Jump to content

Dominion Wars

Job

Recommended Posts

Jag tror aldrig det kom någon krigsförklaring, men så är ju Dominionkriget ett väldigt ogenomtänkt krig ;)

Själva konflikten startade i sista avsnittet i säsong 2, "The Jem'Hadar". Då introducerades Dominon och det blev klart att de ville ha bråk :rolleyes:

Men det blev inte "full scale war" förrän i femte säsongen "In Purgatory's Shadow" då Dominionflottan går på offensiv genom det Bajoranska maskhålet.

Det är ganska uppenbart att kriget inte följde något av serieskaparna förbestämt mönster.

Tack för svaren, jag har nämligen sett ytterst lite av DS9 och inte haft nåt större intresse av serien heller, men sen hörde jag från en polare att efter utbrottet av Dominion Wars i DS9 kom nåt av de bästa av ST någonsin fram, så lite intresserad blev jag ju :P

Edited by Job

Tack för svaren, jag har nämligen sett ytterst lite av DS9 och inte haft nåt större intresse av serien heller, men sen hörde jag från en polare att efter utbrottet av Dominion Wars i DS9 kom nåt av de bästa av ST någonsin fram, så lite intresserad blev jag ju :P

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tycker att din polare har helt rätt. Det är detta som gör DS9 så unikt. Ibland blir DS9 en dokusåpa för mig, i positiv mening. Det är familjeproblem, religiösa problem, mord, och fram för allt politik. Dominion Wars anser jag som mycket välgjort. De har lyckats att hålla intresset levande. Man blir aldrig trött på det.

En sak som jag har funderat på är att i DS9, iaf mot slutet i serien, lyckats så bra med att ha så många handlingar på gång i ett avsnitt. Det kan liksom vara fem trådar i ett avsnitt, det måste ju vara unikt för ST.

Man kan väl säga att de tog flera steg frammåt innan själva första skottet avfyrades, Founders kryllade över allt bland alla stormakter i alpha o beta kvadranten, de försökte ju få klingons att börja strida mot federationen o vice versa, men konflikten lade sig när de fick reda på att founders hade infiltrerat deras ledning.

De försökte starta krig mellan federationen o nån annan ras oxå men minns inte deras namn men det misslyckades oxå.

Kriget hade redan börjat med ett kallt krig.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tycker att din polare har helt rätt. Det är detta som gör DS9 så unikt. Ibland blir DS9 en dokusåpa för mig, i positiv mening. Det är familjeproblem, religiösa problem, mord, och fram för allt politik. Dominion Wars anser jag som mycket välgjort. De har lyckats att hålla intresset levande. Man blir aldrig trött på det.

En sak som jag har funderat på är att i DS9, iaf mot slutet i serien, lyckats så bra med att ha så många handlingar på gång i ett avsnitt. Det kan liksom vara fem trådar i ett avsnitt, det måste ju vara unikt för ST.

<{POST_SNAPBACK}>

En serie som är bra utan sådana ingredienser kan ju bli otroligt mycket bättre om det tillkommer, men det är en liten björnsax, det kan gå åt fanders, men om det är välgjort, tummen upp. -_- :osäker:

Och ja, det där tycker jag inte förekommer så ofta av det jag sett av ST, om nåt, men det känns som att det är samma sak där, björnsax.

Ursäkta dåliga svenskan, precis uppstigen -_-

DS9 är onekligen en intresant serie och idé. Helheten så här efteråt är faktiskt imponerande alla trådar knyts ihop, inget blir olöst - visst det finns intriger som sträcker sig utanför serien men allt inom seriens ramar knyts samman.

Personligen kan jag inte låta bli att tänka på klassisk epik när jag ser på serien. Homeros ande finns där på gott och ont. Det goda är det genomarbetade. Det onda är att författarna "bara" måste ge oss allt. Detta betyder att vi faktiskt får en del riktigt dåliga avsnitt. Det irriterande är dessutom att i dessa "dåliga" avsnitt så finns det två minuter med "viktig" information för serien i sig.

