Gå till innehåll

185 medlemmar har röstat

1. 1.

• Star Trek (TOS)
      15
    • The Next Generation
      51
    • Deep Space Nine
      36
    • Voyager
      63
    • Enterprise
      15

Rekommenderade inlägg

Postad

Anledningen till att jag inte håller TNG så högt är inte för att effekterna ser gamla ut.

Dom duger bra fortfarande.

Det jag inte gillar med TNG är att en gång per säsong är det med avsnitt med:

Dom ska eskotera en diplomat till en planet där det är krig

Dom ska leverera något nånstans( finns det inte särskilda skepp för lastfraktning)

Dom ska hjälpa en forskare med dens projekt

eller nåt liknade

• Svar 222
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Mest aktiva medlemmar i ämnet

Postad (redigerade)

1: TNG (klar favorit, än så länge)

2: Voyger (håller bra klass även om det finns en del långtråkiga avsnitt)

3: DS9 (även om jag sett för lite för att kunna ge en rättvis bedömning).

4: Enterprise (tar man bort tredje säsongen och stuvar om lite i fjärde blir den ett par snäpp bättre).

5: TAS

6: TOS (lider av bristande ljud och specialeffekter, därmed inte sagt att den är dålig, tvärtom!).

Det står klart att en remake av tos med samma manus men med nytt ljud och nya specialeffekter skulle placera densamma i top. J.

Nu när jag sett säsong 6 av DS9 så vete tusan om denna flyttas upp till plats 2 eller rentav ett. Är alla säsonger lika bra (även om jag misstänker att 1 - 3 är något sämre) så... Hm får se J.

Redigerad av Supreme Comander JAF
  • 4 veckor senare...
Postad

Det här är svårt för man ändrar sig lite när man ser om några serier efter många år. Har inte heller sett allt, även om jag på god väg dit. Dock kommer jag inte att bry mig om att se den tecknade TAS, om den nu inte mot förmodan skulle sändas i TV.

1: TNG (Sett den på TV och har hela serien på DVD-boxar)

Gjorde så jag fastnade för ST även om jag sett TOS före. Säsong 1 var lite svag insåg jag n??r jag såg om serien, men Picard och Data i högform gör vem som helst glad! Mycket Trekk!

2: DS9 (Sett delar på TV och har hela serien på DVD-boxar)

Gillar mörkret, baren med Quark och skämten där, Odo, Kira och hela stämningen. Kanske inte så mycket Trekk, men god underhållning är det.

3: VOY (Sett den på TV och har hela serien på DVD-boxar)

Voyager är bra, men hade få riktiga höjdpunkter. Neelix var bra de första åren och EMH suverän hela tiden! När 7/9 kom med var det riktigt kul ett tag, men tröttnade sedan på att se henna vicka med sin rumpa när hon gick i "högklackat" och en specialdesignad "uniform". Inget ont att se en snygg kvinna, men det blev i längden för uppenbart att man försökte locka tittare med det... Har man sett Kirk i TOS kladda på varenda fruntimmer han kom åt, så har i alla fall jag fått nog av det. Lite Trekk!

5: TOS (Sett den på TV, kommer nog att inhandla DVD-boxarna)

Riktiga bottennapp, men också några mycket bra avsnitt, trots den låga tekniska kvaliteten. Men personligen har jag svårt med självgoda Kirk och hans kladdande på i stort sett varenda kvinna han kom åt. Han skulle också själv lösa i stort sett allt. Tack vare Spock, Scotty och McCoy kan man dock se det hela och uppskatta en del filosofi och få sig några goa skratt. Mycket original Trekk!

4: ENT (Sett lite på TV, kommer nog att inhandla DVD-boxarna)

Det jag sett var okej, men inte mer. Archer verkar träaktig och har inget skimmer omkring sig och T'Pol omvandlas mer och mer till ännu en pudding att titta på. Har dock sett för lite.

6: TAS (Har inte sett den)

Är det någon meningen med att se den? Kan någon svara mig det?

Postad

När ni svarar på denna och liknande ämnen - Skriv gärna vad ni tycker, mer än att bara skriva "Den och den serien, såklart". Det blir mer utvecklande av diskussionen om man tillför något av "varför" man tycker som man tycker.

• 4 veckor senare...
  • 2 år senare...
Postad

Jag tycker Deep space nine är bäst på grund av man får se dom olika karaktärerna och lära sig vem dom är inte bara ytligt även under skalet. Dessutom är den samtidigt spännande. Man får ju också se hur en värld fungerar som Baior även en del hur cardasia fungerar. När dominion invaderade så kändes det faktiskt som dom nästan skulle vinna ett tag. Även om man vet att dom (goda) alltid vinner.

Postad

Gillar ENT för det är kul att se hur "hur allt började". Enterprise är ju också "verkligast" för oss på grund av att de har med all den kunskap vi har om rymden idag t ex nebulosor ser mer rätt ut än de gör i originalserien.

Postad

Det är svårt att svara på för jag har inte sätt några voyager eller deep space 9 avsnitt men hittills tycker jag att tos är bäst även som special effekterna suger så är karaktärerna mycket härliga och personliga.

• 2 månader senare...
  • 3 månader senare...
Postad

Jag har nu tagit bort min röst på ENT efter att ha kommit till DS9 avsnittet Duet 1.19. Om det är flera så bra (eller nära, eller bättre) avsnitt i serien i de senare säsongerna, vilket man fått antydningar av från de som sett de senare säsongerna, så kommer den vinna lätt! Duet var verkligen ett riktigt bra avsnitt!

Postad

jag tycker att det var väldigt svårt att välja eftersom alla serier har sin charm. men jag röstade ändå på deep space nine för att den har allt. starka kvinnor som känns äkta och inte insmickrande. karismatisk kapten som står upp för det han tror på även fast varken starfleet eller hans fellow officers håller med honom. lite mer "onda" karaktärer som får vara mer än bara onda som garak/quark och gul dukat. intressant miljö där man får se karaktärerna leva med andra arter/raser och inte bara "hälsa på". och såklart star treks enda avsnitt som visar homokyssar, dels mellan jadzia/lenara i rejoined men också i mirror universe där kira och ezri get it on.

• 1 år senare...
Postad

Eftersom det tillkommit nya medlemmar sedan det senaste inlägget i den här tråden (2009) så tänkte jag att det var dags för en liten bump av den här tråden. Vill även passa på att fråga ni som redan röstat ifall ni ändrat eran åsikt sedan ni först lade eran röst på den bästa serien? Saker och ting ändras ju ibland :)

Postad

de 3 i topp är fantastiska serier och ligger mycket nära varandra och ordningen på dem ändras då och då beroende på vilket humör jag är på. TAS är underskattad och förbisedd av många trekkers. Jag är även ett stort fan av gamla Scooby Doo (where are you) så det kanske förklarar varför jag även gillar TAS. VOY är mycket ojämn. Gillar de 3 första säsongerna bäst. Sedan blev det sådan avdramatisering av Borgerna och för mycket inkonsekvens och på tok för mycket 10-out-of-10 (har inget emot skådespelerskan. hon gjorde så gott hon kunde).

i en klass för sig:

1. DS9

2. TNG

3. TOS

bra:

4. TAS

5. VOY

är detta Star Trek?

6 ENT

Postad

Jag anser mig inte vara fullt berättigad att utse en bästa serie, då jag endast sett två säsonger av TOS, ett DS9-avsnitt och de fyra första Enterprise-avsnitten, TNG och VOY inte inräknade. Om jag dock skulle rangordna dem efter det jag har sett, ser det ut såhär:

1. TNG - Bäst på grund av varierade avsnitt och überbra karaktärer. "Inner Light" är det absoluta favoritavsnittet.

2. VOY - Den första serie jag såg, var länge störst i mina ögon. Tycker att första säsongen, som liknar TNG, tillsammans med säsong 5 är bättre än de andra på hästlängder. Tyvärr lider serien av brist på fantasi sista halvan av säsong 7. Bästa avsnitt? "Tinker, tenor, doctor, spy" eller "Someone to watch over me".

3. DS9 - Det enda avsnitt jag sett är "Trials and tribbelations", ett utomordentligt underhållande avsnitt. Jag måste dock säga att varken Kira eller Dax gav något bra första intryck, skådespelarna verkade oinspirerade och lama.

4. TOS - Egentligen ska inte TOS hamna såhär långt ner, men tyvärr kan den inte mäta sig med de nyare serierna, varken vad gäller story eller effekter. En "subplot" skulle gjort mycket. "City on the Edge of Forever", "Trouble with Tribbles" och "A piece of the action" glänser.

5. TAS - Endast sett avsnittet "More tribbles, more trouble", som var över förväntan. Animeringen är väl under all kritik, men skämten var fyndiga och handlingen är komprimerad på ett positivt sett.

6. ENT - Inte min favorit. Gillade inte piloten eller något av avsnittet därefter. T'Pol är mest irriterande och Travis är i vägen... Archer verkar rätt korkad. Jag är dock positiv till Phlox och Trip (älskar sydstatsdialekt:)). Hoshi är väldigt lik Uhura i sättet, vilket inte ens stämmer in med min bild av dagens kvinnor. För svag, för vek, för... matt.

Postad

Jag har alltid gillat alla serierna ungefär lika mycket. De är bra på olika sätt. Enda serien som hamnar något bakom de andra är Voyager, och det beror mycket på att serien inte var lika bra på en rad punkter (kontinuitet, manus med mera) som DS9 när de sändes samtidigt på 90-talet.

Men skulle jag välja en favorit så skulle jag nog lägga min röst på TOS och i synnerhet säsong ett eftersom det är mallen för Star Trek. Nästan allt som gjordes där återkommer gång på gång i de andra serierna. Sedan var det också den första serien jag såg ett helt avsnitt av och älskade det direkt (hade sett delar av TNG först, men inte fastnat).

Postad

TOS var den första ST-serien även för min del och därför kommer den alltid att ligga varmt om hjärtat hos mig. Förstår inte varför folk klagar så mycket på specialeffekterna. Köp TOS med nya effekter då om det är så irriterande. Själv föredrar jag att se TOS på BD - remastered med de fina gamla effekterna trots att även de nya effekterna är inkluderade på BDutgåvan. De nya datoranimerade effekterna irriterar mig dock.

Postad

Ja, jag är väl lyckligt lottad eller något. Jag stör mig inte alls på dom utdaterade effekterna. Sånt har jag aldrig stört mig på i filmer och serier, men jag är ganska ensam om det i min umgängeskrets som börjar se ner på effekter i filmer från 80-talet :rolleyes: Förstår om vissa inte har det lika lätt med det, men att det skulle vara en av dom största anledningarna till att man inte gillar serien tycker jag är lite konstigt. Det är ju inte en Ed Wood produktion eller något. Innehållet är dessutom fortfarande starkt.

Postad

TOS är den första av serierna som jag kom i kontakt med och det är den som ligger mig varmast om hjärtat. Det hänger även ihop med att jag föredrar äldre tv-serier och filmer rent allmänt, även om det givetvis finns undantag.

Jag tycker inte om att lista saker men om jag skulle ge mig på en sådan sak så blir det nog enligt följande.

TOS

DS9

VOY

TNG

ENT

TAS

Jag har alltid haft svårt för TNG av någon anledning. Kanske för att det inte finns så mycket kontinuitet utan att man mer utgick från fristående avsnitt till stor del. För det är den av serierna där jag har minst avsnitt som jag verkligen tycker om. Det finns mer av den sorten som man tycker är okej, eller rent av dåliga. Väldigt få som man tycker är mycket bra.

• Skapa nytt...