Gå till innehåll

157 medlemmar har röstat

1. 1.

• Kirk
      22
    • Picard
      72
    • Sisko
      13
    • Janeway
      39
    • Archer
      7

Rekommenderade inlägg

Postad

Min röst faller på picard pågrund av att:

1. Han känns mer erfaren på nåt sätt,alltså han verkar veta vad han håller på med..

2.Han känns som en naturlig ledare.

• Svar 198
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Postad

Picard

Han är kung och en bättre kapten finns inte. Han kan vara stridbar och tvär, men är samtidigt skräckslagen för barn. Får han förtroende för dig så är han en underbar chef som ger dig frihet under ansvar. Helt enkelt en underbar människa och ledare med fel och brister som alla vi andra (bristerna alltså). Kirk är en lättviktare i jämförelse och framstår i mina ögon som en TV-wannabe i jämförelse med Picard och låter inte sina medarbetare ta tillräcklig plats. Hoppas ingen ta illa upp ;) Picard citerar Moby Dick och andra klassiker, är intresserad av historia och är diplomat med pondus. Ingen av de andra kaptenerna kommer i närheten av honom.

På andra plats kommer nog Janeway, trots hennes i mina ögon något irriterande röst. Hon visar tåga och är samtidigt en duktig vetenskapsman och ledare. Att hon tog hand om 7/9 och var morsa åt henne gjorde inte saken sämre. ;)

Postad
Picard

Han är kung och en bättre kapten finns inte. Han kan vara stridbar och tvär, men är samtidigt skräckslagen för barn. Får han förtroende för dig så är han en underbar chef som ger dig frihet under ansvar. Helt enkelt en underbar människa och ledare med fel och brister som alla vi andra (bristerna alltså). Kirk är en lättviktare i jämförelse och framstår i mina ögon som en TV-wannabe i jämförelse med Picard och låter inte sina medarbetare ta tillräcklig plats. Hoppas ingen ta illa upp ;) Picard citerar Moby Dick och andra klassiker, är intresserad av historia och är diplomat med pondus. Ingen av de andra kaptenerna kommer i närheten av honom.

På andra plats kommer nog Janeway, trots hennes i mina ögon något irriterande röst. Hon visar tåga och är samtidigt en duktig vetenskapsman och ledare. Att hon tog hand om 7/9 och var morsa åt henne gjorde inte saken sämre. ;)

Rätta mig om jag har fel, men är inte Kirk också väldigt intresserad av historia? Han verkar iaf kunna sin historia och citerar klassiker lite då och då :)

Postad
Rätta mig om jag har fel, men är inte Kirk också väldigt intresserad av historia? Han verkar iaf kunna sin historia och citerar klassiker lite då och då :)

Iofs, men jag anser Kirk lade sig i för mycket och skulle nästan alltid själv spela hjälte. Det sägs ju att även skådespelarkollegorna var lite bittra på honom ibland... Nej, han var för självgod i min mening. En god ledare måste kunna ha mera distans till sig själv och låta sina medarbetare växa och få ansvar.

Postad

Lätt

Jean-Luc Picard

är mitt svar och det är ingen tvekan här han är solklar förebild för hur en kapten ska vara

lite hård stel och är ärlig med ett ess i bak fickan är det ser ut som mörkas. plus att åldern

och erfarenhet är i 99% enormt grym grund att stå på i alla händelser

Länge leve Star Trek

Fredrik KS B)

Postad

Iofs, men jag anser Kirk lade sig i för mycket och skulle nästan alltid själv spela hjälte. Det sägs ju att även skådespelarkollegorna var lite bittra på honom ibland... Nej, han var för självgod i min mening. En god ledare måste kunna ha mera distans till sig själv och låta sina medarbetare växa och få ansvar.

Jovisst, men det är ju inte hans personliga ego (som rapporterats varit jobbigt ibland) vi bedömmer nu, utan endast karaktären.

Har man räddat universumet så många gånger som Kirk har så har man (enligt mig) rätt att vara lite självgod :)

• 1 månad senare...
Postad

Jag håller med om att Picard är den "bästa"

Jag anser att han är en kreativ person med många possitiva sidor, och is i magen när det verkligen behövs.

Synd bara att han inte har så mycket humor.

Å andra sidan skulle han inte vara lika bra då.

• 6 månader senare...
Postad (redigerade)

Bästa kaptenen... Det är nog Janeway eller Picard. Jag har lite svårt för att bestämma mig för vem jag tycker bäst om. Men om jag ska skriva en liten utläggning så blir det nog såhär:

Janeway: Handlar mycket efter hennes känslor om vad hon tycker är rätt och fel vilket många gånger skapar problem för henne och hennes besättning ombord på Voyager.

Picard: En eftertänksam man som ??r väldigt tyst och instängd. Fattar aldrig förhastade beslut utan går oftast igenom det med Riker, Data och Troi för att försöka hitta den bästa lösningen på diverse problem.

Sedan kommer nog Sisko. Han är mer av en näst intill perfekt mix av både Janeway och Picard. Skulle kunna tro att han hade de två till föräldrar ;P

Archer tycker jag är för självgod. Bara för att han råkar vara son till den man som var med och skapade Warp 5- motorerna så fick han befälet över NX-01. Har var inte mogen för den uppgiften. Tycker inte alls om honom.

Kirk har jag bara sätt agera i Generations och jag tycker att det inte räcker för att bygga en grund på vad jag tycker om honom så jag lämnar honom utanför.

Redigerad av Paradox
Postad
Picard ser ut att vinna denna röstning rejält. För mej så känns han främst stabil och klartänkt, vilket är väldans viktigt om man har ett sådant ansvarsfullt befäl.

Det får jag hålla med om. Jag har alltid imponerats av hans klarsynthet och förmåga att se sanningen i allt, och vara den som sätter ner foten och säger stopp. En mycket god kapten.

Detta hindrar givetvis inte att jag gillar se Kirk droppkicka sig ur problem :w00t:

Postad
Picard ser ut att vinna denna röstning rejält. För mej så känns han främst stabil och klartänkt, vilket är väldans viktigt om man har ett sådant ansvarsfullt befäl.

Det får jag hålla med om. Jag har alltid imponerats av hans klarsynthet och förmåga att se sanningen i allt, och vara den som sätter ner foten och säger stopp. En mycket god kapten.

Detta hindrar givetvis inte att jag gillar se Kirk droppkicka sig ur problem :w00t:

Håller också med. Tror jag nämnde något om detta i Kirk VS Picard.

• 6 månader senare...
Postad

Är Janeway utan tvekan, men det är heller inget större fel på Picard.

Men jag skulle inte kunna tänka mig att ingå i Picards besättning, som jag kan i Janeways..

Janeway=Bra och jag kan tänka mig att vara där.

Picard=Bra, men på avstånd....

ja, ungefär så...

Postad (redigerade)

Picard känns mest "kaptensmässig" för mig. Kirk är mer som Riker; sugen på äventyr och tjejer ;), men Picard STYR verkligen sitt Enterprise med mer auktoritet.

Janeway är en bra karaktär och en fullt habil kapten, men når inte riktigt samma klass som Picard och Kirk.

Redigerad av Marvin
Postad

1: Picard, utan tvekan. Hans kompetens blandat med hans naturliga ledarskap är en match made in heaven. Ibland är han dock lite för tjurig för mig, men jag tycker att en ledare ska vara lite smått envis, tjurig, sträng ibland :)

2: Archer. Han är inte bara en bra kapten, han är en del av sin besättning på ett unikt sätt. Enligt min uppfattning är Archer väldigt sammanlänkad med sin besättning, de är verkligen hans vänner. Ofta använder han deras förnamn, har jag märkt, vilket har sin för- och nackdelar.

3: Kirk. Har inte sett mycket TOS alls, men det lilla jag har sett indikerar på en riktigt bra kapten.

(Janeway och Sisko kan jag tyvärr inte uttala mig om, för jag har inte sett varken Voyager eller DS9)

(Om man får välja andra kaptener s?? bara måste jag nämna Riker när han har befälet, och Data i Redemption)

• 1 år senare...
Postad

Picard med sina förmågor att lösa konflikter väldigt lik Kirk kanske ett strå vassare på detta fast Kirks idé att förstara en dator för att få igång fredsförhandlingar är riktigt genial.

Postad

Det fins en del likhteter mellan Picard och Kirk, men jag tycker ändå att Kirk har mycket närmare till att ta till med fysiskt våld. Båda sitter stadigt i sinna skepp och försöker att förhandla i en kris, men när det kommer till personlig fajt är Kirk snabb med att ta till en droppkick, och blir lite smått galen ibland. Picard är inte blyg för att ta till med knytnävarna, det vet vi, men han söker ändå alltid en mer diplomatisk lösning, så länge det fins en lite chans.

Postad

Nu har jag sett rätt mycket av serierna och detta är min rank nu:

1: Picard. Den borne diplomaten som med säker hand styr sitt skepp.

2:Janeway. En stark kvinna i en utomordentlig svår situation. Har dock för mycket brister för att nå upp till Picard.

3 och 4: Archer och Kirk känns som skapta i samma form. Båda leder sina skepp och är inte rädda att stråla ner till planeter för diverse äventyr.

5: Sisko. Är den av kaptenerna som känns minst kaptensmässig och mest osynlig även om han samtidigt är den mest samansatta personligheten. Håller sig gärna i bakgrunden och är mer mån om sin familj och svartas rättigheter än sin station. Dock är ds9 den bästa serien men det är en helt annan historia. J.

• 4 månader senare...
Postad

Okej, dina enradare börjar bli lite upprepade. Jag måste därför varna dig, då vi flera gånger har fått be dig att motivera dina korta inlägg. Läs forumreglerna innan du skriver mer.

• Skapa nytt...