan planet....En sak jag inte förstod varför belv hon inte märkt i panan utan istället på kinden? I tidningen blev hon märkt i pannan och alla andra märker sig i pannan.

• 3 months later...

Såg den igår och tyckte den var helt OK faktiskt.... Om inte annat så var den ju väldigt snygg - jag menar, kan man något annat än avguda en face-hugger som hoppar i bullet-time??? :D

Dessutom gillar jag såna där mysterier. En underjordisk mystisk pyramid, pusselgrejen och så är jag vanvettigt förtjust i aliens. Predators, njaaa, men aliens!! :)

Men visst, den var ju inte perfekt. Jag menar, slutet var ju bara sååååå uppenbart. Jag satt och väntade ett tag på att en predalien skulle ta sig ut ur den "goda" predatorn, men det kom aldrig. Då insåg jag snart att den skulle komma i slutet - som ett upplägg för AVP, återkomsten :D Sen var den väl lite väl löjlig, predalien-varelsen?

Och trovärdigheten i att en människa och en predator bildar en allians kan man ju också diskutera....

Men överlag en helt OK film. Bra, underhållande action på söndagkvällen.

En observation:

Beträffande det första offret; var det någon mer än jag som reagerade på att det var väldigt kort tid mellan "smitta" och det att varelsen bröt sig ut ur bröstkorgen? I Alien så tar det mycket längre tid mellan att facehuggern har släppt taget om Dallas (?) och alienvarelsen bryter sig ut...Är det ett tecken på att vi har blivit mycket mer otåliga sedan 1979 och vi kräver ett högre tempo för att engagera oss? :D

Såg den igår och tyckte den var helt OK faktiskt.... Om inte annat så var den ju väldigt snygg - jag menar, kan man något annat än avguda en face-hugger som hoppar i bullet-time??? :D

Dessutom gillar jag såna där mysterier. En underjordisk mystisk pyramid, pusselgrejen och så är jag vanvettigt förtjust i aliens. Predators, njaaa, men aliens!! :)

Men visst, den var ju inte perfekt. Jag menar, slutet var ju bara sååååå uppenbart. Jag satt och väntade ett tag på att en predalien skulle ta sig ut ur den "goda" predatorn, men det kom aldrig. Då insåg jag snart att den skulle komma i slutet - som ett upplägg för AVP, återkomsten :D Sen var den väl lite väl löjlig, predalien-varelsen?

Och trovärdigheten i att en människa och en predator bildar en allians kan man ju också diskutera....

Men överlag en helt OK film. Bra, underhållande action på söndagkvällen.

En observation:

Beträffande det första offret; var det någon mer än jag som reagerade på att det var väldigt kort tid mellan "smitta" och det att varelsen bröt sig ut ur bröstkorgen? I Alien så tar det mycket längre tid mellan att facehuggern har släppt taget om Dallas (?) och alienvarelsen bryter sig ut...Är det ett tecken på att vi har blivit mycket mer otåliga sedan 1979 och vi kräver ett högre tempo för att engagera oss? :D

<{POST_SNAPBACK}>

Jag anser mig vara ett fullfjädrat Alien-fan, men har lite svårt för Predator's.

Jag har så svårt för att hålla med dig, MrsRiker. Denna film gjorde mig besviken. Den saknar ju allt, som iaf Alien står för. Det finns ingen spänning, ingen intressant gestaltning vare sig av Alien's eller Predator's, skådissarna är halvtaskiga mm.

För mig är Alien de mest ultimata av främmande varelser, som människan inte kan självklart segra över. De är som virus...det totala hotet mot mänskligheten. Men i denna film framstod de som dumma djur som bara väntade på att nedgöras. Jag förstår ju att Predator's är jägare och att Alien's är bytet, men det blir bara så tråkigt. Allt av skräck, rysare och bra action är som bortblåst och istället har vi fått en B-film, en dussinfilm. Alien är en milstolpe inom sci-fi, men med denna film har Alien's blivit en komedi. Rent ut sagt så tycker jag att denna film är rent sorglig.

Jag tyckar att det är underbart med olika åsikter! :)

Jag har ännu inte haft nöjet? att beskåda detta alster, men då jag gillar både alien och predator filmerna så borde ju detta bli något extra häftigt. Men det kan ju också bli precis tvärtom; en soppa!

Jag tyckar att det är underbart med olika åsikter!  :)

Ja visst är det!! Diskussionen blir så mesig om alla tycker likadant :)

Jag anser mig vara ett fullfjädrat Alien-fan, men har lite svårt för Predator's.

Jag har så svårt för att hålla med dig, MrsRiker. Denna film gjorde mig besviken. Den saknar ju allt, som iaf Alien står för. Det finns ingen spänning, ingen intressant gestaltning vare sig av Alien's eller Predator's, skådissarna är halvtaskiga mm.

För mig är Alien de mest ultimata av främmande varelser, som människan inte kan självklart segra över. De är som virus...det totala hotet mot mänskligheten. Men i denna film framstod de som dumma djur som bara väntade på att nedgöras. Jag förstår ju att Predator's är jägare och att Alien's är bytet, men det blir bara så tråkigt. Allt av skräck, rysare och bra action är som bortblåst och istället har vi fått en B-film, en dussinfilm. Alien är en milstolpe inom sci-fi, men med denna film har Alien's blivit en komedi. Rent ut sagt så tycker jag att denna film är rent sorglig.

<{POST_SNAPBACK}>

Missförstå mig inte, den här filmen är INGENTING i jämförelse med Alien från 1979 som är en av mina absoluta favoritfilmer. Jag har sett den säkert 20 gånger och jag blir i alla fall lika rädd varje gång som den första face-huggern hoppar upp ur ägget....

Men om man jämför med Alien 4 som nästan är en kalkon, så är AVP riktigt bra. När Ripley och alienmonstret gosar i slutet höll jag nästan på att stänga av filmen och slänga ut den genom fönstret i rent raseri.

Jag håller inte med om att de framstod som dumma djur. De var helt enkelt överlistade av Predators, men det ändrade sig ju också. Flera aliens samarbetade ju och befriade ju den fastspända moderalienvarelsen vilket ju bevisar att de inte är dumma och väntar på att förgöras. De var bara i taktiskt underläge, vilket de vände till sin fördel...

Och skådisarna är ju inte direkt oscarsmaterial det håller jag med om, men jag har sett betydligt värre.... Inga skådisar i någon av Alienfilmerna har väl direkt varit superduperbra? Sigorney Weaver är OK och de andra också, men de är ju inte så bra att jag börjar gråta av lycka.

Men som OnO säger, det är underbart med olika åsikter...tänk vad trist världen skulle vara om vi alla tyckte likadant :)

Fans av både Alien och Predator filmerna har större sannorlikhet att bli besvikna på AVP, eftersom man har höga förväntningar. Jag gillar både Aliens och Predators, men jag hade förberett mig på att filmen skulle vara rysligt dålig. På så vis blev jag inte allt för besviken. Jag jämför den inte med orignalfilmerna på något vis, men som "något att se när man känner för det" duger AVP defnitivt.

Att få lite vibbar från AVP spelen var inte helt fel :)

Edited by Smirf

Tyckte faktiskt filmen var helt ok! 3+ av 5.

Gillar också mystiska miljöer, labyrinterna osv. Men slutet var väl lite för mycket "vi väntar på uppföljaren".

Är väl ingen stor fan av varken Alien eller Predator. Den första såg jag som 16 åring eller nåt sånt, å jag var helskraj hela tiden! Gillar inte rysare. Å första Predator var lite töntig Rambo.

• 2 weeks later...

Jag är ett stort fan av alienfilmerna och tycker att även Predator har sin charm så jag hade stora förväntningar på den här filmen. Miljön kunde inte ha varit mer perfekt - en otillgänglig plats, is mörker och mysterier. Bakgrundsstoryn var också riktigt bra och scenerna där predators blev dyrkade av azteker var helt underbara. Det jag saknade mest var att jag inte kände mig särskilt engagerad i karaktärerna, det var mer som att "jaha, nu dog visst den där killen, det var ju en snygg specialeffekt". Skillnaden mot t.ex. Alien 2 går knappt att beskriva, där får man en helt annan känsla för karaktärerna och vill inte att dom ska dö.

Tjejen som är huvudperson känns mest bara fånig i jämförelse med Ripley när dom ska framställa henne som tuff och macho. Flörtandet mellan henne och talienaren känns inte heller övertygande, då tycker jag att relationen mellan Ripley och Hicks är mer trov??rdig och gör att man hoppas att Hicks ska klara sig. Dom skulle ha lagt mer tid på att utveckla lite relatioenr mellan karaktärerna istället för att filma en massa dötid när dom går och lyser med ficklampor som ändå inte når upp till samma skräckstämning som dom öde maskinrummen i Alien 1. Scenen i början med killen som blir skrämd av en pingvin är förstås bra, jag hade hoppats på mer sånt. Man blir inte lika rädd efter att dom har visat en massa aliens och predators och man vet precis vad som ska komma.

Den var rolig att se med vännerna eftersom man tjatar så mycket när de blir tråkigt, men de där fulingarna med svart hår liknade mest Bob Marley.

Visst, på sina ställen var det läskigt, men inte så man riktigt rös.

Visst, den var okej men...

5 av 5 stjärnor till pingvinen, punkt slut! :)