Jump to content

Star Wars episode III

thestargaze
 Share

Recommended Posts

• Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Du Pjotr'k var du och såg filmen i går den 20 inne i stockholm..??såg nån som såg ut som dig

<{POST_SNAPBACK}>

Han talade inte franska, eller? För det är nämligen en i Frankrike som ser väldigt lik ut mig (vilket jag upptäckte i Taizé för ett par år se'n)! Nej jag gick på premiärnatten i min hemstad, 35-40 mil från Stockholm.

Nu har jag sett den och den var ju jättebra (tror nästan att jag tycker att den är den bästa av alla 6 filmer :) )

Men min bioupplevelse blev inte komplett :( först slutade ljudet att fungera, så de startade om filmen från början (som tur var var det knappt 5 min in i själva filmen) och när det var ca en timme kvar pausade de den i 5 min av okänd anledning :arg: :förbannad:

Du Pjotr'k var du och såg filmen i går den 20 inne i stockholm..??såg nån som såg ut som dig

<{POST_SNAPBACK}>

Han talade inte franska, eller? För det är nämligen en i Frankrike som ser väldigt lik ut mig (vilket jag upptäckte i Taizé för ett par år se'n)! Nej jag gick på premiärnatten i min hemstad, 35-40 mil från Stockholm.

<{POST_SNAPBACK}>

tror inte han snackade franska... kunde inte snacka med honom.. var för många där..men det coolaste med grabben var att han hade star trek kläder på sig :vulcan:

M Ä K T I G T

Otroligt bra film. Just i början med Venator-Klass skeppen och deras funktion som linjeskepp var strålande. Man började nästan tänka på Homeworld 2.

Att den Correliska Assasinklass Korvetten var med var också väldigt bra, vilket plockar bort den från EU.

Tantive IV är Leias skepp medans detta var Senator Organas skepp.

SPOILER

Smirf: tyckte att hennes död var lite väl mycket teater död och nödlösning. Vi hittar inget fel på henne, hon har bara förlortat viljan att leva....vist djup sorg är skadligt, men "vill" hon inte leva för sina barn, eller för att bekämpa kejsaren?

Överlag var filmen mycket bra, men några punkte gjorde mig fundersam, Kanslern är ombord på droidskeppet, endå verkar clontrupperna göra sitt bästa för att förstöra det. Man kanske skulle vara lite mer restrektiv med bredsidorna.

Raportera, trooper varför dog kanslern, öööööö vi sprängde skeppet han var ombord på.

Sedan hela den konstgjorda historien varför Anikan och Pademe inte får var ihop? Är republiken mer konsarvativ än de gammla viktorianska samhället? Drottningen kommer att avsätt mig om de kommer ut att jag är gravid, är hon inte vald senator? och sedan går hon omkring så att alla senatorer kan se att hon är gravid....ghhhaaa

men överlag var det en mycket bra film, älskar hur kejsaren korunperar och smikarar Anakin.

SPOILER

Smirf: tyckte att hennes död var lite väl mycket teater död och nödlösning. Vi hittar inget fel på henne, hon har bara förlortat viljan att leva....vist djup sorg är skadligt, men "vill" hon inte leva för sina barn, eller för att bekämpa kejsaren?

Hennes död kan ju vara relaterad till Anakins force grip.

SPOILER

Egentligen är det väl mer anmärkningsvärt att hon dör överhuvudtaget, med tanke på att Leia minns sin mor (och då uttryckligen inte sin fostermor):

Luke: Leia, do you remember your mother? Your real mother?

Princess Leia: Just a little bit. She died when I was very young.

Luke: What do you remember?

Princess Leia: Just... images really. Feelings.

Luke: Tell me.

Princess Leia: She was... very beautiful. Kind, but sad. Why are you asking me this?

Luke: I have no memory of my mother. I never knew her.

Sedan hela den konstgjorda historien varför Anikan och Pademe inte får var ihop? Är republiken mer konsarvativ än de gammla viktorianska samhället? Drottningen kommer att avsätt mig om de kommer ut att jag är gravid, är hon inte vald senator? och sedan går hon omkring så att alla senatorer kan se att hon är gravid....ghhhaaa

Nja, det är inte republiken som är pryd, senatorer får vara gifta - men inte jediriddare. Detta för att de inte ska distraheras av en massa känslor som kan leda till den mörka sidan...

