Aike Posted August 7, 2012 Report Share Posted August 7, 2012 (edited) Ja, vi behöver planera en del för att kunna genomföra förslaget om att se om alla elva Star Trek-filmerna gemensamt inför Star Trek 12 premiären den 17 maj 2013. För er som missat det så skapade jag för några veckor sedan och det visade sig finnas ett stort intresse att se om filmerna. Vilka ska vara med? Följande ville vara med: Mr Trek Jocke Nettan FMI Pjotr´k Almost Human Lord Di Lego Levir Commander Michels Orville Soval Jenny Captain Mariah Fleetadmiral (om han köper filmerna på blu-ray) Aike Shran Så räknar jag rätt så är vi minst 15 stycken. Sedan antar jag att följande kommer att vara med också i någon mån i alla fall: HolyThree Ro Laren Unkas Supreme Commander Commander Richochet O´brian Så totalt lär vi kunna vara minst 20 stycken. Nu förstår jag att det knappast är troligt att alla kommer kika på varje film, men att vi ska kunna bli 4-5 stycken per gång verkar vara ett ganska lätt uppnått mål. Det vore dock kul om så många som möjligt såg varje film, då dels det blir bättre diskussioner, dels blir en kul uppladdning för varje person inför nästa film. Den som vill vara med kan anmäla sig här i tråden, i den ursprunliga ovan eller bara hänga på när det väl drar igång. Schema Mitt förslag på premliminärt schema ser ut så här: Motion Picture augusti Khans vrede september Star trek III september Star Trek IV oktober Star Trek V november Star Trek VI december Generations januari First Contact februari Insurrection och Nemesis mars Star Trek (2009) april Den enda ändringen från det ursprungliga är att tvåan och trean ses i september, vilket kan funka väl då de hänger samman. Jag har dock dåligt med tid mellan den 14-25 augusti eftersom jag är bortrest då. Så antingen får vi dra igång redan nu denna veckan eller under slutet av augusti. Om nu inte någon annan vill ta inititiv till att skapa den första omtittstråden... ...för jag ser gärna att varje film har en ny och unik trådstartare. Dels för att skapa större engagemang och intresse bland de som är med, dels för att om jag (och/eller några få) gör det hela tiden så det helt avhängt om jag (vi) vill göra det. Dessutom blir det kanske tråkigt att jämt läsa samma persons åsikter, analyser och tankar om filmen direkt efter ett tag. Så anmäl er som frivilliga för vilken film ni vill vara trådstartare för och sätta standarden för diskussionen! Jag tycker dock att det ska ställas vissa krav på trådstartaren: 1. Man bör komma med vettiga analyser, synpunkter, kritik, beröm och så vidare om filmen. Alltså motivera varför man anser något och inte bara "det här var bra". 2. Att man berättar lite om ens relation till filmen i allmänhet: hur många gånger man har sett den, vad man tyckte om den första gången man såg den, var man såg den första gången med mera. 3. Att man läser på lite om filmens produktion (Memory Alpha rekommenderas här) och kan ta fram något intressant fakta om filmen som man kan nämna och/eller väva in i sina synpunkter och att man ger en kort resumé samt länkar till filmens trailer på Youtube. 4. Att man informerar folk som anmält sig att vara med. Detta kan ske dels via pm, dels via att posta i denna tråden. Jag skulle nog säga att bägge sakerna är önskvärda. Dock vet jag inte hur det går till att skicka mass-pm? Åsikter och synpunkter på allt detta? I denna tråden diskuterar vi all planering samt vad som är bra med hela projektet samt varje enskild tråd. Edited September 18, 2012 by Aike Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AlmostHuman Posted August 7, 2012 Report Share Posted August 7, 2012 (edited) Dom där punkterna i slutet ställer jag mig frågande till. På den första så instämmer jag helt i det som skrivs. Givetvis borde man främja att man mer ingående berättar varför man tycker om/inte tycker om den filmen som man nyss har sett. Inte bara nöja sig med "den här filmen var bra/dålig". Den andra punkten bör vara frivillig. Den tredje känns inte alls nödvändig enligt mig och personligen så tänker jag inte göra så utan skriver mitt omdöme som jag själv vill. Eller inte alls. Att ställa krav på hur någon skall göra känns inte alls som något bra som inte heller, i min mening, kommer främja diskussion. Det viktiga är att vi gör något gemensamt och att man följer forumets regler. Inte att kräva hur någon gör när dom ser film, förbereder sitt omdöme eller sättet som man skriver på. Och den