Jump to content

Vad har ni gett för nyårslöften?

EoNeel

Recommended Posts

Jag och min partner var på en trevlig men lite sorgsen nyårsmiddag. Alla tala om katastrofen och vad den har ställt till med. Efter ett tag frågade jag om det var någon som tänkt att ge något nyårslöfte. Det var så klart många löften, sluta röka, gå ner i vikt, börja träna mm. Flera av gästerna verkade mycket bestämda, så när frågan kom till mig så upptäckte jag att jag hade nog inte tänkt över frågan så noga innan jag ställde den. Jag var helt tom...Men efter en stund slank det ur mig: Jag skall försöka vara lite snällare i år...

Jag brukar bara avge löften som jag vet att jag kan hålla. Typ "Jag ska inte börja röka i år heller" :D

Men jag bestämde mig också - efter ett gräl med min svärmor på juldagen - att jag ska ta bättre hand om mina vänner, ännu mer än vad jag redan gör. För vänner är den nya familjen, de har man valt själv och man umgås med dem för att man verkligen tycker om dem. Frivilligt. Inte för att man "måste" som det är med släktingar.

Så det fick bli ett seriöst menat nyårslöfte - var rädd om mina vänner - som också fick en djupare innebörd med tanke på asienkatastrofen. När som helst kan något hända som rycker bort antingen mig eller en närstående. Har jag då varit en så god vän/mor/dotter som jag kan?

Jag brukar bara avge löften som jag vet att jag kan hålla. Typ "Jag ska inte börja röka i år heller"  :D

Men jag bestämde mig också - efter ett gräl med min svärmor på juldagen - att jag ska ta bättre hand om mina vänner, ännu mer än vad jag redan gör. För vänner är den nya familjen, de har man valt själv och man umgås med dem för att man verkligen tycker om dem. Frivilligt. Inte för att man "måste" som det är med släktingar.

Så det fick bli ett seriöst menat nyårslöfte - var rädd om mina vänner - som också fick en djupare innebörd med tanke på asienkatastrofen. När som helst kan något hända som rycker bort antingen mig eller en närstående. Har jag då varit en så god vän/mor/dotter som jag kan?

<{POST_SNAPBACK}>

Det är *såå* lätt att komma i delo med sin äkta hälfts föräldrar, men så lite tid att komma överenns om vad man egentligen tyckte...

Jag gav inga löften, men jag hoppas jag kommer att hitta till motionshallen oftare än vad jag gjorde 2004.

Men som sagt, det låter så ihåligt innan man vet. Vet om asienkatastrofen drabbat en personligen eller "lagom" på distans. :(

• 3 years later...

Nyårslöften 2009...

*Jag lovar att inte röka då jag är på fest ..(får så ont i huvet av det)

*Sen lovar jag att vattna mina blommor då å då

*Å sen lovar jag att inte prata om TNG hela tiden runt middagsbordet (ungarna e aning trött på att lyssna)

*Å sen det sista löftet..lovar att komplettera min TNG samling..bara sex boxar kvar nu...

*Å ytterligare ett löfte lovar att åtminstone köpa box 1 av DS9.. B)

*Skriva klart ett eller flera manus.

*Skriva det där ultimata sci fi manuset som får hollywood att dreggla och på köpet gör mig själv till given hedersgäst på sci fi convent.

*Träffa en eller flera av dem som har varit med och gjort star trek.

Plus en del annat smått och gott. Men jag har ingen panik så flera av löfterna kan jag lika göra 2010 eller 2011. J.

Jag lovar härmed att göra mitt allra bästa på följande punkter:

* Köpa de sista två TNG-säsongerna som fattas i samlingen.

* Skriva klart åtminstone en av mina böcker (och förhoppningsvis få något förlag att nappa).

* Börja jobba på riktigt.

* Sluta röka. (Kanske inte direkt på nyårsafton, men någon gång under 2009 ska det gå!)

* Få ett bättre år än vad 2008 varit. Mitt värsta år hittills på alla plan.