(Hm, är inte jedis egentligen bara vulcans med lasersvärd? :P )

Nja, det är inte republiken som är pryd, senatorer får vara gifta - men inte jediriddare. Detta för att de inte ska distraheras av en massa känslor som kan leda till den mörka sidan...

Men nu säger Pademe att drotningen kan avsätta henne som senator, de har inget med jediriddarna att göra. Vad är de för knepig logik?

När man tänker efter så måste en jedis första regel vara att denna person måste vara oskuld, tar in personen som en 10 åring och sedan ska personen inte få lov att ha ett "normalt" förhålande/sexliv.

Undar vad allt skitsnak om att kraften är stark i släkten när ingen jedi offiselt kan ha barn, eller de faller på brödrar och systrars lott.

Men nu säger Pademe att drotningen kan avsätta henne som senator, de har inget med jediriddarna att göra. Vad är de för knepig logik?

Om jag inte minns helt tokigt så framgår det av ep II att jedis inte får gifta sig. Och det är väl inte så konstigt om en senator tvingas avgå för att hon eller han inte respekterar jediordens regler.

När man tänker efter så måste en jedis första regel vara att denna person måste vara oskuld, tar in personen som en 10 åring och sedan ska personen inte få lov att ha ett "normalt" förhålande/sexliv.

Undar vad allt skitsnak om att kraften är stark i släkten när ingen jedi offiselt kan ha barn, eller de faller på brödrar och systrars lott.

<{POST_SNAPBACK}>

Den viktiga frågan är väl att jedis ska vara försiktiga med sina känslor, eftersom de leder till den mörka sidan. Men så som jag tolkar jediordens undergång beror det delvis på att man hållt för hårt på den här regeln. Hade Anakin fått vara lite sur ibland hade han kanske inte blivit ond...

Om jag inte minns helt tokigt så framgår det av ep II att jedis inte får gifta sig. Och det är väl inte så konstigt om en senator tvingas avgå för att hon eller han inte respekterar jediordens regler.
Men hon lyder inte under jediriddarnas lagar. Däremot Anikan, eller ska man tolka att skandalen skulle tvinga henne att avgå? Men varför då blanda in drottningen?

Men så som jag tolkar jediordens undergång beror det delvis på att man hållt för hårt på den här regeln.

aplicerars samma hårda standar på andra jedis också?

Jag var och såg filmen igår på Palladium i Göteborg. Alltså, jag glömmer emellanåt vilken kanonsalong Palladium är! Basgångarna fick nästan hela huset att gå i taket! Och i den inledande scenen kändes det närapå som att sitta på Cosmonova eller liknande.

Jag tyckte att filmen var bra. Förutom den klichétramsiga dialogen mellan Anakin och Padmé á la "Don't touch me unless you mean it" i början har de lyckats klart bättre än i E1 och E2.

Hayden Christiansen är dock en dålig skådespelare (speciellt i jämförelse med Natalie Portman) och mina misstankar är att han fått rollen för att han är så duktigt söt.

Min lillasyster var också med och såg filmen. Hon kläckte efteråt den lysande kommentaren: "Åh fan, är Anakin Darth Vader?" :D

Men hon lyder inte under jediriddarnas lagar. Däremot Anikan, eller ska man tolka att skandalen skulle tvinga henne att avgå? Men varf??r då blanda in drottningen?

Vad jag menar är att det bör finnas en respekt mellan senaten och jediorden, vilket inte alls är så konstigt. Om en person i det högsta beslutande organet inte respekterar de reglerna som gäller för organisationen som är satt att skydda detta organ är det tveksamt om denna person är lämplig för sitt ämbete.

När det gäller Nabos drottning så kan det ju vara så att det är hon som formellt tillsätter senatorer och därmed också ber dem att avgå. Även om senatorn är vald kan det finnas en massa formella regler som styr utnämnandet. Eller så kan drottningen i kraft av sitt ämbete ändå ha en hel del att säga till om vilka som ska representera Nabo i den galaktiska senaten. Kanske för att förhindra en skandal till exempel.

aplicerars samma hårda standar på andra jedis också?

<{POST_SNAPBACK}>

Det verkar väl ganska rimligt?

Hayden Christiansen är dock en dålig skådespelare (speciellt i jämförelse med Natalie Portman) och mina misstankar är att han fått rollen för att han är så duktigt söt.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har förvisso inte sett episode III än, men jag instämmer i ovanstående ändå. Jag vred mig i plågor av hans skådespeleri när jag såg tvåan och därför är jag orolig för att han ska vara lika usel i trean.

Why, oh why George Lucas? Det måste väl finnas andra skådespelare som kunde ha gjort den rollen mycket bättre? Speciellt med tanke på hur bra lillkillen i ettan var! :)

Men jag lägger in en brasklapp här: Det är möjligt att jag ändrar mig efter att ha sett trean....men det verkar ju inte som det av vad RomulanStar säger :)

Det här var den bästa tråden jag sett på det här forumet. :D

Jack Lloyd (Anakin Ep.I) var ju hur dålig som helst, mindre barn i SW.

Hayden Christiansen var grym i Ep.III, men Ep.II är jag tveksam till.

Det bästa med den var väl, Klonerna, att det var SW (Vilket automatiskt ger den minst 4 + av 10 möjliga) och den störtsköna Jango Fett. Den gigantiska armén av Jedi-riddare gick ju inte heller helt obemärkt förbi.

Att sen Ep.III var den bästa av PT filmerna var ju självklart. Men de skulle ha sketit i Dooku och satsat på Maul istället.

Det här var den bästa tråden jag sett på det här forumet. :D

Jack Lloyd (Anakin Ep.I) var ju hur dålig som helst, mindre barn i SW.

Hayden Christiansen var grym i Ep.III, men Ep.II är jag tveksam till.

Det bästa med den var väl, Klonerna, att det var SW (Vilket automatiskt ger den minst 4 + av 10 möjliga) och den störtsköna Jango Fett. Den gigantiska armén av Jedi-riddare gick ju inte heller helt obemärkt förbi.

Att sen Ep.III var den bästa av PT filmerna var ju självklart. Men de skulle ha sketit i Dooku och satsat på Maul istället.

<{POST_SNAPBACK}>

Alltså, barnskådisar är barnskådisar. Det är inte så stor skillnad från lillkille till lillkille (med ett och annat undantag iofs).

Hayden C var bättre i trean än tvåan, men fortfarande så träig så mitt inre vänder sig ut och in.

Ja, håller med dig; de skulle satsat på Maul. Han är fräckare rakt över lag. Dooku är tråkig så klockorna stannar.

Får hålla med om att Hayden är en usel skådis. Men personligen tror jag att största anledning att filmerna uppfattas som lite dåliga är skit bakom kameran, Mr Lucas himself. Senaste filmen han regisserade innan han började med den nya trilogin var SW 4, Han har inte regisserat en film på över 20 år och så tror han att det ska bli bra. Och efter ha sett extra materialt på dvd-boxen så undrar jag i alla fall om han är en så lysande regissör från början, hans enda kommertar till skådespelarna var typ " faster and more intense". Nej han skulle ängat sig åt manusskrivande och producering och låtit nån annan skötta regisseringen, då kanske filmerna hade varit grymma istället för bara ok.

Min syster kommentar på filmen var "Han har haft, typ ca 28 år på sig att komma på storyn och det är bästa han kan komma på??"

Annars tycke jag att General Grievous var en cool karaktär, tappade dock lite när han började vifta med lightsabers.

Alla har väl inte sett filmen ännu så.....

Spoiler Varning!

Nu har jag sett filmen och jag säger bara "wow" grymt imponerad av det mesta i denna film. Allt var stilrent och tekniskt fulländat, många härliga karaktärer och en väldigt mörk stämmning. Sen gillar jag hur dom binder ihop denna film med episode IV också (Byggandet av den första dödsstjärnan!) Slutet är ju väldigt deprimerande av alla karaktärer som dör och tvingas fly :( General Grievous var ju ganska kul när han tog fram 4 lightsabers och lekte skördetröska :D På det stora hela en ordentlig förbättring av episod I och II och är lika bra som min personliga favorit Return of the jedi. Jag ger den en stark fyra av totalt 5. Det som drar ner betyget lite är Hayden som skådespelare, han har inte övertygat mej med sina talanger.