Gå till innehåll
Jean-Luc Picard

Star Trek VIII: First Contact

Rekommenderade inlägg

Spoilervaning, läs inte vidare om du vill veta detaljer om filmen!

När Picard först säger namnet på Borg till lilly.

Så säger lilly en rolig komentar:

"Borg, sounds swedish" :D

Sen när hon får se dom strax efter så säger hon:

"definitely not swedish" :D

B)

Va första ggn ja såg denna filmen faktiskt,

såg den nu imorse.

Det va utan tvekan den mest påkostade film jag sett,

eller åtminstonde den som tilltalade min smak mest...

Efter att Data fått en hudtransplantaion och hon blåste

på huden så Data fick känna på hur det känndes,

det va ganska coolt att se faktiskt.

Det va riktigt coolt på slutet oxå när "utomjordingarna"

anlände och han satt på musiken... :D

Redigerad av Jean-Luc Picard

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att "Fist contact" rockar! Mitt favoritcitat är när Deanna bli full tillsammans med Cochrane och talar om att förorena tidslinjen. Det är något med

"Time........... Don't argue about time ......... I don't have the time" Är det någon som minns exakt citat?

First contact är väldigt rolig och varm. Borg är en riktigt grym fiende som Borg ska vara :borg2: . First contact med vulcans är dessutom väldigt viktigt ögonblick i Trek historian :vulcan:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
"Time........... Don't argue about time ......... I don't have the time" Är det någon som minns exakt citat?

<{POST_SNAPBACK}>

finns i ämnet citat. här

hehe, det var vi då med. :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

This is not the time to argue about time, we don't have the time... what did I say?

:D:D:D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

<{POST_SNAPBACK}>

Kommer inte ihåg citatet, men det va faktiskt en rolig scen så petar hon till

på Nr 1's jacka hehe =P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag håller med, first contact är verkligen en bra film, tidresan, millenium falcon i bakgrunden (titta i stridscenen), specialeffekterna, Storyn, Effekterna igen, jag gillar den starkt. Dessutom har vi ett utav dom bästa citaten som finns:

I kelibe I speak for all of us when I say- to hell with out orders:D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker inte Nemesis kommer upp till First COntact nivån, Nemesis är riktigt bra, men den sista stridsscenen blir lite urvattnade efter ett tagm det tycker jag aldrig händer i First Contact, fast jga hade tyckt det var skoj att se lite mer Skepp/skepp i first contact, där är nemesis bättre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag tycker inte Nemesis kommer upp till First COntact nivån, Nemesis är riktigt bra, men den sista stridsscenen blir lite urvattnade efter ett tagm det tycker jag aldrig händer i First Contact, fast jga hade tyckt det var skoj att se lite mer Skepp/skepp i first contact, där är nemesis bättre

<{POST_SNAPBACK}>

Nemesis verkar vara undervärderad, enligt min ringa åsikt. Dock är first contact bättre! J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

<{POST_SNAPBACK}>

Nemesis verkar vara undervärderad, enligt min ringa åsikt. Dock är first contact bättre! J.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag håller helt med om att First Contact är bästa filmen. Dessutom vill jag slå ett slag för Nemesis också, gillar bland annat att de utnyttjat musiken lite mer än normalt, fast det kanske är bara jag :rodna: . Den svagaste i TNG-filmerna är väl insurrection, men som har sina kvalitéer. Insurrection är ett förlängt Star Trek TNG avsnitt, helt OK.

Javisst ja glömde bort generations, men den vill jag inte komma ihåg: Den och Star Trek: The Motion Picture får mig att :sjuk:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg nyligen TNG avsnitten "The best of both worlds". Jag gillar hur First Contact anknyter till denna. Jag tycker att First contact är den bästa filmen eftersom den har allt som en bra film ska ha.

Där är spänning och en bra story. Som jag skrev tidigare är Borg verkligen skräckinjagande. Där är Picards personliga trauma när det gäller Borg. Just när det är som allra hemskast kommer det dock in både humor och värme. Det är detta som gör att filmen blir toppenbra.

Det finns så många roliga citat och secener med humor och värme. Sedan är ju ankytningen mellan Sverige och Borg en extra krydda. :borg1: :borg2:

Nemesis är också en bra film fast den saknar mycket av humorn som "First contact" har. :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

First Contact fick mig att börja undra om jag börjat se på för mycket Star Trek. Det kunde inte gå en dag utan att något hände som fick mig att tänka på den hetsiga ordväxlingen mellan Picard och lilly på slutet av filmen. När jag tänker på Stewarts utspel får jag än i dag gåshund. Naturligtvis är det en fröjd att se de påkostade effekterna i filmen. Men vill ni inse filmens sanna styrka, lyssna då på replikerna, och då inte bara på de lite mera kända och komiska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det första Star Trek jag såg var Star Trek : Nemesis. tyckte den var skräp. fattade ingenting, tyckte att inget roligt hände. förutom Worfs "romulan ale should be ilegal" ohc geordi svarar "it is".

men sen såg jag Star Trek: First Contact. då tände det till :w00t::D

fattade inte så mycket av Borg grejen. men jag tycker nu väldigt mycket om Star Trek. även om Insurrection är min favoritfilm av dem. TMP och FF usla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
"tough little ship."

"Little?!"

"This is no time, to argue about time, we don't have the time!"'

osv :P

du menar:"This is not the time, to argue about time, we don't have the time!...what was i saying?"'

:lol: :lol: :lol: Gud vad jag älskar den sista där. Blanda inte Deanna Troi och tequiela. :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Spoilervaning, läs inte vidare om du vill veta detaljer om filmen!

När Picard först säger namnet på Borg till lilly.

Så säger lilly en rolig komentar:

"Borg, sounds swedish" :D

Sen när hon får se dom strax efter så säger hon:

"definitely not swedish" :D

Jag såg filmen i USA på premiärdagen 1996. Folk i salongen skrattade åt det även där, dock inte lika mycket som de gjorde här hemma. :D

Samtidigt är det egentligen ett dåligt skämt sett till realism. Lily lever nästan hundra år efter Björn Borg var aktiv, och i en krigshärjad värld, så det är konstigt hur hon kan känna till honom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En möjlighet är att det inte syftar på Björn Borg, utan att själva ordet borg är svenskklingande. Detta ställer förvisso frågan hurvida Lilly känner till svenska språket.

Personligen har jag aldrig gjort kopplingen mellan Borg och Björn Borg.

Någon kanske vet vad ordet Borger, Borg, ursprunglien kommer igrån. Vem som komm på namnet?

Redigerad av Unkas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

^Jo, det är möjligt. Samtidigt är det väldigt långsökt.

Att Braga och Moore menar tennisspelaren Borg är jag helt säker på, eftersom skämtet aldrig hade gått hem i USA annars. Vilken amerikan känner till ordet borg på svenska?

Det orealistiska är att hon har samma kunskap som dem som kollade på serien i USA, dvs främst är födda 1965-1975. De känner ju alla till Björn och hans matcher mot McCnroe.

Redigerad av Aike

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Någon kanske vet vad ordet Borger, Borg, ursprunglien kommer igrån. Vem som komm på namnet?

Maurice Hurley hittade på borgerna. Han bör vara den som ligger bakom namnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
^Jo, det är möjligt. Samtidigt är det väldigt långsökt.

Att Braga och Moore menar tennisspelaren Borg är jag helt säker på, eftersom skämtet aldrig hade gått hem i USA annars. Vilken amerikan känner till ordet borg på svenska?

Nej, jag tror faktiskt inte att det var tennisspelaren Borg som åsyftades. Tvärtemot vad du påstår så har det här skämtet gått hem förut* och det är för att jänkarna tycker att namn med Berg eller Borg och några andra låter väldigt svenskt. Lyssna när en amerikan ska försöka härma svenska på skoj. Det har ingenting med det svenska ordet BORG att göra!

*Skämtet är inte unikt och nytt för First Contact om nu någon trodde det. Jag har hört det förr i serier och filmer i olika tappningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Nej, jag tror faktiskt inte att det var tennisspelaren Borg som åsyftades. Tvärtemot vad du påstår så har det här skämtet gått hem förut* och det är för att jänkarna tycker att namn med Berg eller Borg och några andra låter väldigt svenskt. Lyssna när en amerikan ska försöka härma svenska på skoj. Det har ingenting med det svenska ordet BORG att göra!

Skämtet går nog att tolka på olika sätt, eftersom the Swedish Chef i Mupparna gör en parodi på det svenska språket. Han säger Bork bork bork. Samtidigt är de första Mupparnaprogrammen samtida med Björn Borg, så att han säger det lär myclet väl komma ifrån just att namnet Borg associerades med svenskan. Att de tycker Berg låter svenskt lär komma ifrån Bergman (Ingrid och Ingemar).

Det gör det dock inte mindre absurt, eftersom Lily i sånt fall skulle ha sett på nästan hundra år gamla avsnitt av Mupparna.

Redigerad av Aike

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill nog påstå att amerikanen känner till sverige mer än man kan tro. När jag var i Las vegas var det tex en taxichafför som hade bättre koll på svenska idrottsmän och kvinnor än vad jag hade. Och jag tror att myten om den svenska flickan som frigjord och lättillänglig lever kvar. Och många äldre amerikaner lär väl ha koll på vem Greta Garbo var.

Dock är väl medelamerikanens geografikunskaper sämre än vad man kan önska. Såg tex en på nätet som frågade om det gick kryssningsfartyg från chicago... J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag vill nog påstå att amerikanen känner till sverige mer än man kan tro. När jag var i Las vegas var det tex en taxichafför som hade bättre koll på svenska idrottsmän och kvinnor än vad jag hade. Och jag tror att myten om den svenska flickan som frigjord och lättillänglig lever kvar. Och många äldre amerikaner lär väl ha koll på vem Greta Garbo var.

Var det Sörenstam och Borg de kände till? :D Jo, det är klart vi har några kända svenskar, men de är inte särskilt många:

Garbo, Bergman (Ingrid och Ingemar), Björn Borg, Olof Palme och några till. Men de är få och knappast mycket kända utanför den generationen som levde medan kändisen var aktiv.

Redigerad av Aike

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu