Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postad
Gene Roddenberry dog den 24 oktober 1991. Alltså under TNGs femte säsong.

Aigh igen. Jag hade för mig att han bara levde under första säsongen, vilken jag trodde började spelas in år 1989, men så är det inte. Förgrömmade minne som ska vara fel. 1987 var det ju. Det jag menar är att Gene var exekutiv producent under säsong 1, medan han bara var rådgivande producent under de nästkommande fyra säsongerna? Därmed att hans inflytande över avsnittens handling minskade --> avsnitten blev bättre :P Inte sant?

Lokatt - Jag håller med dig om Ten Forward :) Det är ett skönt avbrott i alla dessa stridscener eller andra situationer där de är "back on duty" igen.

• 3 veckor senare...
  • Svar 83
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Postad (redigerade)

The Next Generation är den bästa serien (okej, ska väl tilläggas att jag inte har sett alla säsonger av övriga star trekserier) och det är nog mest tack vare de utmärkta valen när det gäller karaktärer och skådespelare. Patrick Stewart är en av de bästa skådespelare som finns, så fort han är med i en scen tar han över den totalt!

Brent Spiner är också en sådan skådis, han har ju haft möjligheterna att visa sina talanger lite mer än vad Patrick har i och med att Data har fått vara med om så mycket, t ex "A fistful of Datas" då Brent får spela så många olika roller :) Och att han hela tiden får utveckla Data på olika områden.

Sedan verkar alla avsnitt vara så genomtänkta (förutom några få som inte håller samma klass som andra, ett exempel är väl "The Game" och "Imaginary Friend", fast jag har bara sett dom en gång, en gång till kanske kan få mig att ändra uppfattning).

Många avsnitt har hjälpt mig en hel del i skolan, jag har inte världens bästa fantasi så när vi fick i uppgift att skriva en text om drakar, all deras anatomi osv tog jag hjälp av avsnittet "Ethics" (ni som har sett det vet vad det handlar om, så jag skriver inte mer än så, jag vill inte spoila för er som inte har sett det).

Men som sagt, karaktärerna känns genomtänkta, jämför man då med Voyager (som jag inte såg hela serien, bara de sista säsongerna så egentligen vill jag inte uttala mig) som har Harry Kim, han känns inte genomtänkt, jag vet inte varför men hans karaktär känns inte rätt. I TNG finns det ingen sån. Nu blir det risk för upprepning så jag ska snart sluta :P

Såhär står det på imdb.com om Gene Roddenberry: "Star Trek: The Next Generation" (1987) TV Series (executive producer) (1987-1992).

Anledningen varför första säsongen inte var riktigt superbra var väl som med de flesta serier, att karaktärerna har inte hunnit växa till sig, storyn kanske inte är 100%ig med mera.

Noterade att någon sa att bryggan på Enterprise D är den snyggaste. I've been there. Var i London i mars för att se mitt favoritband Placebo, samtidigt hade dom utställningen Star Trek - The Adventure i Hyde Park, så jag och min familj strosade dit, jag i romulanlugg (hade inte min vulcanfrisyr då, tyvärr...), det var riktigt intressant och roligt. Fick se Trois turkosa klänning och en massa andra kostymer etc. och beama mig med Worf :) Men höjdpunkten var ändå att få se the warp core och vara i maskinrummet, gå igenom dörrarna och åka i the turbolift och sist men inte minst, sitta i Rikers chair på Enterprise D:s brygga (riktigt härlig upplevelse!). Pappa snodde snabbt som tusan åt sig Picards chair, desvärre. Och när vi som var ett litet gäng var där fick vi faktiskt sitta i dom, annars fick ingen göra det. Sa i alla fall vår guide, och han fotade oss, dum som jag var fixade jag luggen samtidigt så enligt mig är bilden förstörd pga det. Men äsch. Ska scanna in den sen kan ni få se :)

För att få till en bra slutkläm här vet jag inte riktigt vad jag ska skriva. Så jag citerar :) You all know what this line is :)

"Five card stud, nothing wild. And the sky's the limit."

Redigerad av imzadi
Postad (redigerade)
Noterade att någon sa att bryggan på Enterprise D är den snyggaste. I've been there

Coolt. B) Jag undrar en sak, du säger att det fanns mer än bara bryggan uppbyggt alltså? Hur var allt detta konstruerat? Hade de tagit de viktigaste rummen på skeppet och anslutit med turbohissar o dyl? För jag antar att de inte byggt Enterprise-D i skala 1:1. ;)

Redigerad av Essray
Postad

Man gick in i engineering (hur nu det stavas...) och fick en snabb glimt av the warp core, det var en liten avspärrning så man kunde inte gå så långt, sedan fortsatte man in i turboliften, där började det ryka och allt blev jätteskumt, och när man "åkt" färdigt (fast egentligen bara gått ut på andra sidan ;) klev man in på bryggan och fick vara med om en borgattack, jag stod på Worfs plats under den sekvensen :) Efter det fick man kika runt lite, egentligen inte fota, fast det gjorde vi ändå :)

Ungefär så. Ska rota fram bilden och sätta in den.

• 2 månader senare...
Postad (redigerade)

Efter en längre period av ekonomisk kris så övertalade jag en vän att köpa TNG box nr.6.

Nu har jag sett varenda avsnitt 2 ggr om! Jag har dragit slutsatsen av säsong 6 är ju den segaste säsongen av dem alla, och 2:an samt 5:an är nog favoriterna faktiskt. Gillar 2:an för den handlar mycket om Data och hans android liv. 5:an gillar jag för det händer väldigt mycket i den och bra manus är det med! Sedan är det klart att 3:an med Borg och 7:an med sista avsnittet är väldigt bra med! Det är ju svårt att bestämma sig!

Redigerad av Mr Borg
  • 1 månad senare...
Postad

Sitter och läser intressanta artiklar på Star Treks officiella sida. Så därför kommer det nog en del länka idag från mig :rodna: . Aja, jag har börjat titta på TNG igen och då jag sitter å läser hittar jag en artikel om Picards 10 bästa avsnitt. Kanske lite kul för dem som liksom jag har tänkt att se alla TNG avsnitt. Sen har det varit många bra avsnitt som ni även har rekomenderat i denna tråden.

• 8 månader senare...
Postad

Angående debatten om Doktor Pulaski. Jag tycker det var bra att hennes karaktär inte var lik Beverly´s, hade ju inte varit så intressant. Gillade Pulaski´s rättframhet och att hon vågade ta risker (även om kaptenen misstyckte ibland). Beverly är ju mer än snäll medmänniska, medan Pulaski brinner för själva doktorsyrket i sig mer (på gott och ont).

• 2 veckor senare...
Postad
The Next Generation är den bästa serien (okej, ska väl tilläggas att jag inte har sett alla säsonger av övriga star trekserier) och det är nog mest tack vare de utmärkta valen när det gäller karaktärer och skådespelare. Patrick Stewart är en av de bästa skådespelare som finns, så fort han är med i en scen tar han över den totalt!

Brent Spiner är också en sådan skådis, han har ju haft möjligheterna att visa sina talanger lite mer än vad Patrick har i och med att Data har fått vara med om så mycket, t ex "A fistful of Datas" då Brent får spela så många olika roller  Och att han hela tiden får utveckla Data på olika områden.

Jag håller med, och det är dessa två som verkligen gör serien så otroligt bra. Storyn måste självklart också vara bra, men är skådespelarna inte så bra så är det svårt att lyfta en story.

Både Stewart och Spiner har ju lång teaterhistoria bakom sig, det gör mycket.

Den karaktär som ändrats mest i serien är ju dock Riker. Efter säsong 1 så ville dom att han skulle spela mer av sig själv och inte så bitsk som han var i 1:an.

I dessa avsnitt visar dock Stewart sin stora bredd som skådespelare:

Best of Both Worlds - Family - All good things - Sarek. De här avsnittet är bland mina favoriter också helt klart.

• 2 månader senare...
Postad

En karaktär som jag verkligen gillar är Guinan, som jag också påpekat i röstning för karaktärer, men på samma sätt som jag gillar Guinan känner jag det absolut motsatta mot läkaren Katherine Pulaski. Hon påminner mig om en svenskalärare jag hade på komvux en gång i tiden. Hon var lika påfrestande som Pulaski.

Dr. Beverly Crusher är en underbar karaktär, en läkare som jag gärna hade besökt, men det blev tufft när hon för en säsong blev ersatt med Pulaski. Om jag så hade fått gulafebern så hade jag inte gått till sjukstugan så länge Pulaski var där. Hennes sätt att köra över människor är fruktansvärt frustrerande och hennes nedsättande och överlägsna attityd mot Data får mig att se rött.

