EoNeel Posted August 15, 2005 Report Share Posted August 15, 2005 Jag har fanatiskt sett DS9 ganska många gånger var av vissa avsnitt flera gånger till. TOS och TNG är också lite av serier som jag på senare tid sett om för att uppdatera mig s.a.s. Men när det kommer till VOY så såg jag serien som hastigast när den gick på burken men har nu bestämt mig för att se hela serien på ett räcke. Min fråga är nu, då jag vet att det finns många på detta forum som älskar VOY på samma sätt som jag dyrkar DS9; Vad är det som gör VOY till en sån bra serie? Vad är det som är så speciellt med VOY jämfört med andra ST-serier? VARFÖR ÄLSKAR DU VOYAGER? Snälla, kom nu inte med svar som: Den är bra, eller Den är bäst, utan ta i för jag vill så gärna veta vad det är som just du har fastnat för när det gäller denna serie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crazy_voyager Posted August 16, 2005 Report Share Posted August 16, 2005 Som mitt namn kanske antyder är jag ett voyager fan, men det kan ha nåt att göra med att detta nicket skapade jag för 5-6 år sen- och då hade jag bara sett voyager, och på senare när jag införskaffat DS9 säsong 1&2 på DVD så har jag börjat bli crazy_ds9 istället :P men tja, det som ajg tror gör voyager bra är känslan av att det är dom mot alla, att dom är utelämnade ensamma- men det är också en av seriens nackdelar ibland så, jag vet faktiskt inte:P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted August 17, 2005 Report Share Posted August 17, 2005 Det som gör voyger bra är att det är svårt att hitta avsnitt som är direkt dåliga (även om de förekommer!). Över sju säsonger så håller serien en hög och bra klass. Därmed inte sakt att jag är ett voy fan, utan snarare ett tng dito. Men det var ändå kul att kunna följa en hel tng serie på dumburken från piloten till endgame. Tyvärr verkar det ju inte som att det blir fallet med Enterpise *suck!* J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted August 17, 2005 Report Share Posted August 17, 2005 Här kommer några punkter som i mitt tycke gör Voyager väldigt bra. (Nu är jag ju precis som du EoNeel också ett hängivet DS9-fan, men jag började min ST-karriär som Voy-älskare ) - Voyager har en kvinnlig kapten och en kvinnlig chefstekniker. Det är intressant med kvinnor på två så utpräglat manliga positioner. - Mycket borg-avsnitt. Jag gillar dem, jag vet att det är många som tycker att borgerna blev urvattnade som fiende efter Voyager, men det tycker inte jag. Jag gillar borg, och man utforskar rasen på ett intressant sätt i VOY. Ett sätt som gör dem mer flerdimensionella... - EMH. En fantastisk karaktär och i mitt tycke Star Treks bästa doktor. Han gör även halvdåliga avsnitt sevärda. - Jämnare kvalitet på avsnitten. Visst finns det riktiga bottennapp även i VOY (Elogium i säsong 2 - MEGAUSCH) men de är färre än i de övriga serierna. - Intressant grundstory för serien. Ett ensamt skepp, 70 000 ljusår hemifrån, i en outforskad del av vår galax som försöker ta sig hem. - Seska. En underbar cardassie-skurk som jag gärna hade sett mer av! - Kate Mulgrews skådespeleri. Hon är en jättebra skådis och det är ett rent nöje att se henne arbeta. - B'Elanna Torres. Ytterligare en intressant karaktär som har problem med sig själv och sin identitet som klingon/människo-hybrid - Inga spegeluniversumavsnitt! Tja, det var några saker som jag gillar med VOY. Hoppas det var till någon hjälp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rick Hunter Posted August 22, 2005 Report Share Posted August 22, 2005 Voyager höll en ganska jämn nivå i alla sju säsonger, högst 3 dåliga avsnitt per säsong och så hade man ju EMH Doktorn också Och även intressanta Aliens som Hirogen, 8472, Borg och Deltakvadrantens egna klingons nämligen Kazons! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kashked Posted August 25, 2005 Report Share Posted August 25, 2005 Jag är också en DS9-person, men Voyager får nog räknas som en god tvåa. Jag har svårt att säga exakt vad det är, men den stora saken är kontinuiteten. Varje avsnitt av TOS eller TNG är en historia i sig själv. Mycket lite händer under deras 7 år. Läget i sista avsnittet är i princip detsamma som i första. Några mindre förändringar. Ser man ett avsnitt från säsong 3 är det svårt att skilja det från ett i säsong 6 om man inte har förkunskap. Den enda säsong som är klart urskijljbar är säsong 1, p.g.a. rikers brist på skägg och Yars närvaro. I DS9 och Enterprise är det inte riktigt så. Det är nog anledningen till att jag aldrig fastnat för TNG eller TOS. Jag gillar inte stand-alone avsnitt. Anledningen jag gillar TV-serier snarare än filmer är att man kan ta över 100 avsnitt på sig att berätta en historia. Gör man varje avsnitt fristående hade man lika gärna kunnat g??ra 50 filmer i stället. Självklart kan man ha några avsnitt som inte för historien framåt, men de får inte bli för många. DS9 hade hur många arcs som helst, Ferengierna med Nagusen och Brunt, Dominion Wars, Odos sökande, etc. I TNG kan väl möjligen Worfs kulturella sökande ha varit något ihållande, ett par Klingon-avsnitt. Voyager hade en enda arc, att ta sig hem. Det var i slutändan det allt handlade om. De stannade till ibland, och då hände vanligtvis nånting i drygt 40 minuter, annars hade det ju inte blivit mycket till TV-serie. Men målet fanns där i varje avsnitt. Det enda TNG hade var "explore the galaxy". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jean-Luc Picard Posted September 5, 2005 Report Share Posted September 5, 2005 Ja tycker om VOY för att det är mkt BORG avsnitt... Inte för att det är det enda, det är mkt mer, men ja har som sagt va bara kommigt till sesong 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted September 5, 2005 Report Share Posted September 5, 2005 Det bästa med Voyager i mitt tycke (Jag tycker inte Voyager är den bästa ST serien) är att den håller en hög lägstanivå. Det finns inga (nästan) riktiga lågvattenmärken. Serien är otroligt jämn och otroligt trygg. Kanske därför lite tråkig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
B'Elanna Posted September 5, 2005 Report Share Posted September 5, 2005 Jag håller med om att det är bra att Voyager har en kvinnlig kapten. Dessutom gillar jag B'elanna naturligtvis Jag gillar hennes karaktär. Särkilt att hon är stark och kompetent och ändå svag och sårbar på samma gång. Gillar striden mellan hennes mänskliga och hennes klingondel. Jag gillar också att de är ensamma i en outforskad del av galaxen. Jag gillar särkilt avsnitt som handlar om moraliska överväganden och prime directive. Av denna anledning gillar jag inte sista avsnittet. I detta avsnitt överger amiral Janeway sin tidigare moral. Hennes tidsresa är ett brott mot primedirective som hon har kämpat för att skydda i hela sitt liv. :arg: Jag gillar att Voyager har värme och humor. Jag gillar vänskapen mellan Paris och Kim. Jag tycker att Nelix är gullig och rolig! :lol: Doktorn är helt enkelt underbar! ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted September 15, 2005 Report Share Posted September 15, 2005 Jag håller med om att det är bra att Voyager har en kvinnlig kapten. Dessutom gillar jag B'elanna naturligtvis Jag gillar hennes karaktär. Särkilt att hon är stark och kompetent och ändå svag och sårbar på samma gång. Gillar striden mellan hennes mänskliga och hennes klingondel. Jag gillar också att de är ensamma i en outforskad del av galaxen. Jag gillar särkilt avsnitt som handlar om moraliska överväganden och prime directive. Av denna anledning gillar jag inte sista avsnittet. I detta avsnitt överger amiral Janeway sin tidigare moral. Hennes tidsresa är ett brott mot primedirective som hon har kämpat för att skydda i hela sitt liv. :arg: Jag gillar att Voyager har värme och humor. Jag gillar vänskapen mellan Paris och Kim. Jag tycker att Nelix är gullig och rolig! :lol: Doktorn är helt enkelt underbar! ;) <{POST_SNAPBACK}> Och Kes? Inget värmande ord om henne? Jag gillade henne för att dom la in en karraktär som levde kortare än en serie normalt brukar vara. Vad jag däremot inte gillade var att hon helt plötsligt fick långt hår och ett helt annat utseende i ett avsnitt. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted September 15, 2005 Report Share Posted September 15, 2005 Jag tycker jag har lagt in värmande ord om Kes både här och där på detta forum. Till Kai Dukat och många andras fasa. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted September 15, 2005 Report Share Posted September 15, 2005 Det enda som var bra med Kes i Voy var när hon slutade!! ;) Hon är riktigt dålig. Kollade på Warlord häromdagen där Jennifer Liens skådespelarinsats är minst sagt tvivelaktig... :sjuk: Men nu var det ju inte vad som är dåligt med VOY vi ska diskutera här, utan vad som är bra... Jag har kommit på en sak till: jag gillar att det är avslappnad stämning på skeppet och folk blir vänskapliga med varandra fortare än i andra ST-serier. Även Janeway är glad och skämtsam på ett annat sätt än Sisko och Picard. Men hon kan ändå ryta till och visa vem som bestämmer och vart skåpet ska stå om det behövs... ...men vänta. Blir det här ytterligare en hyllning till Janeway? Har jag inte redan tagit det?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orville Posted September 15, 2005 Report Share Posted September 15, 2005 vad är det som är bra med voy... Jag brukar ju inte säga särskilt mycket positivt även om jag gillar serien men jag ska försöka: Jag tycker om kapten janeway. Skådespelarinsatsen är underbar, hon blir en komplett karaktär. hon funkar bra i alla situationer. Faktum är att avsnitten som behandlar hennes privatliv är bland de bästa avsnitt som serien har att erbjuda. Varför tycker man om voy, jo: janeway, janeway, janeway... EmH, Janeway, Tuvok, Paris.... Gillar temat med att skeppet är helt ensamt och försöker ta sig hem. Riktig dangerous exploration liksom.. Tyvärr innebär det ju att en hel massa roliga star trek raser inte kan vara med... Några nya är dock roliga. sen då: Lite kul idé med biokretsarna på skeppet. lite roligt när de blir förkylda... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted September 16, 2005 Author Report Share Posted September 16, 2005 (edited) Det var ett tag sedan jag så VOY, så nu har jag börjat om och kommit in en bit i säsong ett. Det som slår mig är att det är som lite busskis över det, liksom händelsekomik. Det är kul med Janeway som tror sig ha kontroll, men så fort hon tappar den är hon som helt förvirrad. En mycket komisk kvinna. Denna humor finns inte i DS9. Edited September 16, 2005 by EoNeel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrsRiker Posted September 16, 2005 Report Share Posted September 16, 2005 Det var ett tag sedan jag så VOY, så nu har jag börjat om och kommit in en bit i säsong ett. Det som slår mig är att det är som lite busskis över det, liksom händelsekomik. Det är kul med Janeway som tror sig ha kontroll, men så fort hon tappar den är hon som helt förvirrad. En mycket komisk kvinna. Denna humor finns inte i DS9. <{POST_SNAPBACK}> Buskis? Voyager? Det måste du förklara lite närmare med ett konkret exempel! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Odo II Posted September 17, 2005 Report Share Posted September 17, 2005 Jag, som många andra, har numera gett mitt hjärta till DS9, men det var hos Voyager det låg först. Det jag då attraherades av var detta med grundstoryn - utkastade i rymden med lååång väg tillbaka, ensamma bland massor nya raser/fiender/vänner - upplagt för bra episoder. Och visst bara längtade jag med skräckblandad förtjusning till slutet då de skulle komma hem - hur skulle det bli? Sedan gillar jag skarpt att det är en kvinna överst i rangskalan, hon kunde gott haft en kvinna som andreman för att skaka om universumet ännu mer. Sedan finns det andra bra karaktärer som EMH och 7of9. Tyvärr har jag inte så mycket över längre för resten. Som grupp fungerar de, men inte riktigt en och en. Jag tyckte de blev ointressanta. Sedan tyckte jag att vi blev snuvade på hemkomsten, det som jag hade sett fram emot i sju säsonger, **SPOILER**, det fick man se i någon sorts flashback. Var tog det mänskliga dramat vägen, det som man undrat hela vägen, hur de där hemma skulle ta emot dem, hur resan förändrat besättningen - att möta en "ny" mognare männiksa än den man tog farväl av o.s.v. Men nu hamnar jag utanför ämnet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted September 18, 2005 Report Share Posted September 18, 2005 Jag, som många andra, har numera gett mitt hjärta till DS9, men det var hos Voyager det låg först. Det jag då attraherades av var detta med grundstoryn - utkastade i rymden med lååång väg tillbaka, ensamma bland massor nya raser/fiender/vänner - upplagt för bra episoder. Och visst bara längtade jag med skräckblandad förtjusning till slutet då de skulle komma hem - hur skulle det bli? Sedan gillar jag skarpt att det är en kvinna överst i rangskalan, hon kunde gott haft en kvinna som andreman för att skaka om universumet ännu mer. Sedan finns det andra bra karaktärer som EMH och 7of9. Tyvärr har jag inte så mycket över längre för resten. Som grupp fungerar de, men inte riktigt en och en. Jag tyckte de blev ointressanta. Sedan tyckte jag att vi blev snuvade på hemkomsten, det som jag hade sett fram emot i sju säsonger, **SPOILER**, det fick man se i någon sorts flashback. Var tog det mänskliga dramat vägen, det som man undrat hela vägen, hur de där hemma skulle ta emot dem, hur resan förändrat besättningen - att möta en "ny" mognare männiksa än den man tog farväl av o.s.v. Men nu hamnar jag utanför ämnet... <{POST_SNAPBACK}> *spoilervarning* Det var ju just i inledningen som man fick se hur den långa expeditionen förändrat de som fanns kvar! Egentligen skulle man kunna säga att storyn gick baklänges... B) J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted September 19, 2005 Author Report Share Posted September 19, 2005 Det var ett tag sedan jag så VOY, så nu har jag börjat om och kommit in en bit i säsong ett. Det som slår mig är att det är som lite busskis över det, liksom händelsekomik. Det är kul med Janeway som tror sig ha kontroll, men så fort hon tappar den är hon som helt förvirrad. En mycket komisk kvinna. Denna humor finns inte i DS9. <{POST_SNAPBACK}> Buskis? Voyager? Det måste du förklara lite närmare med ett konkret exempel! <{POST_SNAPBACK}> Jag hade glömt att det fanns så mkt komik i VOY. DS9 som är min favoritserie var på många sätt en allvarlig och ganska humorslös serie. Visst var Quark mm roliga men det är ingenting jämfört med VOY. Med buskis menar jag inget negativt utan tvärtom. VOY innehåller snabba och syrliga klipp som gör det hela mkt underhållande. Man skulle kunna tro att det är doktorn i serien som skall stå för humorn, men icke. Det som utspelar sig mellan Neelix och Tuvok tycker jag är lysande. Tuvok gör allt för att stå ut med Neelix och hans råd och ideér. Tuvok i jämförelse med Spock, får ofta stå med det långa ansiktet av förvåning och förvirring. Sen när vi kommer till kvinnan med 18oo-tals frillan, Janeway, så måste jag säga att hon är mkt komisk. Ibland händer saker och ting så fort att denna kvinna verkar för en kort sekund vara helt borta för att sen mkt fort vara med på notorna igen. De time-ar varandra nästan perfekt. VOY får TNG att gå i slowmotion. Sticken och klippen i denna serie är mkt bättre än i någon annan ST-serie, ENT inräknad. Jag är så glad att jag börja kolla på denna serie igen. Just nu ligger jag på en 4 till 5 avsnitt per dag...Hur hinner jag med det då? Man har ju natten! Visst är jag trött, men det är det värt. Jag fattar inte att jag nästan dömde ut denna serie, men det kan ha att göra med att jag då hade DS9 så färskt i minnet. Jag kunde liksom inte komma in i serien. Men tack o lov, nu verkar jag ha mognat. VOY for EVER! :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted October 12, 2005 Report Share Posted October 12, 2005 Jag har redan skrivit en våldigt lång motivering gällande VOYs stora fördel gentemot de andra st serierna på Databasens teman. Därför kommer jag här att bara ta upp detta ämne och en del av inlägget kanske måste ses i ljuset av just denna artikel. Skådespelarna är ett av VOYs starka triumfkort. Denna ensemble håller en mycket högre jämnare nivå än de andra serierna. Ok ok ok innan nu alla niners och generations freak går i taket så ska jag väll tillägga att i DS9s fall så har man kanske de bästa karaktärerna men som skådespelare faller man ganska snabbt. Detta blir framför allt tydligt när Alaimo, Robinson, Fletcher och Combs sätter igång, gästskådisarna gör helt enkelt stjärnorna till statister, det är egentligen bara Meaney som kan stå upp mot dessa. TNG har dock den bästa skådisen alla kategorier nämligen Stewart och han blir en dubbel kapten, han vägleder alla sin medspelare p?? ett helt lysande sätt och den ända som kan stå upp mot honom är Spinner. Detta gör att TNG får den bästa harmonin in sin ensemble vilket gör att vi får en mycket fin karaktärs utveckling där deltagandet från alla håll är engagerade. Så nu var motiveringen avslutade och vi har de som fortfarande är upprörda och vad kan man säga; synd för er då må era ögon öppnas en dag så att ni kan se bortom Maya. :P ;) ;) Så åter till VOY. Om vi bortser från Lien så har vi en samling väldigt duktiga skådespelare som gör sitt arbete lysande. Först ut är Muigrew, påminner väldigt mycket om Stewart i sitt agerande men har mer självdistans vilket gör henne lite ledigare i rollen som den mest principfasta karaktären i ST. Hon öppnar upp ett stort utrymme för många känslor på detta sätt hon ser till att hon alltid kan ge nya sidor av sin karaktär utan att hon tappar trovärdighet, en blir den mänskligaste karaktären samtidigt som hon är motsatsen – detta kan bara en begåvad skådespelare klara av. Bäst är hon dock när hon får bråka med Jeri Ryan det slår ju gnistor ut ur rutan då. Och Ryan står upp på ett alldeles utmärkt sätt, Ryan är helt klart underskattat som skådespelare hon är – tillsammans med Blalock – minimalismens mästare, med mycket små medel skapar hon ett djup hos sin karaktär, vi anar hela tiden något mer och vi vill se mer. Dessutom tar hon ett stort ansvar – detta gör inte Blalock – att få de andra skådespelarna att framstå bra. Denna förmåga hittar vi helt utvecklad i Beltran (han har jag dock motiverat tidigare så det får står där Projekt VOY avsnitt diskussion i början av säsong 2 tror jag att det var) Dawson, ja vad kan man säga oftast briljant i sina utspel, ilskan i kroppen är ju beundrasvärd, men hon påminner mycket om Mulgrew gällande mångfalden av sinnestillstånd. Har dock brister tar inte så mycket ansvar i sitt agerande till de andra och kan ibland faktiskt spela över och då blir det pinsamt. Picardo och Russ visar också upp ett kunnande utöver den normale ST-skådisen. De har en ständig närvaro och lyckas förmedla en identifikation med tittare fast det borde vara omöjligt – precis som Spinner – De utnyttjar oftast kontraster i agerande och dialog och på så sätt får man fram något mer än vad som sägs på ett ganska osynligt sätt. En farlig vandring för finns risken för att hamna helt fel och bli ”plump”. Fördelen med att ha en sådan här skådespelaruppsättning är att man kan komma undan med ”dåliga” avsnitt. VOY håller en mycket jämn nivå på sina avsnitt, det blir få djupdykningar. En bidragande orsak till detta är just att skådespelarna kan göra sitt jobb. DS9 faller alltför ofta helt ihop när det brister i intrigen, man räddar sig dock en delgånger genom sin fantastiska huvudintrig – ett mycket litet steg framåt på den intrigen kan förlåta mycket. I TNG när Stewart och Spinner har en tillbakadragen roll uppstår lätt problem och det faller ihop allt som oftast. Men i VOY gör man sitt jobb och man är inte beroende av någon enskild person, de fixar det även om intrigen är svag. Okej ibland är den dock så dålig att den är bortom all räddning tex The Thaw. Så där ja nu var det sagt och sanningen har kommit fram på bordet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Odo II Posted October 16, 2005 Report Share Posted October 16, 2005 Intressant inlägg Kai Dukat! Jag håller dock inte med helt och hållet, fast det är ju svårt att bedöma skådespeleri, det blir så lätt tycke och smak. Håller med om att VOY har den starkaste uppsättningen skådespelare av serierna där TNG är längst ner i skalan (vet inte om det är manusens eller skådespelarrnas fel, men det är sällan jag tror på dem i deras agerande) DS9 i mitten och ENT är en bubblare, de verkar faktiskt mycket bra men jag har sett för lite. Så till VOY. Mulgrew är ok, men ibland uppfattar jag henne som oorganisk, skådespeleriet kommer inte naturligt utan hon får gå tankens väg och reagerar därför likartat, man har sett hennes känsloutspel förr. Visst glimrar det till, men ofta kör hon på en autopilot, vilket många skådespelare gör, det är inget fel i det, men man blir mindre berörd. Dawson har jag ofta svårt för. Det känns om om hon får tvinga fram det råa, det ligger inte där naturligt, och hon hamnar ofta i ett tillstånd av att spela arg, vilket hon gör ok (det var nog det Dukat menade med att ilskan syns i hennes kropp). Dessutom trots att det ligger en inbyggd komplexitet i rollen blir hon ganska platt, vilket väl är anledningen till att hon inte får så många egna avsnitt lägre fram i serien. Picardo och Russ spelar sina karaktärer bra, det är också lättare att spela karaktärer som är udda. De hittar olika uttrycksmedel och det funkar oftast. Vad gäller Tom Paris farlighet så trodde jag aldrig på den, eller Neelix´s sexualitet gentemot Kes, där misslyckades skådisarna. I övrigt så var väl Paris en helt ok vanlig besättningsman och Neelix var bra i sina komiska stunder såväl som i de allvarligare. Beltran är bra om än att karaktären är lite tråkigt skriven, likaså Wong (Harry Kim). Ryan är mycket bra. Hon har också en udda karaktär, vilket är lättare, men hon får till en trolig utveckling som gör karaktären intressant. Hon fungerar bra i samspelet med de andra. Apropå samspel, vad menar du, Dukat, med att ta ansvar för att få de andra att se bra ut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted October 17, 2005 Report Share Posted October 17, 2005 (edited) Apropå samspel, vad menar du, Dukat, med att ta ansvar för att få de andra att se bra ut? Att låta andra få synas, Beltran är mästaren på detta. Obsa någon gång när han är i rummet man kan ibland nästan känna hur han styr fast han bara är i bakgrunden. Man skulle kunna säga att det är som att förlora en brottningsmatch det gäller att få vinner att se bra ut. Beltrans motsatts är just Mulgrew som i likhet med Stewart är tydliga ledare som styr sin omgivning väldigt tydligt. Detta kräver mer av skådespelarna, det gäller att kunna stå upp mot den som leder och gör man detta slår det gnistor om allt precis som när Seven och janeway bråkar. Risken är att om man inte står upp faller allt, en riktig klassiker gällande detta är i Mad Dog and Glory med DeNiro i huvudrollen, scenen där han ska undersöka liket ( han är krimfotograf ) och han slår på jukeboxen så blir hans motspelare inget annat än statister. DeNiro för men ingen dansar med. När Beltran för dansar alla med, dock efter sin förmåga men Beltran för så bra att de andra ser bättre ut än vad de är. Dawson har som sagt en förmåga att överspela och jag tror också att detta är anledningen till att hon inte får så många egna avsnitt i serien. Det finns dock några lysande undantag t ex Dreadnought, annars kommer hon bäst till sin rätt vid de små snabba utbrotten och svängningarna. Även rappa dialoger levererar hon bra. Ethan Phillips är dock en mycket begåvad skådespelare, tyvärr är karaktären Neelix nästan hopplös i sin konstruktion, Mission imposible. Relationen med Kes misslyckas dock enligt mig pga av att Lien inte var mogen för sin uppgift och målade in Kes-karaktären i ett hörn. När det gäller Duncan-McNeill så håller jag med Voyagers svaga kort nästan i samma låga nivå som Nana Visitor och Wil Wheaton. oj tog jag i för mycket nu :blink: :P :lol: Edited October 17, 2005 by Kai Dukat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted December 24, 2005 Report Share Posted December 24, 2005 Mina 2 favvosar är ju DS9 och TNG. VOY är väl ok. Jag skulle nog vilja säga att bästa skådespelarensemblen är faktiskt DS9. Där är alla bra. I TNG är det P Stewart och B Spiner som är riktigt bra och resten är rätt så mediokra. Hur är det nu med VOY, jo Mulgrew och Ethan Philips glänser och resten är hyffsade. Så här skulle jag nog säga om VOYs för- och nackdelar: + Bästa sista säsong + Mulgrew är riktigt bra + Doktorn är rolig + bra samspel mellan Knee-licks och Tuvok + T Paris är rätt charmig + Mr Suder + Seska + samspelet mellan janeway och 10-out-of-10 + jämn serie med få stolpskott - Naomi Wildman - Kazons - Robert Beltran som verkar snubbla på vartenda ord - de träffar på för mycket från alfakvadranten - tveksam till holodeckavsnitten - några av Borgavsnitten funkar inte enl tidigare visat trek. (Läs Dark Frontier) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
B'Elanna Posted January 28, 2006 Report Share Posted January 28, 2006 Här kommer några punkter som i mitt tycke gör Voyager väldigt bra. (Nu är jag ju precis som du EoNeel också ett hängivet DS9-fan, men jag började min ST-karriär som Voy-älskare ) - Voyager har en kvinnlig kapten och en kvinnlig chefstekniker. Det är intressant med kvinnor på två så utpräglat manliga positioner. - Mycket borg-avsnitt. Jag gillar dem, jag vet att det är många som tycker att borgerna blev urvattnade som fiende efter Voyager, men det tycker inte jag. Jag gillar borg, och man utforskar rasen på ett intressant sätt i VOY. Ett sätt som gör dem mer flerdimensionella... - EMH. En fantastisk karaktär och i mitt tycke Star Treks bästa doktor. Han gör även halvdåliga avsnitt sevärda. - Jämnare kvalitet på avsnitten. Visst finns det riktiga bottennapp även i VOY (Elogium i säsong 2 - MEGAUSCH) men de är färre än i de övriga serierna. - Intressant grundstory för serien. Ett ensamt skepp, 70 000 ljusår hemifrån, i en outforskad del av vår galax som försöker ta sig hem. - Seska. En underbar cardassie-skurk som jag gärna hade sett mer av! - Kate Mulgrews skådespeleri. Hon är en jättebra skådis och det är ett rent nöje att se henne arbeta. - B'Elanna Torres. Ytterligare en intressant karaktär som har problem med sig själv och sin identitet som klingon/människo-hybrid - Inga spegeluniversumavsnitt! Tja, det var några saker som jag gillar med VOY. Hoppas det var till någon hjälp Bra! Bra! Håller med! :P Jag har dock lite att tillägga! - Caretaker och Ocompas. En mycket bra inledning. - Kazon, vidians, hirogians, borg, specic 8479...... en massa elaka skurkar! - Nelix. Gullig, inteligent rolig, social, moralofficer, kock ...... han har allt! Nelix är toppen! - Tom Paris och Harry Kim. Roliga och bra avsnitt. Mycket om vänskap och lojalitet! - Tom och B'Elanna!!!! - Tidsresorna! - Tuvok och Nelix! :lol: Det finns dock ett litet minus. Jag gillar inte amiral Janeway. Kate Mullgrove spelar jätte bra som vanligt - det är inte det som är problemet. Dock genomsyras serien men att Janeway håller högt på moralen och att Voyager är ett Star Fleet skepp. Jag tror aldrig Cathrine Janeway skulle brutit mot Prime directive på det sätt som amrilalen gör ens för att rädda sina vänner. Ne.....jag tycker att Voyager kunde fått ett värdigare slut! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
everybodyknows Posted January 29, 2006 Report Share Posted January 29, 2006 (edited) håller på att se om voyager just nu, så det är väl lika bra att jag ger min plus och minuslista medan jag har den färsk i minnet...;) positivt: * överlag välskrivna manus. * den märkliga familjära känsla som utvecklas hos besättningen. starkare än i någon annan trek. * janeway är en lysande kapten. * intressant variation på temat "vad är jag?" i och med doktorns strävan efter att förbättra sig. * gillar tom paris eftersom han från början är starfleet men ändå inte (fänglad och allt det där) negativt: * många intressanta upplägg schabblas bort: seska, maquis vs starfleet, species 8474 (?) etc. * chakotay är en enormt träig first officer i mitt tycke. han hade blivit en bättre karaktär om de verkligen hade utvecklat hans indianpåbrå och inte bara att "oj, jag ska nog leta efter min spirit guide igen". * total överexponering av borgerna. mystiken runt dem försvann och star trek dödade effektivt av en av sin mest intressanta fiender. * 7 of 9's sökande efter mänsklighet känns som en sämre version av datas dito. * ta bort handen från den förbannade resetknappen! ;) Edited January 29, 2006 by everybodyknows Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted January 29, 2006 Report Share Posted January 29, 2006 håller på att se om voyager just nu, så det är väl lika bra att jag ger min plus och minuslista medan jag har den färsk i minnet...;) positivt: * överlag välskrivna manus. * den märkliga familjära känsla som utvecklas hos besättningen. starkare än i någon annan trek. * janeway är en lysande kapten. * intressant variation på temat "vad är jag?" i och med doktorns strävan efter att förbättra sig. * gillar tom paris eftersom han från början är starfleet men ändå inte (fänglad och allt det där) negativt: * många intressanta upplägg schabblas bort: seska, maquis vs starfleet, species 8474 (?) etc. * chakotay är en enormt träig first officer i mitt tycke. han hade blivit en bättre karaktär om de verkligen hade utvecklat hans indianpåbrå och inte bara att "oj, jag ska nog leta efter min spirit guide igen". * total överexponering av borgerna. mystiken runt dem försvann och star trek dödade effektivt av en av sin mest intressanta fiender. * 7 of 9's sökande efter mänsklighet känns som en sämre version av datas dito. * ta bort handen från den förbannade resetknappen! ;) Gillar du inte resetknappen så ska du inte se enterprise *spoilervarning!* En resetknapp på en hel säsong. En på 12 år. En på 112 år (tror jag att det var). :P Och det är bara säsong 3 det. J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts