Jump to content

Jaktskepp

Ranger

Recommended Posts

I Playstationspelet "Star Trek:Invasion", figurerade skeppsklassen Valkyrie (i 3 olika, uppgraderade modeller). Det var ett slags mindre stridsfarkost utrustad med phasers och torpeder.

(sen huruvida det är canon eller itne är ju en helt annan fråga ;))

Fårgan är väl om de har ngt större behov av dne typen av skepp i ST. Mesta stridenra sker ju i rymden, och där brukar de tju vara gott om plats. Möjligen om man skall slåss i amtosfärer och astroidbälten, men då har man ju redan skyttlarna, som oftast är hyffsat bra beväpnade (i synnerhet Delta Flyer).

Dom skepp som Great Bird of the Galaxy pratar om är Peregrine-klassen. Skeppen ska tydligen vara väldigt små, från 10-20m långa, och ha phasers och mikro-torpeder, finns inte mycket officiell info om dom. Visas i några DS9-avsnitt.

• 2 weeks later...
  • 7 months later...
  • 2 weeks later...
Är inte voy utrustat med små Titan class asult vessels? Det är väl en slags fighters...

<{POST_SNAPBACK}>

Intrepid-class har en "Captain's Yacht" på liknande sätt som Sovereign-class har. Varför denna aldrig nämndes eller användes i serien kan man spekulera i. Skeppet finns där i ritningarna och specifikationerna. Antagligen byggde man aldrig någon modell med en lös yacht, utan den byggdes fast. Sedan använde man hellre rymdskyttlar istället eller Delta Flyer.

• 4 weeks later...

Pergarine Figthers figurerar dock i många FanFictions, det är dock oklart hurvida dom skickas iväg från skepp eller från rymddocka.

Logiskt nog borde det finnas hangarskepp men Sisko skickar iväg nio vågor av jaktskepp i Sacrofice of Angels, varje våg med tre skvadroner och 5 skepp i varje skvadron vilket betyder att sisko skickar iväg 135 (!) jaktskepp mot Dominion.

Fårgan är väl om de har ngt större behov av dne typen av skepp i ST. Mesta stridenra sker ju i rymden, och där brukar de tju vara gott om plats. Möjligen om man skall slåss i amtosfärer och astroidbälten, men då har man ju redan skyttlarna, som oftast är hyffsat bra beväpnade (i synnerhet Delta Flyer).

Utrymme har knappast något med saken att göra. Jag vet inte riktigt vad som är fördelen med jaktskepp, men en kan ju vara samma som Prometheus klassens "multi vector assault mode". Om jag inte har fel så är vector detsamma som vinkel och då blir det ju att anfalla från flera vinklar/håll.

Ja, att omringa en fiende ger flera taktiska fördelar (det var därför man införde MVAM). Man kan t.ex (som försvarare) inte styra om kraft till en speciel sköldsektor eftersom alla är utsatta för bombardemang. Det går inte heller att få ett lika bra sikte (om du siktar manuellt åtminstonde) eftersom man lätt förvirrar scannrar/ögon med flera små skepp istället för ett stort.

• 4 months later...

problemet som jag ser det med fighters i star trek är att det uppvisar brist på respekt för liv som är väldigt okarakteristiskt för star trek i allmänhet. detta gör att de passar väl in i ds 9 men när orgerna når the martian defence perimeter så attackeras de ju av några små skepp, vilka? (Avsnittet best of both worlds part 2) någon som vet?

Voy har ingen fighter. Bara skyttlar (inkl. delta flyer). det är canon

Edited by orville

Ja, att omringa en fiende ger flera taktiska fördelar (det var därför man införde MVAM). Man kan t.ex (som försvarare) inte styra om kraft till en speciel sköldsektor eftersom alla är utsatta för bombardemang. Det går inte heller att få ett lika bra sikte (om du siktar manuellt åtminstonde) eftersom man lätt förvirrar scannrar/ögon med flera små skepp istället för ett stort.

<{POST_SNAPBACK}>

Dessutom är ju små skepp mindre kostsamma att bygga och har färre mans besättning vilket gör att man kan använda dessa på ett offensivare sätt än större rymdskepp. J.

Som jag förstod det så var skeppen i Best of Both Worlds någon sorts fjärrstyrda drönare eller sonder, inte jaktflygare.

När DS9 kom introducerade stridsskepp (Defiant) övergav man en del av den ursprungliga tanken med Star Trek: Att rymdskepp är rymdskepp dvs kombinerade vetenskaps/utförsknings/försvars- och diplomatiskepp.

Eftersom man gick över den tröskeln skulle man säkert fixa små stridsskepp också, men förmodligen skulle det vara att närma sig Star Wars för mycket.

Som jag förstod det så var skeppen i Best of Both Worlds någon sorts fjärrstyrda drönare eller sonder, inte jaktflygare.

När DS9 kom introducerade stridsskepp (Defiant) övergav man en del av den ursprungliga tanken med Star Trek: Att rymdskepp är rymdskepp dvs kombinerade vetenskaps/utförsknings/försvars- och diplomatiskepp.

Eftersom man gick över den tröskeln skulle man säkert fixa små stridsskepp också, men förmodligen skulle det vara att närma sig Star Wars för mycket.

<{POST_SNAPBACK}>

Ock det skulle inte vara bra? *undrande* B) J.

Ock det skulle inte vara bra? *undrande*  B) J.

Beror förstås på hur man ser det men jag gillar inte att DS9 gjorde Stjärnflottan så militär och så lik US Navy. Det är liksom inte det det ska handla om.

<{POST_SNAPBACK}>

Amen i kyrkan great bird

Hoppas verkligen inte att det blir krig i något kommande star trek projekt. Det skulle vara fatalt för serien.

Sedan har vi ett annat problem, stora skepp missar inte (i alla fall inte särskilt ofta) Tänkte på ett avsnitt då Enterprise besättning tappat minnet och luras att anfalla en planet och spränger småskepp på löpnande band.

Kanske små skepp är inefektiva eftersom de inte kan ha tillräkligt starka sköldar.

Sedan har vi ett annat problem, stora skepp missar inte (i alla fall inte särskilt ofta) Tänkte på ett avsnitt då Enterprise besättning tappat minnet och luras att anfalla en planet och spränger småskepp på löpnande band.

Kanske små skepp är inefektiva eftersom de inte kan ha tillräkligt starka sköldar.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror jag vet vilket du tänker på... Ett av mina favoritavsnitt.... Stod inte de skeppen tämligen stilla? De kanske hade så dåliga sensorer så att de inte upptäckte enterprise? :o J.

Beror förstås på hur man ser det men jag gillar inte att DS9 gjorde Stjärnflottan så militär och så lik US Navy. Det är liksom inte det det ska handla om.

<{POST_SNAPBACK}>

Amen i kyrkan great bird

Hoppas verkligen inte att det blir krig i något kommande star trek projekt. Det skulle vara fatalt för serien.

<{POST_SNAPBACK}>

Med typer som Klingoner och borger mfl är det nog att hoppas förmycket... Dessutom behöver varje välartad serie en eller flera, gärna krigiska och elaka, fiender.... ;) J.

• 1 year later...

Beror förstås på hur man ser det men jag gillar inte att DS9 gjorde Stjärnflottan så militär och så lik US Navy.

Tror för övrigt det är enda serien där Starfleet-officerarna kallas "soldater" vid en mängd tillfällen. Nog kallar sig själv "soldier", och även Sisko och många andra kallar sig själv och andra för soldater snarare än Starfleet officers eller nåt annat som är standard. Picard skulle satt rödvinet i halsen och Riker kom in och rapporterade att de hade "two wounded soldiers in the sickbay" eller nånting... :lol:

De små fighter-skeppen förekommer för övrigt vid ett par andra stora stridsscener förutom den i Sacrifice of Angels.

Det är liksom inte det det ska handla om.

Det beror på vem du frågar. De två sista säsongerna av DS9 anser jag vara den bästa Star Trek som någonsin producerats.