Gå till innehåll

Kapten Janeways privatliv


B'Elanna

Rekommenderade inlägg

Jag har för mig att in avsnittet "Year of hell I" får man reda på att Janeways fördesledag är 20 maj? Stämmer detta? Någon som vet? (Chakotay ger henne en silver klocka)

Jo,det stämmer att Chacotey ger Janeway en silverklocka på födelsedagen under "Year of Hell". Jag kommer dock inte riktigt i hg cilken datum det är. Fast 20 maj ..... hmm det ringer en klocka fast jag är inte riktiogt säker. Någon som vet?

Ja, jag kollade vår förträffliga databas. Och du minns alldeles rätt. Hon fyller år 20 maj.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 månader senare...
Är det inte så att det är ingen som skulle tycka att det är fel att Janeway har ett förhållande, men hon själv anser att det vore fel och att hon skulle tappa fokus på sitt uppdrag att få hem sin besättning. Chakotay har väll till och med uppmuntrat henne att ha ett förhållande med ett hologram i Fair heaven. Han antyder dessutom att hon inte skulle vara den första :blink: hmmm undra om inte Quark i DS9 har värdens bästa affärsidé. B)

Du menar att man skulle kunna "hyra" sin drömkärlek för en kortare eller längre tid? Är inte detta kopleri? B) ;) J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Jag tycker absolut att Janeway borde ha rätt till privatliv och förälskelse (Se bara på Riker som förför praktiskt taget var enda kvinna han möter <_< ) även ombord på det egna skeppet. När man är så pass långt bort hemifrån måste reglerna böjas lite, resan hem kunde mycket väl ha tagit flera generationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag uppfattade det aldrig som att det skulel avar någon allmän regel som sätter stopp. Min tolkning var att Janeway måste sätta plikten före allt, inte på grund av tvång utan för att det är den personen hon är...

Vad det gäller hennes födelsedag blir jag lite förvånad. Säger de verkligen 20 maj i avsnittet? Jag trodde våran kalender var skrotad til förmån för stardate:s, eller hur är det med det d??r?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag uppfattade det aldrig som att det skulel avar någon allmän regel som sätter stopp. Min tolkning var att Janeway måste sätta plikten före allt, inte på grund av tvång utan för att det är den personen hon är...

Jag trodde inte kaptener fick ha förhållanden med sina underordande? I alla fall har jag fattat det så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde våran kalender var skrotad til förmån för stardate:s, eller hur är det med det där?

det är väl snarare så att stardates är ett pågående tidsmått som inte kommer igen. så i vissa fall, så som något som återkommer årligen på samma dag, är det ju bra mycket mer praktiskt att ha en cyklisk kalender. jag som har svårt att komma ihåg födelsedagar i vanliga fall skulle fått ett mindre nervsammanbrott av att försöka komma ihåg vilken stardate mina nära och kära fyller år nästa gång iaf...;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 år senare...
I avsnittet som nu är aktuellt på SVT Workforce blir kapten Janeway romantiskt involverad med en man på arbetsplatsen. Problemet är bara at hon inte vet att hon är kapten på Voyager. När hon vet det kan hon inte f0rtsätta kärleksrelationen.

Hon avslutar väl relationen för att hennes ansvar är att föra hem Voyager och inte kära ner sig. Sedan hade det produktionsmässigt kostat rätt mycket att ta med skådisen som gästskådespelare i flera avsnitt.

Detta tycket jag är fel. Picard får lov och ha relationer. Varför ska inte en kvinnlig kapten få lov att ha något privatliv? Personligen tycker jag att Janeway passar i hop med Chacotey? Vad tycker ni? :wub:

Var i serien hävdas det att Janeway inte får ha en relation? Det finns inget som tyder på det.

Jag tycker kärleksrelationerna bland besättningsmedlemmarna på Voyager var bland det sämsta i serien. De är 70 000 ljusår hemifrån, men åker ändå runt i ett skepp som ser ut som hotell Hilton och har normalt privatliv, trots alla konflikter de är inblandade i. Kärleksrelationer om något borde störa disciplinen ombord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var i serien hävdas det att Janeway inte får ha en relation? Det finns inget som tyder på det.

nja . hon säger det själv ett par gånger(bl.a. i Workforce del II) . men hon är snabb med att hoppa på andra som har relationer(Paris ochB´Lanna T.EX.)

Som jag förstår det väljer hon väl det själv. Det kan knappast som op hävdar betyda att hon inte får ha relationer.

Menar du att hon är kritisk mot Paris och B´elanna? Hon var ju positiv till Seven och Chacotay i End Game, för det var ett huvudmotiv för att ändra tidslinjen.

I avsnittet som nu är aktuellt på SVT Workforce blir kapten Janeway romantiskt involverad med en man på arbetsplatsen. Problemet är bara at hon inte vet att hon är kapten på Voyager. När hon vet det kan hon inte f0rtsätta kärleksrelationen.

Hon avslutar väl relationen för att hennes ansvar är att föra hem Voyager och inte kära ner sig. Sedan hade det produktionsmässigt kostat rätt mycket att ta med skådisen som gästskådespelare i flera avsnitt.

Detta tycket jag är fel. Picard får lov och ha relationer. Varför ska inte en kvinnlig kapten få lov att ha något privatliv? Personligen tycker jag att Janeway passar i hop med Chacotey? Vad tycker ni? :wub:

Var i serien hävdas det att Janeway inte får ha en relation? Det finns inget som tyder på det.

Jag tycker kärleksrelationerna bland besättningsmedlemmarna på Voyager var bland det sämsta i serien. De är 70 000 ljusår hemifrån, men åker ändå runt i ett skepp som ser ut som hotell Hilton och har normalt privatliv, trots alla konflikter de är inblandade i. Kärleksrelationer om något borde störa disciplinen ombord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kapten ska helst hålla avstånd från sina underordnade då hon är den som har ansvaret för skeppet och dess besättning. Då får inte känslor komma ivägen om hon tex måste skicka iväg Chakotay på ett livsviktigt uppdrag men som han kanske kommer att dö av. To command is both a blessing and a curse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som många har sagt så är ju Voyager i en unik situation.

Janeway är ju chefen för allting och har det stora ansvaret för att få hela skeppet hem.

Skulle det dessutom inte funka så skulle ju det hela bli väldigt konstigt för de båda. I Alfa-quadrent kan ju någon av dom kunna begära en förflyttning i värsta fall. Men i delta-quadrent så är dom helt själva, å den som dejtar Janeway måste fortsätta ha henne som sin chef.

I början av serien har ju också Janeway ett samboförhållande med nån kille på Jorden, å då vill hon nog inte lämna honnom.

Men att det skulle vara förbjudet at dejta underordnade tror jag inte.

Picard hade ju lilla flört i det där avsnittet.

Å Siscos fru (Jakes mamma, hon som dog i piloten av DS9) var ju på samma skepp som sisco när de skulle anfalla Borgena. Borde inte först alla civila bli evakuerade innan de anföll? Det måste ju betyda att hon var starflet-officer och underordnad Sisco. (tror dessutom jag hört i nått avsnitt att hon var sciense officer)

Nej, Jennifer (jakes mamma/siskos fru) är civil på Siskos skepp. Det är i det parallela universumet som hon är sciense officer åt dom onda.

I övrigt så har ju Picard också problem med det här med relationer. Även om han har någon fling med någon ibland så verkar han ju inte riktigt tycka att det är "rätt".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår får inte officerare i militären av idag ha förhållande med sina underlydande, vilket borde vara tillämpligt även i Starfleet. Jag har alltid tolkat det som en självklar regel i vart fall. Vilket sätter kaptenerna i ST i en knepig situation (med undantag för Kirk då, som jagar kjoltyg hej vilt oavsett).

Janeway kan ju inte förflytta någon underlydande till ett annat skepp eller så om romans skulle uppstå, vilket Kirk, Picard eller Sisko skulle kunna i det fallet. Så hon får hålla sig... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår får inte officerare i militären av idag ha förhållande med sina underlydande, vilket borde vara tillämpligt även i Starfleet. Jag har alltid tolkat det som en självklar regel i vart fall. Vilket sätter kaptenerna i ST i en knepig situation (med undantag för Kirk då, som jagar kjoltyg hej vilt oavsett).

Janeway kan ju inte förflytta någon underlydande till ett annat skepp eller så om romans skulle uppstå, vilket Kirk, Picard eller Sisko skulle kunna i det fallet. Så hon får hålla sig... :)

Hon kunde ju ha fått ha lite mer flörtar på planeterna de besökte iof, tycker jag... Jag tyckte de var lite väl rädda att lite kärleksliv skulle förstöra hennes auktoritet bara för att hon var kvinna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...