fjärde är väl inte ens nödvändig. Alla som är intresserade av att se filmerna borde hålla lite koll på när det börjar dra ihop sig, samt att vi faktiskt bara skall se en film per månad vilket ger gott om tid att upptäcka vilken film som ses just då och när. För det där med när man ser filmen är ju valfritt och tiden man har på sig är lång, vilket gör att en del kanske ser filmen i början av en månad, några i mitten och några andra i slutet. Då känns det lite överflödigt att sitta vid trådstart och spendera tid på att skicka PM till höger och vänster till alla som anmält intresse. Dessutom är vi ju olika aktiva här på forumet vilket gör att vi alla har olika mycket tid att lägga ner på sådant. Tycker inte det är trådstartarens skyldighet att meddela alla andra personligen när man skall se en film. Det syns enligt schemat som fastslås samt att man ser när varje enskild tråd startas. Lite koll själv tycker jag allt att man får ha. Edited August 7, 2012 by AlmostHuman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nettan Posted August 7, 2012 Report Share Posted August 7, 2012 @Aike. En massor fantatsika förslag och idéer du kom med i detta här diskussionstrådet. Jag instämmer med de första båda punkterma. Det gäller den fjärde punkten om mass-pm. Jag avskyr själv att skicka mass-pm. Jag anser att mass-pm är opersonligt och "skrikigt". Jag tror att de flesta kanske föredrar att läsa aktuellt information i denna aktuella omtittstråderna. Det gäller punkten 3 om fakta/ information kring filmens produktion. Jag tycker att det är själv upp till sig själv om man vill skaffa kunskap kring området eftersom jag tänkte på att det är stor varierade åldersgruppen bland forumläsarna och gästerna. Jag skulle aldrig använda youtube eftersom jag inte är så duktiga på detta. Hmm, jag har en dum fråga.... Kan jag möjligt använda spoilervaring på ett annorlunda sätt? Eftersom jag är väldig dålig på att förklara. Jag tar till exempel: "Bonus", det vill säga att man berätta guldkorn/bonus/påskägg om filmen men man inte vill förstöra aha-upplevelse för somliga. Man kan dölja "bonus"information genom att använda spoilervarning. Jag tänker mig att ta bort spoilervarning och "offentliggöra" bonusinformation när detta här aktuella diskussionstrådet passerar "utgångsdatum". Det är viktigt att alla får uttrycka sina funderingar/upplevels på eget sätt och det ska vara frivilligt invit. Får jag ta ansvar för det här omtittstrådet Filmen "The Motion Picture" (TMP)? Trots att jag verkliogt avskyr att starta ny tråd. // Ber om ursäkt för dålig svenska för att inte orka kolla om svenska är korrekt. (Skrev direkt från min hjärta) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted August 8, 2012 Report Share Posted August 8, 2012 Jag håller med både Nettan och A.H. Hur man angriper ämnet i sig borde vara fritt, bortsett från att man som vanligt följer forumreglerna (motiverar och är tydlig), annars finns risken att folk känner sig så styrda att de inte vill vara med och starta trådar (vi får lite av ett uppstats-i-skolan-syndrom). Vi får alltså inte ställa upp krav på vad som bör finnas med i trådstarten utan i stället främja kreativiteten (läraren har talat :P hehe). Det där med att leta upp produktionsinfo osv. låter i mina ögon som overkill men den som vill får givetvis ha med det - det kan vara nog så intressant (dock bör det inte vara ett "krav"). Om trådskaparen får friheten att skapa introduktionen som han/hon känner blir det både roligare att läsa och mer personligt på samma gång. Massutskicken är mig till synes onödiga och som Nettan skrev är det ändå ett ganska trist sätt att få information på. Man kan ändå helt enkelt visa de senaste inläggen och ta reda på vad som diskuterats - vilket jag tror alla gör (om någon dock mot all förmodan skulle ha missat knappen i fråga finns den uppe till höger och heter "Visa nytt innehåll"). Spoliervarning är ett bra sätt att hantera information med, dock ställer jag mig lite frågande till om den än nödvändig i det här fallet eftersom det hela går ut på att man har tittat på filmen innan man diskuterar. Eller vad tycker övriga? Eftersom Nettan var "först till kvarn" tycker jag vi klubbar igenom att hon kör på med första trådstarten till "The Motion Picture". Kör så det ryker! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr'k Posted August 8, 2012 Report Share Posted August 8, 2012 Konsensus verkar vara sammanfattat i Commander Michels tråd - håller med där. Kör på, Nettan! Om någon skulle vilja lägga till mer information baserat på sådant de hittat om filmen, så är det mycket positivt och uppmuntras självfallet, men det skall inte vara något krav. Jag eller någon annan forumledare kommer troligtvis att lägga till något i varje ämnesinledande inlägg, så att vi lättare kan hitta de olika diskussionerna och på så sätt hålla samman dessa. Jahopp, då skall man försöka hitta en tid till att se filmen också! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted August 9, 2012 Report Share Posted August 9, 2012 Jag är givetvis på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted August 10, 2012 Report Share Posted August 10, 2012 Kan meddela att jag fått tag på samtliga filmer och kommer vara med i samtliga diskussioner YEY! Jag ser verkligen fram emot att se TOS filmerna för första gången Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted August 10, 2012 Author Report Share Posted August 10, 2012 Hur kommer det sig att du aldrig har sett dem förut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted August 10, 2012 Report Share Posted August 10, 2012 Jag har helt enkelt inte haft tillgång till dem och inte tänkt på att köpa dem när det var dags att beställa filmer . Det brukar bli högst spontant när vi beställer på nätet, egentligen borde man skriva upp en lista på sånt så man kommer ihåg... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lord Di Lego Posted August 11, 2012 Report Share Posted August 11, 2012 Jag kan absolut tänka mig att starta tråden för någon av filmerna. Fast jag vet inte vilken... Det är nog bäst att jag väntar och ser lite angående det. Jag är ingen van film/TV-kritiker, så jag är minst sagt tveksam när det kommer till min förmåga. Jag tittar och lär med de första filmtrådarna så återkommer jag sen. När det kommer till diskussionen angående kraven håller även jag med om att de där kraven kan bli lite väl restriktiva och/eller tuffa för vissa. Så länge de faktiskt startar/deltar i en faktiskt diskussion om filmen, med bra åsikter och resonemang som är väl förklarade med understöd av bra argument och jämförelser så ser jag inga som helst problem. För egen del så kan jag dock göra en liten ansträngning och försöka täcka alla punkterna lite grann, om ni nu vill det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted August 29, 2012 Author Report Share Posted August 29, 2012 Jag har skrivit och klistrat fast en nyhet om omtittstrådarna överst på framsidan. Detta för att öka intresset och ge alla som har kommit hem efter semestrar och jobb- samt utbildningstarter att komma igång med tittande. Jag själv var utomlands tills i måndag utan mina filmer, men ska titta på den första filmen i dagarna. Jag hoppas att fler också väljer att göra det eftersom vi behöver titta på tvåan relativt snart för att schemat ska hålla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lord Di Lego Posted August 30, 2012 Report Share Posted August 30, 2012 Är det någon som funderar på att ta på sig trådstarten för ST:TWOK (tvåan), som Nettan gjorde för ST:TMP? Detta är ingen anmälan, jag känner mig inte riktigt mogen för det än. Men det vore bra att veta vem som ska 'leda' oss in i den filmen, så att vi inte bara sitter och väntar på varandra sen. :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted August 31, 2012 Author Report Share Posted August 31, 2012 Jag kan ta film nummer två i slutet av nästa vecka kanske. Om det inte finns någon som jättegärna vill diskutera den. Vi måste fortsätta inom kort för att schemat skall hålla. Jag anser dock att alla trådar ska förbli öppna åtminstone till en tid efter tolvan släpps, eftersom det kan komma eftersläntare som ser en eller flera filmer senare än när tråden var som mest aktiv. Jag föreslår att du tar den tredje filmen Lord om ingen annan gärna vill ta den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lord Di Lego Posted August 31, 2012 Report Share Posted August 31, 2012 Jag föreslår att du tar den tredje filmen Lord om ingen annan gärna vill ta den. Jag kan försöka mig på den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted September 6, 2012 Author Report Share Posted September 6, 2012 Jag ska snart starta nästa tråd om film nummer två. Men jag är utomlands nu och precis landat i Riga, Lettland efter att ha blivit semideporterad ur Vitryssland Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lord Di Lego Posted September 6, 2012 Report Share Posted September 6, 2012 Jag ska snart starta nästa tråd om film nummer två. Men jag är utomlands nu och precis landat i Riga, Lettland efter att ha blivit semideporterad ur Vitryssland Då måste jag ju fråga; Vad gjorde du för att förtjäna det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted September 7, 2012 Author Report Share Posted September 7, 2012 Jag saknade en korrekt inbjudan för mitt visum. Jag trodde att det räckte att skriva personen som bjöd in mig på visaansökan. Så har det varit tidigare vad jag har förstått på Minsk flygplats och när man ansökte via den numera stängda ambassaden i Stockholm. Men reglerna ändrades den 1 september och numera behöver personen som bjuder in en till landet skicka en ansökan minst tre dagar före man anländer till flygplatsen. Denna saknades så jag skickades till transithallen med säkerhetsvakter och fick spendera natten där. Antingen kunde jag vänta där 3-5 dar, vilket var tiden för att en inbjudan skulle kunna skrivas och behandlas av myndigheterna eller att flyga tillbaka till EU, vilket jag gjorde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
O'Brien Posted September 7, 2012 Report Share Posted September 7, 2012 Trist, vilken soppa! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shran Posted September 17, 2012 Report Share Posted September 17, 2012 (edited) Vi är redan hela 17 dagar in i september månad och fortfarande så har ingen startat upp en tråd för film två. Det kanske är dags nu om man fortfarande har tänkt att hålla intresset uppe för det gemensamma förslaget att se om alla filmerna och även för att främja diskussioner på det här forumet. Edited September 17, 2012 by Shran Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted September 17, 2012 Report Share Posted September 17, 2012 Själv har jag ingen möjlighet eftersom jag inte fått hem några filmer ännu (men de är på väg). Annars hade jag gärna ställt upp... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shran Posted September 17, 2012 Report Share Posted September 17, 2012 För mig går det bra vem som än startar den. Aike verkade vara intresserad av att starta den tråden om man ser till tidigare kommentarer i den här tråden. Och som denne även underströk så är det ju med fördel som man försöker att hålla schemat om man ska hinna färdigt i tid och utan att behöva stressa. Får se om han fortfarande är intresserad av att starta tråden snart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hugh Posted September 17, 2012 Report Share Posted September 17, 2012 Ursäkta lite frågor för en som är ny här. Men hur fungerar detta. Ser ni filmerna tillsammans eller sitter ni var och en och ser filmerna när ni kan och sen lägger in synpunkter och kritik här på forumet? *nyfiken* /Hugh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lord Di Lego Posted September 17, 2012 Report Share Posted September 17, 2012 Aike har tagit på sig ansvaret att sätta igång tråden om ST:TWOK. Han har inte tagit tillbaka det så jag antar att det fortfarande gäller, jag tittar iaf in lite då och då för att se om det har hänt något på den fronten. Men det är sant att det börjar bli svårt att följa schemat i den här takten. Men jag vet inte, han kanske inte skulle ha något emot om någon annan tog initiativet, han kanske har ont om tid i nuläget. Vad säger du, Aike? Vad är statusen på ST:TWOK? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted September 17, 2012 Author Report Share Posted September 17, 2012 Jag tänkte titta och start tråden idag. Hugh: Vi startar en tråd för varje film på forumet där man diskuterar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted September 17, 2012 Report Share Posted September 17, 2012 Ursäkta lite frågor för en som är ny här. Men hur fungerar detta. Ser ni filmerna tillsammans eller sitter ni var och en och ser filmerna när ni kan och sen lägger in synpunkter och kritik här på forumet? *nyfiken* /Hugh Kan tillägga till Aikes kommentar att vi planerar att se igenom alla filmerna i kronologisk ordning innan den nya kommer nästa år, så fram tills dess ser vi en i månaden och diskuterar denna i en speciell tråd. Förra månaden var det första TOS (The Original Series) filmen, tråden till den hittar du Nu öppnas snart tråden för andra filmen i samma serie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts