Gå till innehåll

Har vi sett för mycket av Star Trek?  

59 medlemmar har röstat

1. 1.

• Ja
      3
    • Nej
      54
    • Vet ej
      2

Rekommenderade inlägg

Postad (redigerade)

Jag röstade nej eftersom jag inte ser på trek varje dag utan kanske en gång i veckan eller mindre nu när Enterprise inte går på TV.

Om man tittar för mycket så blir man ibland liksom mättad. Det är bäst med lagom avhållsamhet för då väcks begäret att se på star trek och man känner en ständig längtan av att se star trek. :D

Redigerad av Captain Proton
Postad
okej, igår natt drömde jag en massa och Tuvok och 7of9 var med i min dröm, vi var på ett "mission" tillsammans i ett underjordiskt komplex med en massa datorer.. eeeeh. Definitivt börjat se för mycket star trek. :D

<{POST_SNAPBACK}>

He...ja, det verkar lömskt...

Själv tittar jag nu i stort sett varje dag på något och idag har det både blivit TOS och Voyager...

Kanske ser alla forummedlemmar något varje dag....men jag börjar undra om det inte gått för långt när man mitt i en film byter till en Voyager man redan sett ett par gånger..?! Detta är ju inte ovanligt i mitt fall...

• 4 veckor senare...
Postad (redigerade)

Jag blev så glad i mitt lilla hjärta efter att ha tagit del av den nye kadetten ypolt's inlägg på forumet. Han berättade att han var "ny frälst" på Star Trek och att han hade många timmar ST att se fram emot.

När jag frågar mig själv om jag har sett för mycket av ST, så måste jag svara;nej. Jag har sett för lite.

Det är så härligt med ST-kosmos för att det lever ett liv för sig. Det känns som ST-kosmos är lika stort som det "riktiga" kosmos. Det tar aldrig slut. Det finns alltid något nytt att utforska. Den röda tråd som jag följer genom ST, från TOS till ENT, är denna underbara glädje det är att ta del av alla dessa gäng och deras rymdskepp, rymdstationer och äventyr. Man blir glad av Star Trek!

ST förmedlar framtidshopp och tro på en trevligare värld, där alla får plats. Jag har förstått att ST inte bara är en TV-serie för mig utan något mycket större. ST ger mig livskvalitet i form av spännande religiösa och filosofiska frågeställningar. ST ger mig hopp om och en vilja till en bättre framtid genom att bättre ta hand om min lilla del av denna värld. Jag sopsorterar och komposterar och återanvänder mm. ST sporrar mig till heta samtal om heta ämnen, som fred, rasism, frihet och moral.

Nu kanske det är någon som tycker att detta låter helt vrickat, men jag vill bara säga att jag har inte sett för mycket av Star Trek. Jag kan skilja på dröm och verklighet. Men med allt annat skräp på TV och i vår värld så är Star Trek en motivatör till förändring, som jag gärna tar till mig.

Redigerad av EoNeel
Postad

Jag håller med EoNeel i det han skriver här ovan. Det är mycket mer än en tv-serie, eller tv-show som de säger "over there". Det är en resa man ger sig ut på.

Om jag tittar på en bra film, låt säga "Alien" eller "Matrix" så sitter jag ofta tyst, stum av förundran efteråt, och säger sedan Wow vilken bra rulle. Men THAT'S IT! Men när det gäller star trek så är det så mycket mer. Visst finns det kanonepisoder och First Contact är en höjdarfilm, men vad viktigare är de för historien vidare. Precis som en staffetpinne. Man vill ha mer, och man kan få MER! Jag hoppas aldrig det tar slut. Man kan inte få för mycket, eller se för mycket av star trek.

Titta på bilden nedan, se så mycket tid som inte blivit dokumenterad i någon serie eller i någon film. Det finns så mycket att gräva i, så mycket att visa oss kunskapstörstande star trek fans. Låt resan fortsätta! :)

timeline_future.gif

Bilden från www.startrek.com

• 2 veckor senare...
Postad

På tal om man har sett för mycket... en läskig sak hände förra vecka när jag kollade på ett TNG avsnitt... jag kunde repliker utantill och jag är 100% säker på att jag aldrig har sett det avsnittet, helt sjukt..

komm på en sak, dom replikerna jag kunde var en disskusion mellan Data,Riker och Picard.. så det kan ju inte bara vara en slump eller nått..

För om det bara var Data skulle man nästan kunna hela serien , han göra många saker likadant ju

• 2 veckor senare...
Postad

Jag kommer aldrig att ha sett för mycket Star Trek. Det går inte.

Jag håller med flera andra här om att Enterprise inte var lika bra som någon annan serie. Jag slutade nästan titta på det efter första säsongen. Många tittare kanske försvann på grund av den. De senare säsongerna (3 och 4) har dock blivit bättre, och då kanske några tittare har kommit tillbaka.

• 3 år senare...
Postad

Jag har sett all ST som fins, det mesta flera gånger, och jag känner att jag appsolut inte har sett för mycket. Jag är i dag helt säker på att jag kommer att vara Trekker hela mitt liv.

Om jag har haft en dåliga dag är det alltid uppiggande att sätta på några ST-avsnitt. På något sätt känns serierna och karaktärerna där som minna vänner. Det låter troligen tokigt för många, men jag tycker inte så. Om jag ska välja mellan att komma hem, sätta mig framför tvn och titta på Idol eller någon annan av de många värdelösa serier som går på tv, så väljer jag ST varje dag. Människor engagerar sig, och diskuterar dessa serier, som går på tv, så mycket och besatt, att mitt intresse för ST känns harmlöst. I ST kan jag faktiskt lära mig något, och i karaktärernas liv och problem är det ofta lätt att känna igen sig. Det fins också en moral, lojalitet och godhet i ST som jag på väldigt många sätt saknar i samhället.

Vidare; Om jag sitter och läser Platons "Staten", där han talar om idealsamhället, så skulle jag ses som på sin höjd lite akademisk, men ser jag Star Trek så är jag plötsligt en nörd. Vad är det som egentligen skiljer en utopi/ide från en annan? "Staten" handlar om politik och utopi, det samma gör ibland ST. Dessutom har ST så mycket annat att ge också, samt det är samtidigt ren och skär underhållning. Vill man inte, kan man bara se ett avsnitt för att det är trevlig, och inte bry sig om avsnittets ämne. Knappast något du gör när du läser Palton. Är min jämförelse överdriven? Kanske, men jag tycker att det är så ofta man stöter på fördommar endast för att något inte är tillräkligt akademiskt. Jag har läst på högskola och vet att en avhandling handlar om att vara så nördig och totalt fixerad vid ett enda litet ämne, som är möjligt. Folk har detta som sitt jobb. Vad är det då för fel att ha exempelvis Star Trek som sin hobby. Många ornitologer (fågelskådare) sitter ute i skogen och tittar efter fåglar flera veckor av sitt liv. Vissa kan släppa allt de har för sig för att åka 50 mil till en sjö eller skogsdunge därför att det har rapporterats om en ovanlig fågel där. Så vad är det som skiljer oss åt? Jag är sedan länge frälst i Star Trek, precis som ornitologen i sinna fåglar. Jag ser ingen skillnad på det olika intressena. Tycker någon jag är underlig eller nördig.... de vet inte vad de talar om. JAG ÄR EN STOLT TREKKER!

Postad

Håller med er helt. För det första kan man inte få för mycket star trek. För det andra att folk kallar oss nördar,läste en gång en artikel där de frågat en trekkie lite skämtsamt (antar att det var i förlöjligande syfte.)varför vi använde kostymer på träffar.Killen svarade att det inte skilde sig vidare från när folk samlas och kollar tex.fotboll i fotbollströjor.Det stämmer ju,men de vill inte se det själv.

Postad
Håller med er helt. För det första kan man inte få för mycket star trek. För det andra att folk kallar oss nördar,läste en gång en artikel där de frågat en trekkie lite skämtsamt (antar att det var i förlöjligande syfte.)varför vi använde kostymer på träffar.Killen svarade att det inte skilde sig vidare från när folk samlas och kollar tex.fotboll i fotbollströjor.Det stämmer ju,men de vill inte se det själv.

Det var onekligen en intressant jämförelse! Heja star trek laget då... J.

• 3 veckor senare...
Postad (redigerade)
"Kan man se för mycket Star Trek?"

Kan man någonsin se tillräckligt?

Härmed utser johannalaforge detta inlägg till månadens bästa (enligt mig iallafall). Seriöst, en dag som denna då resten har gått uselt för mig så lyser detta inlägget av inteligens, tycker jag. TACK, Marvin! Ett riktigt, riktigt bra inlägg som förgylde min dag. (seriöst, min dag har varit urusel. Jag kan knappt röra min vänsterarm då jag ramlade omkull som bara den när jag var på väg till affären. Detta gör det inte direkt lättare att skriva detta inlägg, om jag säger så)

Redigerad av johannalaforge
Postad
"Kan man se för mycket Star Trek?"

Kan man någonsin se tillräckligt?

Härmed utser johannalaforge detta inlägg till månadens bästa (enligt mig iallafall). Seriöst, en dag som denna då resten har gått uselt för mig så lyser detta inlägget av inteligens, tycker jag. TACK, Marvin! Ett riktigt, riktigt bra inlägg som förgylde min dag. (seriöst, min dag har varit urusel. Jag kan knappt röra min vänsterarm då jag ramlade omkull som bara den när jag var på väg till affären. Detta gör det inte direkt lättare att skriva detta inlägg, om jag säger så)

Stackare, du får låta bli att tumla omkull sådär. Skaffa en liten påse med salt eller grus som du kan strö över isfläckarna i din väg ;) :)

Postad
Jag har sett all ST som fins, det mesta flera gånger, och jag känner att jag appsolut inte har sett för mycket. Jag är i dag helt säker på att jag kommer att vara Trekker hela mitt liv.

Om jag har haft en dåliga dag är det alltid uppiggande att sätta på några ST-avsnitt. På något sätt känns serierna och karaktärerna där som minna v??nner. Det låter troligen tokigt för många, men jag tycker inte så. Om jag ska välja mellan att komma hem, sätta mig framför tvn och titta på Idol eller någon annan av de många värdelösa serier som går på tv, så väljer jag ST varje dag. Människor engagerar sig, och diskuterar dessa serier, som går på tv, så mycket och besatt, att mitt intresse för ST känns harmlöst. I ST kan jag faktiskt lära mig något, och i karaktärernas liv och problem är det ofta lätt att känna igen sig. Det fins också en moral, lojalitet och godhet i ST som jag på väldigt många sätt saknar i samhället.

Vidare; Om jag sitter och läser Platons "Staten", där han talar om idealsamhället, så skulle jag ses som på sin höjd lite akademisk, men ser jag Star Trek så är jag plötsligt en nörd. Vad är det som egentligen skiljer en utopi/ide från en annan? "Staten" handlar om politik och utopi, det samma gör ibland ST. Dessutom har ST så mycket annat att ge också, samt det är samtidigt ren och skär underhållning. Vill man inte, kan man bara se ett avsnitt för att det är trevlig, och inte bry sig om avsnittets ämne. Knappast något du gör när du läser Palton. Är min jämförelse överdriven? Kanske, men jag tycker att det är så ofta man stöter på fördommar endast för att något inte är tillräkligt akademiskt. Jag har läst på högskola och vet att en avhandling handlar om att vara så nördig och totalt fixerad vid ett enda litet ämne, som är möjligt. Folk har detta som sitt jobb. Vad är det då för fel att ha exempelvis Star Trek som sin hobby. Många ornitologer (fågelskådare) sitter ute i skogen och tittar efter fåglar flera veckor av sitt liv. Vissa kan släppa allt de har för sig för att åka 50 mil till en sjö eller skogsdunge därför att det har rapporterats om en ovanlig fågel där. Så vad är det som skiljer oss åt? Jag är sedan länge frälst i Star Trek, precis som ornitologen i sinna fåglar. Jag ser ingen skillnad på det olika intressena. Tycker någon jag är underlig eller nördig.... de vet inte vad de talar om. JAG ÄR EN STOLT TREKKER!

Tyvärr är det så i samhället. Ditt exempel med Platon visar på detta. Det som är "godkännt" av den akademiska världen anses vara seriöst. Saker som Star Trek däremot ses som simpel underhållning (med en stark dragning åt det nördiga) utan något intellektuellt värde. Detta trots att filosofin som genomsyrar dess fiktiva värld är minst lika tänkvärd som något nertecknat av en "erkänd" filosof.

Precis. Ingen skillnad alls egentligen.

Postad

Fottbollsfantaster är bland de mest fanatiska och tokiga som fins. Har aldrig täffat en trekker som är så tokig som ett fottbollsfan. Personligen ser jag ingen skillnad på att klä ut sig i ett ST-dräkt eller en fottbollströja. Skillnaden skulle möjligen kunna vara att fottbollsfanatikerna är i vissa fall bereda att ta på sig tröjan, gå ut och supa och börja slåss. Det gör inte vi trekkers. Ändå är det mer ok och accepterat att vara fottbollsfantast är trekker.

• 1 månad senare...

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa nytt...