Jag har förstått att Pulaski har problem med nära relationer, hon har varit gift tre gånger, men att hon har fått sån plats på Enterprise är för mig en gåta. Ja menar, människan mästrar ju självaste Picard och då kan ju inte ens verklighetsuppfattning vara på topp.

I hela ST-kosmos så är karaktären Pulaski den svåraste för mig att acceptera.

Postad
Jag undrar, var det meningen att byta ut Beverly mot henne bara för att tittarna skulle bli irriterade? :huh:

Orsken till att de bytte doktor var att Gates Mcfadden var gravid under den tiden.

<{POST_SNAPBACK}>

Nja, som jag minns det ville hon helt enkelt inte fortsätta då hon tyckte att hennes karaktär fick för dåliga manus (eller nåt i den stilen.) Något litet bråk var inblandat iaf. Att en skådis blir gravid är ju inget hinder för en tv-serie.

Själv gillade jag karaktären Pulaski mycket bättre än den bleka och endimensionella Crusher. Dessutom älskar jag skådisen Diana Muldaur. Men av någon knepig anledning har tittare inte gillat hennes roller i så stor utsträckning. Man jublade när hennes karaktär föll ner i ett hisschakt och dog i "Lagens Änglar" och man klagade så på henne i TNG att man inte hade något annat val än att byta tillbaka till Crusher.

Om detta beror på hennes roller eller sättet hon spelar dom på låter jag vara osagt, men jag tror nog mer på det första.

Postad
Jag har förstått att Pulaski har problem med nära relationer, hon har varit gift tre gånger, men att hon har fått sån plats på Enterprise är för mig en gåta. Ja menar, människan mästrar ju självaste Picard och då kan ju inte ens verklighetsuppfattning vara på topp.

<{POST_SNAPBACK}>

Det var det som gav serien nerv under andra säsongen tycker jag. Det fanns ju ingen som lyckades mejsla ut någon ordentlig karaktär av sina roller under den första. Pulaski hjälpte till med det en hel del. Dessutom hade man nog också triangeln Kirk-Spock-McCoy från TOS i åtanke där Pulaski skulle ta på sig McCoy-rollen som motpol till Picard(Kirk) och Data(Spock). Tanken var i mångt och mycket att ge Data mer djup med hjälp av en ifrågasättande Pulaski. Det lyckades i mitt tycke men samtidigt gjorde det Pulaski illa omtyckt då hon ifrågasatte publikens gunstling. Så ur ren dramaturgisk synpunkt var Pulaski ett fall framåt jämfört med Crusher.

Postad
Jag undrar, var det meningen att byta ut Beverly mot henne bara för att tittarna skulle bli irriterade? :huh:

Orsken till att de bytte doktor var att Gates Mcfadden var gravid under den tiden.

<{POST_SNAPBACK}>

Nja, som jag minns det ville hon helt enkelt inte fortsätta då hon tyckte att hennes karaktär fick för dåliga manus (eller nåt i den stilen.) Något litet bråk var inblandat iaf. Att en skådis blir gravid är ju inget hinder för en tv-serie.

Själv gillade jag karaktären Pulaski mycket bättre än den bleka och endimensionella Crusher. Dessutom älskar jag skådisen Diana Muldaur. Men av någon knepig anledning har tittare inte gillat hennes roller i så stor utsträckning. Man jublade när hennes karaktär föll ner i ett hisschakt och dog i "Lagens Änglar" och man klagade så på henne i TNG att man inte hade något annat val än att byta tillbaka till Crusher.

Om detta beror på hennes roller eller sättet hon spelar dom på låter jag vara osagt, men jag tror nog mer på det första.

<{POST_SNAPBACK}>

endimensionella Crusher?...öh...

För mig är Crusher en team-medlem det är inte Pulaski. Pulaski har svårt för reglementet (det kan väl en karaktär ha och att det är bra). För mig känns Pulaski bara fel. Chruser inger förtroende, vilket inte Pulaski gör. Men det är väl så att en del gillar man och en del inte, men Crusher är en varm, lyssnande och närvarande kvinna och det är väl det jag tycker så mycket om.

Postad
Det var det som gav serien nerv under andra säsongen tycker jag. Det fanns ju ingen som lyckades mejsla ut någon ordentlig karaktär av sina roller under den första. Pulaski hjälpte till med det en hel del.[---]

Tanken var i mångt och mycket att ge Data mer djup med hjälp av en ifrågasättande Pulaski. Det lyckades i mitt tycke men samtidigt gjorde det Pulaski illa omtyckt då hon ifrågasatte publikens gunstling. Så ur ren dramaturgisk synpunkt var Pulaski ett fall framåt jämfört med Crusher.

<{POST_SNAPBACK}>

Intressant synvinkel. När jag läser den så känns det som om du har rätt, Pulaski gjorde att man tyckte bättre om de övriga karaktärerna. Rent generellt så håller jag med EoNeel - Crusher bra, Pulaski dålig - men när jag tittar på säsong 2 nu så har jag faktiskt lagt märke till det du säger, hon får alla andra karaktärer att framstå som bättre. Hon har så bestämda åsikter och gör saker och ting på sitt sätt utan att vilja kompromissa det minsta och det känns inte som om det är rätt sätt att bete sig på ett rymdskepp.

Jag gillar inte Pulaski alls och skulle inte vilja ha henne som doktor om jag blev sjuk :)

Postad

Jag tycker mycket bra om Dr. Beverly Crusher. Hon är en duktig läkare som inger förtroende, hon är svalt elegant med sitt röda böljande hår. Och det bubblar alltid en undertryckt romans mellan henne och Picard.

Dr. Katherine Pulaski tycker jag också mycket bra om, fast av en annan anledning. Denna dam har mycket skinn på näsan och säger vad hon tycker. Hon är inte direkt någon privatdiplomat utan alltid pang på. Påminner i stil ganska mycket om min största kvinnliga star trek favorit, Kira Nerys.

Postad
endimensionella Crusher?...öh...

För mig är Crusher en team-medlem det är inte Pulaski. Pulaski har svårt för reglementet (det kan väl en karaktär ha och att det är bra). För mig känns Pulaski bara fel. Chruser inger förtroende, vilket inte Pulaski gör. Men det är väl så att en del gillar man och en del inte, men Crusher är en varm, lyssnande och närvarande kvinna och det är väl det jag tycker så mycket om.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu talar jag om karaktären som den var i 1:a säsongen. Att försöka jämföra en 7-säsongs karaktär med en 1-säsongskaraktär är orättvist. Och dessutom lite som att jämföra äpplen och päron.

Och i den 1:a säsongen var karaktären Crusher tämligen en-dimensionell. Det fanns inget djup. Det blev inga riktigt utvecklande avsnitt för den karaktären.

Crusher bra, Pulaski dålig - men när jag tittar på säsong 2 nu så har jag faktiskt lagt märke till det du säger, hon får alla andra karaktärer att framstå som bättre. Hon har så bestämda åsikter och gör saker och ting på sitt sätt utan att vilja kompromissa det minsta och det känns inte som om det är rätt sätt att bete sig på ett rymdskepp.

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm, Sådana har ju funnits förut i stjärnflottan. Drar mig till minnes en viss James T Kirk som gjorde storartad karriär på att vägra kompromissa. Archer visar upp liknande tendenser...

Postad
Hmm, Sådana har ju funnits förut i stjärnflottan. Drar mig till minnes en viss James T Kirk som gjorde storartad karriär på att vägra kompromissa. Archer visar upp liknande tendenser...

<{POST_SNAPBACK}>

Förvisso, men i min åsikt så är det lite skillnad på befälhavare och doktorer. En befälhavare behöver ha lite mer handlingskraftighet och ledaregenskaper, medan andra egenskaper är viktigare hos en läkare. Man kan ju jämföra med Voyagers EMH, som i början av serien konstant blev gnälld på för att han hade dåligt "bed side manner". Jag tycker han har vissa likheter med Pulaskis personlighet...

Visst, man kan argumentera att en befälhavare och en doktor har lite liknande plikter - båda ansvarar för andra människors liv, och visst behöver en doktor också besitta handlingskraft, vi vill ju inte att patienten ska hinna dö innan hon bestämt sig för vad hon ska göra - men på lite olika nivåer kanske. Kaptenens främsta uppgift är att på ett mer abstrakt plan skydda besättningen från faror; en läkare gör det mer konkret, och när man träffar människor i en så utsatt position som en läkare faktiskt gör så behöver man besitta lite ödmjukhet och samarbetsförmåga. Och jag anser inte att Pulaski har någon av dessa kvaliteer.

:D

Postad
Man kan ju jämföra med Voyagers EMH, som i början av serien konstant blev gnälld på för att han hade dåligt "bed side manner". Jag tycker han har vissa likheter med Pulaskis personlighet...

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen tvekan om att Pulaski var en av hans 47 inprogramerade läkarpersonligheter :D

Postad

Såg 2.17, Samaritan snare igår, i det avsnittet där Picard måste få sitt artificiella hjärta utbytt. Han vill inte att operationen ska genomföras av Pulaski, skyller på image och far till stjärnbas 515 för att genomföra hjärtbytet.

Men jag tror om det hade varit Dr Crusher som varit doktor på skeppet så hade han gått med på att bli opererad av henne. Det verkar som om han har större förtroende för henne...

Tycker jag i alla fall :D

Postad
Såg 2.17, Samaritan snare igår, i det avsnittet där Picard måste få sitt artificiella hjärta utbytt. Han vill inte att operationen ska genomföras av Pulaski, skyller på image och far till stjärnbas 515 för att genomföra hjärtbytet.

Men jag tror om det hade varit Dr Crusher som varit doktor på skeppet så hade han gått med på att bli opererad av henne. Det verkar som om han har större förtroende för henne...

Tycker jag i alla fall  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Inte så konstigt egentligen då de känner varandra sedan långt tillbaka. Pulaski är en ny bekantskap.

Postad

<{POST_SNAPBACK}>

Inte så konstigt egentligen då de känner varandra sedan långt tillbaka. Pulaski är en ny bekantskap.

<{POST_SNAPBACK}>

Hum...Sanningen är väl att Picard inte heller står ut med Pulaski. Det tycker jag hela den serieomgången vittnar om.

Postad

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Hum...Sanningen är väl att Picard inte heller står ut med Pulaski. Det tycker jag hela den serieomgången vittnar om.

<{POST_SNAPBACK}>

Möjligtvis för hennes person då hon vågar ifrågasätta osv. Men jag har inte funnit tecken på att han har något emot hennes medecinska expertis...

Postad

Jag tycker beskrivningen i tidskriften STAR TREK, The Collector's Edition Part 13, om Picard's och Pulaski's "förhållande" är bra.

"Picard and Pulaski do not find it easy to get along. They both have strong personalities, and often have differing opinions. The captain always tries to make a rational overview of the situation, while Pulaski tends to advocate the most compassionate course of action, even if it may seem unwise."

"...and for some time she feels that their converstions tend to degenerate into arguments. "

"...Picard worries that her consuming dedication can interfere with her judgment, and he is annoyed by her tendency to interrupt him."

• 3 månader senare...
Postad

SPOILERALERT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag satt och tittade på avsnittet The Neutral Zone och undrade varför de blåste liv i de nedfrusna människorna de hittade...de var ju redan döda. Ett tag satt jag och funderade på om de inte bröt mot PD. Dessa människor hade varit nedfrusta i 400 år vad hade för liv att återvända till egentligen? Det var som de väckte dessa stackare på skoj. :blink:

Postad (redigerade)
SPOILERALERT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag satt och tittade på avsnittet The Neutral Zone och undrade varför de blåste liv i de nedfrusna människorna de hittade...de var ju redan döda. Ett tag satt jag och funderade på om de inte bröt mot PD. Dessa människor hade varit nedfrusta i 400 år vad hade för liv att återvända till egentligen? Det var som de väckte dessa stackare på skoj. :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tänkte inte på det sätt som du beskriver när jag såg avsnittet men nu när du säger det så kan man faktiskt undra om det var rätt att återuppliva människor som var döda. Om nu handlingen stred mot Prime directive vet jag nu inte, då måste man ju läsa vad som står i stadgarna.

Redigerad av Captain Proton
Postad

Det är lätta att konstatera. Inte många tycker om Pulaski, eller som jag elakt har kommit att kalla henne, Polacken. I första avsnittet där hon ignorerar och bråkar med vårann tålmodige Pikard, så hamnade hon i min svarta bok. Men jag förstår synpunkterna med att hennes karaktär kan ha hjälpt att forma de övriga karaktärerna. Om så är fallet så hadde hon ett otacksammt jobb. I alla fall, säsong 3, när Dr Crusher kommer tillbaka, jag var väldigt lycklig.

:arg: = Polack

:D = Dr Crusher

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa nytt...