Pjotr'k Postad 7 Februari, 2005 Rapport Postad 7 Februari, 2005 Något holodäck har de ju inte på NX-01, så det blir nog svårt. Jag tror han går runt i korridorerna i bland. Har sett det någon gång. Citera
EoNeel Postad 7 Februari, 2005 Rapport Postad 7 Februari, 2005 Något holodäck har de ju inte på NX-01, så det blir nog svårt. Jag tror han går runt i korridorerna i bland. Har sett det någon gång. <{POST_SNAPBACK}> Det har du ju rätt i!!!!!!!!!!!!!! Men det var kanske därför de kom på holodecket... ;) Sen låter det ju inte så där jätte trevligt att låta hunden göra sina behov i korridoren. Citera
EoNeel Postad 14 Februari, 2005 Rapport Postad 14 Februari, 2005 Hum...kan inte riktigt släppa detta med husdjur ombord på rymdskepp. Jag kom att tänka på Data's katt, Spot. På något sätt så tror jag att en katt har lättare att anpassa sig än en hund, ombord på ett rymdskepp. Jag tänker på att man har innekatter, men jag har aldrig hört talas om innehundar. Att ha en hund ombord på ett rymdskepp ser jag som rent djurplågeri. :arg: Citera
MrsRiker Postad 16 Februari, 2005 Rapport Postad 16 Februari, 2005 Hum...kan inte riktigt släppa detta med husdjur ombord på rymdskepp. Jag kom att tänka på Data's katt, Spot. På något sätt så tror jag att en katt har lättare att anpassa sig än en hund, ombord på ett rymdskepp. Jag tänker på att man har innekatter, men jag har aldrig hört talas om innehundar. Att ha en hund ombord på ett rymdskepp ser jag som rent djurplågeri. :arg: <{POST_SNAPBACK}> Men framför allt är ju skillnaden att Enterprise D har ett holodäck och man får väl anta att Data tar med sin katt dit ibland för att få jaga holografiska möss och klättra i träd. Men jag håller med om att det är synd om Porthos. Han har inte ens någon stor mysig fluffig säng att rulla ihop sig i utan en platt kuddliknande sak bara på golvet. Men vart gör han sina behov? Hundar som går på låda har jag inte hört talas om? Han kanske är så vältränad att han bajsar på toaletter, precis som den övriga besättningen? Citera
EoNeel Postad 17 Februari, 2005 Rapport Postad 17 Februari, 2005 Det kändes som att att Data's kisse, Spot hette den va..? Fick lite mera uppmärksamhet än vad Porthos får av sin husse. Porthos är ju dessutom en ras av jakthundstyp som behöver massor av träning och stimuli. Jag själv är en stolt ägare till en underbar rottweiler tik som heter Nikita, och om jag hade varit en kapten på ett stjärnskepp och Nikita var med mig, då hade hon också fått följa mig överallt på det skeppet. Hon hade suttit brevid mig på bryggan mm. Citera
Lenski Postad 9 Mars, 2005 Rapport Postad 9 Mars, 2005 Men poängen är att om vi skulle kunna prata med delfiner eller blåvalar, skulle de fortfarnde vara djur? de är intelligenta, det vet vi, även om de inte har så stora möjligheter att göra upp eld eller bygga rymdskepp. de finns varelser i star trek-världen som betraktas som något annat än djur fastän de kanske har lägre intelligens än delfiner. <{POST_SNAPBACK}> "There are other forms of life on Earth, Doctor. Only human arrogance would assume the message must be meant for man." Tänkvärt från Spock ur Star Trek IV - The Voyage Home Citera
EoNeel Postad 9 Mars, 2005 Rapport Postad 9 Mars, 2005 Men poängen är att om vi skulle kunna prata med delfiner eller blåvalar, skulle de fortfarnde vara djur? de är intelligenta, det vet vi, även om de inte har så stora möjligheter att göra upp eld eller bygga rymdskepp. de finns varelser i star trek-världen som betraktas som något annat än djur fastän de kanske har lägre intelligens än delfiner. <{POST_SNAPBACK}> "There are other forms of life on Earth, Doctor. Only human arrogance would assume the message must be meant for man." Tänkvärt från Spock ur Star Trek IV - The Voyage Home <{POST_SNAPBACK}> Hm...detta är lite intressant. Varför skulle delfiner behöva göra upp eld? Och vad skulle de med ett rymdskepp till? Intelligens är väl inte vad vi kan eller inte kan utan hur jag löser vissa uppgifter. Bläckfiskar kan skruva av lock på burkar för att komma åt krabban. Råttor tar sig ur vilken labyrint som helst, vilket människor har problem med. Citera
