mumle Postad 26 November, 2001 Rapport Postad 26 November, 2001 Nja...Jag är lite skeptisk till dethär avsnittet. Det va lite spännande, men inte så mycket mer. Allt känndes väldigt förutsägbart och slutet va lite för abrupt. Det får... 6.7/10
Morn Postad 26 November, 2001 Rapport Postad 26 November, 2001 Är det bara jag som räknat ut att Borgdrottningen är Sevens mamma. Visst har jag rätt!? Eller?! Jag vet inte var du fått de ifrån men det är helt fel. ps. star trek världen cirkulerar inte runt voyager :cardassian: :ferengi:
ulric Postad 26 November, 2001 Rapport Postad 26 November, 2001 MYCKET bra avsnitt! Bästa på länge. *****r vilken hårding Janeway har blivit. Somliga tycks ha fått för sig att borgerna blivit mesproppar. Poängen är väl att Voyager under sin resa har lagt sig till med en massa teknologi som gjort dem mera jämspelta, bland annat genom att norpa den från borgerna. Ulric
Quiet Postad 26 November, 2001 Rapport Postad 26 November, 2001 Jag håller med Ulric, Janeway är verkligen bra här. Speciellt när hon säger "There are three things to remember about being a starship captain: Keep your shirt tucked in. Go down with the ship... and never abandon a member of your crew." - Janeway och: Queen to 7 of 9: "We believed you'd be an asset to us, we were wrong.You are weak." Janeway: "Don't listen to her 7... she's irrelevant." p.s. tack till Kristoffer.
Janson Postad 26 November, 2001 Rapport Postad 26 November, 2001 Jag tyckte avsnittet var mycket bra, möjligtvis lite lite action. Men en grej fattade jag inte riktigt... Var borgdrottningen och Seven "linkade" på nåt sätt? Eller menade hon att de tänkte på samma sak när hon sade: "Our thoughts are one"? ???
mumle Postad 26 November, 2001 Rapport Postad 26 November, 2001 ...vilken hårding Janeway har blivit. Jag kan inte säga att jag tycker om "den nya Janeway"... Hennes onaturliga hårdingstil börjar snart likna Conan, vilket inte är nån direkt positiv jämnförelse. Hennes humör skiftar så larvigt onaturligt från känslomässig, medlidande kvinna till muskulös Chuck Norris-wannabe. Nä, det blir tummen ner för Janeway!
Lis@ Postad 27 November, 2001 Rapport Postad 27 November, 2001 Jag håller med Ulric, Janeway är verkligen bra här. Speciellt när hon säger "There are three things to remember about being a starship captain: Keep your shirt tucked in. Go down with the ship... and never abandon a member of your crew." Tycker jag med.
Mr Banana Postad 27 November, 2001 Rapport Postad 27 November, 2001 Var det bara jag som upptäckte ett översättningsfel i det här avsnittet? Eller var det ett översättningsfel över huvudtaget? Jag har sett avsnittet tre ggr nu och tror att det är ett fel. Janeway: - Remodulate the shields. Evasive manoeuvre! Textning: - Ställ om sköldarnas undanmanöver. ???
Lis@ Postad 27 November, 2001 Rapport Postad 27 November, 2001 Var det bara jag som upptäckte ett översättningsfel i det här avsnittet? Eller var det ett översättningsfel över huvudtaget? Jag har sett avsnittet tre ggr nu och tror att det är ett fel. Janeway: - Remodulate the shields. Evasive manoeuvre! Textning: - Ställ om sköldarnas undanmanöver. ??? Jo, det ser ju ut att vara fel. Dom som har översatt måste ha blandat ihop två meningar till en, eller så är de dåliga på att förstå amerikanska..? ???
ulric Postad 27 November, 2001 Rapport Postad 27 November, 2001 - Remodulate the shields. Evasive manoeuvre! Nån som tänkt på det förresten: Picard sa alltid "Evasive maneuvers pattern si-eller-så", aldrig bara Evasive Maneuvers i största allmänhet. Inte för att det brukar hjälpa något vidare i och för sig, de blir alltid träffade och kontrollpanelerna blir alltid kortslutna och skjuter blixtar. Undrar vad rymdfackets skyddsombud tycker om det.
Wrogie Postad 27 November, 2001 Rapport Postad 27 November, 2001 Dark Frontier DEl 1 var bättre än del 2. Det var mer spännigh i del 1. Del 2 bara sänkt betyg tyckte jag. Men i vissa delar var del 2 mycket bättre än del 1. Tex som ni andra har sagt: .....abandon a crewmember....... ....our thoughts are one..... DEt häftigt att se Drottnigens skepp explodera i transwarp Att få see så mycket att USS Raven var bra, fast jag skulle vilja se när borgerna tranporteras över till RAven....bla blabla Mycket allmänbildande Jag ger avsnittet: 4,5/5 P.s Avsnittet var inte lika bra som Scorpion Proton
Rickard Postad 28 November, 2001 Rapport Postad 28 November, 2001 Ok, jag hade fel om att drottningen var Sevens mamma, men det var fler än jag som trodde det Jag visste att hon skulle få träffa sin familj i alla fall (pappa drönare) Tycker att del 2 var bättre än ettan jag... I ettan var de ju bara en massa outfills. Det var någon som tyckte att tvåan inte var spännande, men måste säga att jag tyckte precis tvärt om. Kunde det bli mycket mer spännande mellan Seven och drottningen. När och hur och om Seven skulle svika kollektivet. PUUHH... Det var spänning. visst var slutet lite definitivt, men det får gå. Totalt får avsnittet 8 i betyg av mig, vilket höjs av del 2 och Janeways kamp att få tillbaka Seven.
Rickard Postad 28 November, 2001 Rapport Postad 28 November, 2001 Synd att vi inte hade rätt, Lis@ men spekulationer här, nu, inför, under och efter Voyager är halva nöjet!!! :sigh: Vi kommer alla att göra det som vi bäst på här på forumet. Spekulera och dividera, komentera och dementera!!! länge leve www.stvoyager.nu Voyager is rocking fett!!!
Mikael Postad 1 December, 2001 Rapport Postad 1 December, 2001 Tyckte det var bra avsnitt, med borger och så. Drottningen sa att vi var ett envist folk men i talande stund hade de skickat en (1) kub och mot det lilla folket skickade det två (2) om man inte räknar med dem och Star fleet + grannar har mycket större flotta och sånt. Lite lurigt, Med mumle skalan är det en 4/5 och vanlig 8/10
Ella Postad 2 December, 2001 Rapport Postad 2 December, 2001 Nu är jag ett par veckor sen med mina kommentarer, men ändå Ska se om jag kommer ihåg nåt vettigt att säga... Jag såg Dark Frontier 1 tillsammans med min lillasyster som hela tiden satt och sa: Det här har jag sett förut. Jag sa såklart emot henne eftersom det var första gången det sändes och jag inte hade det på något videoband... Sen när Janeway och Seven sprang runt på borgskeppet fick jag en väldigt kuslig deja vu känsla... Var då tyvärr tvungen att ge min syster rätt, vi hade sett det förut, när vi hälsade på hos några i England... Jag satt alltså och såg det här jättebra avsnittet för andra gången och kom inte ihåg ett dugg... Första delen är kanonbra, jag satt på helspänn hela tiden, men del 2 är inte så pjåkig den heller. Jag tycker inte om Susanna Thompson, men borgdrottningen är ju alltid borgdrottningen! Nånting som jag hakade upp mig på var att alla borger man såg var killar. Såg First Contact nyligen och det var samma sak där, får de kvinnliga drönarna vara nån annanstans eller hur funkar det egentligen? Nästa gång ska jag skriva direkt efter att Voyager sänts så jag kommer ihåg nåt... *suck*
ulric Postad 2 December, 2001 Rapport Postad 2 December, 2001 Är det någon mer än jag som har ett minne av att de i "The Raven" säger att Sevens föräldrar dog i kraschen? Här dyker minsann hennes far upp, som gubben i lådan.
Mikael Postad 2 December, 2001 Rapport Postad 2 December, 2001 Ulric I "The Raven" så laddade aldrig ner databasen (så vitt man såg) + att de bara var där en liten stund innnan de stack därifrån.
Quiet Postad 2 December, 2001 Rapport Postad 2 December, 2001 Jag satt alltså och såg det här jättebra avsnittet för andra gången och kom inte ihåg ett dugg... Det var ju samma sak här. Antingen är det vi som har väldigt dåligt minne eller så var det avsnittet som inte va sådär jättebra. Ang. "The Disease" (#210) Så har jag sett även det avsnittet för ca. ett år sedan. Det har dröjt sig kvar i minnet. Ni som läst avsnittsbeskrivningen kanske tror att avsnittet om kärlekshistorien mellan Harry och "ABotW" är endast tråkigt, men det har faktiskt sina poänger. Det ska bli roligt att se det igen.
Herman Postad 2 December, 2001 Rapport Postad 2 December, 2001 "Dark Frontier I och II" var som väntat bra, även om jag väntat mig lite mer. Del 2 var längre men pga den intensiva spänningen glömde man bort den detaljen. Avsnittet kändes trots sin förlängning alltför kort, som även Mumle kommenterade. Visst fanns det en hel del fascinerande scener: tolkningsmöjligheter då Drottningen skonar farkosten med en besynnerlig min mot 7/9, Janeways kaptensdeklaration inför Wildman. Det enda riktigt undermåliga med avsnittet är orsakerna att hjälpa sin bortrövade besättningskvinna. Visst ska man försöka rädda medlemmar i nöd men att riskera sig själv, Tuvok och Paris... Här känns det litet tunt och invändningar skulle passat. Annars vore alla fördelar Borg kan få av 7/9 tillräckliga skäl för att rädda henne, men betänk bara hur Janeway skonar henne i första delen, med alla konsekvenser det skulle kunnat få (och kanske även får, för den delen). Betyg: 8,5 av 10.
Ella Postad 3 December, 2001 Rapport Postad 3 December, 2001 Guldavsnitt!! "The disease" var precis i min smak! 8/10, det var lite för lite action i det... Sevens syn på kärlek var så träffande Helt dum är hon ju inte... Sen har vi ju Janeways reaktion... Stackars Harry, säger jag bara... Visst, regelboken var ju 3 cm tjock, men Janeway var kanske lite väl hård... eller avundsjuk... (J/C varning på middagscenen i Janeways rum föresten!!) Men varför brydde dom sig så mycket om det andra skeppet? Var det nåt speciellt med det eller är Janeway alltid lika hjälpsam??
ulric Postad 3 December, 2001 Rapport Postad 3 December, 2001 Ulric I "The Raven" så laddade aldrig ner databasen (så vitt man såg) + att de bara var där en liten stund innnan de stack därifrån. Precis. Det är därför jag är så undrande till om det är där eller senare jag fått för mig att Sevens föräldrar skulle vara döda. F.ö. kan man tycka att Seven borde ha vetat om att hennes föräldrar också blivit drönare, med tanke på det gemensamma medvetandet. Men man kan förmoda att en Borg inte fungerar så.
Quiet Postad 3 December, 2001 Rapport Postad 3 December, 2001 Avsnittet "The Disease"(#210) Kul avsnitt i sin helhet, men storyn har, som Ella säger, vissa glapp. Stannar Voyager till vid varenda fraktskepp som är i behov av reparationer? Visst, de säger att de svarade på ett distress-call, men vad fick de ut av affären? Och han asyl-killen, vart tog han vägen? Vissa saker känns lite för lösa. Annars är hela situationen att de stöter på andra intelligenta varelser som de samarbetar med inte helt dum. Att alla ser nästan precis likadana ut (med undantag för uniformerna) är ju bara skrattretande. ;) Affären mellan Kim och Tal var också lite tveksam. Hur hade de träffats? Janeways utbrott på Kim var lite överdrivet, men iom den ärliga ursäkten han fick i slutet så går det jämnt ut. Doktorn som brukar vara så noga med att förklara precis vad som är fel fick inget utrymme alls i avsnittet. Och Chakotay syntes nästan bara på middagen (den med J/C-varning). Att se Janeway smutsa ner sig lite förstärker hennes karaktärstolkning ytterligare. Men, totalt ger jag det 7 / 10.
pelle28k Postad 3 December, 2001 Rapport Postad 3 December, 2001 Jag kan hålla med lite att detta avsnitt var lite tafatt.. 4/10. För det är alldeles för många glapp i serien.. Komma mitt i serien.. Harry i kärleksförhållande, yaneway jobbar m.m. Det käns som om dom klipt bort början och man kommer mitt i handlingen..
ulric Postad 3 December, 2001 Rapport Postad 3 December, 2001 Affären mellan Kim och Tal var också lite tveksam. Hur hade de träffats? Janeways utbrott på Kim var lite överdrivet, men iom den ärliga ursäkten han fick i slutet så går det jämnt ut. Harry har en inbyggd magnet som drar till sig omöjliga fruntimmer. ;-) Reglementet verkar lite orimligt för den typen av omständigheter som besättningen på Voyager lever under. Jag menar, de kan ju inte förväntas hålla på sig tills de (eventuellt) kommer tillbaka till Jorden. Bra spel av Garrett Wang hjälpte avsnittet, tycker jag.
Lis@ Postad 3 December, 2001 Rapport Postad 3 December, 2001 Jag är inte helt säker på vad jag tyckte om "The disease".. Rätt bra, fast inte så mycket "startrek".... Det var många konstiga saker med, som inte avslutades (Fast det med asylkillen avslutades faktiskt, tycker jag, besättningen på generationsskeppet åkte ju därifrån och då slapp han söka asyl). Jag tycker också att Garret Wang spelade väldigt bra.
Rekommenderade inlägg