Gå till innehåll

157 medlemmar har röstat

1. 1.

• Kirk
      22
    • Picard
      72
    • Sisko
      13
    • Janeway
      39
    • Archer
      7

Rekommenderade inlägg

• 1 månad senare...
  • Svar 198
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Postad
Jepp, så ligger det till.

Tidslinjen ser ut såhär:

Archer - Enterprise nx-01

Kirk - Enterprise A och B

Rachel Garrett - Enterprise C

Picard - Enterprise D och E

Nej, nej Kirk var först kapten på enterprise, senare enterprise a men

var inte kapten ombord enterprise b, se filmen star trek generations. :vulcan:

• 2 veckor senare...
Postad

Jag visste inte vem jag skulle rösta på. Jag gillar Picard och Sisko. Men tanken på att hamna 70 000 ljusår hemifrån som Janeway gör och ändå behålla det lugn som hon trots allt gör är också anmärkningsvärt.

Postad

Som TNG fanatiker var jag ju givetvis tvungen att välja Picard. Jag valde honom på grund av hans tuffa stil. Väldigt slug och intellegent, har en stark vilja.

Efter den ökända händelsen när han blev borg :borg1: lade de till ett kraftigt karaktärs drag: hans hat mot borg, och det är väldigt intressant att se hur han hanterar sitt hat.

• 1 år senare...
Postad (redigerade)

Hmm, för mig är det nästan dött lopp numera mellan Kirk, Picard & Sisko men rösten föll ändå på Kirk. Janeway är för mig en grinig gammal käring (efter lite diskuterande med andra kom vi fram till att hennes frisyrer är en starkt bidragande orsak). Hon ger mig lite utav bilden av den elaka styvmodern (eller den hemska svärmodern).

Archer är väl skaplig men faller på att han inte varit med så mycket ??n. Det finns fler sidor av honom kvar att utforska.

Picard är pålitlig. Han för respekt med sig och han är klok och sansad. Men jag saknar den impulsivitet som Kirk besitter. Picard är FÖR diplomatisk för min smak.

Sisko gillar jag mer och mer. Han är framåt och räds inte att t ex hota (bluffa?) när han är i minoritet. Han viker sig inte för någon och har ett fantastiskt sätt att lägga tyngd bakom orden utan att höja rösten eller använda några yviga gester. Kort sagt, när Sisko talar lyssnar man.

Men Kirk är ju alltid Kirk. Det som avgjorde för mig kan beskrivas med två ord:

Kobayashi Maru. Det är på något vis Kirk i ett nötskal. Jag är helförtjust i det faktum att han inte som de andra mer försöker hitta kryphål i "reglerna", utan istället ändrar på dem för att nå sitt mål. Det visar på en vidsynthet som är ganska sällsynt.

Redigerad av Tom_Hell
Postad

Jo det är en speciell kirg-egenskap, men hallå: grinig gammal kärring?! Okej Janeway har sina sidor men hon är väll inte grinig(även om frisyrerna kan diskuteras). Jag tycker visserligen att hon kan vara lite underlig ibland men när hon säger till, då lyder man. Dessutom har hon en förmåga att använda diplomati och när det inte går så skramlar hon lite med vapnen och hittar på ett sätt att lösa det ändå; utan strid. Det gör Janeway bra

Postad

Hm, det låter som om Tom Hell har problem med kvinnor i ledarställning. Jag tycker Janeway sköter sig bra i den svåra sits hon hamnat i med sin besättning. Dessutom gör Mulgrew ett bra jobb att försöka hitta en trovärdig tolkning av en kvinna i ett typiskt mansdominerat yrke, så vad gör det om rollen blir lite vresig ibland. De andra kaptenerna surar också till och ryter i, men det är kanske lättare att accepetera?

Postad

Definitivt Picard. Jag har iofs inte sett så mycket av Kirk, men jag älskar Picard. Och hans handrörelse när han säger Engage.

Btw, varför heter du captain_archer, men har Picard som avatar :?:

Postad
Hm, det låter som om Tom Hell har problem med kvinnor i ledarställning. Jag tycker Janeway sköter sig bra i den svåra sits hon hamnat i med sin besättning. Dessutom gör Mulgrew ett bra jobb att försöka hitta en trovärdig tolkning av en kvinna i ett typiskt mansdominerat yrke, så vad gör det om rollen blir lite vresig ibland. De andra kaptenerna surar också till och ryter i, men det är kanske lättare att accepetera?

<{POST_SNAPBACK}>

Tycker också att Janeway känns ganska gedigen och gör ett trovärdigt intryck som kapten. Som sagt är hon omgiven av massor med män som ska "hanteras" och hon behöver väl visa pondus!? Det som saknas är de humoristiska inslagen. T ex Picard är ofta roande t ex när Lwaxana är efter honom, eller när Q irriterar honom.

Postad

<{POST_SNAPBACK}>

Åh ja. Nu ska vi inte dra några snabba slutsatser här. Jag skulle ombord på Voyager ha stora problem med Janeway som kapten. Därmed inte sagt att jag skulle ha problem med kvinnor överlag. Det finns gott om exempel på kvinnor i Star Trek jag skulle kunna tänka mig att jobba under: t ex Tasha Yar, T'Pol, Kira, Dax etc.

Jag gillar bara inte Janeways sätt. Och jag är inte ensam på den punkten. Och man ska heller inte blanda ihop karaktären Janeway med skådisinsatsen från Mulgrew. Kate Mulgrew är en utmärkt skådespelerska som jag har stor beundran för.

Postad

Jag ber om ursäkt om jag förhastat mig i min slutsats, men det var nog ordvalet som jag reagerade på (grinig gammal kärring). Jag tycker att Janeway ofta försöker entusiasmera sin besättning i den svåra sits de befinner sig, att hon sedan blir trött under det enorma ansvar hon befinner sig är ju inte konstigt. Dessutom är det mycket svårt att komma ifrån skeppet och rensa tankarna och fylla på energireserven när de befinner sig så långt bort. Detta har alla de andra kaptenerna kunnat, de har också kunnat besöka sina nära och kära, något som måste ha tärt på Janeway.

Postad

Än en gång måste jag skillja mellan min favorit och den, enligt min åsikt, bäste kaptenen.

Picard är den bäste enligt mig. Hans tålamod och diplomatiska förmåga gör honom till en sån respektingivande person samtidigt som han är fullt kapabel att hantera fiender.

Dessutom sticker han ut i den amerikansk-dominerade officerskåren vilket gör honom både exotisk och (ur min synvinkel) trevligare.

Janeway är dock favoriten. Hon är Voyagers ansvarsfulla mamma. Hon är mjuk mot de mjuka och hård mot de hårda och en allmänt trevlig typ.

Jag skulle ha problem att tjänstgöra under Picard men aldrig under Janeway :)

Sisko är bra men jag gillar inte riktigt den miljö han är i.

Kirk tycker jag inte har några som helst kaptensegenskaper, han överlever bara tack vare sin enastående tur.

Archer kommer jag aldrig att kunna tåla. Han är för familjär med besättningen och löjligt oerfaren när han ska "upptäcka" rymden.

Medans Picard lägger tyngd på varje ord håller Archer med löjliga resonemang så man nästan skäms över att vara människa. Varje gång han pratar tänker jag; "res dig inte upp!!! res dig inte upp!!!", och så ställer han sig upp och börjar vifta med armarna :arg:

Postad

Jag tycker dels att det det är svårt att döma Archer redan, dels att det är skönt att det kommer en ny inriktning inom kaptensämbetet. Vi har så många som står där med stor pondus och pekar med hela handen, och här kommer en oerfaren kapten, den första i sitt slag som inte har en massa föregångare som han kan luta sig mot och ta efter. Visst är han lite valpig och förtjust i äventyr, men det lämnar fältet öppet för en massa bra episoder och en spännande utveckling hos karaktären. Vem vet, i slutet av sista säsongen står han kanske där med all den pondus vi har vant oss vid att se hos en kapten, och visar vägen för alla kommande kaptener.

Postad
Vem vet, i slutet av sista säsongen står han kanske där med all den pondus vi har vant oss vid att se hos en kapten, och visar vägen för alla kommande kaptener.

<{POST_SNAPBACK}>

Och enligt förhandsreklamen för serien är ju Archer Kirks gamla barndomshjälte, även om det av förklarliga skäl aldrig nämns i TOS.

Postad

Så kirk hade också hjältar, hmmm. Det låter inte likt den Kirk jag känner.

Jag håller med om att det är trevligt att se en kapten som inte har samma pondus. Men samtidigt känns han lite för konstgjord för min smak.

Postad
Jag tycker dels att det det är svårt att döma Archer redan, dels att det är skönt att det kommer en ny inriktning inom kaptensämbetet. Vi har så många som står där med stor pondus och pekar med hela handen, och här kommer en oerfaren kapten, den första i sitt slag som inte har en massa föregångare som han kan luta sig mot och ta efter. Visst är han lite valpig och förtjust i äventyr, men det lämnar fältet öppet för en massa bra episoder och en spännande utveckling hos karaktären. Vem vet, i slutet av sista säsongen står han kanske där med all den pondus vi har vant oss vid att se hos en kapten, och visar vägen för alla kommande kaptener.

<{POST_SNAPBACK}>

Var såg du det? Jag fick intrycket att om Kirk hade nån hjälte så skulle det vara sig själv..

Postad
Så kirk hade också hjältar, hmmm. Det låter inte likt den Kirk jag känner.

<{POST_SNAPBACK}>

Var såg du det? Jag fick intrycket att om Kirk hade nån hjälte så skulle det vara sig själv..

<{POST_SNAPBACK}>

Kirk har haft många hjältar även om Archer inte har bevisats vara en av dem.

Han blir ju barnsligt förtjust när han träffar någon som varit "aquired reading" på akademin som t.ex Christopher Pike eller Garth of Izar.

Vi de sällsynta tillfällena tycker jag han är som mest sympatisk.

Postad

<{POST_SNAPBACK}>

Nåja, det har som sagt aldrig nämnts i någon serie och får väl tas med en nypa salt då det var skaparna av Enterprise som bl a körde det som slogan när serien skulle lanseras.

Postad

Jag hade missat denna röstning!?

Men mitt väl blev lätt. Sisko är för mig den den kapten jag själv skulle kunna tänka mig att tjänstgöra under. Alltså den mannen är helt outstanding. Han kan hålla sig kall, när det behövs, så att man sitter och fryser i soffan. Han är otroligt omtänksam och varm. Hans ödmjukhet gränsar till det religiösa, då han inte låter stoltheten ta överhanden. Han framstår i vissa lägen som osårbar, vilket höjer moralen (även hos mig).

Picard är också en av mina favoriter, men Sisko älskar jag, men sen är jag ju ett fanatiskt DS9-fan :w00t:

• Skapa nytt...