Jump to content

Smallville- Stålmannen som ung

speck

Recommended Posts

personligen gillar jag verkligen den här serien.

den är mycket bättre än serien superboy som gick i slutet på 80-talet.

här får man se Clark Kent växa upp och hans krafter vaknar till liv en efter en i tonåren (istället för tidigare versioner då alla har visat sig innan han ens blivit sju).

Jor-El framställs inte som ett perfect helgon. och framför allt gillar jag att dom har med folk med diverse kopplingar till tidigare versioner.

rymdskeppet är mycket bättre än dom andra versionerna (bortsett från superman the movie med christopher reeve i huvudrollen).

Har Superboy gått på svensk tv?? :blink:

Själv minns jag med värme "The Great American Hero" från min barndom på tidigt 80-tal. En ganska töntig kille får en magisk Stålmannen-liknande dräkt av några rymdvarelser och får superkrafter genom den.

Men ang Smallville så kommer jag aldrig att acceptera den i "mitt" Stålmannen-universum. Å andra sidan gillade jag inte heller den "nya" Stålmannen-serietidningen som kom i slutet på 80-talet. Reeves filmer tillsammans med superhjälte-kulturen på 70-talet är vad jag håller mig till.

(Och att göra Jor-El och de andra från Krypton till onda rymdvarelser var väl kanske den värtsa förädringen man kunde gjort!)

Ang. klassificeringen så är Stålis en renodlad SF-figur för mig!

Edited by Tom_Hell

• 3 weeks later...
Har Superboy gått på svensk tv?? :blink:

Men ang Smallville så kommer jag aldrig att acceptera den i "mitt" Stålmannen-universum. Å andra sidan gillade jag inte heller den "nya" Stålmannen-serietidningen som kom i slutet på 80-talet. Reeves filmer tillsammans med superhjälte-kulturen på 70-talet är vad jag håller mig till.

(Och att göra Jor-El och de andra från Krypton till onda rymdvarelser var väl kanske den värtsa förädringen man kunde gjort!)

Jag vet nog inte riktigt om jag skulle se på Jor-EL i tv-serien smallville som direkt ond eller någon annan från krypton för den delen.

i smallville var det kryptonerna själva som förstörde krypton (mycket likt vi människor förstör våran egna planet varje dag).

sanningen är nog att kryptonerna i smallville bara är mer mänskliga än dom i tidigare versioner och i tidningarna.

PS. kolla in den HÄR länken.

• 1 month later...

Jag gillar Smallville, åtminstone det jag sett vilket är större delen av de första tre säsongerna, fast jag är fortfarande ett mycket större fan av Lois & Clark. Smallville retconnas in i kontinuiteten så väl det går, Stålmannen har ju en lång historia av att anamma olika saker från olika inkarnationer av sig själv. Kryptoniten är väl det mest kända exemplet, den kom ju ursprungligen från radioföljetongen innan den kom med i tidninen.

Är ganska intresserad av Superman men som så många andra långkörarserier beror nöjet i att läsa hans tidningar på hur mycket man uppskattar författarna och tecknarna.

Tom Hell, vet inte om du visste det men gamla Stålmannen (och äldsta Stålmannen, han har ju startats om och moddats mer än en gång) finns ju i nuvarande Stålmannens multiversum...

men slogs nyligen ihjäl av nyaste Stålpojken

. Stålmannen har ocks?? fått tillbaks mer och mer av det han förlorade vid omstarten 86. Det som etablerades då har väl ändrats en 2-3 ggr sedan dess också.

(DC-universumet är väl det krångligaste serieuniversumet att ha koll på med omstarter av serierna, omskrivningar av bakgrunder under pågående kontinuitet och massiva crossovers involverande flera universum...)

• 2 weeks later...
Egentligen lite utanför ämnet - men ändå en intressant frågeställning: är Stålmannen verkligen fantasy? Jag hade nog spontant klassificerat den som sf, men det är kanske inte helt riktigt. Några andra tankar?

OT

Jag brukar säga att teknologibaserade "superkrafter"/"magier" är sci-fi, då faller stålmannen till fanatsy. Dock så brukar alla tänka "Alver & Orcher!" när folk hör fantasy.

Slut OT

Jag gillar av princip inte "XXXXX som barn" spinoff-serier då de har en lång historia av att förstöra den serie de kom ifrån, främst är det att helt plötsligt är alla lika gamla och då manusförfattarna gillar att ta bovar från föräldra serien och också göra dessa unga. Hur det är i Smalville vet jag inte då jag bara har sett några få avsnitt av den.

• 4 weeks later...

jag borde inte gilla Smallville med tanke på att jag är inte den som gillar när de skriver om saker och inte håller sig till den etablerade historien(hatade X-men p.g.a de mecklandet) men trots att Lex Luthor plötsligt känner Clark Kent redan i unga år och dessutom är riktigt sympatisk istället för en makthungrig galenpanna eller rena Uberkapitalisten(tycker att det är skitsamma hur mycket lidande han orsakar bara han tjänar en summa på det) så gillar jag serien(beror nog på Kristin Kreuk och Erica Durance)

Edited by K´hogh son of Klintoch

• 2 months later...
att göra Jor-El och de andra från Krypton till onda rymdvarelser var väl kanske den värtsa förädringen man kunde gjort!

jag har i några veckor kollat igenom flera smallville avsnitt där jor-el är med. och jag anser att det hela med att kryptonierna är onda är starkt överdrivet.

i slutet på sänsong två fäster jor-el symbolen för släkten el på clarks bröst, till föjd av att clark vägrar erkänna sitt kryptonska ursprung. jor-el gör det helt enkelt bara för attt visa sin son att det är lönlöst att förneka vem man är. antagligen tänkte han ta bort det senare. vilket förhindrades när clark satte i kryptonitnyckeln, förstörde skeppet och orskakade explosionen som fick martha att få missfall.

i clarks skepp fanns det ett medelande till clark från jor-el där det stod att han skulle ''rule'' (härska). detta var visserligen en del av serien när John Byrne förnyade den -86 (-87 i sverige). men där (precis som i tv-serien lois & clark) var det ju ingen uppenbarhet att karln skulle dra på sig tajts och bekämpa brott (till motsatts till tidigare versioner). det hela handlade snarare om att jor-el hade övervägt att han son kanske skulle vilja ta över jorden en dag.

smallville är trots allt i grunden en mix av tidigare versioner (blandat med lite nytt) av historien om stålmannen. i dom gamla tidningarna förlorade lex luthor sitt hår pga stålpojken (här orsakar clark det indirekt till föjd av hans ankomst till jorden. då hade dom också varit vänner, men blev senare fiender. det samma med fortress of solitude i kristal och mycket annat.

angående medelandet kan det hela röra sig om ett misstag. ta ordet kiss t.ex. på engelska betydder det kyss, men på svenska betydder det ju urin. om man sen tar en utomjordisk ras från en annan galax, så finns chansen att dom råkat välja det ordet till något positivt.

i början av säsong 4 blir clark omprogrammerad till kal-el för att han ska genomföra sitt uppdrag på jorden (vilket som i slutet på säsong 5 avslöjas att vara att stoppa zod). detta är självklart något jor-el ser sig tvungen att göra för att förbereda sin son att besegra zod och att det är en tajt tidsplan.

i tredje avsnittet av säsong 5 blir clark dödad och återförs till livet av jor-el. han informerar clark att detta kommer kosta livet av någon nära honom. om man bara lyssnar så förstår man att naturen har en balans och i och med att jor-el återfört sin son till livet har han upprört den balansen, livet kommer resultera i att någon annan dör. (för någon med superhörsel är clark rätt dålig på att lyssna!!)

övrigt rör sig det hela om mänsklig idiotism.

i flera avsnitt snackar flera av karaktärerna (men inte jor-el) om att kryptonierna förgjorde sig själva. trots att detta aldrig sägs.

sanningen är bara att dom är livrädda för jor-el för att han inte är människa (människor har ju en tendens att döma folk utan anledning).

• 5 months later...

Såg på avsnittet ''Run'' häromdagen.

där träffar clark på bart allen, som försörjer sig som ficktjuv med hjälp av sin superfart.

clark anklagar bart för att vara kriminell, men det var en sak jag insåg och kollade på samtliga avsnitt jag har spelat in. både på egen hand (och med hjälp av både pete och chloe) har clark själv bryttit mot laget ett antal gånger:

inbrott och (med chloes hjälp) dataintrång m.m. med dataintrång menar jag alltså att dom, via datorer tagit reda på medicinska journaler och kriminella register, båda stängda för allmänheten. särskilt när det gäller ungdomsbrottslighet, då är det ju hemligstämplat och (såvida jag inte har helt fel) olagligt att ta fram (särskilt för civila).

sedan på slutet av ''Run'', slänger clark en kille genom ett tak, vilket borde ha dödat killen (jag såg honom i alla fall inte ställa sig upp och gå iväg). clark har därmed begått mord. bart däremot är ju bara ficktjuv, inget annat och det gör han ju för att överleva!

sen är det en annan sak som jag retar mig på: hela tiden blir clark arg för att lex, lana, chloe (upp till det att hon fick veta sanningen) hela tiden är på honom och undersöker honom, försöker ta reda på hans hemlighet. men vi ser nästan hela tiden hur clark kollar upp andra med superkrafter. sedan spinger han ofta till sina vänner och föräldrar och ''outar'' dom. tror han att han har rätt att göra mot andra, det han inte vill att man ska göra mot honom? snacka om hykleri :arg: :arg: :arg: :arg: :arg: !!!!

Edited by speck

En annan konstig sak är chloes konstanta undersökningar.

hon är redaktör för en skoltidning från första året (vilket är lite konstigt i sig självt, oftast brukar sån jobb gå till seniors, ingen annan som ville ha jobbet?) till det att dom slutar high school. varför håller hon på med alla dessa konstiga undersökningar (eller snarare varför tillåter man henne göra det)?

vi får se henne springa in på ett sjukhus och ta bilder av patienter (som definitivt inte är hennes klasskamrater, såvida inte någon har gått om ett rekord antal år) och skriver historier om meteoritinfekterade.

som jag redan påpekat är hon ju redaktör på en skoltidning, därmed ska hon endast skriva om det som rör skolan, inget annat. när clark upptäcker grottan är en sak, för då gäller det en elev på skolan som gjort ett uppmärksammad upptäckt. men när hon sen springer omkring och skriver om folk med superkrafter, rör det definitivt inte skolan.

varför tillåts hon göra det? jag vet att hon i ett avsnitt på säsong ett fick sparken av rektorn, bara för att senare komma tillbaka innan avsnittet var slut. men ändå, säger inte föräldrarna till att hon måste sluta skriva om sådant nonsens?

• 7 months later...

"Fann" inte Smallville förns så sent som förra veckan. Har sett hela säsong 1 och 2 (har typ 2 avsnitt kvar i 2:a) och älskar det. Det som jag mest föll för var definitivt Lex och att han faktiskt framstår som iallafall halv-snäll (Plus att jag gillar Michael Rosenbaum skarpt. Nej, jag är ingen Clark-människa direkt).

Fast självklart är X-men fortfarande först i mitt hjärta när det gäller serietidnings-television :wub: DC-comics kan helt enkelt inte enligt mig någonsin toppa Marvel.

Samtidigt får Smallville cred för att vara den tv-serien som fick mig att upptäcka ett av mina favoritband: Remy Zero

Edited by johannalaforge

Jag har bara sett ett avsnitt av denna serie. Råkade vara på tv en dag när jag satt och slötittade. Blev inte alls intreserad av den. Kändes som vilken hillbilli-serie som hällst, vilken de har satt lite piff på genom att plasera Stålmannen där.

Jag är inte alls imponerad av den här serien. Som Unkas säger känns det inte som om det är "Stålmannen-som-ung-historier", utan "vilken-tjomme-som-helst-historier". Skådespeleriet är rätt träigt dessutom. Jag hoppades verkligen att jag skulle gilla den eftersom jag gillar Stålmannen skarpt, men tji fick jag. Har en del aversioner mot filmer/serier som går bakåt i tiden, de missar ofta en del då. Och då sitter jag bara och retar mig på det och kan inte riktigt koncentrera mig på historien, vilken trots allt kan vara bra men jag märker det knappt.

Jag har bara sett ett avsnitt av denna serie. Råkade vara på tv en dag när jag satt och slötittade. Blev inte alls intreserad av den. Kändes som vilken hillbilli-serie som hällst, vilken de har satt lite piff på genom att plasera Stålmannen där.

Måste säga att det där med Hillbilly är mitt i prick iallafall när det gäller Clark. Varje gång man ser honom i sina skotskrutiga skjortor får man en sudden urge att sjunga "I'm a lumberjack and I'm okej, I sleep all night and I work all day".

Om ändå serien hadde varit så bra som "The Lumberjack song". Då vore den värd att se på. Som det är nu är det inte någon humor alls i serien.

Jag måste säga att jag inte fullt håller med. Brukar personligen skratta stenhårt åt Chloe's och Lex's vassa kommentarer, de är helsköna tycker jag. Andra, som exempelvis Clark och Lana, är sådana karaktärer som jag tycker har sina komiska stunder, men på tok för sällan, ja.

Tja du kan ha rätt i det du säger, men för mig, om man jämför Smallville med Python, så är Smallville helt utan humor. Python ligger på en helt annan nivå. Faktiskt långt över de flesta, kanskt till och med alla.

Dock bra att du hittar något roligt i serien johannalaforge. Då är den inte helt bortkommen.

Tja du kan ha rätt i det du säger, men för mig, om man jämför Smallville med Python, så är Smallville helt utan humor. Python ligger på en helt annan nivå. Faktiskt långt över de flesta, kanskt till och med alla.

Dock bra att du hittar något roligt i serien johannalaforge. Då är den inte helt bortkommen.

Man måste nog komma med någonting utom denna jord för att kunna trumfa Python. Seriöst, den som inte skrattar hejdlöst åt Eric Idle's accenter eller Graham Chapman och hans "Silly", den måste vara från en annan planet.

• 8 months later...

Huh... tänka sig att jag verkar vara den enda Smallville beundrare här, precis som i verkliga livet typ. Okay, liten halv lögn där. Inte så himla förtjust i själva serien i sig, utan denna nya version av Lois Lane. Slötittade på serien innan Erica Durance (Lois Lane) dök upp i säsong fyra och sedan dess har jag varit fast. Har säsong fyra-sju på dvd och har säkerligen titta på Lois avsnitten dussintals gånger vid det här laget. Tänker inte börja rabbla på som jag brukar göra när jag verkligen gillar en serie/karaktär, men detta är en serie jag har hållt fast vid även om det har varit vissa korta perioder då jag nästan tröttnat på den hattiga storylinen.

Har sett alla Superman filmerna med Christopher Reeve och Margot Kidder, och visst jag kan fatta varför dom blivit kult, men jag är inte mer impad av dom filmerna än Smallville. Båda två handlar om Clark Kent, i helt olika stadier av hans liv, men det är typ där likheten tar slut. Dom har ju ändrat en hel del i serien och jag är inte ett fan av allt, men Erica Durance's Lois Lane uppväger en hel del. Jag har personligen aldrig sett en bättre och roligare Lois Lane förut, och jag följde även Lois & Clark: The New Adventures of Superman som liten.

(Och skulle nog säga att Smallville är mer sci-fi än fantasy. Borde inte tråden flyttas eller nått?)

Edited by ambreal

Första Superman filmen (om jag minns korrekt) är den enda av dom tre som är riktigt sevärd. Treans slut var minst sagt dåligt, men som sagt jag kan förstå varför filmerna betyder så mycket för så många människor. Jag är helt enkelt inte en av dom. (Och nu kommer vi in på Superman filmerna istället... hmm, finns det en seperat tråd för dom?)

Jag gillar Smallville och brukar se det vardagar 15:10 på sexan.

Jag vet inte riktigt varför jag gillar det men jag tror att det är för att jag känner igen mig lite i Clark och för att det är en ungdomsserie.

Något annat speciellt du gillar med serien? Humorn kanske till exempel? (Ingen komedi direkt men den har ju sina komiska stunder tycker jag.)