*voyboy* Posted April 5, 2003 Report Posted April 5, 2003 Alla på Voyager är underordnade Janeway Quote
Walliant Posted May 4, 2003 Report Posted May 4, 2003 Självklart får hon ha det,men inte i tjänst!hur skulle det se ut om hon sitter och "gullar" med en person på bryggan och ett borgskepp anfaller,eller ett federationsskepp med ett högre befäl på kommer inom räckhåll.... :vulcan: Quote
Suskiv Posted May 6, 2003 Report Posted May 6, 2003 Självklart får hon ha det,men inte i tjänst!hur skulle det se ut om hon sitter och "gullar" med en person på bryggan och ett borgskepp anfaller,eller ett federationsskepp med ett högre befäl på kommer inom räckhåll.... :vulcan: Tror de flesta kan skilja på sitt jobb och privatliv. Ingen skulle "gulla" med sin parter på arbetstid. I vilket fall som helst så kan jag förstå varför Janeway har så lite kärleksliv. Det är inte så jättelämpligt om ett befäl har ett förhållande med en lägre officerare. Så länge man färdas i federationen så är ju det inget problem då man kan träffa på andra människor som inte är under ens eget befäl. Men eftersom Voyager är ensamt så finns det inte så många att ha ett förhållande med, förutom diverse utomjordingar och hologram. Quote
Janeway Posted May 16, 2003 Report Posted May 16, 2003 jag gillade han hologrammet, som janeway var lite småförtjust (läs: helt förälskad) i. jag skulle tycka det var kul om janeway och seven vart kära, men så mycket kan man väl inte vänta sig från amerikanerna bakom serien. det hade iaf vart nåt det... :lol: hursomhelst så är det väl inte så konstigt att hon inte har nåt förhållande med nån i besättningen. det är ju precis som att en lärare inte får va tesammans me en elev. Quote
Captain Proton Posted May 16, 2003 Report Posted May 16, 2003 jag gillade han hologrammet, som janeway var lite småförtjust (läs: helt förälskad) i. jag skulle tycka det var kul om janeway och seven vart kära, Okej! Tack för ett gott skratt. :lol: Jag gillade aldrig Hologrammet i "Fair Heaven" som Janeway blev kär i. Men jag gillade mannen i "Workforce", tråkigt att han inte kunde följa med som Janeways lilla pet. Quote
rehnvall Posted May 16, 2003 Report Posted May 16, 2003 Det kallas reset-knapp det var därför han inte kunde följa med.... Quote
UNDO_2000 Posted June 2, 2003 Report Posted June 2, 2003 Som många har sagt så är ju Voyager i en unik situation. Janeway är ju chefen för allting och har det stora ansvaret för att få hela skeppet hem. Skulle det dessutom inte funka så skulle ju det hela bli väldigt konstigt för de båda. I Alfa-quadrent kan ju någon av dom kunna begära en förflyttning i värsta fall. Men i delta-quadrent så är dom helt själva, å den som dejtar Janeway måste fortsätta ha henne som sin chef. I början av serien har ju också Janeway ett samboförhållande med nån kille på Jorden, å då vill hon nog inte lämna honnom. Men att det skulle vara förbjudet at dejta underordnade tror jag inte. Picard hade ju lilla flört i det där avsnittet. Å Siscos fru (Jakes mamma, hon som dog i piloten av DS9) var ju på samma skepp som sisco när de skulle anfalla Borgena. Borde inte först alla civila bli evakuerade innan de anföll? Det måste ju betyda att hon var starflet-officer och underordnad Sisco. (tror dessutom jag hört i nått avsnitt att hon var sciense officer) Quote
EoNeel Posted October 14, 2004 Report Posted October 14, 2004 Har en liten efterlysning! I nått avsnitt skall Janeway ha räknat upp tre viktiga saker som utgör en god kapten. Är det någon som kommer ihåg var hon sa det och vad hon sa? Jag kommer bara ihåg att det lät så bra. Quote
OnO Posted October 14, 2004 Report Posted October 14, 2004 (edited) Har en liten efterlysning! I nått avsnitt skall Janeway ha räknat upp tre viktiga saker som utgör en god kapten. Är det någon som kommer ihåg var hon sa det och vad hon sa? Jag kommer bara ihåg att det lät så bra. <{POST_SNAPBACK}>Kan det vara detta från "Dark Frontier"? "Det finns tre saker för en kapten på ett Stjärnskepp att komma ihåg: se till att ha skjortan instoppad, gå under med skeppet, och överge aldrig någon av din besättning." Janeway Edited October 14, 2004 by OnO Quote
EoNeel Posted October 14, 2004 Report Posted October 14, 2004 Har en liten efterlysning! I nått avsnitt skall Janeway ha räknat upp tre viktiga saker som utgör en god kapten. Är det någon som kommer ihåg var hon sa det och vad hon sa? Jag kommer bara ihåg att det lät så bra. <{POST_SNAPBACK}> Kan det vara detta från "Dark Frontier"? "Det finns tre saker för en kapten på ett Stjärnskepp att komma ihåg: se till att ha skjortan instoppad, gå under med skeppet, och överge aldrig någon av din besättning." Janeway <{POST_SNAPBACK}> Det är ju lysande!!! Det var precis det jag leta efter...funderar att ha med det i en CV. Quote
