Gå till innehåll
Commander Michels

Janeway; PEST eller BÄST?

Hur skulle du trivas med Janeway som kapten?  

77 medlemmar har röstat

1. 1.

• JÄTTEBRA! Hon är en riktigt bra kapten
      37
    • Jag skulle känna mig trygg
      12
    • Bra, hon har bra kontakt med sin besättning
      7
    • Ganska bra, men det finns bättre kaptener
      6
    • Sådär, jag tycker hon håller för hårt på reglerna
      6
    • Sådär, hon är lite för otillgänglig och opersonlig
      2
    • Ganska dåligt, tycker inte om henne
      1
    • Dåligt, Hon är ingen bra kapten
      3
    • DÅLIGT! Jag skulle flyga iväg med Delta Flyer så fort jag kan
      0
    • JÄTTEDÅLIGT! Har aldrig sett en sämre kapten
      2

Rekommenderade inlägg

Jag gillar Janeway men hon är inte min favourit kapten i star trek. Vad det beror på tror jag är följande. det har inte något att göra med hennes karaktär, mer på sereien hon är med i. Det jag saknade med voy var kontakten med andra arter som vart med i star trek tidigare som klingons etc. Janeway är dock helt klart den bästa karaktären i serien tillsammans med doktorn.

röstade, ganska bra men det finns bättre..

Redigerad av orville

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tidigare skrivit i någon tråd om Janeway att jag tycker hon liknar min mamma...och då menar jag ingenting negativt med det. Det är snarare tvärtom. Jag tycker hon är en JÄTTEBRA skeppare och jag skulle inte ha några som helst problem med att jobba under henne. Jag tror faktiskt att jag skulle ha det lättare än om jag jobbade under Kirk och Picard. Den enda som utmanar henne är Sisko.

Stod valet mellan henne och Sisko så skulle det bli Sisko. Men nu var det Janeway det handlade om och jag har bara lovord när det gäller henne.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att Kathryn Janeway är en bra kommendör, dock inte en bäste. Jag skulle naturligtvis tycka att det vore en ära att få tjänstgöra under henne, men att få tjänstgöra under befäl av Jean-Luc Picard vore det optimala för mig.

Så jag lade min röst på "Ganska bra, men det finns bättre kaptener" :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Janeway var den första kaptenen jag stiftade bekantskap med och hon blev på så vis en mall för "hur det ska vara". Nu efter att ha mött även Picard och Sisko måste jag säga att Mrs J håller måttet och visst kan utgöra en sorts mall för kaptensväsendet. Jag är intresserad av genusfrågor och tycker det är intressant med en kvinna i ledningen, att se hur hon använder sig av sin kvinnlighet istället för att be om ursökt för den. Vissa av mina kompisar har sagt att hon beter sig som en man, men det håller jag inte med om, varför ska kraft, direkthet och säkerhet vara ett uttryck för typiskt manligt? Om en kvinna har dessa egenskaper är det väl typiskt kvinnligt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag röstasde på "Sådär, jag tycker hon håller för hårt på reglerna"

pga att jag har alldrig sett henna slänga sin bricka och göra det mest etiska i en fråga som t.ex alla andra kaptener har gjort. (Jag diggar Sisko)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

JÄTTEBRA! För hon är ju en riktigt bra kapten :P

Okej, hon är inte Picard men hon måste ändå höra till det absoluta toppskiktet bland befälhavare. Hård mot de hårda, mjuk mot de mjuka. Janeway representerar det bästa hos människan. Glad, trevlig och nyfiken men samtidigt respektfull, modig och klok.

Medans Picard fullkommligt strålar av kompetens och karisma håller sig Janeway lite med undergiven för att bara avslöja sin kapaciet om när hon blir tvungen. Hon hamnar aldrig i en situation där hon inte fårstår sin motpart (kanske Borgerna undantaget) och det har aldrig Kirk, Picard, Sisko eller Archer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag röstade ganska bra, jag gjorde också valet mellan Janeway och sisko och sisko vann. samtidigt har hon flera grymma egenskaper som ledare och diplomat som inte återfinns någon annanstans. Men det som drar ner är t.ex handlandet i Equinox, att dödshota personer är att gå för långt enligt mig, samtidigt har hon en mycket kompetent ledare som håller på sina principer, men hon hår inte riktigt högst på listan (undrar om nån gör det egentligen)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag svarade "Ganska bra, men det finns bättre kaptener" jag har alltid tyckt Picard har varit den med mest karaktär av alla kaptener.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är precis så som jag tycker också :) Det är sköt när andra skriver det man själv tycker.

En liten tanke på hur serien VOY hade "blitt" om inte Mulgrew skådespelat? Med tanke på att någon annan skulle ha spelat egentligen

In 1993 Kate separated from her husband, Robert Egan, with whom she had been married for 12 years. In 1995 the divorce became final, and she was on the verge of having to sell her house (and move into an apartment in Westwood) when something incredible happened. She had been called to resume a role in a TV show after the original actress, Genevieve Bujold, left two days into filming. What she did not know then was that this role was going to become her most famous one. The role in question was Captain Kathryn Janeway in "Star Trek: Voyager" (1995). At the moment she plays in "Tea at Five" on some stages in the US.

Hur mycket av en roll beror då på en skådespelare? Hade vi sett en helt annan Janeway?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle känna mig trygg med Janway som kapten. <_< Det känns tryggt att hon håller på regler och principer - tror det är särskilt viktigt i en svår situation. Dock kan hon ibland vara lite "för mycket kapten" om ni förstår vad jag menar. Hon måste tillåta sig att ha privatliv och koppla av också. Jag tillhör dem som tycker att Janeay skulle fått bli i hop med Chacotey. Tycker inte att han passar i hop med Seven.

Jag gillade inte hennes beslut i Scorpion att samarbeta med Borg. Det var ju de som startade kriget. Sedan gillar jag inte alls amiral Janeways beslut att ändra på det förflutna i Endgame. Detta passar inte karaktären Janeway som alltid håller på regler och principer. :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Janeway fick sin minnesbeta i ett avsnitt där allt höll på att gå åt ... när hon ruskade på en del principer. Så hon har nog skäl till att hålla på reglerna.

Jag gillar Janeway. Bla för att hon är en strong kvinna i en värld som tidigare dominerats av män (Kirk, Picard, Sisco). Detta ska hon ha all kredit för. J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Obsavera den nya lagen. könsdiskriminering är ju förbjudet.

Alltså borde hela forumet granskas och regler ändras efter det

Att det är en kvinna är väl att förödmjuka dem att de inte

skulle klara av samma roll.

Alla är lika bra kapten på sitt sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

<{POST_SNAPBACK}>

4-1 är väl bättre än 5-0? Dessutom är väl alla bra förebilder bra, oavsett kön? j.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

<{POST_SNAPBACK}>

4-1 är väl bättre än 5-0? Dessutom är väl alla bra förebilder bra, oavsett kön? j.

<{POST_SNAPBACK}>

Om det inte hade varit en kvinna så skulle denna röstning inte existerat.

Det borde ju ligga något bakom det hela i allafall att det är något speciellt,

just för att det är en kvinna?

Dags för ombytta roller i en ny Star Trek. Nästan bara kvinnor och väldig få män.

En mycket intressant Star Trek hmm :visslar:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Om det inte hade varit en kvinna så skulle denna röstning inte existerat.

Det borde ju ligga något bakom det hela i allafall att det är något speciellt,

just för att det är en kvinna?

Dags för ombytta roller i en ny Star Trek. Nästan bara kvinnor och väldig få män.

En mycket intressant Star Trek hmm :visslar:

<{POST_SNAPBACK}>

Hm En barnförbjuden star trek menar du? :rodna: J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rent kaptensmässigt skulle jag nog lita på henne faktiskt! Då finns det andra kaptener i de olika serierna jag skulle lita mindre på.

Hon har det ju inte lätt direkt heller med tanke på att skeppet har hamnat där det har...Så visst sköter hon det bra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade jag tjänat på ett rymdskepp är hon den Star Trek-kapten jag helst skulle ha velat tjäna under... ehhh... det där blev inte riktigt rätt... :rodna:

Hehe, nä, men allvarligt. Sett ur ett rent militärt perspektiv är hon min favorit-kapten. Gillar hennes stil. Vet inte varför alla upphöjer Picard till skyarna, jag föredrar både Janeway, Sisko, & Archer före honom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hade jag tjänat på ett rymdskepp är hon den Star Trek-kapten jag helst skulle ha velat tjäna under... ehhh... det där blev inte riktigt rätt... :rodna:

Hehe, nä, men allvarligt. Sett ur ett rent militärt perspektiv är hon min favorit-kapten. Gillar hennes stil. Vet inte varför alla upphöjer Picard till skyarna, jag föredrar både Janeway, Sisko, & Archer före honom.

<{POST_SNAPBACK}>

Det kanske beror på att Picard var den första många blev bekanta med när tng visades på femman. Sen tycker jag nog att Picard har en viss svårdefinierbar aura som de andra saknar, som gör honom wowig! :D J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

<{POST_SNAPBACK}>

Det kanske beror på att Picard var den första många blev bekanta med när tng visades på femman. Sen tycker jag nog att Picard har en viss svårdefinierbar aura som de andra saknar, som gör honom wowig! :D J.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, det är väl det. Janeway var också den första kapten jag såg. Har aldrig haft femman.

Jo, det kanske är det också. Picard känns som en skådespelare... inte en militär. Sisko har lite av den kvaliten också, medans Janeway och Archer känns mycket mer militära. Och Kirk är.... tja.... han är Kirk... :w00t:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu