Gå till innehåll

Willow, va tycker du om den filmen ?


Jean-Luc Picard

Rekommenderade inlägg

Den är skön och underhållande men samtidigt lite B-mässig. Handlingen går lite väl fort ibland och klichéerna staplas på rad. Men samtidigt kan jag inte låta bli att gilla den på grund av dess charm! :)

En liten rolig sak är att när den för något år sedan kom ut på DVD lanserades den med slagordet: "before there were hobbits". Ganska lustigt med tanke på att "The hobbit" kom ut 1937, innan ens George Lucas och Ron Howard var födda... :rolleyes:

Redigerad av Centerwall
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är skön och underhållande men samtidigt lite B-mässig. Handlingen går lite väl fort ibland och klichéerna staplas på rad. Men samtidigt kan jag inte låta bli att gilla den på grund av dess charm!  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag håller med, även om filmen är underhållande. Personligen har jag lite svårt för fantasy.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 månader senare...

Tycker att det är en härlig film, inte den bästa kvaliten alltid men ändå. Val kilmer är perfekt som Mad Mardigan. Manuset känns som om Lukas nyss hadde läst "Sagan om Ringen" och bestämde sig för att göra en egen fantacy-bok. Willlow har många paralleller till LOTR, kanske för många, men det verkade ingen fatta just då.

Man får inte glömma att det var i denna film som man använde morfingtekninken, som senare, och även i dag används innom film, men givietvis mycket uppdaterad och hårt komkurerad av data-animeringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bibelhistorier... Jag tror man kan hitta teman från bibeln i vad som helst i och med att bibeln har influerat vår litteratur och fantasi i flera århundraden. Så javisst finns det teman från bibeln i Willow, men gör det filmen sämre?

Jag blir alltid underhållen av denna film om än det känns lite omständlig i intrigen. Sedan tycker jag att det finns lite väl många roliga side kicks, det blir för mycket av det goda. Gillar dock att det är en kvinna som är ond, det är så vanligt med onda män (i Tolkiens böcker t.ex) så det blir mer intressant med en ond kvinna. Sedan blir det en extra krydda att hon är mor, något som de flesta av oss har positiva assocaiationer till. Fadersgestalten har av tradition varit den straffande så det är inte lika otäckt med onda män/fäder.

När jag var liten älskade jag slutscenen och det enkla trolleritricket som bringar häxan på fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar dock att det är en kvinna som är ond, det är så vanligt med onda män (i Tolkiens böcker t.ex) så det blir mer intressant med en ond kvinna. Sedan blir det en extra krydda att hon är mor, något som de flesta av oss har positiva assocaiationer till. Fadersgestalten har av tradition varit den straffande så det är inte lika otäckt med onda män/fäder.

Tycker det är ett intressant sätt att se på det. Onda kvinnor och onda/dåliga mödrar känns annars som ett vanligt tema. Dåliga mödrar är ju något av ett tabu-ämne som fick mycket plats i gothic-litteraturen och tanken on onda kvinnor kommer ju mycket från gnosticismen under antiken som påverkade den kristna synen på kvinnan (syndig som Eva, eller ren och dugdig som Maria) som ofta uppmanat till bilden av den onda kvinnan/häxan/förförerskan o.s.v.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är denna genren som jag har absolut svårast för, FANTASY!

Jag känner mig som en skurk, Willow är kanske en söt film men den säger inte mig mer än att det goda vinner över det onda. Jag tycker att Willow är en ganska fantasilös film som bara tuffar på med gamla klyschor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du svårt även för Härskarringen? Hur är det med fantasy i bokform? Det som jag ser som den stora gemensamma nämnaren mellan fantasy och sci-fi är fantasin och den måste du ju ha och fascineras av. Men mycket inom fantasyn är inte bra så det kan jag verkligen förstå, men å andra sidan finns det fantastiskt bra äventyr och moraliska dilemman och konflikter och annat här, allt det som gör bra scifi bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du svårt även för Härskarringen? Hur är det med fantasy i bokform? Det som jag ser som den stora gemensamma nämnaren mellan fantasy och sci-fi är fantasin och den måste du ju ha och fascineras av. Men mycket inom fantasyn är inte bra så det kan jag verkligen förstå, men å andra sidan finns det fantastiskt bra äventyr och moraliska dilemman och konflikter och annat här, allt det som gör bra scifi bra.

Minne, Sorg o Törne är de böcker som jag gillar inom fantasy. Härskarring...jag läste alla böckerna för många år sedan och fann dem sega och utdragna, filmerna tycker jag är värre än böckerna. Saken är jag har svårt för tomtar, troll, drakar, demoner, kungar, prinsar, prinsessor, häxor mm. Det är lättare för mig att ta till mig liknande historier fast inom ramarna av sci-fi, då allting bär andra "kläder".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...

älskar den filmen! ett av Val Kilmers bästa krarriärbeslut tycker jag . storyberättandet var bra och uj va roligt jag hade åt småknattarna(Rool you fool! :lol: :lol: )

Det är denna genren som jag har absolut svårast för, FANTASY!

Jag känner mig som en skurk, Willow är kanske en söt film men den säger inte mig mer än att det goda vinner över det onda. Jag tycker att Willow är en ganska fantasilös film som bara tuffar på med gamla klyschor.

men det är ju det som är flykten från verkligheten där det goda nästan aldrig har en suck

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

undrar bara när tvåan kommer(jag menar nu när Lucas är klar med SW):klingon:

Han blir väll aldrig klar med Star Wars. Jag väntar på att han ska börja göra om de senaste 3 filmerna. Han har ju gjort om de första ett flertal gånger. Snart fins det inget annat kvar än hans datoreffekter. "Star Wars, den animerade versionen" i din butik till midsommar. Blä...

Såg på Willow i går av en slump. Tycker den är helt ok, men det är Val kilmer och musiken som gör filmen (Dom små vättarna gör också sitt.). Ett bra exempel på vad bra musiken kan göra för en film.

Intresant att veta: Val Kilmer (Madmartigan) och Joanne Whalley (Sorsha) träffades i denna filmen. Dom var sedan gifta 1988 -1996 och har 2 barn tillsammans.

Madmartigan: Did I really... Did I really say those things, last night, in your tent?

Sorsha: You said you loved me.

Madmartigan: I don't remember that.

Sorsha: You lied to me.

Madmartigan: No, I... I just wasn't myself last night.

Sorsha: I suppose my power enchanted you and you were helpless against it.

Madmartigan: Sort of.

Sorsha: Then what?

Madmartigan: It... went away.

Sorsha: Went away? "I dwell in darkness without you" and it *went away*?

Redigerad av Unkas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jag tycker filmen Willow är riktigt bra om man ser den för vad den är. En småtrevlig, underhållande, lite klatschig fantasyfilm utan några större ambitioner att gräva djupt. Förväntar man sig något i stil med Tolkiens allvarliga och genomarbetade värld lär man bli mäkta besviken. Historien är enkel, klyschorna välbekanta men det hela framställs på ett snyggt och välgjort sätt. Val Kilmer är briljant som Madmartigan och Warwick Davis och övriga skådespelare gör ett gedigt jobb också. Jag brukar se filmen med jämna mellanrum och den är alltid lika rolig.

Det är denna genren som jag har absolut svårast för, FANTASY!

Jag känner mig som en skurk, Willow är kanske en söt film men den säger inte mig mer än att det goda vinner över det onda. Jag tycker att Willow är en ganska fantasilös film som bara tuffar på med gamla klyschor.

men det är ju det som är flykten från verkligheten där det goda nästan aldrig har en suck

Precis. Att få se något där man där man inte behöver oroa sig för utgången utan där det goda vinner och att samtidigt få slippa verklighetens gråslaskiga sörja där det sällan finns vare sig något riktigt ont eller något riktigt gott.

undrar bara när tvåan kommer(jag menar nu när Lucas är klar med SW):klingon:

Han blir väll aldrig klar med Star Wars. Jag väntar på att han ska börja göra om de senaste 3 filmerna. Han har ju gjort om de första ett flertal gånger. Snart fins det inget annat kvar än hans datoreffekter. "Star Wars, den animerade versionen" i din butik till midsommar. Blä...

Såg att Mark Hamill (Luke Skywalker) tydligen hade fällt följande kommentar: "I've learned that the movies [star Wars] will never finally end. It just goes on and on and on and on. I mean, it's going to be in 3D, then it's going to be smellivision, then it's going to be a ride in an amusement park, then they'll come to your house and perform it with puppets on your lawn ... it'll never end! I accepted that a long time ago."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 år senare...

Willow såg jag första gången när jag var liten och det var under 90-talets andra kvartal och det var en film som jag tyckte om från början till slutet. Den var charmig på sitt sett, med en bra handling. Trollen skrämde mig då, men idag har det blivit en rolig minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag älskade Willow när jag var liten, men sen såg jag den inte på flera år. Då var den plötsligt inte bra på samma sätt längre, mer kultig och att jag kom ihåg halvt bortglömda saker. Jag och min kompis K brukade klä ut oss, slänga igång kassetten och låtsas att vi var med på något sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...