Great Bird Postad 9 Mars, 2005 Rapport Postad 9 Mars, 2005 Men poängen är att om vi skulle kunna prata med delfiner eller blåvalar, skulle de fortfarnde vara djur? de är intelligenta, det vet vi, även om de inte har så stora möjligheter att göra upp eld eller bygga rymdskepp. de finns varelser i star trek-världen som betraktas som något annat än djur fastän de kanske har lägre intelligens än delfiner. "There are other forms of life on Earth, Doctor. Only human arrogance would assume the message must be meant for man." Tänkvärt från Spock ur Star Trek IV - The Voyage Home Hm...detta är lite intressant. Varför skulle delfiner behöva göra upp eld? Och vad skulle de med ett rymdskepp till? Intelligens är väl inte vad vi kan eller inte kan utan hur jag löser vissa uppgifter. Bläckfiskar kan skruva av lock på burkar för att komma åt krabban. Råttor tar sig ur vilken labyrint som helst, vilket människor har problem med. Citat ur Liftarens Guide till Galaxen angående delfiner: Det är viktigt, och allmänt bekant, att saker och ting inte alltid är vad dom ser ut att vara. Så till exempel hade människorna på planeten Jorden alltid ansett sig vara mer intelligenta än delfinerna, eftersom dom hade åstakommit så mycket - hjulet, New York, krig och så vidare - medan allt delfinerna hade gjort var att skvimpa runt i vattnet och ha kul. Men å andra sidan hade delfinerna alltid ansett sig vara mer intelligenta än människan - på exakt samma grunder. Citera
Lenski Postad 10 Mars, 2005 Rapport Postad 10 Mars, 2005 Hade inte en viss klingon vid namn Kruge en "hund" som husdjur? Har för mig att det var i Search for Spock, dock inte helt 100% säker. En riktig elaking var det iallafall. :klingon: Citera
OnO Postad 10 Mars, 2005 Rapport Postad 10 Mars, 2005 Hade inte en viss klingon vid namn Kruge en "hund" som husdjur? Har för mig att det var i Search for Spock, dock inte helt 100% säker. En riktig elaking var det iallafall. :klingon: <{POST_SNAPBACK}> Jo visst hade han det! Många tror att det var en Targ, men det var det inte. Rykten säger att det var ett Romulanskt djur av något slag. :blink: Citera
EoNeel Postad 14 Mars, 2005 Rapport Postad 14 Mars, 2005 Hade inte en viss klingon vid namn Kruge en "hund" som husdjur? Har för mig att det var i Search for Spock, dock inte helt 100% säker. En riktig elaking var det iallafall. :klingon: <{POST_SNAPBACK}> Jo visst hade han det! Många tror att det var en Targ, men det var det inte. Rykten säger att det var ett Romulanskt djur av något slag. :blink: <{POST_SNAPBACK}> Det är ju så underbart att humanoider har "hundar", till och med klingons. Man kan ju undra hur en borghund ser ut :blink: eller en vulcanjycke, den har säkert ett kantigt ansikte med höga ögonbryn och mkt spettsiga öron. Citera
OnO Postad 15 Mars, 2005 Rapport Postad 15 Mars, 2005 Jag upptäckte just att efter nästan 5 sidor på den här tråden så har vi glömt bort Jean-Luc Picards Lejonfisk "Livingston" som bor i sitt aquarium i Picard's readyroom. "Livingstone" var uppkallad efter producenten/regisören David Livingston men fisken var aldrig nämnd vid namn i någon episod. Citera
johannalaforge Postad 24 November, 2007 Rapport Postad 24 November, 2007 Hum...kan inte riktigt släppa detta med husdjur ombord på rymdskepp. Jag kom att tänka på Data's katt, Spot. På något sätt så tror jag att en katt har lättare att anpassa sig än en hund, ombord på ett rymdskepp. Jag tänker på att man har innekatter, men jag har aldrig hört talas om innehundar. Att ha en hund ombord på ett rymdskepp ser jag som rent djurplågeri. :arg: <{POST_SNAPBACK}> Men framför allt är ju skillnaden att Enterprise D har ett holodäck och man får väl anta att Data tar med sin katt dit ibland för att få jaga holografiska möss och klättra i träd. Men jag håller med om att det är synd om Porthos. Han har inte ens någon stor mysig fluffig säng att rulla ihop sig i utan en platt kuddliknande sak bara på golvet. Men vart gör han sina behov? Hundar som går på låda har jag inte hört talas om? Han kanske är så vältränad att han bajsar på toaletter, precis som den övriga besättningen? Att Spot skulle jaga möss på holodäcket tror jag inte så mycket på, då Data när han tittar på en sovande, drömmande Spot säger att Spot aldrig har varken blivit jagad av en hund eller sett en gnagare. (:P, märkte just att det var länge sedan någon skrev i denna tråden, känns lite småroligt att skriva ett inlägg nu :P Men men, en kommentar är en kommentar, även om den är lite sen ) Citera
Supreme Commander JAF Postad 24 November, 2007 Rapport Postad 24 November, 2007 Vart porthos gör sina behov har jag inte tänkt på överhuvudtaget. Finns det någon lyktstolpe eller pinkar han vart som helst. Man får väl anta att Archer är väl försedd med svarta påsar när han går ut med porthos... J. Citera
Bebbe Postad 25 November, 2007 Rapport Postad 25 November, 2007 sen har vi ju Dr. Phlox alla djur på sjukan som han matar och experimenterar med. Han gjorde ju till och med en klon av Trip med en av djurarterna. Citera
johannalaforge Postad 25 November, 2007 Rapport Postad 25 November, 2007 sen har vi ju Dr. Phlox alla djur på sjukan som han matar och experimenterar med. Han gjorde ju till och med en klon av Trip med en av djurarterna. Exakt, sen finns det ju alla möjliga saker i biolabbet på Enterprise (jag syftar då mest på D, men det finns la på de andra med antar jag? ) till exempel Gilvos i "New Ground". (söta som bara den :P ) Citera
Bebbe Postad 25 November, 2007 Rapport Postad 25 November, 2007 har inte sett så mycket TNG så har ingen aning hur dom ser ut. Men sen har vi ju när alla i besättningen blir till djur i TNG och det är bara Picard och Data kvar Citera
johannalaforge Postad 25 November, 2007 Rapport Postad 25 November, 2007 har inte sett så mycket TNG så har ingen aning hur dom ser ut. Men sen har vi ju när alla i besättningen blir till djur i TNG och det är bara Picard och Data kvar Japp, "Genesis". (sjukt bra avsnitt och för övrigt det enda som regisserats av Gates McFadden (coolt) ) Tekniskt sätt är ju alla i besättningen redan djur, eftersom människosläktet är ett slags djur, de de-evolverar ju dock till vad som skulle kunna klassas som djur i den meningen du menar, till exempel Picard-silkesapan eller Troi-amfibien. Sen finns det ju dem som mera blir förhitoriska människor (även fast alla blir det på sitt sätt, vissa är bara lite mer mänskliga) till exempel Nurse Ogawa-apan eller Riker som blev de-evolverad till en människa av släktet Australopithecus, om jag inte minns fel? Citera
Bebbe Postad 25 November, 2007 Rapport Postad 25 November, 2007 kom du ihåg det där på tumanhand eller :P Citera
johannalaforge Postad 25 November, 2007 Rapport Postad 25 November, 2007 kom du ihåg det där på tumanhand eller :P Japp, var bara tvungen att slå upp stavningen av "australopithecus". :P BTW, själv brukar jag säga "på rak arm", men antar att man säger olika beroende på var man bor här i världen. Citera
Bebbe Postad 25 November, 2007 Rapport Postad 25 November, 2007 Haha, precis. Det är ju enorm stor skillnad på Lappland och Jämtland Men nu hamna vi lite offtopic tror jag. Citera
UFP Postad 25 November, 2007 Rapport Postad 25 November, 2007 Datas katt är lösningen till ett stort problem Enterprise-D får i avsnittet där Worf förvandlas till en urklingon och Picard håller på att förvandlas till silkesapa, kommer inte på vad det heter men bra är det! SPOILER * * * * * * * * I avsnittet Pathfinder (Voyager 6x10) så är Reginald Barclay med, och hans katt Neelix! Det var avsnittet "Genesis" av säsong 7 av TNG Citera
johannalaforge Postad 25 November, 2007 Rapport Postad 25 November, 2007 Haha, precis. Det är ju enorm stor skillnad på Lappland och Jämtland Men nu hamna vi lite offtopic tror jag. Japp :P Men då för att återgå till ämnet kan det ju nämnas att Alexander har en insekt (skalbagge av någon sort, en sak jag faktiskt inte minns) som Troi tar hand om i "Parallells" när både Alexander och Worf har rest bort. Lite exotiskt, lite wierd men jag kan tänka mig att det skulle vara ganska trevligt att ha en insekt hemma, typ vandrande pinne :P Citera
K´hogh son of Klintoch Postad 26 November, 2007 Rapport Postad 26 November, 2007 (redigerade) och sen har vi all Gagh och annat i köket på skepp som IKS Rotarran och andra klingonskepp eftersom maten ska vara färsk :klingon: -------------------- ''tlhIngan jIH!Heghlu'meH QaQ jajvam!'' K´hogh son of Klintoch av huset Koragh Redigerad 27 November, 2007 av K´hogh son of Klintoch Citera
johannalaforge Postad 26 November, 2007 Rapport Postad 26 November, 2007 och sen har vi all Gagh och annat köket på skepp som IKS Rotarran och andra klingonskepp eftersom maten ska vara färsk Exakt, vissa arter äter ju sin mat *host host* en aning färsk. :P Till exempel (fast detta har jag inte sett ombord på ett skepp, men det måste ha inträffat någon gång på ett skepp också) i Chain of Command då Gul Madred bjuder Picard på några slags ägg fyllda med typ maggot (urk). Att äta mat levande måste jag säga inte låter så speciellt gott, speciellt inte när Riker i A Matter of Honor äter levande Gagh. *ryser* Citera
Rekommenderade inlägg
Var med i konversationen
Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.