Gå till innehåll

185 medlemmar har röstat

1. 1.

• Star Trek (TOS)
      15
    • The Next Generation
      51
    • Deep Space Nine
      36
    • Voyager
      63
    • Enterprise
      15

Rekommenderade inlägg

Postad

Den här omröstningen är inte enkel, ALLS! Man får fundera bra länge på var man har sin lojalitet, är den hos Kirk, Picard, Janeway eller Archer? DS9 blandar jag inte in, den är inte aktuell, jag har nämligen inte sett den alls...

Kirk har Skotten

Picard har Irländaren

Archer har Engelsmannen

Janeway åker ut, Tyvärr...

Kirk har Spock

Picard har Worf & Data

Archer har Phlox & T'pol

Phlox slår ju Crusher på fingrarna ganska hårt. Men Worf & Data Klarar matchen innan den ens börjat. Än så länge inga vidare bekymmer

Archer får se sig besegrad

I final alltså TOS vs. TNG

Båda serierna har man sett många många många många ggr.

Serierna är så olika de bara kan bli med tanke på att de i grund och botten handlar om samma sak, men man kan inte säga att det avgör till någons fördel...

Kan ju säga att matchen höll på i 12 ronder och avgjordes på poäng, det som avgjorde var Picard, kan man annat än älska honom? Kirk är bra, men Picard!!

• 2 veckor senare...
  • Svar 222
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Postad (redigerade)

Står mellan Voyager och Enterprise.

Voyager avsnitten tycker jag är enformiga men i Enterprises avsnitt är det jämt något nytt som händer (om man inte har sett TNG, DS9 och TOS så mycket).

Enterprise karaktärerna är mycket mer spännande än Voyagers.

Enterprise har mer humor.

Neelix är inte med i Enterprise.

Men Doktorn (Joe, EMH-1) är inte med i Enterprise det ända minuset i Enterprise.

1.Enterprise Vinner Stort

2. Voyager

3. DS9

4. TNG

5. TOS

6. TAS

Redigerad av Enterprise_Nx-01
  • 2 veckor senare...
Postad

Den rätta rangordningen skall vara ;)

1. TNG

2. DS9

3. VOY

4. TOS

5. ENT

Fast det är inte mycket som skiljer 1:an från 5:an i poäng.

Den animerade har jag aldrig sett så den lämnas utanför här.

Jag bara älskar :wub: Picard.

Gillar DS9 from sess 3. Bra story med djup...

Janeway måste man bara gilla. Och här finns det berättelse trådar att följa och fascineras av.

Orginalserien har tyvärr inte stått sig så väl mot tidens tand. Men här byggs ju stora delar av Gene Roddenberry:s värld upp.

ENT lär ju lyfta under säsong 3 så vi får se (hoppas jag om SVT tar sitt förnuft till fånga :vulcan: )

Postad

Voyager såklart ;)

Fast jag gillar alla serier och jag har faktiskt sett de alla också. Även om jag i sanningens namn inte sett alla avsnitt av TOS och inte alla i DS9 sista säsong. Men nästan varenda ett har jag sett.

Serierna är ju alla olika så det blir ju upp till tycke och smak.

TOS är den gamla goda serien som för mig är bra pga humorn och karaktärerna. Kirk och Spock e bara bland de coolaste karaktärerna.

TNG tyckte jag var väldigt tråkig och seg men har sett om hela och trivs mer med den nu. Men jag har lite svårt för det stela förhållandet mellan besättningen. Men de har många bra stories!

Voyagers karaktärer tilltalar mig, jag tycker om atmosfären i serien helt enkelt. Jag hade gärna sett lite mer kontinuitet men men. Dessutom håller jag inte med att karaktärerna inte utvecklas, det gör dem! Och Janeway med. Men mer om det senare kanske.

DS9 är ju den mest annorlunda serien. Mer sammanhängade stories, mer konfliketer och en mörkare ton. Jag gillar verkligen DS9 men jag föredrar Voyagers ljusare tonläge och dess karaktärer helt enkelt.

Enterprise är hmm småtrevlig ;) Det jag gillar mest med ENT är att karaktärerna inte är särkilt Starfleet, de är med som folk är mest-inte så finslipade. Det är det bästa med den serien.

• 1 månad senare...
Postad

Jag har inte sett så mycket DS9, 4-5 avsnitt bara. Detsamma gller ENT och TOS.

VOY & TNG har jag sett betydligt mer utav. Så jag väntar med att avlägga röst.

Men. Jag skulle vilja lämna några av mina funderingar.

TOS: Detta är originalet. Väldigt viktigt för de mänislor som gillar original. Tycker dock att det verkar rätt urflippat om än rätt kul...

TNG: Mycket handlar om moral, etik, och annat som människan kan ställas inför i verkliga livet. Helt enkelt att ta ställning.

DS9: Det lilla jag sett verkat mycket lovande, sammarbetet mellan federationen och bajoranerna som är väldigt djupt andliga till sin läggning...vill se mer. Verkar kunna bli en favorit.

VOY: Star Treks ytliga komedi. Nä skämt å sido, når väl inte upp till sina föregångare vad gäller de moraliska bitarna utan att för den skull ramla helt ur ramen. Däremot är det väldigt kul på ett lättsamt sätt...

ENT: Har sett för lite. Kan vara bra. Verkar dock vara lite som serien som slog omkull benen på föregångarna...

Återkommer med röstning när jag sett mer (allt) av alla serierna!

Postad

När serien gick tyckte jag bäst om Voyager, men efteråt har jag börjat tänka om lite. Nu tycker jag nog TNG faktiskt. DS9 är väl ok också, det är bara vissa inslag som jag inte gillar så mycket. TOS och ENT har jag inte följt så det vore orättvist att uttala sig. Men jag tycker jättemycket om Spock i alla fall. Fast det finns visst andra diskussioner om favoritkaraktärer.

Tonica

• 2 månader senare...
Postad

Oj vilken svår fråga....jag gillar ju alla serierna fast på olika sätt. VOY var det som fick mig att bli fast i ST, TNG har ju Data och DS9 är verkligen fantastiskt! TOS har jag inte sett tillräckligt mycket av och ENT tar sig verkligen, hittills har säsong 4 varit suverän!

Men det får bli TNG. Eller DS9. Vänta. Jag kan inte bestämma mig. Kan man inte få rösta på mer än ett alternativ? :rodna:

Postad

Jag har än så länge bara hunnit se lite TOS, TNG och VOY, och utifrån

det jag sett så gillar jag nog TNG mest, även om dom andra är väldigt

bra också :)

Det är något särskillt med Picard och hans besättning helt enkelt :D

Postad

ja kan inte välja, men det blir inte TOS iallafall.

å DS9 har ja inte sett.

men av ENT, VOY och TNG e det rätt lika. kanske har TNG ett litet övertag, eller ja vet inte..

de e bara allihopa helt enkelt

Postad

TNG.... är nog bästa... min liste skulle nog vara så här..

1.TNG

2.Enterprise

3.Voyager

4.TOS

5.DS9

6.Animerade serien...

jag har börjat gilla Enterprise mer och mer

• 2 månader senare...
Postad

För mig är DS9 en serie som går lite mer på djupet i karaktärer och deras vardag. Med tanke på att de är fast på stationen så blir väl det kontentan. Men de är ändå DS9 som gripit mig och även om jag sett TOS, TNG mm, så är DS9 som var den stora porten in i ST-kosmos för mig.

• 2 veckor senare...
Postad
Jag håller mig till Voyager, antagligen för att jag bara sett den och Enterprise. Men den är bra, riktigt bra.

En dag ska jag ha sett alla avsnitt i alla serier!  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Det ska jag också!

<{POST_SNAPBACK}>

Haha :P och den dagen kommer jag att känna mig riktigt duktig!

• 6 månader senare...
Postad

Stort, stort DS9 fan. Jag gillar att det utspelas på en rymdstation, för då får besättningens handlingar större konsekvens än om de far omkring på ett rymdskepp. Nu finns det dessutom större utrymme för återkommande gästskådisar. Karaktärerna är intressanta och handlingen är gripande, underhållande och spännande.

Och så gillar jag Cardassier :cardassian: :wub:

• 1 år senare...
Postad

Jag la självklart min röst på TOS. Har sett ungefär lika mycket utav TNG och VOY, inget av ENT eller DS9 dock. Det verkar som om TOS är GRYMT underskattat på detta forum, hoppas verkligen det inte är så överallt. Tycker serien slår TNG och VOY med hästlängder.

Rangordningen är alltså:

TOS

TNG

VOY

Postad

Jag tror nog att ju längre tiden går kommer de äldre serierna att ligga som favoriter hos allt färre. Det är naturligt. Vem vet, om ett antal år kanske ENT seglar upp som klar favorit hos majoriteten? <_<

Postad
Jag tror nog att ju längre tiden går kommer de äldre serierna att ligga som favoriter hos allt färre. Det är naturligt. Vem vet, om ett antal år kanske ENT seglar upp som klar favorit hos majoriteten? <_<

Men att något är nyare behöver ju inte betyda att det är på något sätt bättre ;)

Postad

Men att något är nyare behöver ju inte betyda att det är på något sätt bättre ;)

Nejdå, ändå tenderar det att ofta bli så. Jag har t ex märkt mer och mer kommentarer på forum och liknande att TNG inte hålls lika högt längre, att man kommenterar att det ser gammalt ut etc. Detta var extremt sällsynta kommentarer för bara några år sedan. Det är väldigt få saker som överlever som absolut favorit över lång tid.

Postad

Nejdå, ändå tenderar det att ofta bli så. Jag har t ex märkt mer och mer kommentarer på forum och liknande att TNG inte hålls lika högt längre, att man kommenterar att det ser gammalt ut etc. Detta var extremt sällsynta kommentarer för bara några år sedan. Det är väldigt få saker som överlever som absolut favorit över lång tid.

Måste väl då vara främst de yngre fansen som är bortskämda med CGI effekterna vi har idag. Man vet att det gått långt när man inte kan uppskatta något pga lägre kvalité i effekter! Jag är 21 år gammal och har växt upp med "bättre" effekter och sett dom bli bättre och bättre, min generation är nog mer petiga när det gäller effekter, men jag gillar inte CGI så mycket alls! Man måste kunna se bortom det, för det gör inte hela serien. Enligt mig är inte CGI=Underhållning av bra klass.

Kolla bara på Hulk från 2003. *ryser*

Var med i konversationen

Du kan skriva ett inlägg nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg med ditt konto.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Inklistrad som formaterad text.   Klistra in som klartext istället

Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa nytt...