thestargaze Posted July 21, 2004 Report Share Posted July 21, 2004 Läste nyss artikeln: Braga: Viewers May Have Had Enough of Star Trek By Michelle July 18, 2004 - 1:45 AM Brannon Braga, executive producer of Star Trek: Enterprise, called the show's ratings "an enormously complicated issue" and wondered whether viewers have had their fill of Star Trek. Speaking to Dreamwatch (via TrekWeb), Braga said that there was no doubt that the franchise had lost viewers over the past decade and more. "You've got to put it in the context of ratings in general if you're going to compare the numbers for Enterprise to the numbers for The Next Generation," he said. "Very few people had cable and there was no satellite TV. Things are different now." "Having said that," he admitted, "We have lost a lot of our audience since Enterprise premiered." Though he said that he did not believe it had to do with the quality of the show, he added, "Even when we do an episode like 'Twilight', it's still the 700th episode of Star Trek." He and his fellow writers "value the four million people who are still watching Enterprise loyally every week, which is nothing to sneeze at." källa: www.trektoday.com Är det så? Har vi Star Trek fans sett för mycket, eller är det helt enkelt så att Enterprise inte håller samma standard som de gamla serierna? Som vi alla vet så har tittarsiffrorna minskat radikalt om man jämför med de gamla serierna och Enterprise tittarsiffror... Vad tycker ni? Är det möjligt att sett för mycket Star Trek? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Talar Posted July 21, 2004 Report Share Posted July 21, 2004 Det skulle vara intressant att se hur tittarsiffrorna har utvecklats för enterprise sen serien startade. Om det har sjunkit sen första säsongen så kan man ju anta att det fanns ett stort intresse för mer stra trek men att serien inte kunde hålla kvar tittarna. Annars lutar det nog mer åt Braga's förklaring. Sen vet jag inte hur stor effekt det har på tittarsiffrorna att enterprise är en av dom populärare serierna att ladda hem på olika fildelningstjänster som DC, m.m. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Enterprise_Nx-01 Posted July 22, 2004 Report Share Posted July 22, 2004 (edited) You Can't Never Geat To Much Star Trek Edited July 22, 2004 by Enterprise_Nx-01 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Essray Posted July 22, 2004 Report Share Posted July 22, 2004 Jag tycker tyvärr att ST har stagnerat en del på senare år. Det har varit för många serier med i princip samma koncept (TOS, TNG, VOY, ENT). Den typen av Star Trek tror jag vi har sett lite för mycket av nu. Däremot tycker jag inte att man skall lägga ner nyproduktionen helt och hållet, men man borde tänka i lite annorlunda banor, pröva lite nya idéer. T ex skulle man kunna göra några kortare miniserier med varierande tema, och se vad folk tyckte om dem, för att sedan välja det populäraste konceptet till att göra en fullängdsserie. Det viktigaste är att man kommer bort från det uttjatade ursprungskonceptet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Posted July 22, 2004 Report Share Posted July 22, 2004 Jag får nog säga att man har sett lite för mycket Star Trek som påminner om ST serier som man redan har sett. Jag håller med Essray om att man borde göra några pilots till annorlunda Star Trek så att folk kan säga vad dom tycker om nya idéer. Sen så har det kommit en massa böcker, kan man inte kolla vilka av böckerna som har sålt bra och som fått bra omdömmen? Man kanske kan få lite bra idéer från böckerna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Expendable Ensign Posted July 22, 2004 Report Share Posted July 22, 2004 Jag tror helt enkelt det är så att Enterprise och även Nemesis inte håller samma kvalité som föregående serier och filmer och att det är därför tittarsiffrorna har sjunkt. Själv tycker jag inte att konceptet är uttjatat utan att man snarare har ändrat för mycket i det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Odo II Posted July 23, 2004 Report Share Posted July 23, 2004 Mitt rent personliga svar blir nej, eftersom jag inte sett klart alla säsonger av varken TNG och DS9 än. Men om jag ska svara på frågan allmänt så kan jag till en viss del hålla med föregående skrivare om att Enterprise och Nemesis inte håller samma kvalitet. Nemesis tänker jag inte diskutera men vad gäller ENT så anser jag att de har mycket bra skådespelare och ett fungerande koncept (jag bara hoppas att de ommer bygga ut detta med det temporala kalla kriget), det de däremot brister i är i fråga om manus. Flertalet avsnitt känns som upprepningar av tidigare seriers avsnitt eller oengagerade dilemman. Här skulle behövas en nytändning för att undvika fler gäspavsnitt. Vad denna nytändning skulle bestå i kan man diskutera, men jag tror på att bryta ny mark ifråga om koncept, något som Essray talade om. Sedan är jag mycket positiv till en mer sammanhängande story som i DS9:s senare säsonger, men tycker att det kan göras ännu mer tydligt även om det skulle gränsa till rymdsåpopera. Så tänk i nya banor eller in med friskt nytt blod bland manusnissarna! Sedan tycker jag inte bara att ENT ska ha del i denna nytändning, det gäller även de framtida serierna som jag hoppas kommer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
B'Elanna Posted July 25, 2004 Report Share Posted July 25, 2004 Jag håller med. Man kan aldrig få för mycket av Star Trek! ;) :lol: När det gäller tittarsiffror är det tråkigt att det går dåligt för Enterprise Det är nog som Braga säger att det är konkurrsens från flera kanaler. Det är ju dessutom konkurrens från övriga medier. Nytänkade är ett måste för Star Trek. Miniserie låter intressant. Sedan skulle jag vilja se en ny film. Personligen tycker jag inte att Nemesis var en dålig film. Den var tvärt om jätte bra. Man får tänka på att den hade konkurrens av ringen- filmerna. Nu finns det ju inte fler ringen filmer att göra <_< När det gäller film skulle jag gärna se en DS9 eller Voyager. Det är inte omöjligt att flera besättningar och skepp skulle kunna dyka upp i en film. När det gäller DS9 tycker jag the prophets/Worm hole alians är intressanta att se mer av. En ny Borg film vore ju aldrig fel!! :borg2: Man kunde ju spinna vidare på Endgame och Voyagers erfarenheter med Borg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted September 10, 2004 Report Share Posted September 10, 2004 Jag tror helt enkelt det är så att Enterprise och även Nemesis inte håller samma kvalité som föregående serier och filmer och att det är därför tittarsiffrorna har sjunkt. Själv tycker jag inte att konceptet är uttjatat utan att man snarare har ändrat för mycket i det. <{POST_SNAPBACK}> Jag tror inte det har med bristande kvalitet att göra, snarare brist på kontinuitet. När man skriver manus till en vanlig tvålopera eller dylik tv-serie så behöver man inte ta hänsyn till så mycket. Men när det gäller en ny star trek serie så måste man ta hänsyn till det universum som tidigare manus författare redan byggt upp. Detta gjorde inte författarna till Enterprise. Redan i piloten så sket man bort mycket. Pang på hem till klingonland. VA! Vi har ju lärt oss att det var Kirk och mannarna som först stötte på klingons. Det är sådana missar man måste undvika för att intresset för fenomenet star trek ska fortlöpa. Nu vet man ju inte vad som är canon, kirk eller archer. Blää! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted September 10, 2004 Report Share Posted September 10, 2004 Håller fullständigt med, MAN KAN INTE FÅ NOG AV STAR TREK. Själv är jag helt fast i DS-9. Jag ser om boxarna om och om igen. Jag gillar ENT, men DS-9 ligger lite mer kring mitt hjärta. I U.S.A kämpar de med att få en DS-9 film till stånd, det skall bli kul att se hur det går. Även om det inte blir någon mer film eller serie så finns det ju mycket att gå tillbaka till, och då även alla ST-böcker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peak Posted September 10, 2004 Report Share Posted September 10, 2004 Jag tror inte det har med bristande kvalitet att göra, snarare brist på kontinuitet. När man skriver manus till en vanlig tvålopera eller dylik tv-serie så behöver man inte ta hänsyn till så mycket. Men när det gäller en ny star trek serie så måste man ta hänsyn till det universum som tidigare manus författare redan byggt upp. Detta gjorde inte författarna till Enterprise. Redan i piloten så sket man bort mycket. Pang på hem till klingonland. VA! Vi har ju lärt oss att det var Kirk och mannarna som först stötte på klingons. Det är sådana missar man måste undvika för att intresset för fenomenet star trek ska fortlöpa. Nu vet man ju inte vad som är canon, kirk eller archer. Blää! <{POST_SNAPBACK}> Som licensierad Enterprise-gusher så får jag väl svara på det där.. ;) 1) Kontinuiteten i Enterprise gentemot andra serier är förbluffande bra. DS9 (min favoritserie) har betydligt fler kontinuitetsfel, 2) Kirk & gänget var inte de första som stötte på klingons. Det finns en referens i TNG till 'First Contact' med Klingons, och den ligger rätt i tiden för Enterprise. 3) Efter att ha tragglat det fram och tillbaka på TrekBBS så har iaf jag kommit fram till att problemet inte är canon, utan snarare fanon. DVS böcker/serier/fan fic har inofficiellt fastslagit vissa saker, som TV-serien varken behöver eller skall ta hänsyn till. Exempel på sådana saker är: "Spock är den första vulcanen i Starfleet", "Enterprise NCC-1701 var det första stjärnskeppet som hette Enterprise" med mycker mera. Nåt många verkar missa/glömma bort är att många som är inblandade i Enterprise har varit med i spelet väldigt länge. Berman har varit med ända sedan första säsongen av TNG och har haft sitt finger med i spelet i alla Star Trek-serier sedan dess. Braga har skrivit över 100 Star Trek-avsnitt, varav de flesta mycket bra (tror hans första avsnitt var TNG 5x06 - The Game). Dessutom har Enterprise-staben många TOS-fans. Inte bara nykomlingen Manny Coto, utan också min favoritförfattare i Enterprise-gänget Mike Sussman, till exempel. Under de 3 år jag har sett Enterprise så har jag bara hittat ett enda kontinuitetsfel i Enterprise: Den romulanska cloaken i 'Minefield'. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted September 10, 2004 Report Share Posted September 10, 2004 Missförstå mig icke nu. Jag älskar allt vad star trek är! Kan se mina TNG boxar om och om igen. Men när jag stoppade i enterprise-piloten (broken bow) i VHS-en så tänkte jag: Vad kul och mysigt detta ska bli, få se det första enterprise, långt innan kirk, sticka ut på sin första resa, ta sig till de närmsta sjärnsystemen, skapa de första kontakterna, träffa andorierna, bolianerna, vulkanerna (igen). men vad händer? WROOOOOMMMMMMM --> Qo'nos!!! :blink: VA! Redan, tänkte jag. Neeej, det gick för fort! Och detta i warp 5!!! :blink: Jag ville ju ha mer bakgrundshistorier innan!!! Är det någon som vet hur långt det är till Qo'nos i warp 5? Det är långt, mycket långt! Ingen som håller med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peak Posted September 10, 2004 Report Share Posted September 10, 2004 Jo, längre än 4 dagar (eller vad det nu var) iaf, men det är nåt som alltid följt med Star Trek, ända sedan originalgänget åkte både till utkanten och centrum av galaxen. Så, man kan ju säga att hur snabbt man tar sig mellan två planeter i Star Trek är 'The Speed of Plot'. Men det är som sagt ett väldigt vanligt problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
One Posted September 10, 2004 Report Share Posted September 10, 2004 Jag tror helt enkelt det är så att Enterprise och även Nemesis inte håller samma kvalité som föregående serier och filmer och att det är därför tittarsiffrorna har sjunkt. Själv tycker jag inte att konceptet är uttjatat utan att man snarare har ändrat för mycket i det. Ändrat till det bättre skulle jag vilja säga! Då jag bara sett VOY kan jag inte jämföra ENT med dom andra serierna, men ENT är mycket bra i min mening. Filmerna har jag sett hälften av. Nyligen den som dom flesta verkar gilla bäst, First Contact. Den var dock lika seg som dom andra jag sett undantaget Nemesis, som är klar etta på min lista. DEN är bra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Catryn Jameway Posted September 12, 2004 Report Share Posted September 12, 2004 Under inga omständigheter har vi sett för många star trek filmer!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smirf Posted September 13, 2004 Report Share Posted September 13, 2004 (edited) Att Enterprise inte följer historien helt 100% korrekt anser jag är rätt så trivialt. Andelen Trekies som ser på Enterprise på TV är antagligen en inte allt för stor siffra i jämförelse med det totala tittarantalet. De som skriker ut i vansinne av att en ras ser inte ser ut på korrekt sätt kanske hörs myclet men det är säkerligen vädligt få. Däremot kan det vara så att Enterprise inte är speciellt på någotvis som tilltalar den genomsnittliga tittaren så att man orkar se på just Enterprise istället för något annat som råkar vara på TVn. T.ex även om jag är något av en trekie så finns det andra serier som jag anser är bättre, t.ex CSI. Så har Enterprise en betydligt större kunkurrens mot andra medier som t. ex Internet och datorer än vad de tidigare serierna har haft. För att något ska slå nu för tiden så måste det helt enkelt vara något exceptionellt, vilket Enterprise inte är på något vis. Edited September 13, 2004 by Smirf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Storm Posted September 13, 2004 Report Share Posted September 13, 2004 Jag tycker att Enterprise är helt ok Jag håller nu på att kolla igenom TNG och efter det ska DS9 in. Voyager har jag sett S1 på. Det som gör att ENT är längst ner på min lista än är att det inte tillför mycket nytt. Det är saker vi har sett. Teknologier som vi har sett. Raser som vi har sett. Det utspelar sig inte i framtiden enligt min mening. Som att dom skulle göra en ArkivX Serie om när Mulder går på College. Kommer för mycket sånt här "vad som hände innan" Ja gillar inte det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T'Pol Posted September 15, 2004 Report Share Posted September 15, 2004 kan man få för mycket av star trek? det trodde ja va omöjligt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted September 16, 2004 Report Share Posted September 16, 2004 Den enda som fått nog av ST är min tjej,..fattar inte varför? :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T'Pol Posted September 16, 2004 Report Share Posted September 16, 2004 Den enda som fått nog av ST är min tjej,..fattar inte varför? :blink: <{POST_SNAPBACK}> hon har väll inte fatta hur bra det e. precis som alla mina kompisar. de tycker ja e helt vrängd i skallen som diggar ST. de tjatar jämt om hur de ska göra för att få ner mig på jorden igen.. fattar inte va de menar.. ja e ju här... men me huvet i det blå... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted September 17, 2004 Report Share Posted September 17, 2004 Den enda som fått nog av ST är min tjej,..fattar inte varför? :blink: <{POST_SNAPBACK}> Härom kvällen så upptäckte jag till min stora förvåning att TV:n var ledig redan på kvällen. Så jag beslöt mig för att sätta på en tidig episod TNG, från första säsongen. När skivan var istoppad och introt började rulla så kom kvinnan i mitt liv hotfullt skridande över golvet. Döm om min förvåning när hon sa "Ska vi titta på ett avsnitt tillsammans" Gissa om jag blev glad. Förvisso tillade hon "Bara du inte pausar var och varannan minut för att hålla på med dina larviga anteckningar".... Och det, det kunnde jag naturligtvis inte garantera.... Men det gick bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted October 6, 2004 Report Share Posted October 6, 2004 (edited) Den enda som fått nog av ST är min tjej,..fattar inte varför? :blink: <{POST_SNAPBACK}> Härom kvällen så upptäckte jag till min stora förvåning att TV:n var ledig redan på kvällen. Så jag beslöt mig för att sätta på en tidig episod TNG, från första säsongen. När skivan var istoppad och introt började rulla så kom kvinnan i mitt liv hotfullt skridande över golvet. Döm om min förvåning när hon sa "Ska vi titta på ett avsnitt tillsammans" Gissa om jag blev glad. Förvisso tillade hon "Bara du inte pausar var och varannan minut för att hålla på med dina larviga anteckningar".... Och det, det kunnde jag naturligtvis inte garantera.... Men det gick bra. <{POST_SNAPBACK}> HA,HA,HA! Ja, det är helt enkelt underbart. Jag känner igen mig till minsta beståndsdel. Det är nästan så att vi får bilda ett topic som heter; Vi som är tillsammans med någon som hatar ST. Edited October 6, 2004 by EoNeel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted October 6, 2004 Report Share Posted October 6, 2004 Det värsta är att hon HATAR inte ST. Hon kollar med mig ibland. Det värsta är att hon tycker att det är så himla "töntigt". Det är än värre än om hon hatat. Hon har inte insett, och kommer förmodligen aldrig att göra (tyvärr), att det är otroligt facinerande och viktigt... Och en värre blev det nu när jag fick den gula TOS boxen. Såg ett avsnitt därifrån igår som jag tyckte var riktigt bra, vilet jag också påtalade för henne. Hmm, blev hennes svar... Så nu håller hon på att idiotförklara mig fullständigt... Vi är Missförstådda, mer eller mindre äkta män som inte kan få nog helt enkelt . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted October 6, 2004 Report Share Posted October 6, 2004 Det värsta är att hon HATAR inte ST. Hon kollar med mig ibland. Det värsta är att hon tycker att det är så himla "töntigt". Det är än värre än om hon hatat. Hon har inte insett, och kommer förmodligen aldrig att göra (tyvärr), att det är otroligt facinerande och viktigt... Och en värre blev det nu när jag fick den gula TOS boxen. Såg ett avsnitt därifrån igår som jag tyckte var riktigt bra, vilet jag också påtalade för henne. Hmm, blev hennes svar... Så nu håller hon på att idiotförklara mig fullständigt... Vi är Missförstådda, mer eller mindre äkta män som inte kan få nog helt enkelt . <{POST_SNAPBACK}> Jag tycker att du tar upp väldigt viktig sak här. Jag lever tillsammans med min kvinna och vi delar på allt, smått som stort, men att hon tillsammans med mig skulle upptäcka ST's värld skulle vara ett mirakel. Vi har några goa vänner, ett par som älskar ST. Det går igen boxarna tillsammans och när vi har middagar så är ju ämnet för kvällen givet. Min flickvän tycker att vi är såååå väck. Jag har en förhoppning om att det går att "missionera" ST. Om man är vis och har tålamod så skall det bara gå att väcka intresse. Jag är kanske naiv, men jag ger inte upp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Me Posted October 12, 2004 Report Share Posted October 12, 2004 Sett för mycket star trek? det beror nog på vilken generation man växte upp på... Såg lite TNG, men älskade Voyager. Sett ett par avsnitt av TOS, men inget som jag direkt fastnade för. DS9 har jag inte ens sett. Så för min del: nej, jag har inte sett för mycket star trek. Vi har turen (och oturen) att se star trek en gång om året/halvåret på SVT. När det inte sänds så bygger man ju upp att man vill se mer, man blir aldrig riktig "mätt" på det när det sänds i svensk TV. Och som många har påpekat; visst, det känns ändå som enterprise inte har den kvaliteten som TNG, och det är *mycket* serier som konkurerar ut star trek dessa dagar. både scifi och nonscifi. Dessutom att det fnns på nätet och laddar ner dagen efter i USA, är ju oxå ett problem. Man får ändå hålla ett öga bakom allt och se: Star Trek har funnits sen.. 70-talet? (är jag helt ute å cyklar, förlåt mig) En paus skulle ju ändå inte skada, tänka om lite. Nya ideér. Det är rätt mycket modernisering av gamla avsnitt, så det blir ju som repriser Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts