Gå till innehåll

Favoritmusik från Star Trek


Alex_V

  

97 medlemmar har röstat

  1. 1.

    • The Original Series
      4
    • The Next Generation
      26
    • Deep Space Nine
      13
    • Voyager
      27
    • Enterprise
      23


Rekommenderade inlägg

1. DS9 - Detta bombastiska instrumentala intro, ger mig rysningar och gåshud varje gång jag hör den. Till en viss del är min röst ganska emotionell, för att DS9 är min favoritserie. Men introt passar väldigt bra in på serien i sig, så det jämnar ut sig...

2. TOS - Snacka om psykadelisk blåsorkester. Klart cool och definitivt retro...

3. ENT - Klart innovativ. Lite väl sötsliskig, för att vara Star Trek. Men den kommer trea på grund av att dom vågade något nytt...

4. TNG - Känner mig lite ambivalent. Säkert för att serien har rätt ambivalenta drag. Introt var min favorit under lång tid, fast ju längre serien gick och när långfilmerna började spottas ut (och mixades om i flera varianter), tappade den sin charm...

5. VOY - Comme ci comme ca...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 224
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Mest aktiva medlemmar i ämnet

ENT låten e bra,men riktig Star Trek musik e ju ändå förknippad med TOS, och eftersom TNG låter nästan precis som det, så fick de min röst! :w00t:

Ööh... Exakt hur menar du att de är lika?

Det är ju två helt skilda intron.

TOS är ju bäst (tror jag... ) Sen kommer TNG. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att enterprise introt (om man inte tänker på musiken) är mycket bra då man kan följa enterprise genom tiden. Fanns det inte ett hangarfartyg som hette Enterprise under andra världskriget men som sänktes av Japanerna? nån som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fanns det inte ett hangarfartyg som hette Enterprise under andra världskriget men som sänktes av Japanerna? nån som vet?

Jo, USS Enterprise var ett av de skepp som undkom attacken mot Pearl Harbour. Däremot vet jag inte om detta fartyg har något gemensamt med det Enterprise som är i bruk nu (det som Chekov och Uhura är ombord på i fjärde filmen).

Redigerad av Expendable Ensign
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag röstar på TNG musiken, man fylls med en härlig känsla. Det är mer fart i det introt.

Fanns det inte ett hangarfartyg som hette Enterprise under andra världskriget men som sänktes av Japanerna? nån som vet?

Jo, USS Enterprise var ett av de skepp som undkom attacken mot Pearl Harbour. Däremot vet jag inte om detta fartyg har något att gemensamt med det Enterprise som används nu (det som Chekov och Uhura är ombord på i fjärde filmen).

Är det inte det som hänger i archers ready room. Tillsammans med andra porträtt av skepp som heter Enterprise.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lyssnat på titel musiken till filmen " first contact ", och jag måste bara säga att bättre filmmusik får man leta efter! Den låter lite lik musiken till " Patrioten ", men den har ändå en viss Star Trek anda.

Lyssna på låten, och bara njut!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar antagligen "Bästa titelmusiken" och inget annat, så jag ändrar. Ändrar dessutom särskrivningen (titelmusik, filmtitel, musiktitel är alla ett ord vardera, inte "film titel", etc) så att det ser bättre ut. Vi vill ju inte hamna på någon minuslista hos Skrivihop.nu, eller hur? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lyssnat på titel musiken till filmen " first contact ", och jag måste bara säga att bättre filmmusik får man leta efter! Den låter lite lik musiken till " Patrioten ", men den har ändå en viss Star Trek anda.

Lyssna på låten, och bara njut!

Ja, FC-låten är jättefin. Det är också många som säger att Nemesis har fin filmmusik, men dumma mig kommer inte ihåg hur den lät. Jag måste se om filmen igen. Jerry Goldsmith (som jag tror gjorde musiken till FC) är en riktigt duktig kompositör, han är verkligen bra!! Hans son (ugh vad heter han nu igen) går i pappas fotspår och gör musik också.

Voyager-signaturmelodin är den bästa ST-melodin tätt följd av TNG och DS9. TOS är inte alls bra tycker jag, den låter löjlig och typiskt 60-tal, man kan väl bara inte kombinera ett halvtaskigt beat med visselljud? :P Enterprise-låten är i en klass för sig, men den diskuteras i annan forumtråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

First Contact-temat är av de bästa för filerna, och den filmen har nog överhuvudtaget den bästa musiken av filmerna.

Mitt favorit-temat i hela Star Trek är dock Deep Space Nine-temat. Ett helt enkelt perfekt tema, som jag älskar i alla de versioner av det som finns. Det iofs bero på att DS9 snabbt har blivit min favorit-serie.

Sedan är det nog TNG, ENT, VOY, TOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, FC-låten är jättefin. Det är också många som säger att Nemesis har fin filmmusik, men dumma mig kommer inte ihåg hur den lät. Jag måste se om filmen igen. Jerry Goldsmith (som jag tror gjorde musiken till FC) är en riktigt duktig kompositör, han är verkligen bra!! Hans son (ugh vad heter han nu igen) går i pappas fotspår och gör musik också.

Voyager-signaturmelodin är den bästa ST-melodin tätt följd av TNG och DS9. TOS är inte alls bra tycker jag, den låter löjlig och typiskt 60-tal, man kan väl bara inte kombinera ett halvtaskigt beat med visselljud? :P Enterprise-låten är i en klass för sig, men den diskuteras i annan forumtråd.

Först, Tack till amiral Pjotr´k som hjälpte till med ändringen av forumnamnet.du vet, dagens ungdom....

Ja,det var jerry goldsmith som gjorde musiken till FC, och det e sant, han e ju en jättebra kompositör!

Voyager melodin är ju bra, och den melodi som man känner mest för, :P men "riktig" star trek trudilutt är ju ändå TOS, så därför e ju TNG bäst, alltså en TOS melodi i förbättrad variant! :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intro låten till FC är så fin att man kan gråta  :wub: . Hoppas att vi kommer att spela den i den orkestern som jag spelar i...hoppas hoppas...

Jag håller med!Den e ju så storslagen.Tycker verkligen ni borde spela den, isåfall kommer jag och lyssnar! :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får nog ta och se på First Contact och Insuredtion snart igen så att jag kan se vilken som är bäst eller om de är lika bra. Det var ett litet tag sedan jag såg dem nu.

Ja,det får du.jag lyssnade nyss på Insurrection låten, och jag garanterar, den e inte lika maffig som låten till First Contact. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ööh... Exakt hur menar du att de är lika?

Det är ju två helt skilda intron.

Njae, de låter faktiskt nästan hellt lika...eller så blandar jag ihop TOS med de gamla filmerna... :rolleyes:

Efter att ha lysnat igenom de två introna så måste jag nog ge er båda rätt...

Början på TOS och TNG (då undertiden kaptenen säger "space the final fronter...") är nästintill identiska (den är lite mjukare och längre i TNG), men resten är väldigt olikt (i alla fall i mina öron)

Dessutom är TNG musiken tagen från slutmusiken i de första filmerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja,det var jerry goldsmith som gjorde musiken till FC, och det e sant, han e ju en jättebra kompositör!

Obsalut! Jerry Goldsmith är som kompositör betraktad ett geni. Han har även gjort musik till fler filmer och serier än Star Trek. Min personliga favorit bland hans kompositioner är titelmusiken till TFF. (Synd att filmen inte håller samma klass IMM. :P )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Goldsmith är en av mina absoluta favoriter när det gäller kompositörer av filmmusik. Hans son, som någon nämnde, heter han Joel Goldsmith? Har för mig att jag sett det namnet någonstans.

Eftersom jag inte har något bättre att göra så har jag skrivit en lista över vilka personer som komponerat titelmusiken till serierna och filmerna:

Jerry Goldsmith

The Next Generation, Voyager, The Motion Picture, The Final Frontier, First Contact, Insurrection, Nemesis

James Horner

The Wrath of Khan, The Search For Spock

Dennis McCarthy

Deep Space 9, Generations

Leonard Rosenman

The Voyage Home

Cliff Eidelman

The Undiscovered Country

Alexander Courage

The Original Series, The Animated Series

Diane Warren

Enterprise

Jag vill också påpeka att det finns ett liknande inlägg i Serierna: Favoritmusik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...