Jump to content

Federation = Starfleet?

Recommended Posts

Federation är en motsvarighet till FN men  många olika planeter ( för länder i stället) ingår i organsation och samarbete mellan alla planeter.

Jag vet inte mycket om stjärnflottan men jag trodde först att deras  uppgift är  att samla forskning i universium, att ta nya kontakt med nya livformar , att skapa civilstation mfl... men jag börjar tro att jag kanske har fel om stjärnflottan eftersom  stjärnflottan är "militäriskt" ..  jag vet inte vad militär har för  syfte  i unversium  utom att hålla fred i universum och att kunna försvar.

Men jag är inte 100% säker på detta. ???

Federation är en motsvarighet till FN men  många olika planeter ( för länder i stället) ingår i organsation och samarbete mellan alla planeter.

Om man sak jämföra med vad vi har idag så skulle jag jämföra med EU framför FN

det är inte det att Federation är en samling planeter som tillsamnas försöker skapa fed (även om dom gör det) utan men som flera planeter som står som en enad nation mot universum.

Morn.... Du kan ha rätt om Federation men  jag tror inte att alla planeter vill ha  gemensam regler och lika villkor. Planeter  föredrar egna regler i sitt samhäll men  jag tror att det kan vara viktigt  att samarbete mellan olika planeter och att utbytta information/kunskap.

Som sagt att jag inte är  säker eftersom jag inte är  expert på politik.

Varning! Det är ett långt inlägg. Ni får gärna hoppa över inlägget!

Jag vill bara påminna  att star trek  är utopi.  Ni vet det nu.

"Varför  är Stjärnflottan militärisk?"

Det är en supersvår fråga att svara på, tycker jag. Jag har funderat ganska på detta. Nu tar jag en titt på definition av ordet 'militär'. Enligt min egen (snedvriden) uppfattning är  det 'militär' , där  soldat bär vapen, klär sig i typiska gröna kläder, tar emot order osv. (Jag vet det låter absurt)

Enligt ordbok betyder 'militär' soldat, krigsmakt.

Hmmm... Är Stjärnflottan en krigsmakt eller (krig)herrevälde?

Nej, jag uppfattar inte att Stjärnflottan är så där. Min uppfattning av Stjärnflottan är att de  bedriver med vetenskaplig arbete i rymden. Jag tror att ordet 'militär' kanske har blivit en annan definition därborta i en version av framtiden/ utopia  än vad vi förknipper ordet till idag.

Jag tror att det är viktigt  för att bevara ordningen inom organisation Stjärnflottan  genom disciplin, regler och "struktur inom ledning/befäl". Det är inte nödvänligt att besättning bär vapen , skjuta osv. Istället främjar de  att syssla med vetenskapliga arbete, ordning och fred i universum.

Jag kom på att TOS-gänget kanske kan vara mer militärisk än TNG-gänget och VOY-gänget. Det kan bero på att TOS-gänget ofta har burit regler/driektiv än övriga.  ( Jag är inte säker på detta)

För några dar har jag kollat på TNG-avsnitt Where no man has gone before (säsong 1), där skeppet råkade hamna i en okänd rymdområde, som ingen har varit varit där tidigt. Data vill undersöka ett fenomen.

Data:"Captain, why not avail ourselves of this opportunity for study? There´s a giant protostar in the process of forming. No other vessel has before out this far."

Picard to Riker: "Spoken like a true starfleet graduate."

Det låter att det inte är vikigt att vara en soldat.

Jag tror att Stjärnflottan kanske är  någon  kombination av två olika ....1) krigsmakt ( för ordnings skull) och 2) forskning (för att öka  kunskap om universum).   Om Stjärnflottan består av enbart forskare men saknar  något ledning(?) då kan det kanske bli anarki . Det låter asburt! Jag vet inte.

Men.. jag vet absolut att Star Trek är  utopi.

// Nettan ber om ursäkt i förväg för dålig svenska.

"Varför  är Stjärnflottan militärisk?"

Om Stjärnflottan består av enbart forskare men saknar  något ledning(?) då kan det kanske bli anarki .

Jag tror anledningen till att Starfleet fungerar som en millitärmakt är just för att Star Trek är vad det är. Star Trek är en amerikansk TV-serie där man inte bara måste tänka på att utopin ska försöka se realistisk ut utan även på tittarsiffrorna. Bara för att ta ett exempel; efter ett pangpang-voyager-avsnitt så är det alltid mycket positivare snack om avsnittet här på forat än när avsnittet är något lugnare. Det är väl bara att inse att vi människor (i allmänhet) tycker att rymdskepp som sprängs är ganska tufft.

Eftersom Star Trek som sagt är ameikanskt kommer det med en bit till som har med saken att göra. Det är nog svårt att hitta nåt annat folk på denna jord som går in så extremt för att försvara sitt eget, såväl robotförsvar, då det egentligen inte finns något hot mot nationen, som stora murar och tv-övervakning hos "vanliga" privatpersoner i Bel Air. Detta speglar ju självklart av sig på kulturen och då även på Star Trek. Dock får jag en känsla av att dom som gör serierna gärna vill skippa delen med krig och fighter, men det kan ju vara så att jag ser det jag vill se. Ett exempel är rymdskeppet Enterprise, det största skeppet i flotta med störst slagkraft och ändå är det till för forskning. Detta tycker jag speglar sig mest i TNG, kan vara på grund av att Picard är en riktig upptäcksresande, vilket Kirk inte är. Men skaparna av serien måste ha kvar alla dessa slag för att behålla tittare. Det är ju relativt sällan man träffar på scifi-filmer där handligen inte går ut på att två Arnold-liknande varelser ska förgöra varrandra på snyggast och häfftigast sätt, vilket jag tycker är mycket tråkigt.

Till sist; Starfleet har en hierarki, alltså en ledning. Ledningen består ju i admiraler och dyl. precis som i millitären.

• 2 years later...

Vad jag förstår så kan Starfleet "ta över" makten om Federationen är svårt hotad.

Starfleet är ju inte enbart en vetenskaplig organisation utan också ett av det tyngsta millitäriska styrkorna i galaxen. Starfleet försvarar Federationen.

Starfleet ger makt åt Federationen.

Vad jag förstår så kan Starfleet "ta över" makten om Federationen är svårt hotad.

Starfleet är ju inte enbart en vetenskaplig organisation utan också ett av det tyngsta millitäriska styrkorna i galaxen. Starfleet försvarar Federationen.

Starfleet ger makt åt Federationen.

<{POST_SNAPBACK}>

Sorligt men sant. Även om Stjärnflottan formellt lyder under Federationen verkar det som om Amiralerna bestämer politiken i rymden.

Sen tog ju Amiral Leyton makten en kort period, shockerande att han lyckades kan man tänka. Men vem skyddar egentligen presidenten? Jo folk i stjärnflottans uniform.

• 3 weeks later...
På tal om vilka Federationen är ser jag dem som den Amerikanska självbilden.... (eller som jag skulle beskriva det "ett fungerande USA")....

Vad vet man om starfleets relation till makten på Jorden i ENT? Hur högt upp står Amiral Forest egentligen?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tycker tvärtom att Federationen är mycket olik USA och dess syn på sig själv.

Federationen för mig känns mer som ett Europeisk påhitt.

• 4 years later...

Stjärnflottan är federationens utforskarflotta och när federationen är hotad även försvarsflotta. Stjärnflottan skall inte starta krig utan avsluta krig(gärna så snabbt som möjligt). Stjärnflottan är lite som en fredsbevarande styrka.

federationen är landet, i och med att det är en federation så har de olika medlemmarna en stor självständighet. starfleet är den organisationen som ansvarar för federationens skydd mot hot utifrån och mot inre oroligheter. men precis som under upptäcks resorna här på jorden under 1600 - 1800 talen så bedriver de även utforskning och de har vetenskapsmän ombord, bland annat för att hitta nya planeter lämpliga för kolonisering, eller i fallet med federationen first contact. starfleet styrs ju av en grupp amiraler som står under presidenten för federationen.

På tal om vilka Federationen är ser jag dem som den Amerikanska självbilden.... (eller som jag skulle beskriva det "ett fungerande USA")....

Vad vet man om starfleets relation till makten på Jorden i ENT? Hur högt upp står Amiral Forest egentligen?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tycker tvärtom att Federationen är mycket olik USA och dess syn på sig själv.

Federationen för mig känns mer som ett Europeisk påhitt.

Nu är det förvisso en diskussion med några år på nacken, men jag håller nog med EoNeel. Federationen i sig känns rätt avlägset från det USA vi känner idag. Säkerligen baseras det en hel del på det som "the founding fathers" hade som vision, men det är långt ifrån realitetens USA (särskilt post-2001). Exempel på stora skillnader är ju t.ex. ekonomiska system, sekularisering, non-interference-policy etc.

Federationen känns mycket mer som en Europeisk socialliberal utopi i mitt tycke.

Edited by Fmi

Även om tanken är lite annorlunda än usa av idag så är mycket där det samma. Planeterna i federationen är usas delstater. De kan ha en egen flotta om de vill (typ usas nationalgard). Starfleet är federationens flotta och de kan dra resurser från de ingående flottorna om de skulle behöva men mest är de naturligtvis självständiga. Så varje stat/planet/område har sina egna lagar och regler men de sorterar under federationen och dess militära gren, starfleet. J.

Jag förstår hur du menar rent formellt men jag tycker att star fleet inte påminner så mycket om USA. När man synar USA i sömmarna så kan dom vara väldigt trångsynta men min största invändning mot jämförelen så är det att USA har länge kört med ,och fortsätter med, en hel del "pre-empty strike" och smackar till länder til höger och vänster om dom verkar farliga eller har nån´snubbe hos sej som ??r farlig. Den uppfattningen har jag inte fått av star fleet mer än kanske i något enstaka extremfall. Medans USA kör på i en stil som mer påminner om romulans eller klingons vad gäller aggressivitet mot grannar....eller kanske i spegeluniversumet så vore star fleet som USA ;) . Men Star fleet finns ju inte i det universumet.

Du talar politik min gode vän och jag talar organisation. Rent organisatoriskt fungerar ufp/starfleet på samma sätt som usa. Sedan kan vi lägga politiken därhän även om jag är övertygad om att Obama blir en mycket bättre och fredligare president än föregångaren. Och visst finns det ju krigshetsare även inom federationen... J.

• 1 month later...

Nu var det i och för sig en månad sedan något sades i denna tråden men diskussionen tycker jag var väldigt intressant. Federationen=EU/FN liknande. Starfleet dess flotta. Jag tycker inte det är så konstigt att Starfleet är militärer. Star Trek universumet är ganska outforskat och ganska ofta hittar de nån fientlig art och/eller någon art de är i krig med.

Samtidigt är inte officerarna riktigt som de är i dag, om man tittar på intressen och utbildning. Många av de högre befälen i serien är forskare. Det har i mina öron nästan låtit som alla kadetter måste ta en major eller liknande i en vetenskap, som sällan är krigsvetenskap eller vapenteknik.

Jag har nyligen gjort lumpen så jag är kanske lite färgad men om man tittar på ett fartyg som går på de vanliga haven. Om det börjar brinna, läcka eller nått annat så är det allvarligt och alla måste veta vem som ger order och de måste följa order, det kan inte bli nått snack, då dör alla. I rymden måste det på den punkten vara liknande. Dock kanske man inte måste vara militärer för att ha strukturen, men om man ska röra sig lika obehindrart i ogästvänliga områden måste man nog bära vapen. När de bär vapen blir de militärer.

Jag tror att det finns civila forsktningsftg i star trek som rör sig på redan utforskade områden, 7 of 9 s föräldrar kan inte har varit unika i att de var forskare och inte militärer.

I TOS är det självklart att Starfleet och jorden motsvarar USA. Federationen är dess allierade.

I senare serier är det ett idealiserat USA/NASA och FN. Roddenberry var demokrat, så det lutar väl lite åt ett liberalt samhälle, men det är knappast såpass enkelt, då det finns mycket konservativa värderingar i serierna med.

Enda likheten med dagens EU är väl att olika arter verkar ses som likvärdiga, men bo på egna planeter och inte uppblandat.

Han ville dock inte att regering eller ekonomiskt system skulle diskuteras, eftersom risken fanns att vissa tittargrupper skulle sluta följa serien då.

Men ganska klart är att det saknas en tydlig borgarklass i Star Trek. Säkerligen beror det på Roddenberrys bakgrund då han aldrig hade någon egentlig kontakt med det privata näringslivet under sin uppväxt eller sitt yrkesverksamma liv.

Edited by Aike