DS9 är en lysande serie och som ST-fan är det ett måste, alla fans får alla sina intressen tillfredställda med jämna mellanrum. Men deras starkast inslag är moralen - se In the pale moonligt - helt lysande och avsnittet fyller utan bekymmer 3 religionslektioner på gymnasiet.

Men också Meta-skrivande är intressant. IAvsnittet Far beyonde the Stars är mycket mycket bra. St-goes postmodernism och vi vet inte lägre var universums gränser går. Den stora resan kanske inte är ute i rymden utan de största upptäckterna kanske ligger inom oss själva. Hur som helst avsnittet är lysande.

Krydda denna filosofi med action som Dominion war innhåller och det blir magisk filmhistoria.

Så det är bara att hosta de obligatoriska sju laxarna och köpa serien. och den håller längre än vad man tror.

• 2 months later...

Detta intergalaktiska kriget är bland det mest spännande jag sett, när det gäller ST. Tidigare har det varit enskilda imperium som strulat, men nu är hela galaxen hotad. Dominion War är liksom det ultimata kriget. Det är inget krig om gränser eller planeter utan det är ett utrotningskrig. De humanoida raserna ligger pyrt till.

Formskiftarna är lysande som fiender, jag menar; vem kan egentligen vinna över dem? Med tanke på vad de kan göra så är det ju konstigt att de inte vann kriget.

SPOILERALERT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

En liten analys. Att ett virus kunde planteras ibland formskiftarna genom Odo, tycker man att de kunde ha förutsett. Är det några som borde ha agenter som "vetat", så är det formskiftarna.

Edited by EoNeel

• 4 weeks later...

Spoileralert!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

jag håller med dig EoNeel. jag tyckte att hela grejen med Founders utplacerade i olika makters/imperiums övre skikt inte riktigt genomarbetades i ds 9. Visst de körde några avsnitt kring den changeling som hade tagit Martoks kropp men jag tycker att det hade varit bra med lite mer grejer. Kanske något som karaktärerna bara nämnde i förbifarten. I och för sig hade det jobbat mot känslan av att starfleet inte längre vad sig själv (soldater utplacerade på jordens i alla hörn och blodprov på alla inom synhåll).

Jag ser egentligen bara en nackdel med dominionkriget. Det var så innehållsrikt med alliansbrytningar och bildningar att det blir svårt att skildra ännu ett i någon annan serie eller film. Eller överdriver jag nu :rodna:

• 2 years later...

jag har tänkt lite på tiden i star trek...enligt dem varade Dominionkriget mellan 2373-2375 . och det tycker jag är ett väldigt kort krig med tanke på alla som var inblandade . till och med här på Jorden varar ett krig i flera år (2 världskriget pågick mellan 1939-1945) och de krigen har sämre fabriker , vapen och teknologi plus mindre frontlinjer . så hur kommer det sig att krigen varar kortare än konflikter(tänker på en som nämns i WAY OF THE WARRIOR mellan Cardassier och Klingons som varade i 18 år)? :klingon:

--------------------

''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!''

K´hogh son of Klintoch av huset Koragh

jag har tänkt lite på tiden i star trek...enligt dem varade Dominionkriget mellan 2373-2375 . och det tycker jag är ett väldigt kort krig med tanke på alla som var inblandade . till och med här på Jorden varar ett krig i flera år (2 världskriget pågick mellan 1939-1945) och de krigen har sämre fabriker , vapen och teknologi plus mindre frontlinjer . så hur kommer det sig att krigen varar kortare än konflikter(tänker på en som nämns i WAY OF THE WARRIOR mellan Cardassier och Klingons som varade i 18 år)? :klingon:

nu varade i och för sig amerikanarnas insats i andra världkriget från december 1941 tom september 1945 (i japan) vilket "bara" är fyra år. Vad är det som säger att storslagna krig måste vara långa? Tyskarnas invasion av frankrike, belgien och holland var över på bara några veckor och den var väl så storslagen. J.

nu varade i och för sig amerikanarnas insats i andra världkriget från december 1941 tom september 1945 (i japan) vilket "bara" är fyra år. Vad är det som säger att storslagna krig måste vara långa? Tyskarnas invasion av frankrike, belgien och holland var över på bara några veckor och den var väl så storslagen. J.

men just invasionerna av nämnda länder var bara bitar av kriget , allt detta är saker man får tänka på när man ser avsnitt som "Redemption I & II" där klingons inbördeskrig på flera månader avverkas i två entimmes avsnitt

Edited by K´hogh son of Klintoch

• 1 year later...

^Men när ett krig börjar och startar bestäms inte medan det pågår. Det är historiker som gör det. Jag tror få ansåg att kriget som började i september 1939 när Tyskland invaderade Polen var ett världskrig. Det hade pågått stridigheter runt om i världen sedan tidigt 30-tal (Japan mot Kina, Italiens invasion av Etiopien, Tysklands attack mot Sudetdelen av Tjeckoslovakien mm) som alla kan räknas som en del av konflikten.

Det är först efteråt man säger att kriget pågick mellan 39-45.

Angående Dominionkriget kan man ju räkna starten på striderna från och med att Romulans och Cardassia attackerar Grundarnas hemplanet i säsong tre. Eller från och med kriget mellan Klingonska imperiet och Cardassia i säsong fyra, eftersom skepnadsskiftare påverkade den klingonska politiken.

Men kriget mot Federationen startar inte i The Purgatorys Shadow i säsong fem, vilket nämns ovan, utan i säsongsavslutningen när Cardassia och Dominion anfaller DS9.

• 1 month later...

har tänkt på en sak , under krigets gång är DS9 en ganska lugn plats där väldigt lite händer . för att ordna detta skulle de kunna göra lite små saker :

1. i de sekvenser där man ser stationen utifrån kunde det vara vraken efter skepp från Cardassia , Jem´Hadar , Klingon och Federationen .

2. i scener inomhus kunde de ha statister i ingengörsuniform som sysslar med att reparera stationen och säkerhetsfolk som för iväg tillfångatagna Jem´Hadar och Cardassianer plus sjukhusfolk som hjälper sårade till sjukstugan .

3. Sisko kunde ha repliker som "get that pylon ready chief , the Dominion are attacking the Gobal system . " och O´Brian kunde svara "the sensors was damaged in the last attack , it will twentyfour hours till i got it up and working again . "

genom att göra dessa små saker visar man att det är ett krig där alphakvadrantens alla stormakter är inblandade .

Jag vet inte riktigt om jag håller med dig i att väldigt lite hände runt ds9. I de senare säsongerna händer ju tvärtom väldigt mycket runt ds9 och i synnerhet defiant.

Dessutom förstår jag inte riktigt vad du gör för koppling mellan en attack mot Gavronerna och en pylon på ds9? Verkar lite smått ologiskt.... J.

jag tycker att efter "Operation return" när Federationen återtar DS9 efter ett halvt år så pågår inga strider alls i området under krigets återstående två och ett halvt år (vilket är kort med tanke på att andra världskriget varade i fem år , och det med stormakter endast här på Jorden) .

'vad det gäller Pylongrejen så tog jag bara nåt .

• 2 weeks later...
jag tycker att efter "Operation return" när Federationen återtar DS9) efter ett halvt år så pågår inga strider alls i området så under krigets återstående två och ett halvt år (vilket är kort med tanke på att andra världskriget varade i fem år , och det med stormakter endast här på Jorden) .

'vad det gäller Pylongrejen så tog jag bara nåt .

Kanske serien skulle bli så lång randig om det varade i ca. 5 år.

man kan ju göra som i avsnitt 1 , säsong 6 . där är det tre månader sedan kriget bröt ut vilket man bara får veta genom att Sisko säger det i loggen så en Logginspelning blir nåt sånt här:

"kaptens logg idag är det tio år sedan kriget bröt ut"

• 6 months later...