Jump to content

Holodeckprogram

91 members have voted

1. 1.

• Captain Proton and Buster Cincaid
      17
    • Fair Haven
      19
    • Franska byn Under Andra Världskriget
      13
    • Maquis-dödarprogrammet
      3
    • Reg Barclys Jag-Bor-På-Voyager Program
      17
    • Annan Simulering (Ange vilken i Forumet)
      19

Recommended Posts

• Replies 105
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Den kanse inte passar här. men ok

Som ni alla vet så gillar jag inte voy.

Det jag menar är att alla karktärer är rip off på tidigare trek killar.

SEn så är hela konseptet en rip på TNG fast när det inte finns något okänt kvar i AQ och BQ så flyttar dom till GQ.

Den kanse inte passar här. men ok

Som ni alla vet så gillar jag inte voy.

Det jag menar är att alla karktärer är rip off på tidigare trek killar.

SEn så är hela konseptet en rip på TNG fast när det inte finns något okänt kvar i AQ och BQ så flyttar dom till GQ.

Ok jag tror inte heller att vi ska ta det här, det kanske blir som Prime Directive-diskussionen igen ;), men lite måste det ju ändå bli:

Jag blir en aningen sur :-@ när du säger att Voy är en rip-off av de andra serierna, serien måste ju fortsätta i samma ST anda. I Voy så är kaptenen en kvinna, Chiefengineer är en halv människa / halv klingon m.m. detta är väll inte rip-off eller?

BTW, dom flyttar till Delta kvadranten och inte Gamma kvadranten ;)

Jag håller med Morn. Både VOY och ENT spelar vidare i samma stil som TOS och TNG. Det funkade bra med TNG men att köra vidare på samma skiva blir bara tråkigt, sedan bidrar det ju inte till VOYs fördel att både skådisar och manus är sämre..

Ja, men tänk på hur mycket alla skulle ha klagat om dom hade gjort något helt annorlunda. Då skulle det ju inte vara Trek längre, och alltså inte heller rätt. Det finns ju gränser för hur mycket man kan göra med samma idé.

Men tänk också på att Enterprise inte heter  Star Trek

och med detta försöker dom (skaparna) ta ett stort hopp från det du (Ella) menar med "Trek"

Detta gör att dom kan fritt skapa nytt utan att behöva tänka på kontenuitet (vilket dom knapt gjorde i VOy)/vad "trek" är mm.

Men tänk ocksåp på att Ent inte heter  Star Trek och där försöker dom ta riktigt hopp från det du menar med "Trek" så dom kan skapa fritt utan att tänka på kontenuitet som dom inte kan.

Que? Nu fattar jag ingenting, som vanligt när du skriver. Du generaliserar och tar för givet en massa saker, kan du inte förklara vad du vill få sagt?

Ja, men tänk på hur mycket alla skulle ha klagat om dom hade gjort något helt annorlunda.

Då hadde det varit orginelt och kunnat stått för sig själv. utan att behöva stödja sig på tidigare Serier.

Helldre göra en serie som är djärv (stavning) än att göra samma som alla andra.

Det gör att serien skulle bli mindre förutsägbar än de tidigare.

Och att ha samma person-/karaktär- typer som tidigare fast på olika platser är inte att vara orginell utan det är att Rippa of tidigare skapta konsept.

ps.Quiet har redigerat tidigare kanske är det läsligt nu.

och med detta försöker dom (skaparna) ta ett stort hopp från det du (Ella) menar med "Trek"

Detta gör att dom kan fritt skapa nytt utan att behöva tänka på kontenuitet (vilket dom knapt gjorde i VOy)/vad "trek" är mm.

Försöker ja, men det går ju inte. Så l??nge man har med Starfleet och skepp som heter Enterprise så kommer det att vara Trek, hur gärna man än vill få det till nåt annat.

Vill man göra nytt så ska man göra nytt från början, inte återanvända saker.

Rick Berman & Brannon Braga har flera gånger i intervjuer sagt att dom är väldigt noga med kontinuitet, så Morn jag ber dig att kolla upp fakta innan du säger något sånt här.

Jag förstår helt och hållet att det kan vara svårt att följa kontinuiteten när man skapar en serie så långt bak i tiden (tex det här med ferengis).

Den största anledningen till att dom inte skriver Star Trek före Enterprise är att dom vill locka en ny publik, som kanske inte har sett Star Trek tidigare.

Noga med kontinuitet nä det har dom inte. Du tog sjäv upp det faktum att Ferengis inte kom för än i TNG.

Och sen så är det så att Den första Enterprise i star fleet (fed/SF var typ samma då) är den i tos och det är också så att SF skapades isamband med Fed ca 2161.

Sen så är det en sak att säga att man är noga och att vara noga. voy är fylt av ex då det värkar som om dom som skrivit serien knapt sätt något trek innan.

Sen så krävs det inte mycket för att göra en ny orginell trek serie. Fördelar med att göra en spin-off är att då har man redan ett universum att vara i. Det kan också vara en nackdel men det gör att man kan konsentrera sig på att skapa bra intrige/handling.

Denna diskution har vi redan haft (eller liknande) och så är detta inte ett ämna för denna diskus. så om någon vill svara på detta så kanske det är bäst att vi startar en ny diskus

Denna diskution har vi redan haft (eller liknande) och så är detta inte ett ämna för denna diskus. så om någon vill svara på detta så kanske det är bäst att vi startar en ny diskus

Jag håller med, tror vi släpper detta nu, vi är redan OT.

Som Morn säger, vill någon diskutera vidare så starta en ny diskussion, men jag tror inte vi kommer så långt med detta ;)

• 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

"En affon ska vi i en klapprande hästdroska ila genom city på en sällsam färd mot okänt medan den livliga trafiken flimrar förbi vagnsfönstret i det svaga skenet från gaslyktorna..."

Jag skulle absolut välja en typisk sherlock holmes´s äventyr-program eftersom den är mytisk och spännande. (TNG-avsnitt "Elementary, dear Data" , säsong 2) och jag gillar deckare :cool:  

Eller att jag väljer en av de  deckare-program t.ex Dixon Hill-program ( TNG-avsnitt Manhunt , säsong 2) och Oritent-express (Dr Chrucher´s program. Tyvärr jag har glömt vilket säsong denna  TNG-avsnitt är i ).

Jag kom just på ett viss holodeck-program, så att jag inte nog skulle välja  detta programmet, från VOY-avsnitt Worst Case Scenario , säsong 3. Där hittade Torres ett mytisk holodeck-simualtion som visade sig senare att Tuvok har skrivit program ofullbordande.

//Nettan , som ber ursäkt för dålig svenska

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Vilket är Maqius-dödarprogrammet? :blink:

Om jag fatar rätt på vilket dom menar så menar doim avsnittet Extreme Risk då BÈlanna var så där att hon inte hade på säker heten på holodecken och när hon inte gick till sjukan n??r hon hade skadad sig utan att hon använde en sån där sak doc använder och fixade såren själv.. :blink: och när det var att hon hade ett program där alla hennes gammla Maqius vänner blev dödade...

men jag är inte säker att det är det dom menar men jag är ganska säker.. :rolleyes:

Måste nog säga att jag gillar det program som Barclay gjorde i TNG. Där var Picard, Riker och LaForge de tre musketörerna, och Troi var ngt slags gudinna (som Barclay hade lite roligt med ;) )

Det var absolut den bästa hologram-historien. Det bästa med den var nog förjöjligandet av Wesley. Han famställdes ju som en bortskämd, pajätande liten snorunge, vilket jag tycker passar utmärkt. Alla TNG-karaktären var faktiskt bra återpseglade i Barclays program... :D