B'Elanna Posted December 31, 2002 Report Share Posted December 31, 2002 I avsnittet som nu är aktuellt på SVT Workforce blir kapten Janeway romantiskt involverad med en man på arbetsplatsen. Problemet är bara at hon inte vet att hon är kapten på Voyager. När hon vet det kan hon inte f0rtsätta kärleksrelationen. Detta tycket jag är fel. Picard får lov och ha relationer. Varför ska inte en kvinnlig kapten få lov att ha något privatliv? Personligen tycker jag att Janeway passar i hop med Chacotey? Vad tycker ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sotunk Posted December 31, 2002 Report Share Posted December 31, 2002 (edited) Det är inte säkert att detta har något att göra med att Janeway är en kvinna. Det kan lika väl vara en kombination av den speciella situationen som Voyager befinner sig i och Janeways personliga åsikter om vad som är lämpligt och inte lämpligt för en Befälhavare att göra: 1. Att ha en kärleksrelation med en person som är direkt underordnad dig kan ju ses som ganska olämpligt, och är kanske till och med förbjudet inom Starfleet? 2. Voyager förflyttar sig ju alltid i från alla ställen de besöker, så en relation med en alien de träffar på är ju närmast omöjlig om inte denne vill följa med på resan, vilket är ganska osannolikt. Fram till säsong 4½ så var ju dessutom upptagen med Marc och skulle se ett förhållande med en annan man som otrohet. Ingen av de andra kaptenerna hade en relation med en underordnad heller, och den enda av dem som hade en längre relation som kan räknas var Sisko. Och det var ju förstås för att han alltid stannade på samma ställe. Men när det gäller lite kortare "relationer" så kan man ju dock fråga sig hur det kommer sig att Kirk kan ligga med varenda rymd-brud han träffar, när Janeway inte kan. Det hänger förmodligen ihop med de gamla korkade idéerna om att män kan ligga med hur många som helst utan att det är (alltför) fult, medan kvinnor inte kan. USA är trots allt äckligt konservativt. Edited December 31, 2002 by Sotunk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
B'Elanna Posted January 1, 2003 Author Report Share Posted January 1, 2003 Om jag inte har alldeles fel (vilket jag kan ha eftersom jag inte har sett alla TNG) så har kapten Picard ett förhållande med skeppets doktor Beverly i något avsnitt. Detta utgör i så fall ett förhållande med en underordnad. Jag tycker i alla fall det är synd att kapten Janeway ska behöva leva helt ensam bara för att hon är kapten. Klart helt ensam är hon ju inte. En romans på Holodeck har hon iaf unnat sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sotunk Posted January 1, 2003 Report Share Posted January 1, 2003 (edited) Om jag inte har alldeles fel (vilket jag kan ha eftersom jag inte har sett alla TNG) så har kapten Picard ett förhållande med skeppets doktor Beverly i något avsnitt. Detta utgör i så fall ett förhållande med en underordnad. Nja, det var inte ett förhållande. De småflörtade från och till under hela seriens gång, men mer än så hände inte. Edited January 1, 2003 by Sotunk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essray Posted January 3, 2003 Report Share Posted January 3, 2003 1. Att ha en kärleksrelation med en person som är direkt underordnad dig kan ju ses som ganska olämpligt, och är kanske till och med förbjudet inom Starfleet? Tror inte att det är förbjudet. Det är det ju iaf inte i New Frontier (som inte är canon, men ändå kan ha rätt...). Dessutom så har ju Riker och Troi ett förhållande, och Troi har väl iaf varit underordnad Riker, även om hon inte är det längre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quiet Posted January 3, 2003 Report Share Posted January 3, 2003 Vad jag vet är det inte förbjudet, Tom och B'elanna har ett förhållande på Voyager. Nu är de dock inte direkt underordnade varandra och behöver ta order från varandra. Alla andra gånger officerare varit inblandade i relationer med underordnad personal har det gått mer eller mindre dåligt, så jag antar att budskapet från författarna är att man ska försöka låta bli att bli involverad i kärleksförhållanden på arbetstid. Picard hade ett antal förhållanden i TNG, fast inget av dem var med personalen (mig veterligen, har inte sett de sista säsongerna på länge). Kirk vet vi ju hade en tjej på varje planet, och ett antal på skeppet .. *haha* spciellt bland sina crewmen. Där verkade det inte vara förbjudet. Sisko kan jag inte uttala mig om .. har sett för lite ds9. Janeway har ju haft ett antal små förhållanden med aliens, hologram och annat skumt folk, men inget har funkat. Visst kan man säga att det beror på att hon är kvinna, men titta då först på de andra kaptenerna och jämför, är någon av dem lyckligt gifta eller har varaktiga förhållanden i slutet av serierna? Knappast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suskiv Posted January 4, 2003 Report Share Posted January 4, 2003 ... Janeway har ju haft ett antal små förhållanden med aliens, hologram och annat skumt folk, men inget har funkat. Visst kan man säga att det beror på att hon är kvinna, men titta då först på de andra kaptenerna och jämför, är någon av dem lyckligt gifta eller har varaktiga förhållanden i slutet av serierna? Knappast. Jodå, hade inte Sisko blivit en profeth så hade han haft ett lyckligt äktenskap. Eller det kan vi ju förståss inte veta, men han var gift och hon väntade hans andra barn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thestargaze Posted March 29, 2003 Report Share Posted March 29, 2003 Hade inte Janeway ett löst förhållande med Chakotay under de senaste säsongerna? Jag tyckte att Janeway skulle haft mer kärleksförhållanden än vad hon hade i serien. Hon hade behövt det. Fast åt andra sidan så hade Janeway ett kort "förhållande" med den där hologrammet, som jag inte vet namnet på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Proton Posted March 29, 2003 Report Share Posted March 29, 2003 Jag tycker Janeway tog sin kaptensroll för seriöst. På ett sätt måste kaptenen vara seriös och kanske inte blanda in för mycket privatliv och förhållanden i sitt yrke men snälla hon måste ju kunna leva. Och hur ska man kunna inte ha förhållanden ombord när man "vet" att man kommer vara fast i d-kvadranten i 70 år. Kanske gav de inte henne nåt förhållande, (i alla fall seriöst) för att det skulle verka som om hon blev sårbar och utan makt, utan kontroll. Men om det var en manlig kapten skulle det vara helt annourlunda tror jag. Jag tycker det är dåligt att kvinnor inte får visa vissa "känslor" men att män får det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thestargaze Posted March 29, 2003 Report Share Posted March 29, 2003 Man får väl hoppas att hon skaffar sig ett privatliv nu när hon är tillbaka till jorden. Som jag har sagt många gånger förut, så hoppas jag att de gör en film då man får se lite hur besättningen-däribland Janeway-har det när de kommit tillbaka. Jag skulle gärna vilja se gänget i en sista (äventyr)/hot som bara de kan stoppa. Typ någon som vill hämnas. Voyager har väl lämnat en hel del fiender under deras resa. Och då menar jag inte borg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
*voyboy* Posted March 29, 2003 Report Share Posted March 29, 2003 Federationen har många fiender efter voyagers resa, men också många vänner. Det vore kul att se en film då Kazons kommer till jorden och så kommer ocampas o hjälper dem inte för att det skulle behövas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Starsara Posted March 31, 2003 Report Share Posted March 31, 2003 Mannen på Holodeck hette så mycket som Michael Sullivan. Det var en rätt söt relation de hade (fair haven & spirit folk) och verkade vara helt i stil med Janeways smak. Varför kaptener inte har något förhållande? Förmodligen för att de inte ska ha något som binder dem allt för mycket. Men hur det kommer sig att just Janeway inte haft något seriöst är lite svårare och gissa sig till. Känns som om hon skulle kunna tappa skärpan och en kvinna med ett förhållande skulle säkert kunna ses som en kvinna med mindre makt. Vilket avsnitt fick Janeway reda på att Mark "gått vidare" med sitt liv på jorden? Känns som om det hette något i stil med message in a bottle fast såvitt jag vet var det inte just det avsnittet, eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rehnvall Posted March 31, 2003 Report Share Posted March 31, 2003 "Varför kaptener inte har något förhållande?" Troligtvis på grund av den amrekanska moralpaniken.... du ska vi göra så här, nej vi kanske skrämmer bort 10 personer, och eventuelt reta den kristna extrem högern, vi kan inte ta den risken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted April 1, 2003 Report Share Posted April 1, 2003 Picard hade ett antal förhållanden i TNG, fast inget av dem var med personalen (mig veterligen, har inte sett de sista säsongerna på länge). Det finns ett avsnitt som nästan uteslutande handlar om Picards förhållande med en underordnad och de problem som uppstår. Hon blir fast på någon planet och håller på att dö. Kan inte minnas vilket avsnitt det var men jag tror det var under den sjätte säsongen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Proton Posted April 1, 2003 Report Share Posted April 1, 2003 Det finns ett avsnitt som nästan uteslutande handlar om Picards förhållande med en underordnad och de problem som uppstår. Hon blir fast på någon planet och håller på att dö. Kan inte minnas vilket avsnitt det var men jag tror det var under den sjätte säsongen. Avsnittet heter Lessons och handlar om att han blir kär i en underordnad men till slut förstår han att det är fel och Neela som hon heter byter till ett annat skepp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
B'Elanna Posted April 2, 2003 Author Report Share Posted April 2, 2003 Intressant att ni har tagit upp mitt gamla ämne igen ;) När jag skrev ämnet ville jag belysa att kvinnor så väl som män i befälspositioner ska behandlas lika. Att Janeway förvägrar sig privatliv gör henne knappas till en bättre kapten. Jag tycker hon borde kunna data någon av sina underordnade. Något alternativ för henne finns knappast i Deltakvaderanten. En serie som Star Trek speglar synen på kvinnor, män och relationer. Kvinnor som är i en ledande ställning bör kunna ha ett privatlliv (såväl som lmän i sådana positioner). En intressant sak med Star Trek är hur serien speglar synen på vår värld. SF kan vara ett sätt att kommentera omvärlden. (I kväll känner jag mig en smula filosofisk :P ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted April 2, 2003 Report Share Posted April 2, 2003 Kanske är det helt enkelt så att det inte finns någon i besättningen som Janeway är intresserad av att ha ett förhållande med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ella Posted April 3, 2003 Report Share Posted April 3, 2003 Kanske är det helt enkelt så att det inte finns någon i besättningen som Janeway är intresserad av att ha ett förhållande med. As if! ;) (med reservation för att du faktiskt kan ha rätt, all J/C fanfiction *kan* ju ha stigit mig åt huvudet... Jag tror iofs inte det.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thestargaze Posted April 3, 2003 Report Share Posted April 3, 2003 Hade inte Janeway ett förhållande med Chacotey? Jag tycket det var något mellan dem. De hade ju jämt middagar? Hip hap, så började Chacotey träffa Seven of Nine och det blev väldigt seriös. Tycker ni inte att det var konstigt. Visserligen så var Seven of Nine väldigt "tagen" av Chacotey redan från början. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ella Posted April 3, 2003 Report Share Posted April 3, 2003 Hade inte Janeway ett förhållande med Chacotey? Jag tycket det var något mellan dem. De hade ju jämt middagar? Hip hap, så började Chacotey träffa Seven of Nine och det blev väldigt seriös. Tycker ni inte att det var konstigt. Visserligen så var Seven of Nine väldigt "tagen" av Chacotey redan från början. *mitt favoritämne! ;)* Nja, det var ju inget romantiskt förhållande mellan Janeway och Chakotay, iaf inte ömsesidigt och samtidigt. Middagarna kan ju tolkas lite som man vill <gnäll> Och, jo, det var mycket konstigt att han blev tillsammans med Seven. Det var taget rakt ur luften, baserat på ingenting. Tänkbara möjligheter är att Braga & co ville locka fler tittare och trodde att mer screen-time för Barbie Borg var ett bra sätt, eller att många fans ville se ett förhållande mellan Chakotay och Janeway och att glädja fansen skulle vara dumt, eller Braga helt enkelt njuter av att se sin flickvän hångla med Robert Beltran... </gnäll> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thestargaze Posted April 3, 2003 Report Share Posted April 3, 2003 Jag tror att jag läste någonstans att Janeway dvs Kate inte ville att Chacotey och hon skulle ha förhållande av någon anledning som jag inte kommer ihåg ... Något jag läst en gång i en interjuv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Captain Proton Posted April 5, 2003 Report Share Posted April 5, 2003 Jo jag tror också som någon annan nämnde att det är de amerikanska värderingar och etik som smygit sig in här. Tråkigt kanske det är men så är det mesta i star trek färgat av det amerikanska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thestargaze Posted April 5, 2003 Report Share Posted April 5, 2003 På tal om Kapten Janeways privatliv, har Jonathan Archer någon privatliv i den nya star trek serien? Vad tycker egentligen starfleet om rätten till privatliv? Har en officer rätt till att ha ett förhållande inom besättningen eller var det ett undantag för besättningen från Voyager pga av deras situation? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
*voyboy* Posted April 5, 2003 Report Share Posted April 5, 2003 Det är väl som i dag eller, en överordnad ska inte ha ett förhållande med en underordnad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
B'Elanna Posted April 5, 2003 Author Report Share Posted April 5, 2003 Som kapten på Voyager har Janeway svårt att hitta någon som är underordnad. I boken "What price honor" (Enterprise) tas problemet upp. Där tycker Archer att det är en dum regel och funderar på att ta bort den. Det trista är ju att det tycks gå bra för överorndade män att ha ett förhållande men inte för kvinnor. Detta känns lite trist. En sådan syn borde man inte ha i framtiden. Men det är klart att Star Trek färgas av den syn vi har i dag. Som svar på frågan om Archer har haft privatliv så har han haft det särskilt i "Two days and two nights". Att det sedan inte gick så bra för honom är en annan sak. Sedan har man ju märkt att han känner sig dragen till T'Pol. Vi får hoppas att det stannar vid det för hon är ju trots allt Vulcan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts