Gå till innehåll

Vilken serie tycker du är bäst?


simoneb

Rekommenderade inlägg

Tycker du TNG eller någon annan serie är best?

Jag vill veta varför du gillar just den serien och helst också favorit person i serien.

:) :klingon: :ferengi: :jemhadar: :borg2: :vulcan: :D

:vidiian: :kazon: :borgdrottning: :cardassian:

Tack Simoneb.

PS Skriv gärna invändningar till andra och disskutera varför den är best.

Inga svordomar tack. :arg:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dels hör denna diskussion hemma i allmännt avdelningen och dels finns det minst en liknande diskussion där (omröstning: Vilken star trek serie är bäst?)

Råd: Kolla alltid igenom forumat innan ni startar ett nytt ämne.

Ställ er följande frågor:

I vilken avdelning hör detta hemma (allmänt, tng, quarks osv)?

Finns detta ämne redan?

Kolla även "Viktigare diskussioner" i akuell avdelning för att ta reda på vad som finns.

Inget forum mår bra av att samma diskussion förs på för många olika håll o i olika avdelningar.

J.

Redigerad av Supreme Comander JAF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dels hör denna diskussion hemma i allmännt avdelningen och dels finns det minst en liknande diskussion där (omröstning: Vilken star trek serie är bäst?)

Råd: Kolla alltid igenom forumat innan ni startar ett nytt ämne.

Ställ er följande frågor:

I vilken avdelning hör detta hemma (allmänt, tng, quarks osv)?

Finns detta ämne redan?

Kolla även "Viktigare diskussioner" i akuell avdelning för att ta reda på vad som finns.

Inget forum mår bra av att samma diskussion förs på för många olika håll o i olika avdelningar.

J.

Det kan ju vara så att vissa föredrar att göra en egen tråd för att det ska bli något eget

istället för att hasa in i sista versen bland andras förlegade argument som kanske inte

har rätt vinkling på det man själv tänkt.

Föreställ dig att du är i en lokal och ska diskutera ett ämne. På bordet ligger en stor hög.

Det är dom tidigare diskussioner som andra haft.

Du kastar en liten bläng på något papper och upptäcker att det fel vinkling

på det du själv hade tänkt framföra.

Dilemmat i en befintlig tråd är att folk kan ha svårt att lämna de argument de

tidigare ägnat sig åt med andra och inte kan svara oberoende om någon försöker

argumentera fram något nytt.

Risken kan lätt bli att det anknyter till vad andra har sagt och den svarande

kan återkastar från äldre inlägg i alla fall.

Börjar man på ny tråd så är det som att ta ett nytt anteckningsblock

och folk har inget äldre att se tillbaks på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att föra din liknelse vidare, supertreck, Vad händer om du hamnar i ett hus med tusentals rum där man diskuterar till synes likartade saker men med "personliga vinklingar"? I varje rum är det den som skapat rummet samt en eller två till som diskuterar. Inte särskilt roligt, eller hur? Och hur hittar du "rätt" rum bland alla dessa?

Nä jag vill nog hellre ha ett fåtal stora rum där det är glasklart vad man diskuterar tex vilken serie är bäst och man vet att detta inte diskuteras någon annan stans i detta hus. Då vet man att man är i rätt avdelning. Eller tycker du att rätten att få skapa nya underavdelningar efter behag är viktigare än att forumet ska vara lättöverskådligt och lätt att hitta i? J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Tycker du TNG eller någon annan serie är best?

Jag vill veta varför du gillar just den serien och helst också favorit person i serien.

:) :klingon: :ferengi: :jemhadar: :borg2: :vulcan: :D

:vidiian: :kazon: :borgdrottning: :cardassian:

Tack Simoneb.

PS Skriv gärna invändningar till andra och disskutera varför den är best.

Inga svordomar tack. :arg:

Håller med om TNG, men vill se mer star trek!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att föra din liknelse vidare, supertreck, Vad händer om du hamnar i ett hus med tusentals rum där man diskuterar till synes likartade saker men med "personliga vinklingar"? I varje rum är det den som skapat rummet samt en eller två till som diskuterar. Inte särskilt roligt, eller hur? Och hur hittar du "rätt" rum bland alla dessa?

Nä jag vill nog hellre ha ett fåtal stora rum där det är glasklart vad man diskuterar tex vilken serie är bäst och man vet att detta inte diskuteras någon annan stans i detta hus. Då vet man att man är i rätt avdelning. Eller tycker du att rätten att få skapa nya underavdelningar efter behag är viktigare än att forumet ska vara lättöverskådligt och lätt att hitta i? J.

Tar inte du vatten över huvudet.

Denna tråd har ju inte fått någon chans att skapa sin menade vinkling

förrän du kom och påpekade att det fanns liknande trådar.

Hur vet du det när ämnen inte ens fått gå igång?

Vad som är bäst kan ju ha olika vinklingar och simoneb kanske inte vill använda

en redan använd tråd för att undvika anknytning vad folk redan resonerat

med andras vinklingar.

Varje tråd med någons inledande argument så får ju tråden sin riktlinje

där andra hoppar in och drar sina argument. I grund och botten så har tråden

sin ordinarie ursprung från där den började.

Hela ämnet har bara benats upp men huvudpersonen som skapat ämnet hoppar

in då och då och drar ämnet till sitt centrum.

Detta kanske också simoneb vill undvika när det är en vinkling

som simoneb vill diskutera helt oberoende utan några återkastning på

vad folk tidigare resonerat.

Om du t.ex vill komma med en vinkling bland massa andras vinklingar som pågot på lång tid så

får du ju ingen chans när folk bara behöver värma upp sina i mikron

och återberätta och kanske upplysa om sina tidigare inlägg

Nej nej så menade jag inte kanske simoneb tänker när det inte

är den vinklingen som andra värmer upp på nytt.

I en ny tråd så borde folk förstå. Ahh ha det här är något helt annat och

folk kan bli mera uppmärksamma vad det nu rör sig om fast det redan finns

liknande ämnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De enda serierna jag har sett i sin helhet VOY och ENT men jag har även sett lite TNG och TOS.

Men av dessa tycker jag att VOY är överlägsen... Det känns som ett tomrum är man ar sett alla avsnitt och inget mer kommer. :gråter:

Är VOY bra eller? :rolleyes: Har kollat lite på youtube mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De enda serierna jag har sett i sin helhet VOY och ENT men jag har även sett lite TNG och TOS.

Men av dessa tycker jag att VOY är överlägsen... Det känns som ett tomrum är man ar sett alla avsnitt och inget mer kommer. :gråter:

Är VOY bra eller? :rolleyes: Har kollat lite på youtube mm.

Citerar mig själv:

... av dessa tycker jag att VOY är överlägsen

Jag tycker att det är en riktigt bra serie med intressanta karaktärer och spännande avsnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att föra din liknelse vidare, supertreck, Vad händer om du hamnar i ett hus med tusentals rum där man diskuterar till synes likartade saker men med "personliga vinklingar"? I varje rum är det den som skapat rummet samt en eller två till som diskuterar. Inte särskilt roligt, eller hur? Och hur hittar du "rätt" rum bland alla dessa?

Nä jag vill nog hellre ha ett fåtal stora rum där det är glasklart vad man diskuterar tex vilken serie är bäst och man vet att detta inte diskuteras någon annan stans i detta hus. Då vet man att man är i rätt avdelning. Eller tycker du att rätten att få skapa nya underavdelningar efter behag är viktigare än att forumet ska vara lättöverskådligt och lätt att hitta i? J.

Tar inte du vatten över huvudet.

Denna tråd har ju inte fått någon chans att skapa sin menade vinkling

förrän du kom och påpekade att det fanns liknande trådar.

Hur vet du det när ämnen inte ens fått gå igång?

Vad som är bäst kan ju ha olika vinklingar och simoneb kanske inte vill använda

en redan använd tråd för att undvika anknytning vad folk redan resonerat

med andras vinklingar.

Varje tråd med någons inledande argument så får ju tråden sin riktlinje

där andra hoppar in och drar sina argument. I grund och botten så har tråden

sin ordinarie ursprung från där den började.

Hela ämnet har bara benats upp men huvudpersonen som skapat ämnet hoppar

in då och då och drar ämnet till sitt centrum.

Detta kanske också simoneb vill undvika när det är en vinkling

som simoneb vill diskutera helt oberoende utan några återkastning på

vad folk tidigare resonerat.

Om du t.ex vill komma med en vinkling bland massa andras vinklingar som pågot på lång tid så

får du ju ingen chans när folk bara behöver värma upp sina i mikron

och återberätta och kanske upplysa om sina tidigare inlägg

Nej nej så menade jag inte kanske simoneb tänker när det inte

är den vinklingen som andra värmer upp på nytt.

I en ny tråd så borde folk förstå. Ahh ha det här är något helt annat och

folk kan bli mera uppmärksamma vad det nu rör sig om fast det redan finns

liknande ämnen.

Se mitt svar ovan! Som sagt tycker jag att det blir för plottrigt med för många likadana trådar som alla tar upp nästan samma ämne. Säg att du går in på tng sidan. Där finner du fem st ämnen som alla heter "Vilken är den bästa serien?" Blir inte du liksom jag förvirrad och har svårt att veta vilken som passar dig/mig bäst då? Är det inte bättre med en bästa serien, en bästa skeppet, en bästa bessätningen osv. Då vet man direkt vad som diskuteras i den tråden man går in i. Om du istället ser de fem bästa serierna trådarna men upptäcker att varje tråd har sin egen speciella inrikning utan att det nämns i titeln, blir du inte förvirrad då och undrar hur du ska veta vilken tråd som passar dig bäst eller om du rent av ska skapa en ny tråd? J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Jag tycker att DS9 är bäst. Den har bäst handling, intressantaste karaktärerna osv.

instämmer med dej helt

Gillade TOS och TNG bäst fram tills jag kom in i DS9. I slutet på säsong 4 och in i säsong 5 (där jag är nu) blir det en enorm kvalitetshöjning med flera avsnitt på raken som är mycket bra. Så just nu skulle jag rösta på TOS/DS9...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...

Jag tycker personligen att det är lite väl bekvämt att bara skapa en ny tråd utan att först kontrollera om det redan finns liknande i forumet.

När man skriver i den redan skapade tråden flyttas den ju upp bland de aktuella, och kommer mer i fokus. Det finns ju sen ingenting som hindrar att man töjer lite grand på vad ursprungsinlägget handlar om.

Men det blir iallafall lättare att söka efter gamla trådar, och slippa behöva läsa genom ett dussin trådar som i stort sett handlar om samma sak!

Alla forum vinner på att ha struktur! :)

PS. I långa loppet tjänar vi alla på detta, administratörer som vi vanliga medlemmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker personligen att det är lite väl bekvämt att bara skapa en ny tråd utan att först kontrollera om det redan finns liknande i forumet.

När man skriver i den redan skapade tråden flyttas den ju upp bland de aktuella, och kommer mer i fokus. Det finns ju sen ingenting som hindrar att man töjer lite grand på vad ursprungsinlägget handlar om.

Men det blir iallafall lättare att söka efter gamla trådar, och slippa behöva läsa genom ett dussin trådar som i stort sett handlar om samma sak!

Alla forum vinner på att ha struktur! :)

PS. I långa loppet tjänar vi alla på detta, administratörer som vi vanliga medlemmar.

Håller med även om det känns lite utanför ämnet.

Var noga med att kolla igenom forumet efter liknande trådar innan ni skapar nya! J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sätt alla serier utom TOS och jag kan inte säga att jag tycker att en serie är bättre än en annan. De skiljer så olika åt men om jag måste välja en så står det i valet mellan Next generation, Deep space nine och Voyager. Det går helt enkelt inte att säga vilken som är bäst. Jag är så att säga ett stort fan av dessa tre serier som utspelar sig under 2300-talet. Så ett svårt val helt enkelt.

Redigerad av Paradox
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har precis samma situation som dig Paradox, jag kan inte bestämma mig för enterprise eller voyager. men just nu skulle jag nog säga enterprise då jag tittar på det regelbundet och voyager tittade jag senast på för ett halvår sen. men om jag sett både serier samtidigt så hade jag inte kunnat välja.

nu måste jag också säga något om att starta liknande ämnen hela tiden. visserligen är det bra att man försöker undvika att man har flera likadana ämnen, för att hålla rent och för att inte folk ska försöka överglänsa varandra med vem som har bäst tråd. men jag tycker faktiskt det är bra när folk startar nya liknande ämnen då och då. det ger en ny start för tråden, och man slipper läsa genom 4-5 sidor för att komma in i den. men man måste också se till at det inte finns 20 likadana trådar med två inlägg i varje, men jag tycker helt klart att det är bra med lite nystarter då och då.

Redigerad av NX-01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har precis samma situation som dig Paradox, jag kan inte bestämma mig för enterprise eller voyager. men just nu skulle jag nog säga enterprise då jag tittar på det regelbundet och voyager tittade jag senast på för ett halvår sen. men om jag sett både serier samtidigt så hade jag inte kunnat välja.

nu måste jag också säga något om att starta liknande ämnen hela tiden. visserligen är det bra att man försöker undvika att man har flera likadana ämnen, för att hålla rent och för att inte folk ska försöka överglänsa varandra med vem som har bäst tråd. men jag tycker faktiskt det är bra när folk startar nya liknande ämnen då och då. det ger en ny start för tråden, och man slipper läsa genom 4-5 sidor för att komma in i den. men man måste också se till at det inte finns 20 likadana trådar med två inlägg i varje, men jag tycker helt klart att det är bra med lite nystarter då och då.

Jag måste be att få protestera eftersom du motsäger dig själv. Du tycker att det är bra med nystarter då och då men vill inte ha trådar med ett par inlägg i varje. Men det är precis det man får då man tillåter folk att skapa trådar när de känner för det. Dessutom finns det ingen som kräver att du ska läsa igenom 4-5 sidor om du vill svara på något. Det är helt fritt att svara på det senaste inlägget. Jag tycker nog att vi har ett ganska bra system som det är idag och ser ingen anledning i att ändra i det. J.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste be att få protestera eftersom du motsäger dig själv. Du tycker att det är bra med nystarter då och då men vill inte ha trådar med ett par inlägg i varje. Men det är precis det man får då man tillåter folk att skapa trådar när de känner för det. Dessutom finns det ingen som kräver att du ska läsa igenom 4-5 sidor om du vill svara på något. Det är helt fritt att svara på det senaste inlägget. Jag tycker nog att vi har ett ganska bra system som det är idag och ser ingen anledning i att ändra i det. J.

okej jag var kanske lite otydlig. men vad jag menade var helt enkelt att man kanske borde nystarta lika trådar när den gamla har blivit gammal och full och kanske även har blivit lite off topic (detta är precis vad som händer här och nu när jag skriver här ;) ). men man får absolut inte starta nya trådar hela tiden, det ska bara komma en ny likadan tråd när det behövs. på så sätt får man nya fräscha trådar men utan att få 20 likadana.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...