Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postad
Citat: från mumle den 11:08 am den juli 21, 2001

Fast jag vet inte, kan man klandra översättarna för teknikbabbel? Jag tyckte det räckte med att läsa boken "Fysiken i Star Trek" på svenska, jag fattade nästan ingenting i början.

Fast det känns som ett dilemma, att skrva en bok där 1/4 av orden är engelska är inte så snyggt heller. Har en känsla av att det skulle få gubbarna o damerna i svenska akademin att lyfta ett finger.

Precis

(har också läst den dock inte hela)

Postad

Detta kommer visserligen inte från nåt star trek film eller serie, men den har star trek-influerat!

Från filmen Wild Palms

Huvudrollsinnehavarna träffas för första gången på många år:

– Remember Star Trek?

– Sure! Beam me up, Scotty!

Översättarens bravad:

– Minns du vår startteknik?

– Visst! Slå mig på käften, Scotty!

hämtat från: http://www.translator.se/pages/avigsidan/avigt010.html

Postad

Detta här har jag grubblat på länge (detta kanske hör till något annat ämne men ändo)

Är det fel på översättarn eller har jag fel.

Commander översätts oftast Kommendörkapten (Chekotay)

Captain Översätts Kommendör (Janeway)

Lietantut som Kapten (paris)

Lietenant Commander som Örlogskapten

Bör inte Captain vara Kapten.

I ett dataspel som jag har kan man i  ha dessa rankingarna

bla bla

Captain

sen kommer

Commondore (jag stavar rätt) Bör inte det va Kommendör

Hoppas att ni förstår mig.

Postad

Kom på en annan sak också.

I First Contact Översätter dom:

Red Alert

till

Röd beredskap

I

Voyager

Översätter dom det till

Högsta beredskap. Man säger inte Röd Beredskap utan man säger ju Högsta beredskap (har frågt mamma) (dom vet ju allt) (påstår dom)

Postad

Red Alert betyder ju "Högsta beredskap" men de har visst översatt det ordagrant om de skriver "Röd Beredskap" eller så betyder det båda sakerna, som engelskans "if" och "about" betyder ju om

Postad

Men asså, översätta är inte samma sak som att byta ut varje ord mot motsvarigheten på svenska. Det måste hänga ihop också och man måste översätta hela uttryck osv.

Postad

Exakt.

Det är väl problemet med många översättare, de kollar ordboken och tar vad de hittar. Även om de inte fattar innebörden eller precis vad det betyder.

Postad

På tal om översättnigar, hur skulle ni översätta

"but the warrior still longed for peace within himself" ?

och "angry warrior" ... förargad krigare låter lite skumt, och arg krigare också... hur vard et översatt i serien? *har lånat ut sitt Resolutions band*

• 2 veckor senare...
Postad

Angående besättningens gradbeteckning...Det är så att den skvenska och amerikanska flottan inte har samma rangsystem. Egentligen, om man bara ser till grad av rang, så har en liutenant samma rang som en svensk kapten.

Det roliga är ju att översättarna inte tänker på att Star Treks rangsystem inte behöver vara samma som amerikas. Alltså de kan gott översätta liutenent som löjtnant för de ska ju inte översätta amerikanska flottans ranger till svenska...

• 7 månader senare...
Postad

När Voyager hade "Red Alert", och Janeway beordrade "Yellow Alert", så översattes det till "Höjd beredskap". Det skulle väl vara bättre med "Sänk beredskapen"?

Postad (redigerade)

angående "red alert" så kan man säga "röd beredskap"....något som jag tycker låter sjukt......

Det är inte samma som översätter videorna och på TV (då VOY) Varför?

annars, kolla på Extreme risk (VOY) på video och se en massa stavfel..........

Redigerad av P'tack
Postad
Det är inte samma som översätter videorna och på TV (då VOY) WHY????????????????????????

Det undrar jag oxå, upptäcker sällan några missar på tv, men på köpvideo finns det mängder.

Tycker att det är väldigt dumt att dom översätter "Sickbay" till "sjukan" på köpvideo. Det låter precis så, sjukt.

"Sjukhytten" är åtminstone mer acceptabelt.

Postad

På TNG-dvd:erna är det jätteknepiga översättningar... Ibland heter La Forge La Farge och "hailing frequency" är hälsningsfrekvens... Fast bara i vissa avsnitt, i andra är det översatt till nåt annat.

Man tycker ju att dom borde ha någon slags ordlista så det åtminstone översätts till samma...

Postad
Veckans tips från Fabror Crayle: Titta inte med subtitles/text på DVD-skivorna :P

Men jag gillar när det är textat *gnäller* Då slipper man koncentarar sig så mycket, det bara flyter förbi...

Har ni provat franskt tal? Det låter jätteskojigt när dom säger Worf  :D

• 7 månader senare...
Postad

här är en till konstig översättning:

"Warp one, warp two... "

blev

"Steg ett, Steg två... "

sen har vi ju:

"Beam me to... "

blev

"Radiera mig till... "

eller:

"Start the warpengines... "

som blev

"Starta överljushastighetsmotorerna... "

Mkt skumma översättningar!! <_<

Postad
eller:

"Start the warpengines... "

som blev

"Starta överljushastighetsmotorerna... "

Mkt skumma översättningar!!  <_<

fast denna är ju ganska rätt.

även om tekno-babble inte bör översättas

Postad
En underlig översättning i #197 Exreme Risk:<p>Tom- It´s open!

Textraden - Det är inte låst!<p>Varför inte "det är öppet"?

De kanske trodde att det inte var öppet... Tom - its not closed (med förvånat uttryck)

Hmm, jag fattar men fatt ni?

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
  • Skapa nytt...