OnO Posted October 14, 2004 Report Posted October 14, 2004 Har en liten efterlysning! I nått avsnitt skall Janeway ha räknat upp tre viktiga saker som utgör en god kapten. Är det någon som kommer ihåg var hon sa det och vad hon sa? Jag kommer bara ihåg att det lät så bra. <{POST_SNAPBACK}> Kan det vara detta från "Dark Frontier"? "Det finns tre saker för en kapten på ett Stjärnskepp att komma ihåg: se till att ha skjortan instoppad, gå under med skeppet, och överge aldrig någon av din besättning." Janeway <{POST_SNAPBACK}> Det är ju lysande!!! Det var precis det jag leta efter...funderar att ha med det i en CV. <{POST_SNAPBACK}> Ursäkta min oförmåga att kunna det man förväntas kunna, men, vad är CV? Quote
MrsRiker Posted October 14, 2004 Report Posted October 14, 2004 Ursäkta min oförmåga att kunna det man förväntas kunna, men, vad är CV? <{POST_SNAPBACK}> CV står för curriculum vitae och är helt enkelt ett finare uttryck för meritförteckning, typ Quote
OnO Posted October 15, 2004 Report Posted October 15, 2004 CV står för curriculum vitae och är helt enkelt ett finare uttryck för meritförteckning, typ Tack för den upplysningen, MrsRiker. Hade du inte skrivit det där sista så hade jag undrat vad i hela friden en orchidee har med detta att göra... Quote
EoNeel Posted October 18, 2004 Report Posted October 18, 2004 (edited) Skönt att vi fick detta med CV förklarat ;) Jag tycker att detta som kapten Janeway säger är bland det bästa jag hört. Det innehåller liksom allt en ledare skall innehålla. Edited October 18, 2004 by EoNeel Quote
Talar Posted October 20, 2004 Report Posted October 20, 2004 (edited) Jag har helt bestämt för mig att man får se i början av voyager att Janeway är gift, man får se ett kort eller nåt på hennes man på jorden. Vad hände med honom? Det skulle ju ha kunnat vara ett intressant moraliskt dilemma att bygga vidare på. Janeway träffar någon annan som hon blir intresserad av men har ju fortfarande sin man hemma på jorden. Problemet är bara att hon inte vet om han väntar på henne eller inte, antagligen tror han att hon är död, eller iallafall så tror Janeway att han tror det. Det skulle kunna bli ett riktigt snyftavsnitt. Edited October 20, 2004 by Talar Quote
Pjotr'k Posted October 20, 2004 Report Posted October 20, 2004 Det är pojkvännen Mark du tänker på. Han tog hand om hennes hund när hon åkte i väg men de var inte gifta eller sammanboende. Quote
MrsRiker Posted October 20, 2004 Report Posted October 20, 2004 Jag har helt bestämt för mig att man får se i början av voyager att Janeway är gift, man får se ett kort eller nåt på hennes man på jorden. Vad hände med honom? Det skulle ju ha kunnat vara ett intressant moraliskt dilemma att bygga vidare på. Janeway träffar någon annan som hon blir intresserad av men har ju fortfarande sin man hemma på jorden. Problemet är bara att hon inte vet om han väntar på henne eller inte, antagligen tror han att hon är död, eller iallafall så tror Janeway att han tror det. Det skulle kunna bli ett riktigt snyftavsnitt. <{POST_SNAPBACK}> Nej, Janeway var bara förlovad med en snubbe som heter Mark, som man fick se en snabbis i Caretaker, när han ska ta hand om hennes hund. Han gifter sig med en annan så småningom eftersom alla trodde att Voyager var förlorat för alltid. Det var allt ganska nära en snyftare i alla fall när man fick reda på att han "övergett" Janeway... Quote
Talar Posted October 20, 2004 Report Posted October 20, 2004 (edited) Jag måste ha missat det avsnittet, det måste väl ändå komma ganska sent i serien eftersom dom inte har nån kontakt med jorden i början. Någon som vet vilket avsnitt det är? Edited October 20, 2004 by Talar Quote
MrsRiker Posted October 20, 2004 Report Posted October 20, 2004 Jag måste ha missat det avsnittet, det måste väl ändå komma ganska sent i serien eftersom dom inte har nån kontakt med jorden i början. Någon som vet vilket avsnitt det är? <{POST_SNAPBACK}> Voyager får först kontakt med Starfleet i avsnitt 4.14 Message in a bottle via ett komplext nät av relästationer som sträcker sig ända fram till alfakvadranten. Sen i avsnitt 4.15, Hunters så får besättningsmedlemmarna brev hemifrån, då får Janeway bla ett från Mark som berättar att han har gift sig med en annan Quote
Me Posted October 20, 2004 Report Posted October 20, 2004 (edited) Jag har helt bestämt för mig att man får se i början av voyager att Janeway är gift, man får se ett kort eller nåt på hennes man på jorden. Vad hände med honom? <{POST_SNAPBACK}> vad jag vet (och kommer ihåg) så gick han vidare och gifte om sig efter att Voyager förklarades "mia" edit: sry, fick inte se alla svar förrän efter jag skickat inlägget <_< Edited October 20, 2004 by Me Quote
EoNeel Posted October 21, 2004 Report Posted October 21, 2004 (edited) Det slog mig när det gäller denna topics ursprungsfråga, att Picard får ha förhållande men inte Janeway. Hmm. Jag måste säga att jag tycker det är konstigt att man över huvud taget inom StarFleet får ha sexuella relationer ombord på ett stjärnskepp tillhörande StarFleet. Jag menar att det måste ju finnas ett reglemente eller något liknande, sen vet man ju hur det är för militär personal i övrigt. Det borde ju vara förbjudet med sexuella relationer på ett stärnskepp med tanke på allt strul det kan bli av det, men samtidigt skulle det väl inte bli någon bra TV-serie om det inte fanns med. Men nog är det konstig med tanke på att reglementet skall hållas till varje pris i övrigt. :blink: Edited October 21, 2004 by EoNeel Quote
MrsRiker Posted October 29, 2004 Report Posted October 29, 2004 Det slog mig när det gäller denna topics ursprungsfråga, att Picard får ha förhållande men inte Janeway. Hmm. Jag måste säga att jag tycker det är konstigt att man över huvud taget inom StarFleet får ha sexuella relationer ombord på ett stjärnskepp tillhörande StarFleet. Jag menar att det måste ju finnas ett reglemente eller något liknande, sen vet man ju hur det är för militär personal i övrigt. Det borde ju vara förbjudet med sexuella relationer på ett stärnskepp med tanke på allt strul det kan bli av det, men samtidigt skulle det väl inte bli någon bra TV-serie om det inte fanns med. Men nog är det konstig med tanke på att reglementet skall hållas till varje pris i övrigt. :blink: <{POST_SNAPBACK}> Sen är det iofs lite skillnad i storlek på Enterprise och Voyager. Besättningsantalet är över 1000 personer på Enterprise, medans det ligger på omkring 150 på Voyager. Därför är det rimligt att anta att Janeway på ett eller annat sätt känner alla i besättningen och mer eller mindre befaller över dem allihop, medan det på Enterprise faktiskt finns civila och barn. Titta bara på Keiko (innan de flyttade till DS9), hon var ju inte officer utan botanist. Förvisso var ju Neela Darren som Picard hade ihop det med en stjärnflottist, men egentligen inte direkt underställd honom eftersom hon var forskningsofficer. Dessutom så tvivlade han starkt på om det var rätt men Troi uppmuntrade honom. Om hon hade tjänstgjort på bryggan så har jag svårt att tro att de hade blivit ett par. Men det är förstås bara min enkla åsikt Quote
orville Posted May 23, 2005 Report Posted May 23, 2005 Tror att du har slagit huvudet på spiken här MrsRiker. Jag tycker att Janeway får ganska stort utrymme för relationer i hela serien. Det är ju viktigt att beränsa familjelivets inflytande över karaktären så att det inte resulterar i att hon blir för lik sisko liksom. Janeway är en karaktär som man relatera till som en enda karaktär, lite som picard. På det sättet tycker jag att de två karaktärerna är ganska lika. Tittar man på kirk eller sisko så finns det hela tiden fler kkaraktärer med i bilden. Jag kommer ihåg en superb scen med Tuvok och janeway där det verkar som om janeway ska skälla på honom men det visar sig att hon ska överlämna en födelsedagstårta... Superbt De verkar ha ett sådant härligt vänskapsförhållande. Jag blir glad varje gång jag tänker på den scenen. Quote
Kai Dukat Posted May 23, 2005 Report Posted May 23, 2005 (edited) Är det inte så att det är ingen som skulle tycka att det är fel att Janeway har ett förhållande, men hon själv anser att det vore fel och att hon skulle tappa fokus på sitt uppdrag att få hem sin besättning. Chakotay har väll till och med uppmuntrat henne att ha ett förhållande med ett hologram i Fair heaven. Han antyder dessutom att hon inte skulle vara den första :blink: hmmm undra om inte Quark i DS9 har värdens bästa affärsidé. B) Edited May 23, 2005 by Kai Dukat Quote
thestargaze Posted February 12, 2006 Report Posted February 12, 2006 Jag har för mig att in avsnittet "Year of hell I" får man reda på att Janeways fördesledag är 20 maj? Stämmer detta? Någon som vet? (Chakotay ger henne en silver klocka) Quote
Recommended Posts